Z pisma Starostwa Powiatowego w "X" wynika, iż w dniu 17 czerwca 2004r. została zawarta umowa pomiędzy Powiatem "X" reprezentowanym przez Zarząd Powi... - Interpretacja - PP-005w-1355/04/VM

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 18.11.2004, sygn. PP-005w-1355/04/VM, Izba Skarbowa w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z pisma Starostwa Powiatowego w "X" wynika, iż w dniu 17 czerwca 2004r. została zawarta umowa pomiędzy Powiatem "X" reprezentowanym przez Zarząd Powiatu a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, dotycząca przebudowy drogi powiatowej nr "Y" i pokrycia związanych z tym kosztów z funduszy SAPARD.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia organy władzy publicznej, jednak analizując ustawy regulujące ustrój samorządu terytorialnego oraz ustawę o finansach publicznych można jednoznacznie stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego nie są organami władzy publicznej. I tak przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) stanowi, iż mieszkańcy powiatu tworzą z mocy prawa lokalną wspólnotę samorządową. Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (por. art. 8 ust. 2 cyt. ustawy). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (por. art. 33 ustawy). Zgodnie z art. 5 pkt 11 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003r. Nr 15, poz. 148) do sektora finansów publicznych zalicza się: organy władzy publicznej, organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały, a także jednostki samorządu terytorialnego i ich organy oraz związki.

Ustawodawca wprowadzając nowe regulacje prawne w zakresie podatku od towarów

i usług nie rozszerzył pojęcia organy władzy publicznej na jednostki samorządu terytorialnego, gdyż w przepisie § 8 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wskazano, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują zadania, w oparciu o reżim publicznoprawny nałożony na nie przepisami prawa, oraz
  • podatników VAT, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, a więc w ramach reżimu prywatnoprawnego.

Przepis art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym stanowi, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie dróg publicznych. Wobec tego zadanie przebudowy drogi powiatowej (drogi publicznej) jest wykonywane w ramach zadań publicznych, a zatem w tym zakresie reprezentujące powiat Starostwo Powiatowe nie jest podatnikiem podatku VAT. Tym samym Starostwu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupionej usługi dotyczącej przebudowy drogi. Z uwagi na fakt, iż umowa została podpisana 17 czerwca 2004r. nie może mieć zastosowania w niniejszej sprawie przepis § 27a cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż dotyczy umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Ponadto poniesiony przez Starostwo wydatek nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, gdyż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy - dochody jednostek samorządu terytorialnego. Z przepisu art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003r. - dochody jednostek samorządowych (Dz.U. Nr 203, poz. 1966 ze zm.) wynika m.in., że dochodami tymi mogą być również środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi.

Wobec powyższego podatek VAT zawarty na fakturze dokumentującej zakup usług związanych z przebudową drogi należałoby uznać za koszt kwalifikowany.

Izba Skarbowa w Poznaniu