brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę, który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT - Interpretacja - IBPP3/443-1050/13/EJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2013, sygn. IBPP3/443-1050/13/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę, który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 22 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 21 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 14 października 2013 r. znak: IBPP3/443-1050/13/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dotychczas nie był czynnym podatnikiem podatku VAT, Stowarzyszenie niezrezygnowało ze zwolnienia podmiotowego VAT i nie dokonało dotychczas zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Wnioskodawca prowadzi działalność statutową w zakresie działalności sportowej, organizacji imprez sportowych, hodowli koni. W roku 2012 obroty w rozumieniu ustawy o VAT wyniosły 57.660,00 zł. Do chwili obecnej w roku 2013 obroty wynoszą 43.000,00 zł. Wnioskodawca nie wykonuje czynności określonych w art. 113 ust. 13.

Wnioskodawca zrealizował projekt dofinansowany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20072013 dotacją bezzwrotną na zakup towarów i usług podlegających podatkowi od towarów i usług. W związku z faktem, iż Zamawiający żąda od beneficjentów, którzy nie są podatnikami podatku VAT indywidualnej interpretacji wydanej przez organ upoważniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zwrócono się z prośbą o wydanie interpretacji, że W. nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Interpretacja ta jest niezbędna do zakwalifikowania jako koszty kwalifikowane projektu kosztów podatku VAT.

W piśmie z 21 października 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego, wskazując, że:

  1. Wnioskodawca nie był dotychczas czynnym podatnikiem podatku VAT, nie zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego VAT i nie dokonał dotychczas zgłoszenia rejestracyjnego VATR. Wnioskodawca prowadzi działalność statutową w zakresie działalności sportowej, organizacji imprez sportowych, hodowli koni.
  2. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.
  3. Tytuł realizowanego projektu:. Termin od 2 do 4 sierpnia 2013 r.
  4. Realizacja projektu polegała na rozreklamowaniu imprezy, znalezieniu sponsorów, zorganizowaniu pobytu sędziów, zawodników i koni, organizacji występów podczas zawodów, zabezpieczeniu imprezy od strony medycznej i sanitarnej. W celu zrealizowania projektu zostały zakupione następujące towary i usługi:
    • wynajęto boksy mobilne dla koni,
    • zawarto umowy o dzieło z sędziami i gospodarzem toru,
    • zawarto umowę o dzieło o przygotowanie degustacji dań regionalnych dla uczestników i widzów zawodów,
    • wykupiono emisję spotów reklamowych w Radiu i emisję reportażu w telewizji
    • zakupiono usługę sanitarną,
    • zakupiono usługę medyczną.
  5. Zakupy dokonane w ramach realizacji projektu dokumentowane fakturami VAT to: wynajem boksów dla koni, spoty reklamowe, reportaż w telewizji, obsługa sanitarna, obsługa medyczna. Obsługa sędziowska, usługi KGW umowy o dzieło.
  6. Z efektów projektu skorzystali widzowie zawodów nieodpłatnie.
  7. Wnioskodawca nie ma obrotu opodatkowanego.
  8. Towary i usługi nabyte w celu zrealizowania powyższego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług i tym samym wystąpienie o zwrot różnicy podatku...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i w związku z powyższym Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku od towarów i usług w związku z dokonanymi zakupami, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 i zgodnie z art. 88 ust. 4: obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Wnioskodawca do dnia dzisiejszego nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R potwierdzającego rezygnację ze zwolnienia, a obroty Wnioskodawcy w żadnym roku działalności nie przekroczyły kwoty wymienionej w art. 113 ust. 1, której przekroczenie powodowałoby utratę zwolnienia podmiotowego. O słuszności stanowiska podatnika utwierdza również poprzednia interpretacja indywidualna Organu upoważnionego, wydana w odpowiedzi na takie samo zapytanie z dnia 30 listopada 2010 r. znak: IBPP4/443-1738/10/AZ, a późniejsze zmiany w ustawie o VAT nie zmieniły stanu prawnego dotyczącego sytuacji opisanej we wniosku o interpretację indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zaznaczenia zatem wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. . Realizacja projektu polegała na rozreklamowaniu imprezy, znalezieniu sponsorów, zorganizowaniu pobytu sędziów, zawodników, koni, organizacji występów podczas zawodów, zabezpieczeniu imprezy od strony medycznej i sanitarnej. Z efektów projektu skorzystali widzowie zawodów nieodpłatnie. Towary i usługi nabyte w celu zrealizowania powyższego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, a mianowicie zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca, niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych faktur, dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach