Czy w związku z realizacją projektu pn. dla zadania Zmiana zagospodarowania przy ul. , Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur, które dok... - Interpretacja - IPTPP1/443-441/13-7/RG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.09.2013, sygn. IPTPP1/443-441/13-7/RG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w związku z realizacją projektu pn. dla zadania Zmiana zagospodarowania przy ul. , Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentują wydatki?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.), uzupełniony pismami: z dnia 6 września 2013 r. (data wpływu 10 września 2013 r.) i 20 września 2013 r. (data wpływu 24 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania w ramach projektu pn. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją następujących zadań, wykonywanych w ramach projektu pn. :

  • modernizacja parkingu przy ul. ;
  • zmiana sposobu zagospodarowania miejskiego placu targowego przy ul. ;
  • działania związane z promocja projektu.

Wniosek uzupełniono w dniach: 10 września 2013 r. i 24 września 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego i uiszczenia dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest beneficjentem zadania pn. realizowanego przy współudziale środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (RPOW 2007-2013) działanie 6.1.Wzmocnienie regionalnych i sub-regionalnych ośrodków wzrostu. Przedmiotowy projekt obejmuje realizację dwóch zadań, tj.:

  1. Modernizację parkingu przy ul. .
  2. Zmianę sposobu zagospodarowania miejskiego placu targowego przy ul. .

Zadanie pn. , było w okresie realizacji (tj. 2009 r.) finansowane ze środków budżetu Gminy, gdyż złożony do dofinansowania projekt, znalazł się decyzją Zarządu Województwa na liście rezerwowej.

W dniu 29 stycznia 2013 r. projekt pn. został wybrany do realizacji i podpisano PRE UMOWĘ nr . Wnioskodawca, Gmina jest od 1 stycznia 2010 r. zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zadanie przewidziane do realizacji obejmuje:

  1. Modernizację parkingu przy ul. polegającą na:
    • przebudowanie placu, ulic wewnętrznych oraz zatok postojowych,
    • przebudowanie sieci zasilającej oświetlenie parkingu z napowietrznej na kablową.

    Wnioskodawca, Gmina, w chwili przystępowania do realizacji przedmiotowej inwestycji (modernizacja parkingu) planował wykorzystywać efekty jej realizacji do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Początkowo kwalifikowano zmodernizowany parking przy ul. jako parking miejski, który służyć miał mieszkańcom, jak również osobom przyjeżdżającym do sanatoriów. Po realizacji zadania jednak podjęto decyzję o dzierżawie obiektu. Parking przy ul. po zakończeniu realizacji oddano do użytku w dniu 26 sierpnia 2009 r., na podstawie Protokołu Odbioru Końcowego. Po realizacji zadania podjęto decyzję o oddaniu parkingu w dzierżawę, ogłoszono przetarg w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i podpisano umowę dzierżawy w dniu 10 sierpnia 2009 r. Przedmiotowa umowa, zawiera zapis, iż z dniem 1 września 2009 r. dzierżawi się nieruchomość położoną na działce . Koszty związane z utrzymaniem parkingu są ponoszone przez dzierżawcę parkingu w ramach wykonywanej umowy.

    W omawianym przypadku modernizacji parkingu przy ul. (realizacja 2009 roku), faktury za dzierżawę obiektu były do końca 2009 r. wystawiane przez Urząd Miasta i Gminy, który wówczas był czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT. W załączeniu interpretacja indywidualna znak: z dnia 2 października 2012 r. W świetle obowiązującego stanu prawnego Urząd był aparatem pomocniczym organu wykonawczego, w związku z powyższym gmina nie może odliczyć poniesionego podatku VAT. Poniesione środki na realizację tego zakresu pochodzą z budżetu Gminy.

    Powstały w wyniku realizacji projektu parking stanowi budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623). Nakłady poniesione w związku z realizacją ww. inwestycji zwiększyły wartość środka trwałego, a wartość nakładów przekracza 15.000 zł. Wyżej wymieniona inwestycja jest zaliczona do środków trwałych i podlega amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym.

    1. Zmianę sposobu zagospodarowania miejskiego placu targowego przy ul. polegającą na:
      • budowie parkingu miejskiego do 60 stanowisk postojowych na samochody osobowe i dostawcze, usytuowanego na płycie żelbetonowej stanowiącego zadaszenie powierzchni handlowej,
      • wykonaniu stanowisk handlowych wraz z zapleczem sanitarnym i niezbędnymi przyłączami,
      • remoncie nawierzchni placu oraz dróg i ciągów pieszych w jego obrębie,
      • budowie oświetlenia terenu,
      • wykonaniu kanalizacji deszczowej dla potrzeb odwodnienia placu, wykonanie przyłączy wod-kan.

      Inwestycja nie została jeszcze rozpoczęta, z wyjątkiem fragmentu kanalizacji deszczowej w ul. . Podstawowy zakres projektu będzie realizowany po podpisaniu Umowy o dofinansowanie.

      Po realizacji zadania i odbiorze końcowym zostanie podjęta decyzja o dzierżawie obiektu. Efekty przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca zamierza wykorzystać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT za roboty budowlane będą wystawiane na beneficjenta tj. Gminę. Powstały w wyniku realizacji projektu obiekt zmodernizowany z miejscami postojowymi stanowi budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623).

      Nakłady, które będą poniesione w związku z realizacją ww. inwestycji zwiększą wartość środka trwałego, a wartość nakładów przekroczy 15.000 zł.

      Wyżej wymieniona inwestycja tj. będzie zaliczona do środków trwałych i podlegać będzie amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Planuje się, że obiekt po realizacji zadania i oddaniu do użytkowania zostanie wydzierżawiony, a przedmiotem przekazania będzie cały wraz z płytą parkingową.

      Wyżej wymieniona inwestycja będzie oddana do użytkowania w całości po zakończeniu realizacji zadania, na podstawie protokołu odbioru końcowego.

      Zadanie pn. objęte projektem , nie zostało jeszcze rozpoczęte w całości. Wykonana została jedynie kanalizacja deszczowa służąca odwodnieniu terenu objętego projektem.

      Budowa kanalizacji deszczowej była zasadna i konieczna do wykonania wcześniej ze względu na poprowadzone w roku 2011 roboty drogowe w ul. (nowa nakładka asfaltowa). Aby uniknąć w czasie realizacji zadania pn. ponownego niszczenia nakładki asfaltowej podjęto decyzję o wykonaniu kanału deszczowego w ul. , dla potrzeb .

      Poniesione środki na realizację tego zakresu pochodzą z budżetu Gminy. Po podpisaniu umowy na przedmiotowy projekt ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 20072013 w ramach działania 6.1., podjęta zostanie dalsza realizacja zadania.

      W związku z wyżej przytoczoną interpretacją indywidualną w przypadku realizacji zadania Modernizacji parkingu przy ul. , Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Wniosek o dofinansowanie jaki złożono w ramach RPOW został opracowany w kosztach brutto. Jeśli chodzi o drugie zadanie , ze względu na fakt, iż po zrealizowaniu zadania gmina będzie prowadziła sprzedaż opodatkowaną (dzierżawiąc powstały w ramach zadania obiekt) opracowano wniosek w kosztach netto. W przedmiotowym projekcie (w ramach zadania dot. ) znajdują się również wydatki związane z pełnieniem funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego i archeologicznego, które zakwalifikowano w kosztach netto.

      Planowany termin zakończenia zadania to 2014 rok. Właścicielem powstałych w ramach projektu obiektów będzie Gmina. Podejmowane zadania w ramach opisywanego projektu należą do zadań własnych Gminy, co wynika z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.).

      Art. 7 ust. 1, w szczególności zadania własne obejmują sprawy:

      1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
      2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
      3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
      4. targowisk i hal targowych.

      W przedmiotowym projekcie znajdują się również wydatki związane z promocją projektu zgodnie z wytycznymi programu. Powyższe wydatki nie będą generowały jakichkolwiek przychodów, w związku z czym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

      W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 września 2013 r. wskazano:

      1. W związku z realizacją poszczególnych zadań, w tym również promocji obiektu w ramach inwestycji pn. , faktury wystawiane będą na Gminę.
      2. Wydatki na promocję będą ponoszone w związku z realizacją całego projektu, a nie poszczególnych zadań.
      3. Przedmiotowa promocja wynika z wytycznych do programu, w ramach którego realizowany jest projekt (tj. Regionalny Program Operacyjny Województwa, działanie 6.1) i jest prowadzona zgodnie z art. 8 wytycznych Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r.

      Celem promocji projektu jest przekazanie do publicznej wiadomości informacji o pozyskanym na realizacje projektu dofinansowanie ze środków UE.

      Działania promocyjne będą polegały na:

      • umieszczaniu Logo wraz z informacją o współfinansowaniu na wszystkich dokumentach dotyczących realizacji projektu, zamieszczania informacji na stronach internetowych Urzędu oraz w lokalnej prasie;
      • wykonaniu tablic pamiątkowych;
      • wykonaniu kalendarzy i długopisów promocyjnych, informujących o projekcie;
      1. Towary i usługi, jakie będą nabyte w ramach promocji projektu zostały wymienione w pkt 3
      2. Wydatki ponoszone w związku z promocją projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
      3. Realizacja zadań inwestycyjnych, jakich dotyczy projekt są zlecone i wykonywane w ramach zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

      Przedmiotowa promocja projektu wynika z wytycznych do programu, w ramach którego realizowany jest projekt (tj. RPOW, działanie 6.1) i jest prowadzona zgodnie z art. 8 wytycznych Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. Gmina przystępując do konkursu na realizację zadania i podpisując umowę o dofinansowanie zobligowała się do stosowania promocji projektu.

      Do zadań własnych Gminy należy: W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

      1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
      2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
      3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
      4. targowisk i hal targowy

      Gmina jako beneficjent zadania pn.: po zrealizowaniu inwestycji w zakresie zadania i oddaniu obiektu do użytkowania, przekaże go w całości w administrowanie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. (spółka ze 100 % udziałem Gminy).

      Za przedmiotowe administrowanie , Gmina będzie wnosić opłatę administratorowi, za co administrator wystawiać będzie faktury VAT. Administrator, będzie pełnił również rolę inkasenta i pobierał będzie opłatę targową za handel koszyczkowy prowadzony na placu targowym i opłatę parkingową za korzystanie z parkingu zlokalizowanym na . Opłaty te zostaną przez administratora przekazane do Gminy jako dochód Gminy. Dodatkowo w ramach zadania będą wybudowane pod płytą parkingową obiekty handlowe, na których dzierżawę Gmina zawrze umowy dzierżawy. Opłata dzierżawy również będzie stanowiła dochód Gminy i będzie uiszczana na postawie wystawianych przez Gminę faktur VAT.

      W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

      (we wniosku pyt. nr 2) Czy w związku z realizacją projektu pn. dla zadania Zmiana zagospodarowania przy ul. , Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentują wydatki...

      Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji zadania dotyczącego zmiany zagospodarowania przy ul. , Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w ramach zrealizowanego projektu.

      W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

      Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

      Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

      Z treści powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

      Wskazana powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w sytuacji świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) nie są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych VAT.

      Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest beneficjentem zadania pn. realizowanego przy współudziale środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (RPOW 2007-2013) działanie 6.1.Wzmocnienie regionalnych i sub-regionalnych ośrodków wzrostu. Przedmiotowy projekt obejmuje realizację dwóch zadań, tj.:

      1. Modernizację parkingu przy ul. .
      2. Zmianę sposobu zagospodarowania miejskiego placu targowego przy ul. .

      Zmiana sposobu zagospodarowania miejskiego placu targowego przy ul. polega na:

      • budowie parkingu miejskiego do 60 stanowisk postojowych na samochody osobowe i dostawcze, usytuowanego na płycie żelbetonowej stanowiącego zadaszenie powierzchni handlowej,
      • wykonaniu stanowisk handlowych wraz z zapleczem sanitarnym i niezbędnymi przyłączami,
      • remoncie nawierzchni placu oraz dróg i ciągów pieszych w jego obrębie,
      • budowie oświetlenia terenu,
      • wykonaniu kanalizacji deszczowej dla potrzeb odwodnienia placu, wykonanie przyłączy wod-kan.

      Inwestycja nie została jeszcze rozpoczęta, z wyjątkiem fragmentu kanalizacji deszczowej w ul. . Podstawowy zakres projektu będzie realizowany po podpisaniu Umowy o dofinansowanie.

      Po realizacji zadania i odbiorze końcowym zostanie podjęta decyzja o dzierżawie obiektu. Efekty przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca zamierza wykorzystać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT za roboty budowlane będą wystawiane na beneficjenta tj. Gminę. Powstały w wyniku realizacji projektu obiekt zmodernizowany z miejscami postojowymi stanowi budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623).

      Nakłady, które będą poniesione w związku z realizacją ww. inwestycji zwiększą wartość środka trwałego, a wartość nakładów przekroczy 15.000 zł.

      Wyżej wymieniona inwestycja tj. będzie zaliczona do środków trwałych i podlegać będzie amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Planuje się, że obiekt po realizacji zadania i oddaniu do użytkowania zostanie wydzierżawiony, a przedmiotem przekazania będzie cały wraz z płytą parkingową.

      Wyżej wymieniona inwestycja będzie oddana do użytkowania w całości po zakończeniu realizacji zadania, na podstawie protokołu odbioru końcowego. Planowany termin zakończenia zadania to 2014 rok. Właścicielem powstałych w ramach projektu obiektów będzie Gmina. Podejmowane zadania w ramach opisywanego projektu należą do zadań własnych Gminy, co wynika z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.).

      Gmina po zrealizowaniu inwestycji w zakresie zadania i oddaniu obiektu do użytkowania, przekaże go w całości w administrowanie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. (spółka ze 100 % udziałem Gminy). Za przedmiotowe administrowanie , Gmina będzie wnosić opłatę administratorowi, za co administrator wystawiać będzie faktury VAT. Administrator, będzie pełnił również rolę inkasenta i pobierał będzie opłatę targową za handel koszyczkowy prowadzony na placu targowym i opłatę parkingową za korzystanie z parkingu zlokalizowanym na placu targowym. Opłaty te zostaną przez administratora przekazane do Gminy jako dochód Gminy. Dodatkowo w ramach zadania będą wybudowane pod płytą parkingową obiekty handlowe, na których dzierżawę Gmina zawrze umowy dzierżawy. Opłata dzierżawy również będzie stanowiła dochód Gminy i będzie uiszczana na postawie wystawianych przez Gminę faktur VAT.

      Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

      W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

      Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

      Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

      Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

      W świetle powyższego należy zauważyć, iż umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony zarówno dzierżawcę, jak i wydzierżawiającego określone przepisami obowiązki. Wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

      A zatem umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne.

      Wobec powyższego oddanie w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie wydzierżawiającego i tym samym stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

      Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru w rozumieniu art. 7 i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

      Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

      Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

      Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

      Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

      Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

      Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo przedmiotowego.

      Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

      1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
      2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

      Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

      Tak więc, oddanie przez Gminę na podstawie umowy dzierżawy wybudowanych w ramach zadania drugiego obiektów handlowych będzie odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

      Wskazać należy, iż na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

      Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

      Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

      Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia dla ww. usług dzierżawy obiektów handlowych, w związku z czym, usługi te podlegają opodatkowaniu.

