Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach za... - Interpretacja - IBPP3/443-713/13/UH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.06.2013, sygn. IBPP3/443-713/13/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach zadania pn.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2013r., (data wpływu w dniu 6 maja 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach zadania pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach zadania pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

Przedmiotem projektu była rewitalizacja rynku w polegająca na utworzeniu wielofunkcyjnej przestrzeni publicznej odpowiadającej obecnym i przyszłym potrzebom mieszkańców z uwzględnieniem potrzeb obsługi ruchu turystycznego. Inwestycja została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa z poddziałania 6.2.2 Rewitalizacja - małe miasta. Zakres projektu obejmował przebudowę płyty rynku oraz remont ulicy : została zmieniona nawierzchnia w obrębie i ul. , wykonano remont drogi powiatowej - ul. do budynku Gminnego .

Przebudowa płyty rynku polegała na częściowym jej wyniesieniu oraz wycince znajdujących się w jej obrębie drzew. W ramach prac została skablowana napowietrzna linia elektroenergetyczna oraz wykonano kanalizację deszczową, stanowiska postojowe. Opłaty za korzystanie ze stanowisk postojowych nie są pobierane. Faktury dokumentujące wydatki Gminy na realizację przedmiotowej inwestycji zostały wystawione z podaniem danych Gminy.

Istnieje możliwość korzystania w wydzielonych strefach płyty rynku i ul. na potrzeby funkcjonowania sezonowej i okazjonalnej gastronomii oraz handlu. Ewentualne odpłatne korzystanie z tych sektorów planowane jest w formie opłaty targowej zgodnie z Uchwałą Rady Gminy nr z dn. 28.11.2012r. w sprawie wysokości opłaty targowej na 2013r., lub za zajęcie pasa drogowego zgodnie z Uchwałą Rady Gminy nr z dnia 29.12.2009r. w sprawie wysokości stawek i opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych, wobec czego nie przewiduje się wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Środki pieniężne z opłat za zajęcie pasa drogowego oraz z opłaty targowej będą w całości stanowiły dochód budżetu Gminy. Płyta zrewitalizowanego Rynku nie jest i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w szczególności do czynności dzierżawy lub najmu miejsc handlowych na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Koszty utrzymania rynku i ul. Z. pokrywane są z budżetu Gminy.

Wnioskodawca wyjaśnił, że czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT jest Gmina, która w składanych deklaracjach VAT - 7 rozlicza wszystkie czynności przypisane gminie. Ww. inwestycja związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym art. 7 pkt 1 (Dz. U. z 2001, nr 142, poz. 1591 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(oznaczone we wniosku ORD-IN nr 2):

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach zadania pn. ...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach zadania pn. .

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści cytowanej powyżej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Gminy, w analizowanej sytuacji nie została spełniona żadna ze wskazanych przesłanek. Gmina nie nabyła towarów i usług jako podatnik, ponieważ w ocenie Gminy w związku z realizacją zadania będącego przedmiotem zapytania Gmina nie występuje jako podatnik zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Nie zostanie spełniony również drugi warunek wymieniony w omawianym przepisie, gdyż zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, płyta Rynku nie jest i nie będzie bowiem wykorzystywana do czynności opodatkowanych, w szczególności do czynności dzierżawy lub najmu miejsc handlowych na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

W konsekwencji, z uwagi na brak związku wydatków na realizację przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach zadania pn. ....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycja ta musi być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W związku z powyższym, dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, kluczowym jest ustalenie, z jakimi czynnościami Wnioskodawcy będą związane inwestycje, o których mowa we wniosku.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W szczególności do zadań własnych należą sprawy m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. . Przedmiotem projektu była rewitalizacja rynku polegająca na utworzeniu wielofunkcyjnej przestrzeni publicznej odpowiadającej obecnym i przyszłym potrzebom mieszkańców z uwzględnieniem potrzeb obsługi ruchu turystycznego. Zakres projektu obejmował przebudowę płyty rynku oraz remont ulicy Z., remont drogi powiatowej. W ramach prac została skablowana napowietrzna linia elektroenergetyczna oraz wykonano kanalizację deszczową, stanowiska postojowe. Opłaty za korzystanie ze stanowisk postojowych nie są pobierane. Nie przewiduje się wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Płyta zrewitalizowanego rynku nie jest i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w szczególności do czynności dzierżawy lub najmu miejsc handlowych na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Jak już wskazano na wstępie niniejszej interpretacji podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonania odliczenia, czyli sprzedażą generującą po stronie podatnika podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia jest plac i drogi, które nie będą służyły działalności opodatkowanej.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem o czym już była mowa powyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

W kwestii objętej zakresem pytania pierwszego wniosku ORD-IN, a dotyczącej wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT wykonywanych przez Gminę czynności, za które pobierane są opłaty z tytułu realizacji zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami prawa zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w .

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 315 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach