Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania lub sprzedaży za tzw. złotówkę urządzeń sieci kanalizacj... - Interpretacja - ILPP1/443-424/13-2/AI

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.08.2013, sygn. ILPP1/443-424/13-2/AI, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania lub sprzedaży za tzw. złotówkę urządzeń sieci kanalizacji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania lub sprzedaży za tzw. złotówkę urządzeń sieci kanalizacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania lub sprzedaży za tzw. złotówkę urządzeń sieci kanalizacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca był inwestorem inwestycji centrum handlowego położonego w T. (dalej: Inwestycja). W celu przeprowadzenia Inwestycji Zainteresowany zawarł z Gminą porozumienie przewidujące wykonanie przez Niego fragmentu sieci kanalizacji miejskiej na gruntach nienależących do Wnioskodawcy oraz po zrealizowaniu budowy sieci jej nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy. Wybudowanie sieci kanalizacji miejskiej było niezbędne do wybudowania centrum handlowego, bowiem zapewnia rozwiązanie w zakresie odprowadzania ścieków stanowiących wody opadowe i roztopowe.

Wnioskodawca zawarł z wykonawcą Inwestycji umowę, na podstawie której wykonawca wykonał Inwestycję wraz z infrastrukturą techniczną oraz dokonał przyłączenia wybudowanej kanalizacji do sieci miejskiej.

W chwili obecnej Wnioskodawca rozważa:

  1. nieodpłatne przekazanie wybudowanej sieci kanalizacji miejskiej na rzecz Gminy;
  2. przekazanie odpłatne za cenę równą 1 zł.

Wnioskodawca i Gmina nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów podatkowych. Zapytanie Wnioskodawcy odnośnie wydatków poniesionych na budowę infrastruktury dotyczy wydatków bezpośrednich związanych z nabyciem towarów i usług w celu wybudowania infrastruktury, jak na przykład: wydatki na sporządzenia projektu, wydatki na wykonanie sieci i przyłączy technicznych, na nabycie materiałów itp.

Wnioskodawca zakończył Inwestycję i uzyskuje przychody z wynajmu wybudowanego centrum handlowego. Natomiast, wybudowana infrastruktura w zakresie sieci kanalizacji deszczowej stanowi na dzisiaj rezerwowe, a zarazem docelowe rozwiązanie w zakresie odprowadzenia ścieków opadowych i roztopowych, z uwagi, iż centrum handlowe znajduje się na obszarze chronionym Natura 2000 i docelowo wszystkie ścieki opadowe i roztopowe będą odprowadzane do kanalizacji miejskiej. W związku z tym wydatki poniesione w celu wykonania infrastruktury mają związek z opodatkowaną działalnością Spółki i z uzyskiwanymi przychodami.

Wydatki te były dokumentowane fakturami VAT z wykazanymi w nich kwotami VAT. Spółka dokonywała odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach związanego z wydatkami na budowę centrum handlowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy nieodpłatne przekazanie urządzeń infrastruktury sieci kanalizacji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy sprzedaż urządzeń infrastruktury sieci kanalizacji za 1 zł podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjne niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Niezależnie od kwalifikacji, tj. czy w przypadku nieodpłatnego przekazania nakładów ponoszonych na wybudowanie infrastruktury technicznej na obcym gruncie Spółka dokonuje przekazania towarów czy też samych nakładów, które powinny być uznane jako nieodpłatne świadczenie usług, to w obu tych przypadkach nie podlegają te czynności opodatkowaniu VAT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego prace związane z budową kanalizacji deszczowej były wykonywane na gruntach nienależących do Spółki - na gruntach miejskich.

Stosownie do art. 47 ust. 1 ustawy Kodeks cywilny, zwany dalej k.c., część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Z kolei, zgodnie z art. 48 k.c., do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale związane z gruntem. Oznacza to, że zasadniczo sieci (w tym kanalizacja deszczowa) są częścią składową gruntu i w konsekwencji należą do właściciela gruntu.

Ponadto, w myśl art. 49 k.c., takie urządzenia nie należą do części składowej gruntu jeśli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Stosownie do tego w momencie podłączenia wybudowanych dodatkowych elementów czyli odcinka sieci kanalizacji wchodzi ona w skład przedsiębiorstwa zarządzającego siecią. Oznacza to również, że do momentu podłączenia tych urządzeń do sieci stanowią one składową cześć nieruchomości. W świetle tych przepisów można stwierdzić, iż Spółka nigdy nie była właścicielem wybudowanej sieci kanalizacji deszczowej, bowiem do momentu ich przyłączenia do sieci stanowiły one część składową nieruchomości, a po ich podłączeniu weszły w skład przedsiębiorstwa zarządzającego siecią.

Skoro zatem Spółka w żadnym momencie nie była właścicielem wybudowanej sieci, oznacza to, że nie została spełniona przesłanka wynikająca z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, która wymaga, aby przekazywane towary należały do przedsiębiorstwa podatnika.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych m. in. w:

  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 27 października 2011 r., sygn. ILPP2/443-1144/11-5/SJ,
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 października 2011 r., sygn. IPPP1/443-1142/11-2/AP,
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 czerwca 2011 r., sygn. ILPP2/443-567/11-3/EN.

Nieodpłatne przekazanie odcinka sieci kanalizacji deszczowej nie może być więc uznane za odpłatną dostawę towarów i w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Spod pojęcia usługi będzie natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.

Należy stwierdzić zatem, że wykonanie sieci kanalizacji na gruntach stanowiących własność gminy Miasta powoduje po stronie Wnioskodawcy powstanie prawa do nakładów zrealizowanych na majątku Gminy i które to nakłady są prawem majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego.

Wykonanie na gruntach należących do gminy infrastruktury, a następnie nieodpłatne przeniesienie na gminę prawa do takich nakładów stanowi nieodpłatne świadczenie usług, a zatem powinno być oceniane na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z przepisu tego wynika, iż opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiące część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza, jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów (art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT).

Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli zaś jeden z tych warunków nie jest spełniony - takie nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu. Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia stwierdzić należy, że przepis ten, tj. art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania, ponieważ prawo do nakładów dotyczące infrastruktury na gruncie będącym własnością gminy, a następnie przekazana gminie - nie jest towarem i nie ma tu miejsca sytuacja użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa Spółki do celów innych niż działalność gospodarcza.

Analizując z kolei treść art. 8 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy zauważyć należy, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Podkreślić należy przy tym, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, iż realizacja przedmiotowej inwestycji służy uzyskaniu przez Spółkę korzyści w postaci przychodu uzyskanego z wynajmu inwestycji. Wydatki poniesione na sieć kanalizacji przekazywaną nieodpłatnie mają bezpośrednie przełożenie na uzyskiwane przez Spółkę przychody albowiem zapewniają zaopatrzenie wynajmowanego obiektu w alternatywne rozwiązanie odprowadzenia ścieków. Zapewnienie zatem odpowiedniej infrastruktury w tym zakresie zwiększa bezpieczeństwo obiektu oraz stwarza możliwość zmniejszenia kosztów jego obsługi i poprzez to zwiększa atrakcyjność inwestycji i przyczynia się do większego zainteresowania nabyciem lub wynajmem lokali wybudowanych przez Spółkę, a to z kolei pozwala na uzyskanie wyższych cen ze sprzedaży obiektu lub wynajmu.

Spółka podejmując prace w zakresie wykonania infrastruktury dąży do zapewnienia sobie źródła przychodów z tytułu działalności, która będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Realizacja infrastruktury była zatem niezbędna do realizacji celów biznesowych czyli zapewnienia w przyszłości wykonywania przez Spółkę czynności podlegających podatkowi VAT.

Natomiast samo przekazanie wybudowanej sieci na rzecz Miasta jest konieczne ze względu na zawarte porozumienie z Miastem, jak również wynika z art. 48 i 49 k.c. Mając bowiem na uwadze, iż budowa wykonana została na cudzym gruncie, z mocy prawa wybudowane obiekty nie należą do Spółki i w rezultacie Spółka jest obowiązana do ich fizycznego przekazania na rzecz właściciela gruntu/ przedsiębiorstwa zarządzającego siecią. W tym jednak przypadku sam akt przekazania nie ma charakteru konstytucyjnego (nakłady stanowią od samego początku własność właściciela gruntu), ale raczej administracyjny.

Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że wybudowanie infrastruktury w zakresie kanalizacji i jej nieodpłatne przekazanie następuje w związku i na cele prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Nie do przeoczenia jest fakt, że gdyby Spółka nie wykonała infrastruktury w zakresie sieci kanalizacji, wówczas budowa centrum handlowego nie mogłaby zostać zrealizowana, co spowodowałoby niepowetowane straty finansowe po stronie Spółki.

W związku z tym uzasadnione jest twierdzenie że przeprowadzenie budowy i podyktowane względami umownymi oraz cywilistycznymi przekazanie infrastruktury na rzecz Miasta jako czynność warunkująca w dużym stopniu funkcjonowanie centrum handlowego stanowi czynność mająca ścisły i bezpośredni związek z prowadzonymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi.

Na marginesie na co wskazują również wskazane poniżej interpretacje indywidualne Spółka zauważa, że budowa oraz przekazywanie innym podmiotom lub organom władzy publicznej różnego rodzaju elementów infrastruktury jest obecnie powszechnie spotykaną praktyką, która warunkuje często ukończenie prowadzonej przez podatnika inwestycji. Czynności takie należy oceniać nie jako wyjętą z kontekstu działalność nieopłacalną ekonomicznie, ale jako element procesu inwestycyjnego warunkujący jego prowadzenie w takim samym stopniu jak np. uzyskanie niezbędnych uzgodnień i pozwoleń. Związek z działalnością podatnika jest niezaprzeczalny. Takie stanowisko zostało potwierdzone w szeregu indywidualnych interpretacjach np.:

  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 listopada 2011 r., sygn. IPPP2/443-1046/11-2/MM,
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 27 października 2011 r., sygn. ILPP2/443-1144/11-5/SJ,
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 października 2011 r., sygn. ILPP2/443-1117/11-2/SJ.

Biorąc pod uwagę powyższe, przedmiotowe przekazanie nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ww. art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, który to przepis nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania. W konsekwencji nieodpłatne przekazanie przez Spółkę gminie infrastruktury kanalizacyjnej wybudowanej na gruncie należącym do gminy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast, sprzedaż gminie nakładów w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej wybudowanej na gruncie należącym do gminy tego rodzaju będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług naliczonym od wartości transakcji ustalonej przez strony, w tym przypadku 1 zł.

W obu powyższych przypadkach Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług koniecznych do wybudowania urządzeń infrastrukturalnych tj. sieci kanalizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

I tak w myśl art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

  1. w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  2. w przypadku świadczenia usług świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a więc za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi ściślejsze odwzorowanie definicji odpłatnego świadczenia usług zawartej w art. 26 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca był inwestorem inwestycji centrum handlowego, która została zakończona. Zainteresowany uzyskuje przychody z jego wynajmu. W celu przeprowadzenia inwestycji Zainteresowany zawarł z Gminą porozumienie przewidujące wykonanie przez Niego fragmentu sieci kanalizacji miejskiej na gruntach nie należących do Wnioskodawcy. Wybudowanie sieci kanalizacji miejskiej było niezbędne do wybudowania centrum handlowego, bowiem zapewnia rozwiązanie w zakresie odprowadzania ścieków stanowiących wody opadowe i roztopowe. Wnioskodawca zawarł z wykonawcą Inwestycji umowę, na podstawie której wykonawca wykonał Inwestycję wraz z infrastrukturą techniczną oraz dokonał przyłączenia wybudowanej kanalizacji do sieci miejskiej.

W chwili obecnej Wnioskodawca rozważa dwa warianty wydania wybudowanego fragmentu sieci kanalizacyjnej na rzecz gminy, tj.:

  1. nieodpłatne przekazanie, bądź
  2. sprzedaż za cenę równą 1 zł.

Wnioskodawca i Gmina nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów podatkowych. Wybudowana infrastruktura w zakresie sieci kanalizacji deszczowej stanowi na dzisiaj rezerwowe, a zarazem docelowe rozwiązanie w zakresie odprowadzenia ścieków opadowych i roztopowych, z uwagi, iż centrum handlowe znajduje się na obszarze chronionym Natura 2000 i docelowo wszystkie ścieki opadowe i roztopowe będą odprowadzane do kanalizacji miejskiej.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnie przekazanych, bądź sprzedaż za tzw. złotówkę urządzeń infrastruktury sieci kanalizacji.

Wskazać w tym miejscu należy, że stosownie do art. 47 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zwanej dalej k.c., część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Jak stanowi § 2 cyt. przepisu, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych (art. 47 § 3 k.c.).

W art. 48 k.c. postanowiono, iż z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Ponadto w art. 49 § 1 k.c. wskazano, iż urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca (art. 49 § 2 k.c.).

Zaznaczyć należy, iż przesłanka wynikająca z art. 49 § 1 k.c. jest spełniona z chwilą podłączenia wymienionych w tym przepisie urządzeń do sieci należących do przedsiębiorstwa lub zakładu.

Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca nie był i nie jest właścicielem gruntu, na którym dokonał budowy fragmentu sieci kanalizacji. Inwestycja ta została wykonana na gruncie stanowiącym własność gminy i tym samym nie można uznać, iż przekazanie lub sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz gminy powyższej infrastruktury stanowi dostawę towaru, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie nie nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, gdyż gmina, z racji posiadanego prawa własności do gruntu, będzie dysponowała również prawem własności do wszelkich jego części składowych, to jest w niniejszej sprawie do wybudowanej infrastruktury sieci kanalizacji z tym gruntem związanej. Tym samym nieodpłatne przekazanie tej infrastruktury lub jej sprzedaż za tzw. złotówkę gminie należy traktować jako świadczenie usług, bowiem jest to w istocie przekazanie jedynie poniesionych nakładów.

Przy czym, w przypadku podjęcia decyzji przez Wnioskodawcę o nieodpłatnym przekazaniu infrastruktury, koniecznym jest rozważenie kwestii zakwalifikowania przedmiotowej czynności jako nieodpłatnego świadczenia usług, które nie będzie podlegało regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że powołany przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy nie uzależnia faktu opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika od prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem.

Analiza sytuacji przedstawionej we wniosku wskazuje, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz gminy wybudowanej przez Spółkę infrastruktury sieci kanalizacji, zlokalizowanej na gruncie niebędącym własnością Wnioskodawcy, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT jak wskazano wyżej świadczenie tych usług musi się bowiem odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne świadczenie usług polegające na nieodpłatnym przekazaniu infrastruktury będzie miało związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, bowiem jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, wybudowanie fragmentu sieci kanalizacji jest warunkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania centrum handlowego, w którym Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. W konsekwencji powyższego nieodpłatne przekazanie przez Spółkę infrastruktury na rzecz właściciela gruntu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie polegające na przekazaniu elementów infrastruktury sieci kanalizacji, wybudowanej na koszt Spółki na gruncie niestanowiącym Jej własności będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast, sprzedaż przedmiotowej infrastruktury za tzw. złotówkę będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy.

Informuje się ponadto, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania lub sprzedaży tzw. złotówkę urządzeń sieci kanalizacji. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego został załatwiony w dniu 14 sierpnia 2013 r. w interpretacji nr ILPP1/443-424/13-3/AI.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu