Temat interpretacji
Odnośnie sprzedaży internetowej licencji na oprogramowanie za pomocą platformy X gdy użytkownik (osoba fizyczna lub firma z UE lub z poza UE) dokonuje płatności w C/W za używanie oprogramowania (licencja) i pobiera oprogramowanie na urządzenie mobilne (brak fizycznego nośnika) czy będąc płatnikiem VAT musi rejestrować taką sprzedaż na kasie fiskalnej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 14 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony w dniu 26 sierpnia 2013 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest firmą tworzącą oprogramowanie na zamówienie, głównie dla klientów z Europy Zachodniej i USA. Klientami są firmy informatyczne, produkcyjne jak i z branży mediów.
Wnioskodawca stworzył oprogramowanie, które chciałby sprzedawać za pośrednictwem sklepu internetowego X/C/W użytkownikom telefonów komórkowych i tabletów na całym świecie. Sprzedaż usług licencji świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz ostatecznych klientów realizowana będzie za pomocą Internetu. Świadczenie usług licencji wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz ostatecznych klientów będzie zautomatyzowane, a udział człowieka będzie niewielki. Wykonanie usług polegających na sprzedaży licencji bez wykorzystania technologii informacyjnej na skalę międzynarodową będzie niemożliwe. Wnioskodawca będzie sprzedawać licencje w szczególności podatnikom, o których mowa w art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, ale sprzedaż będzie dokonywana również dla podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu tego przepisu. Wnioskodawca nie przewiduje świadczenia usług sprzedaży licencji dla stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczych podatników, które znajdować się będą w innym miejscu niż ich siedziba działalności gospodarczej. Usługi sprzedaży licencji będą przeznaczone wyłącznie na cele osobiste danego podatnika.
Nie jest możliwe wskazanie konkretnych podmiotów którym sprzedawana będzie licencja na oprogramowanie. Udostępnienie aplikacji (licencji) na sprzedaż w sklepie X oznacza możliwość jej zakupy przez wszystkie podmioty zarejestrowane w usłudze X, a zatem osoby fizyczne i prawne z terenu Polski, osoby fizyczne i prawne z terenu Unii Europejskiej oraz osoby fizyczne i prawne spoza Unii Europejskiej, a zatem zarówno podatników podatku od towarów i usług jak i podmioty nie będące podatnikami. Usługa X gromadzi i udostępnia dane dotyczące siedziby działalności gospodarczej podmiotów które mogą dokonać zakupu licencji. Dane te są udostępniane Wnioskodawcy każdorazowo w przypadku dokonania przez dowolny podmiot zakupu licencji. Usługa X nie rozróżnia i nie gromadzi danych dotyczących stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Z tego powodu Wnioskodawca nie dysponuje w momencie zakupu przez dowolny podmiot licencji, nie będzie dysponował danymi innymi, niż siedziba działalności gospodarczej takiego podmiotu. Podobnie jak w przypadku podmiotów będących podatnikami, niemożliwe jest aprioryczne określenie siedzib, stałych miejsc zamieszania lub pobytu podmiotów niebędących podatnikami które dokonują zakupu licencji. Takie podmioty mogą pochodzić z Polski, Unii Europejskiej lub krajów trzecich. Wskazanie siedziby takiego podmiotu będzie możliwe każdorazowo przy zakupie licencji, kiedy Wnioskodawca wejdzie w posiadanie takich danych.
W stosunku do Wnioskodawcy nie powstał wcześniej obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, w 2012 r. Spółka również nie przekroczyła 20.000 zł obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Spółka będzie świadczyła usługi dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej zamieszkałych w różnych państwach na świecie a więc miejscem świadczenia usług będących przedmiotem zapytania może być nie tylko terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Usługi płatności X są aktualnie w trakcie zmian i od 20 października 2013 r. wszyscy użytkownicy C. zostaną przeniesieni do W.
Usługa X (X) jest własnością I., spółki zarejestrowanej w stanie DI (USA), z siedzibą pod adresem () Jednocześnie na terenie Europy usługi płatności C/W są obsługiwane przez brytyjską spółkę G Spółka ta jest zarejestrowana w FCA (Financial Conduct Authority, brytyjski odpowiednik polskiego KNF) jako Instytucja Pieniądza Elektronicznego.
Oprogramowanie to różnej treści książeczki dla dzieci, np. zawierające bajki dla dzieci lub atlas ptaków. Sprzedaż będzie dotyczyła wyłącznie licencji na użycie wymienionych programów nie zaś pełnych praw do dysponowania nimi, modyfikowania, odsprzedaży, itp.
