Na podstawie art.14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ) po dokonaniu zmiany udzielone... - Interpretacja - PP1/448-163/04/I

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 01.10.2004, sygn. PP1/448-163/04/I, Izba Skarbowa w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art.14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ) po dokonaniu zmiany udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim odpowiedzi zawartej w piśmie nr PP/443-33/04 z dnia 6.07.2004 r. wyjaśniam : Według przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka posiada następujące pojazdy samochodowe: Marka Rok produkcji Ładowność 1) Mercedes - Benz 409 D 1988 1790 2) Mercedes - Benz 508 D 1991 1825 3) Mercedes - Benz 608 D 1981 2300 4) Mercedes - Benz 609 D 1989 2200 5) Mercedes - Benz L 508 DG 1983 1490 6) Mercedes - Benz L 508 D 1981 1950 7) Mercedes - Benz 210 D 1993 1200 8) Mercedes - Benz 308 2,3 D 1992 1495 9) Mercedes - Benz 308 2,3 D 1991 1695 10) FS- Lublin Składak 1997 1100 11) FSC-Starachowice Składak Star 1991 6000 12) FSC- Starachowice Składak Star 1983 6000 13) FSC- Starachowice Składak Star 1977 6000 14) FS- Lublin Żuk A 176 H 1995 790. W /w pojazdy samochodowe zostały zakupione w latach j. w i firma nie posiada świadectw homologacji.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt.3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U.Nr 54 poz.535), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art.86 ust.3 i 5. Natomiast w wymienionym w zdaniu poprzednim art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT mowa jest o samochodach osobowych oraz innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ = 357kg + n x 68kg, gdzie: DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy. Dopuszczalną ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), określa się na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu poprzednim, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w art. 86 ust.3. Przepis art. 86 ust. 3 ustawy o VAT nie dotyczy przypadków, gdy : - odsprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umowy leasingu tych samochodów (pojazdów) stanowi przedmiot działalności podatnika, - pojazdów specjalnych ,jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji , wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika że jest to pojazd specjalny, - pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji , wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika takie przeznaczenie. Z powyższych przepisów nie wynika aby brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji , skutkował nie uznaniem takiego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie , którego podatnik dowodzi. Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984 r zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r . Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. Nr 6, poz. 35 ). Pierwsze świadectwa homologacji typu zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984 r. Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. . Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury ul. Chałubińskiego 4/6 00-928 Warszawa oraz przez podmiot ( producenta, importera ) dla którego zostało ono wydane. Od 1984 r . producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W przypadku posiadania używanego samochodu ciężarowego z państw członkowskich Unii Europejskiej , europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich , które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu.W związku z powyższym tylko w odniesieniu do samochodu bezsprzecznie ciężarowego dla którego typu nigdy nie zostało wydane świadectwo homologacji ani decyzja zwalniająca z jego uzyskania, można wykorzystać do wyliczenia dopuszcalnej ładowności dane z dowodu rejestracyjnego dotyczące jego ładowności i liczby miejsc.

Izba Skarbowa w Lublinie