Temat interpretacji
posługiwanie się przez oddział Numerem Identyfikacji Podatkowej spółki macierzystej, braku odrębnej rejestracji oddziału dla potrzeb rozliczeń podatku VAT oraz wskazania na fakturach nazwy i adresu siedziby spółki macierzystej
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 września 2013r. (data wpływu 26 września 2013r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie posługiwania się przez oddział Numerem Identyfikacji Podatkowej spółki macierzystej, braku odrębnej rejestracji oddziału dla potrzeb rozliczeń podatku VAT oraz wskazania na fakturach nazwy i adresu siedziby spółki macierzystej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 września 2013r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie posługiwania się przez oddział Numerem Identyfikacji Podatkowej spółki macierzystej, braku odrębnej rejestracji oddziału dla potrzeb rozliczeń podatku VAT oraz wskazania na fakturach nazwy i adresu siedziby spółki macierzystej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka z siedzibą we Włoszech A. S.p.A. (Spółka) utworzyła w Polsce swój Oddział pod nazwą A. S.p.A. Spółka Akcyjna Oddział w Polsce (dalej jako Oddział lub Wnioskodawca). Odział został zarejestrowany w dniu 22 maja 2013 r. przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.
W oparciu o zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2, Oddział w dniu 29 maja 2013r. uzyskał numer NIP. W dniu 22 maja 2013r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego zostało złożone przez Spółkę Zgłoszenie Identyfikacyjne NIP-2 oraz rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R), Numer identyfikacji podatkowej (NIP) został nadany Spółce w dniu 23 maja 2013r. Dnia 6 czerwca 2013r. zostało wydane potwierdzenie zarejestrowania Spółki jako podatnika VAT oraz VAT UE pod numerem (odpowiednio): XX oraz PLYY.
Wnioskodawca wskazuje również, że Oddział, jako struktura organizacyjna utworzona do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce uczestniczy w świadczeniu usług remontowo -budowlanych na rzecz kontrahenta z siedzibą w Polsce. Jednocześnie Oddział będzie nabywał towary i usługi w związku ze świadczeniem usług na terytorium Polski.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy w rozliczeniach z kontrahentami Oddział ma prawo posługiwać się numerem NIP i VAT nadanym Spółce...
- Jaka nazwa i adres powinny figurować na fakturach dokumentujących transakcje w zakresie zakupu i sprzedaży towarów i usług na terenie Polski przez Spółkę działającą w Polsce za pośrednictwem Oddziału...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad. 1
Kwestie dotyczące funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego działającego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013r. poz. 672 ze zm.), zwanej dalej Ustawą o SDG. W myśl art. 4 ust. 1 Ustawy o SDG, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.
Natomiast termin oddział zdefiniowany został w art. 5 pkt 4 Ustawy o SDG, jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.
W oparciu o postanowienia zawarte w art. 86 Ustawy o SDG przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego.
W świetle powołanych unormowań podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.
Oddział posiada więc jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie posiada on możliwości prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, zaś prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego.
Potwierdza to również regulacja zawarta w art. 88 zdanie pierwsze Ustawy o SDG, zgodnie z którą przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców.
Zatem podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, przedsiębiorca zagraniczny. W kontekście posiadanej podmiotowości prawnej, należy stwierdzić, że oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jej częścią.
W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w wyniku utworzenia oddziału Spółki w Polsce w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej nie dochodzi do powstania nowego, odrębnego podatnika podatku od towarów i usług.
Spółka rejestrując swój Oddział w Polsce nie dokonuje rejestracji odrębnego podatnika lecz rejestracji własnego przedsiębiorstwa. W związku z powyższym mimo, iż na terytorium kraju funkcjonuje Oddział przedsiębiorcy zagranicznego to podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność za pośrednictwem utworzonego w tym celu oddziału.
Oznacza to, że jednostka macierzysta i utworzony przez nią oddział są traktowane jako ten sam podmiot i jeden podatnik podatku od towarów i usług. Dlatego też Oddział podmiotu zagranicznego może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce.
Tym samym brak jest podstaw, aby Wnioskodawca odrębnie od spółki macierzystej rozliczał się z podatku VAT na terytorium kraju. Wnioskodawca może w pełni używać numeru NIP oraz VAT w tym VAT UE nadanych Spółce. Numery identyfikacji podatkowej Spółki są jednocześnie numerami Wnioskodawcy. Wynika to z interpretacji przepisów prawa w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o identyfikacji podatników i płatników.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), dalej Ustawa o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 96 Ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15 są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne ().
Według art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. 2012r. poz. 1314 ze zm.), dalej Ustawa o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o NIP podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
Reasumując, w świetle powyższych przepisów i utrwalonej praktyki, podatnikiem jest Spółka działająca w Polsce poprzez strukturę Oddziału. Przedsiębiorstwo zagraniczne rejestrując swój oddział w Polsce nie dokonuje rejestracji odrębnego podatnika lecz rejestracji własnego przedsiębiorstwa. W związku z powyższym mimo, iż na terytorium kraju funkcjonuje Oddział Spółki, to nie staje się on odrębnym podatnikiem, ale ma prawo korzystać z rejestracji podatkowej Spółki. Spółka oraz jej Oddział są traktowane jako ten sam podmiot i jako jeden podatnik podatku od towarów i usług.
Powyższy sposób interpretowania przepisów prawnych był wielokrotnie potwierdzany przez aparat skarbowy w licznych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Poniżej Wnioskodawca przedstawia cytaty z przykładowych interpretacji:
- Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 12 kwietnia 2013r. (IBPP4/443-128/13/PK) stwierdza: Jeżeli zatem przedsiębiorca zagraniczny utworzy oddział zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, za pośrednictwem którego będzie prowadzona na terytorium Polski działalność spółki, to będzie on w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednostka macierzysta i utworzony przez nią oddział są traktowane jako ten sam podmiot i jeden podatnik podatku od towarów i usług.
- Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji
z dnia 7 grudnia 2012r (IPPP2/443-1173/12-2/MM) stwierdza: reasumując,
brak jest podstaw prawnych do odrębnej rejestracji Wnioskodawcy
dla celów rozliczeń w podatku od towarów i usług - nie znajdzie zastosowania powołany wyżej art. 96 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym brak jest podstaw, aby Wnioskodawca odrębnie od spółki macierzystej rozliczał się z podatku VAT na terytorium kraju. Numer Identyfikacji Podatkowej nadany jednostce macierzystej jest równocześnie numerem Wnioskodawcy.
- Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 3 września 2012r. (IPPP3/443-596/12-3/KT) stwierdza: w kontekście posiadanej podmiotowości prawnej, należy stwierdzić, że oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jej częścią. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedsiębiorstwo zagraniczne rejestrując działalność w formie swojego oddziału w Polsce nie dokonuje rejestracji oddziału jako odrębnego podatnika, lecz rejestracji własnego przedsiębiorstwa. W związku z tym, mimo, iż na terytorium kraju funkcjonuje oddział przedsiębiorcy zagranicznego, to podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność za pośrednictwem utworzonego w tym celu oddziału.
Ad. 2
Zgodnie z art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2,4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 Ustawy o VAT.
Szczegółowe zasady wystawiania faktur zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), dalej Rozporządzenie.
Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in.:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, iż podmiot, który wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT. Faktura dokumentująca sprzedaż lub zakup powinna przede wszystkim zawierać dane określone w art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT tj. dane dotyczące nabywcy i sprzedawcy. Natomiast w myśl cytowanego powyżej § 5 ust. 1 Rozporządzenia, który precyzyjniej określa treść faktury, winna ona zawierać m.in. nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na uregulowania prawne zawarte w przepisach Ustawy o NIP dotyczące posiadania i posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej - NIP. Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że każdy podmiot posiadający status podatnika jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego.
Podkreślić również należy, iż numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej. Konsekwencją decyzji administracyjnej o nadaniu numeru NIP jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu poprzez jego NIP, nazwę i adres.
W oparciu o przytoczone przepisy Ustawy o NIP oraz przedstawiony opis sprawy należy uznać, iż podmiotem identyfikowanym na podstawie numeru identyfikacji podatkowej jest Spółka. Tym samym, jest ona obowiązana do podawania swojej nazwy wraz z numerem identyfikacji podatkowej oraz adresem na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych.
Biorąc więc pod uwagę powołane na wstępie przepisy art. 106 Ustawy o oraz § 5 Rozporządzenia, a także mając na względzie, iż numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu oraz jego adresu, który występuje w decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej, należy stwierdzić, iż na fakturach VAT powinna być wskazana Spółka z adresem dla niej właściwym oraz jej numer NIP (VAT), z możliwością dodatkowego umieszczenia nazwy i adresu Oddziału.
W zakresie zakupu / sprzedaży towarów i usług na terytorium kraju, Oddział posługuje się następującym oznaczeniem:
Powyższe stanowisko, znajduje
potwierdzenie w szeregu interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia
7 grudnia 2012r. (IPPP2/443-1173/12-2/MM) stwierdza: Podsumowując, w
fakturach VAT dokumentujących zakupy dokonane na terytorium kraju
powinna być umieszczana nazwa i numer NIP wraz z adresem faktycznego
odbiorcy, tj. spółki macierzystej, z możliwością dodatkowego
umieszczenia nazwy i adresu podległego oddziału. Zatem, w przypadku gdy
nabywającym towary i usługi na terytorium kraju jest Wnioskodawca
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 30 października 2012r. (IPPP3/443-772/12-2/LK) potwierdza stanowisko podatnika: Odnosząc zatem ww. przepisy do Spółki, stoi ona na stanowisku, że na wystawianych oraz otrzymywanych fakturach VAT (dotyczących sprzedawanych czy nabywanych towarów lub usług) winny znaleźć się obowiązkowo firma podmiotu zagranicznego oraz jego adres, które mogą być uzupełnione o dane dotyczące adresu i oznaczenia Oddziału w Polsce, czyli L. AB, S., NIP: X Oddział w Polsce ul. P. W., albowiem jak wskazano powyżej oddział nie jest samodzielnym podmiotem, a jedynie pewną strukturą organizacyjną utworzoną do prowadzenia działalności gospodarczej winnym miejscu niż siedziba Spółki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, że z dniem 1 stycznia 2013r. uległa zmianie treść przepisu § 5 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), który stanowi, że faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy; numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku (). Niemniej jednak zmiana tego przepisu nie wpływa na prawidłowość zaprezentowanego przez Zainteresowanego stanowiska.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 473 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie