
Temat interpretacji
W odpowiedzi na Wasze pismo z dnia 12.01.2004 r. (nadesłane w dniu 13.01.2004 r.) zgodnie z art. 14a § 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zm.) podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji zawierającej kwoty określone w art. 20 (tj. odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną), dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego podatek należny oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
W związku z powyższym ewidencja zakupów może zawierać wyłącznie te faktury VAT, które związane są bezpośrednio ze sprzedażą i służą obliczeniu podatku należnego. Odliczenie podatku naliczonego jest prawem a nie obowiązkiem podatnika, a więc to od Was zależy, które dokumenty zostaną ujęte w ewidencji zakupów. Należy jednak podkreślić, że to właśnie dane z ewidencji stanowią podstawę do prawidłowego obliczenia podatku VAT za okresy rozliczeniowe.