Wnioskodawca jest zobowiązany do założenia konta sprzedawcy w X/C i W oraz zaakceptowania warunków sprzedaży poprzez X/C/W, a także ustawienia stawek podatków dla każdego państwa, w którym będzie sprzedawana dana aplikacja. Ustawienie stawek podatków ma znaczenie ponieważ od kwoty, która nie jest podatkiem X/C/W pobiera prowizję od sprzedaży, zaś kwota podatku pobierana od kupującego przekazywana jest na konto Wnioskodawcy, bez pobierania prowizji.
Po spełnieniu wszystkich powyższych obowiązków aplikacja jest gotowa do sprzedaży i widoczna dla potencjalnych klientów. W przypadku zakupu aplikacji/licencji przez kupującego sam proces dostarczania aplikacji i przetwarzania płatności jest dla Wnioskodawcy przezroczysty odbywa się w całości pomiędzy infrastrukturą techniczną sklepu X/C/W a kupującym. Jako rezultat transakcji Wnioskodawca na swoim koncie sprzedającego w X/C/W widzi:
- raport z transakcji zawierający dane kupującego (m.in. imię, nazwisko, adres);
- informacje o skutecznym obciążeniu instrumentu płatniczego klienta (karty kredytowej) ale bez szczegółów takich jak nazwisko właściciela karty, adres właściciela karty, itd.
Co jakiś czas, kiedy kwota zgromadzona na należącym do Wnioskodawcy koncie w C/X/W będzie znacząca (tzn. kilka/kilkanaście tysięcy złotych) Wnioskodawca będzie przelewał tę kwotę na swoje konto bankowe w całości.
Z punktu widzenia użytkownika w dowolnym miejscu na świecie kroki konieczne do dokonania zakupu wyglądają następująco:
- Użytkownik mogący kupić aplikację (licencję) musi posiadać konto w sklepie X oraz musi mieć podłączony do tego konta instrument płatniczy, zwykle kartę kredytową.
- Użytkownik z pomocą obecnej na swoim urządzeniu (telefonie, tablecie) aplikacji X wejdzie na stronę aplikacji, na której jest sprzedawane oprogramowanie należące do Wnioskodawcy (np. atlasu ptaków), na której może dokonać jego zakupu.
- Dokonanie zakupu odbędzie się poprzez kliknięcie na przycisku zaakceptuj i kup. Jego wciśnięcie oznacza akceptację warunków sprzedaży (Terms of Service) sklepu X. W tym samym momencie następuje płatność pomiędzy instrumentem płatniczym podłączonym do konta kupującego a kontem w sklepie X, które zostało założone przez Wnioskodawcę (technicznie kontem C/W, w którym zarejestrowane jest konto sprzedawcy, czyli Wnioskodawcy, jest to odpowiednik rejestru operacji a nie typowego konta bankowego).
X/C/W bardzo jasno zaznacza, że to sprzedający jest odpowiedzialny za wszystkie ustawienia dotyczące podatków i ich rozliczanie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Odnośnie sprzedaży internetowej licencji na oprogramowanie za pomocą platformy X gdy użytkownik (osoba fizyczna lub firma z UE lub z poza UE) dokonuje płatności w C/W za używanie oprogramowania (licencja) i pobiera oprogramowanie na urządzenie mobilne (brak fizycznego nośnika) czy będąc płatnikiem VAT musi rejestrować taką sprzedaż na kasie fiskalnej...
Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie tego przepisu podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przewidują jednak kilka rodzajów zwolnień z tego obowiązku.
Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnieniem, które mogłoby znaleźć zastosowanie w przedmiotowej sytuacji jest zwolnienie wymienione § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z którym do dnia 31 grudnia 2014 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 40 tego załącznika wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:
- w bilonie lub banknotach, lub
- innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.
Wnioskodawca sprzedaje usługi niematerialne. Zdaniem Spółki sprzedaż usług niematerialnych za pomocą X/C/W będzie podlegać zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, gdyż odbywa się przy użyciu urządzeń (telefonów komórkowych, tabletów). Przyjęcie należności odbywa się bezobsługowo, a z dokumentacji C/W można udowodnić jednoznacznie jakich transakcji dotyczyła dana kwota. Istnieje możliwość wygenerowania raportu ze sklepu C/P/W, który stanowi dokumentację wyjaśniającą szczegółowo, jakie transakcje składają się na księgowaną kwotę. Raport też może być eksportowany do plików ze skrótem csv lub do programu Excel czy innego oprogramowania i stanowić dowód zrealizowanej transakcji. Przykładowy raport został dołączony do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. I tak, w ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z kryteriów decydujących o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest dokonywanie przez podatnika sprzedaży, o której mowa w cyt. powyżej przepisie art. 2 pkt 22 ustawy, tj. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju ().