      Jednakże w rozpatrywanej sprawie należy zwrócić również uwagę na kwestię poboru opłaty targowej z miejsca targowe.

      Zagadnienia dotyczące opłaty targowej reguluje ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613, z późn. zm.).

      Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach, z zastrzeżeniem ust. 2b.

      Art. 15 ust. 2b cyt. ustawy stanowi, iż opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach.

      W myśl art. 15 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, opłatę targową pobiera się niezależnie od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko.

      Zatem opłata targowa jest szczególną formą daniny publicznej, pobieraną od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach lub innych wydzielonych miejscach. Wysokość opłaty ustala właściwa miejscowo rada gminy w trybie określonym ustawowo. Wnioskodawca pobierając takie opłaty będzie działał jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, w konsekwencji czego opłaty te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

      Z powyższego wynika więc, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku wydatki inwestycyjne poniesione przez Gminę w związku z realizacja zadania pn. będą miały związek zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (dzierżawa obiektów), jak i czynnościami niepodlegającymi przepisom ustawy (pobieranie opłaty targowej).

      Wobec powyższego z uwagi na fakt, iż poniesione wydatki na przedmiotowa inwestycję będą związane zarówno z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

      W tej sytuacji, analizując kwestię prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych, które dopiero będą miały miejsce należy uwzględnić unormowania zawarte w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 86 ust. 7b ustaw.

      Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 7b ustawy, w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

      Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy, rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

      Powyższy przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

      Cytowany wyżej przepis reguluje sposób obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na nieruchomość) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością. Niniejsza regulacja ma zastosowanie wówczas, gdy dana nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z działalnością, jak i na inne cele, czyli cele pozostające poza zakresem VAT.

      W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Gmina jest zobowiązana do określenia udziału procentowego, w jakim przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana do celów działalności gospodarczej i zgodnie z tym udziałem będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących nieruchomości (targowiska).

      Ponadto zgodnie z art. 90a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 310, zastosowaną przy odliczeniu.

      Stosownie natomiast do art. 90a ust. 2 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisu art. 8 ust. 2 nie stosuje się.

      W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie ponosić nakłady na realizację inwestycji, stanowiącej jego majątek, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej (dzierżawa terenu pod pawilony handlowe, najem straganów, rezerwacja stanowisk), jak i do celów innych (niepodlegających podatkowi VAT) opłata targowa.

      Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji, lecz nie od całości poniesionych wydatków, ale tylko według udziału procentowego zgodnie z art. 86 ust. 7b, w związku z art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem Gmina zgodnie z tymi przepisami /będzie musiała ustalić udział procentowy, o którym mowa w powyższym przepisie. Zaznaczyć bowiem należy, iż w zakresie realizacji zadań własnych Gmina nie jest uznawana za podatnika (co wynika z art. 15 ust. 6 ustawy), tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Jeśli targowisko zostanie oddane do użytkowania i założona proporcja ulegnie zmianie w ciągu 120 miesięcy od dnia jej oddania, podatnik zobowiązany jest w świetle art. 90a ustawy do dokonywania stosownych korekt.

      Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania Zmiana sposobu zagospodarowania miejskiego przy ul. w ramach projektu pn. , lecz będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od wydatków ponoszonych na przedmiotową inwestycję według udziału procentowego zgodnie z art. 86 ust. 7b, w związku z art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług.

      Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

      Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

      Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania w ramach projektu pn. .

      Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT:

      • w związku ze zmianą sposobu zagospodarowania miejskiego placu targowego przy ul. dokonaną w ramach projektu, w zaistniałym stanie faktycznym;
      • w związku z działaniami promocyjnymi, wykonywanymi w ramach projektu w zdarzeniu przyszłym,

      - został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

      Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

      Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

      Wniosek ORD-IN (PDF)

      Treść w pliku PDF 401 kB

      Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi