Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-254/04/CIP/01

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.05.2004, sygn. PI/005-254/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Podatnik świadczy usługi spedycji, przede wszystkim na potrzeby ładunków handlu międzynarodowego i wewnątrzunijnego. Podatnik działa w imieniu własnym na rzecz osób trzecich.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Ad 1 i Ad. 2

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika , że świadczone przez niego usługi spedycji dotyczą de facto transportu towaru którego miejscem nadania jest kraj trzeci a ostatecznym miejscem przeznaczenia jest Polska lub odwrotnie.

Ustawodawca w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit.a) i lit.b) ustawy do pojęcia usług transportu międzynarodowego zaliczył przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania):

  • na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  • poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Przez ?terytorium kraju? rozumie się ? zgodnie z art. 2 ust 1 ustawy- terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Do usług transportu międzynarodowego ?zgodnie z art. 83 ust 3 pkt 3 ustawy - ustawodawca także zaliczył usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej , związane z usługami , o których mowa m.in. w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit.a) i lit.b) ustawy.

A zatem jak wynika z w/w przepisów Podatnik świadczący usługę spedycji transportu towaru - którego trasa przewozu rozpoczyna się poza terytorium Wspólnoty a kończy na terytorium Polski lub odwrotnie -pomimo , że obsługuje tylko część trasy przewozu towaru np. od granicy Wspólnoty do Polski lub odwrotnie , ma prawo zaliczyć swoją usługę do usług transportu międzynarodowego. Podatnik jednakże ?zgodnie z art.83 ust 5 pkt 1,2,3 ustawy - musi posiadać dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego, którymi są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora ? list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych- oprócz dokumentów , o których mowa w pkt 1 , dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera- dowód wywozu towarów.

W przypadku spełnienia przez Podatnika w/w warunków przysługuje mu- zgodnie z art. 83 ust 1 pkt 23 ustawy - prawo do zastosowania wobec świadczonej usługi spedycji obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Miejsce świadczenia usług transportu międzynarodowego towarów ustalane jest w oparciu o zasady ogólne określone w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, czyli jest to miejsce gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. Usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest więc odpowiednio do odcinka trasy przebiegającego w Polsce według stawki 0%.

Reasumując, świadczone przez Podatnika usługi spedycji międzynarodowej jako usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonywanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów, natomiast odcinek zagraniczny pozostanie poza zakresem polskiego podatku VAT, co wynika z miejsca świadczenia usługi.

Ponadto należy podzielić interpretację Podatnika dotyczącą definicji wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, zgodnie z którą z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów mamy do czynienia wtedy gdy rozpoczęcie i zakończenie transportu towarów ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Wg art. 28b(C) ust 1 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17.05.1977r w sprawie harmonizacji państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych ? wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) przez ?miejsce początkowe? rozumie się miejsce faktycznego rozpoczęcia transportu towarów, niezależnie od odcinków trasy przebytych do miejsca, w którym znajdują się towary, zaś przez ?miejsce docelowe? rozumie się miejsce faktycznego zakończenia transportu towarów.

Ad 3

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Podatnik obciąża przewoźnika morskiego fakturą VAT z tytułu prowizji bukingowej.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 27 ust. 2 pkt 2 ustawy definiuje miejsce świadczenia usług w przypadku usług transportowych. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia tego rodzaju usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, zastrzeżeniem art. 28.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego w pkt 3 wynika, że przedmiotem Jego działalności jest pośrednictwo w zawieraniu umów na przewóz ładunków transportem morskim. Miejsce świadczenia dla tego typu usług uregulowane zostało w art. 28 ust. 5 pkt 1 i art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) z zastrzeżeniem dla obu przypadków w art. 28 ust. 6 ustawy. Zgodnie z tymi przepisami w przypadku usług:

  • pośrednictwa związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu ? miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna ? art. 28 ust. 5 pkt 1;
  • wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 (transport wewnątrzunijny) i 2 lit. a (pomocnicze do transportu) oraz w art. 27 ust. 3 (?niematerialne?) miejscem świadczenia tych usług będzie miejsce ich wykonania ? art. 28 ust. 5 pkt 2 lit.b.

Wyjątkiem będzie przypadek świadczenia tych usług na rzecz nabywcy, który podał Podatnikowi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa. Wówczas miejscem świadczenia jest terytorium państwa, które powyższy numer nadało (art. 28 ust. 6 ).

Zgodnie z art.30 ust. 1 pkt.4 ustawy podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku.

Z uwagi na to, że uzyskane przez Podatnika wynagrodzenie w postaci prowizji nie zostało wykazane w żadnym z artykułów ustawy o VAT (art. 41 ust 2-12, art. 83, art. 119 ust 7, art. 120 ust 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust 1) obniżających podstawową stawkę podatku od towarów i usług, Podatnik jest - zgodnie z art. 41 ust 1 ustawy - zobowiązany do zastosowania wobec prowizji bukingowej podstawowej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Wskazywany przez Podatnika art. 83 ust 1 pkt 17 ustawy nie ma zastosowania do prowizji bukingowej , bowiem dotyczy pozostałych usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o których mowa w art. 83 ust 1 pkt 1 ustawy.

Ad 4

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika , że zakupuje on usługi transportu a następnie po dodaniu swojej prowizji odsprzedaje zlecającemu transport.

Zgodnie z art. 6 ust 4 w/w Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17.05.1977r ?uczestnictwo w świadczeniu usług podatnika działającego we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej , uważane jest za otrzymanie i dostarczenie tych usług przez niego samego?- zakupione przez Podatnika usługi transportowe a następnie odsprzedawane zlecającemu transport należy uznać jako usługi dostarczone przez niego samego czyli należy Podatnika traktować jakby to on wykonał usługi transportowe. W związku z powyższym w przedmiotowym stanie faktycznym miejscem świadczenia usługi transportu przez Podatnika na n/w trasach będzie:

a) pomiędzy dwoma krajami UE
usługa ta zgodnie z art. 28 ust 1 ustawy jest wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów i miejscem jej świadczenia jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust 3 ?w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer , pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy numer.
b) i c)- z krajów trzecich do krajów będących członkami UE lub odwrotnie,
- z krajów trzecich do krajów trzecich
dla tych usług - zgodnie z art. 27 ust 2 ustawy ? miejscem świadczenia usług jest miejsce , gdzie odbywa się transport , z uwzględnieniem pokonanych odległości

Z uwagi na treść art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług tylko na terytorium kraju, wszystkie usługi wymienione w pkt b) i c) w przedmiotowym stanie faktycznym nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Izba Skarbowa w Gdańsku