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca udostępniając aplikacje (licencje) na sprzedaż w sklepie X będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych i prawnych z terenu Polski, Unii Europejskiej oraz spoza Unii Europejskiej. Wnioskodawca będzie świadczył usługi dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej zamieszkałych w różnych państwach na świecie, w konsekwencji miejscem świadczenia usług będących przedmiotem zapytania może być nie tylko terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, dla których miejscem opodatkowania nie będzie terytorium kraju, nie spełniają definicji sprzedaży w myśl art. 2 pkt 22 ustawy. Zatem jeden z warunków wynikających z art. 111 ust. 1 ustawy, nie zostanie spełniony.
W związku z powyższym, w dalszej części interpretacji odniesiono się ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w sytuacji gdy miejscem opodatkowania czynności jest Polska, a nabywcą usług jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.
Kolejnym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Powyższe warunki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednego z nich powoduje, że danej czynności wykonywanej przez podatnika nie ewidencjonuje się za pomocą kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa ().
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r., poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.
Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).
I tak, stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r.:
- podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł,
- podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł,
- podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej udziałem procentowym obrotu, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%,
- podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy obrotu za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności, a w przypadku gdy przewidywany okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy przewidywany udział procentowy obrotu za okres do końca roku, będzie wyższy niż 80%.
Na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia.
W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.
Stosownie do § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20 000 zł.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.
Wskazać należy, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Jednakże na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest firmą tworzącą oprogramowanie na zamówienie, głównie dla klientów z Europy Zachodniej i USA. Klientami są firmy informatyczne, produkcyjne, jak i z branży mediów. Wnioskodawca stworzył oprogramowanie, które chciałby sprzedawać za pośrednictwem sklepu internetowego X/C/W użytkownikom telefonów komórkowych i tabletów na całym świecie. Sprzedaż usług licencji świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz ostatecznych klientów realizowana będzie za pomocą Internetu. Świadczenie usług licencji wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz ostatecznych klientów będzie zautomatyzowane, a udział człowieka będzie niewielki. Wykonanie usług polegających na sprzedaży licencji bez wykorzystania technologii informacyjnej na skalę międzynarodową będzie niemożliwe. Wnioskodawca będzie sprzedawać licencje w szczególności podatnikom, o których mowa w art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, ale sprzedaż będzie dokonywana również dla podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu tego przepisu. Wnioskodawca nie przewiduje świadczenia usług sprzedaży licencji dla stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczych podatników, które znajdować się będą w innym miejscu niż ich siedziba działalności gospodarczej. Usługi sprzedaży licencji będą przeznaczone wyłącznie na cele osobiste danego podatnika.
Nie jest możliwe wskazanie konkretnych podmiotów którym sprzedawana będzie licencja na oprogramowanie. Udostępnienie aplikacji (licencji) na sprzedaż w sklepie X oznacza możliwość jej zakupy przez wszystkie podmioty zarejestrowane w usłudze X, a zatem osoby fizyczne i prawne z terenu Polski, osoby fizyczne i prawne z terenu Unii Europejskiej oraz osoby fizyczne i prawne spoza Unii Europejskiej, a zatem zarówno podatników podatku od towarów i usług, jak i podmioty nie będące podatnikami. Usługa X gromadzi i udostępnia dane dotyczące siedziby działalności gospodarczej podmiotów które mogą dokonać zakupu licencji. Dane te są udostępniane Wnioskodawcy każdorazowo w przypadku dokonania przez dowolny podmiot zakupu licencji. Usługa X nie rozróżnia i nie gromadzi danych dotyczących stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Z tego powodu Wnioskodawca nie dysponuje w momencie zakupu przez dowolny podmiot licencji, nie będzie dysponował danymi innymi, niż siedziba działalności gospodarczej takiego podmiotu. Podobnie jak w przypadku podmiotów będących podatnikami, niemożliwe jest aprioryczne określenie siedzib, stałych miejsc zamieszania lub pobytu podmiotów niebędących podatnikami które dokonują zakupu licencji. Takie podmioty mogą pochodzić z Polski, Unii Europejskiej lub krajów trzecich. Wskazanie siedziby takiego podmiotu będzie możliwe każdorazowo przy zakupie licencji, kiedy Wnioskodawca wejdzie w posiadanie takich danych.
W stosunku do Wnioskodawcy nie powstał wcześniej obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, w 2012 r. Spółka również nie przekroczyła 20.000 zł obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Spółka będzie świadczyła usługi dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej zamieszkałych w różnych państwach na świecie a więc miejscem świadczenia usług będących przedmiotem zapytania może być nie tylko terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Oprogramowanie to różnej treści książeczki dla dzieci, np. zawierające bajki dla dzieci lub atlas ptaków. Sprzedaż będzie dotyczyła wyłącznie licencji na użycie wymienionych programów nie zaś pełnych praw do dysponowania nimi, modyfikowania, odsprzedaży, itp.
Wnioskodawca jest zobowiązany do założenia konta sprzedawcy w X/C i W oraz zaakceptowania warunków sprzedaży poprzez X/C/W, a także ustawienia stawek podatków dla każdego państwa, w którym będzie sprzedawana dana aplikacja. Ustawienie stawek podatków ma znaczenie ponieważ od kwoty, która nie jest podatkiem X/C/W pobiera prowizję od sprzedaży, zaś kwota podatku pobierana od kupującego przekazywana jest na konto Wnioskodawcy, bez pobierania prowizji.
Po spełnieniu wszystkich powyższych obowiązków aplikacja jest gotowa do sprzedaży i widoczna dla potencjalnych klientów. W przypadku zakupu aplikacji/licencji przez kupującego sam proces dostarczania aplikacji i przetwarzania płatności jest dla Wnioskodawcy przezroczysty odbywa się w całości pomiędzy infrastrukturą techniczną sklepu X/C/W a kupującym. Jako rezultat transakcji Wnioskodawca na swoim koncie sprzedającego w X/C/W widzi:
- raport z transakcji zawierający dane kupującego (m.in. imię, nazwisko, adres);
- informacje o skutecznym obciążeniu instrumentu płatniczego klienta (karty kredytowej) ale bez szczegółów takich jak nazwisko właściciela karty, adres właściciela karty, itd.
Co jakiś czas, kiedy kwota zgromadzona na należącym do Wnioskodawcy koncie w C/X/W będzie znacząca (tzn. kilka/kilkanaście tysięcy złotych) Wnioskodawca będzie przelewał tę kwotę na swoje konto bankowe w całości.
Z punktu widzenia użytkownika w dowolnym miejscu na świecie kroki konieczne do dokonania zakupu wyglądają następująco:
- Użytkownik mogący kupić aplikację (licencję) musi posiadać konto w sklepie X oraz musi mieć podłączony do tego konta instrument płatniczy, zwykle kartę kredytową.
- Użytkownik z pomocą obecnej na swoim urządzeniu (telefonie, tablecie) aplikacji X wejdzie na stronę aplikacji, na której jest sprzedawane oprogramowanie należące do Wnioskodawcy (np. atlasu ptaków), na której może dokonać jego zakupu.
- Dokonanie zakupu odbędzie się poprzez kliknięcie na przycisku zaakceptuj i kup. Jego wciśnięcie oznacza akceptację warunków sprzedaży (Terms of Service) sklepu X. W tym samym momencie następuje płatność pomiędzy instrumentem płatniczym podłączonym do konta kupującego a kontem w sklepie X, które zostało założone przez Wnioskodawcę (technicznie kontem C/W, w którym zarejestrowane jest konto sprzedawcy, czyli Wnioskodawcy, jest to odpowiednik rejestru operacji a nie typowego konta bankowego).
X/C/W bardzo jasno zaznacza, że to sprzedający jest odpowiedzialny za wszystkie ustawienia dotyczące podatków i ich rozliczanie.
Wskazać w tym miejscu należy, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.
Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.
Należy zatem uznać, że celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym uzasadnione jest przyjęcie, że wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.
W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.
A zatem, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy sprzedaży usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych można stosować jeżeli:
- zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
- z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.
Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz wskazany we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Zainteresowany będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z tytułu świadczenia usług dla których miejscem świadczenia jest Polska na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, gdyż zapłata dokonywana będzie bezgotówkowo za pośrednictwem rachunku bankowego (za pośrednictwem X/C/W), a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednocześnie będzie wynikło jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.
Wskazać należy, że zapis wynikający z poz. 40 załącznika do rozporządzenia, na który to Wnioskodawca powołał się we własnym stanowisku w sprawie, zwalnia z obowiązku ewidencjonowania usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:
- w bilonie lub banknotach, lub
- innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.
Do wymienionych urządzeń należy zaliczyć urządzenia parkingowe, automaty biletowe, itp. W związku z tym wskazane zwolnienie nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży w systemie internetowym, zatem nie dochodzi do świadczenia usług przy użyciu urządzeń, które to usługi korzystają z powołanego zwolnienia po podstawie poz. 40 załącznika do rozporządzenia.
Zatem z uwagi na fakt, że Strona we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego wskazała na możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej na podstawie poz. 40 załącznika nr 1 do rozporządzenia stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa oraz ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W pozostałym zakresie zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 4 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu