w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji i braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - Interpretacja - IBPP2/443-801/13/KO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.10.2013, sygn. IBPP2/443-801/13/KO, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji i braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2013 r. (data wpływu 30 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2013 r. (data wpływu 22 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji i braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji i braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2013 r. (data wpływu 22 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 października 2013 r. znak: IBPP2/443-801/13/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Uczniowski Klub Sportowy jest organizacją pożytku publicznego i utrzymuje się wyłącznie z dotacji, darowizn i składek członkowskich. Klub nie świadczy żadnych usług odpłatnych. Wykonuje jedynie zadania określone w statucie, tj. m.in. szkolenie sportowe dzieci i młodzieży, organizacja imprez sportowych i rekreacyjnych, promocja sportu wśród dzieci i młodzieży oraz wypłaty stypendiów dla dzieci osiągających wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2011 Wnioskodawca złożył wniosek do osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na dofinansowanie projektu pn. i otrzymał dofinansowanie ze środków programu na realizację tego projektu w wysokości 25.000 zł. Realizacja projektu została zakończona w czerwcu 2013 r. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach za towary i usługi zakupione do celów realizacji projektu, podatek VAT od zakupów związanych z realizacją projektu został uznany za wydatek kwalifikowany w projekcie. Niemniej Instytucja Zarządzająca Programem PROW na lata 2007-2013 żąda od Wnioskodawcy przedstawienia indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z zakupami towarów i usług do celów realizacji projektu. Mając na uwadze wytyczne Instytucji Zarządzającej, jak również brak wystarczających funduszy na opłacenie ze środków własnych w całości podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca został zmuszony do wystąpienia o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pn. .

Pismem z dnia 18 października 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny następująco:

W związku z realizacją projektu pn. ... Wnioskodawca nieodpłatnie świadczył usługi i nieodpłatnie udostępniał sprzęt sportowy potrzebny do realizacji projektu. Otrzymana dotacja więc w żaden sposób nie miała wpływu na cenę świadczonych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług od dotacji otrzymanej ze środków PROW na lata 2007-2013...
  2. Czy istnieje prawna możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pn. ....

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy do pytań przedstawionych w poz. 69 jest następujące:

  1. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług od dotacji otrzymanej ze środków PROW na lata 2007-2013.
  2. Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pn. ..

Zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W związku z faktem, że Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług, które mogłyby być opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zaś otrzymana dotacja ze środków PROW na lata 2007-2013 nie wpływa na cenę świadczonych usług, to dotacja otrzymana na realizację projektu pn. . nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z kolei zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, iż W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z uwagi na fakt, że towary i usługi zakupione do celów realizacji projektu pn. Promocja aktywnego trybu życia poprzez organizację zajęć sportowo- rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży z terenu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT od towarów i usług zakupionych do realizacji projektu pn. .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o VAT, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca utrzymuje się wyłącznie z dotacji, darowizn i składek członkowskich. Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług odpłatnych. Wykonuje jedynie zadania określone w statucie, tj. m.in. szkolenie sportowe dzieci i młodzieży, organizacja imprez sportowych i rekreacyjnych, promocja sportu wśród dzieci i młodzieży oraz wypłaty stypendiów dla dzieci osiągających wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2011 r. Wnioskodawca złożył wniosek do osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na dofinansowanie projektu pn. i otrzymał dofinansowanie ze środków programu na realizację tego projektu w wysokości 25.000 zł. Realizacja projektu została zakończona w czerwcu 2013 r. W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca nieodpłatnie świadczył usługi i nieodpłatnie udostępniał sprzęt sportowy potrzebny do realizacji projektu. Otrzymana dotacja więc w żaden sposób nie miała wpływu na cenę świadczonych usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku zaistniały stan faktyczny oraz przywołany wyżej stan prawny stwierdzić należy, że skoro otrzymana dotacja nie miała wpływu na cenę świadczonych usług, zatem nie stanowi ona obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy o VAT).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji ww. projektu pn. .

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie może odzyskać podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pn. .

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 553 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach