Opodatkowanie i stawka dla opłaty manipulacyjnej za zgubienie kluczyka do szatni. - Interpretacja - ITPP2/443-631/13/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.09.2013, sygn. ITPP2/443-631/13/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie i stawka dla opłaty manipulacyjnej za zgubienie kluczyka do szatni.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania opłaty manipulacyjnej za zgubienie kluczyka do szatni jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania opłaty manipulacyjnej za zgubienie kluczyka do szatni.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Centrum, będące samorządową instytucją kultury, działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 406) oraz statutu nadanego przez Organizatora. Posiada osobowość prawną i jest wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę. Działalnością statutową Centrum jest świadczenie usług publicznych z zakresu kultury i oświaty.

W ramach świadczonych usług można wyróżnić:

  • usługi statutowe odpłatne, podlegające opodatkowaniu (usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu do obiektów kulturalnych, opodatkowane zgodnie z Załącznikiem nr 2 poz. 182 ustawy o podatku od towarów i usług stawką 8%),
  • usługi statutowe odpłatne, zwolnione od podatku (usługi kulturalne opodatkowane zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy),
  • usługi pozastatutowe - świadczone odpłatnie, podlegające opodatkowaniu (wg stosownej stawki).

Do podstawowych zadań Centrum, zgodnie ze statutem należy:

  • tworzenie i udostępnianie wystaw interaktywnych umożliwiających samodzielne przeprowadzanie obserwacji oraz doświadczeń,
  • tworzenie i udostępnianie interaktywnych eksponatów mobilnych na potrzeby wydarzeń organizowanych poza siedzibą Centrum służących w szczególności szkołom i placówkom oświatowym,
  • organizowanie popularnonaukowych pokazów, spotkań, konferencji, warsztatów, szkoleń oraz zajęć edukacyjnych,
  • organizowanie imprez oraz imprez masowych i uroczystości o charakterze naukowym, kulturalnym, artystycznym,
  • opracowanie, publikacje i rozpowszechnianie wydawnictw z zakresu swojej działalności,
  • inicjowanie, wspieranie i realizowanie projektów związanych z zakresem swojej działalności,
  • współpraca z polskimi i zagranicznymi instytucjami, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi, mediami, a także innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi prowadzącymi działalność w zakresie edukacji, kultury i popularyzacji nauki,
  • promowanie Miasta,
  • podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb społeczności lokalnej i regionalnej.

Poza wyżej wymienionymi, zgodnie z Regulaminem wystawy, pobierana będzie opłata manipulacyjna za zgubienie kluczyka do szatni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  • Czy opłata manipulacyjna za zgubienie kluczyka do szatni będzie podlegała opodatkowaniu VAT...
  • Jeśli tak, jaką stawkę z wykazu należałoby zastosować...

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowana podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.

Centrum stwierdziło, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy, przy czym muszą być łącznie spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemna ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Wskazało, że aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia, a wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia

W ocenie Centrum opisana opłata manipulacyjna za zgubienie klucza do szatni nie będzie stanowiła źródła zarobkowania, ani należności za świadczone usługi, będzie sankcją, narzędziem dyscyplinującym klienta do poszanowana infrastruktury Instytucji. Opłata będzie miała charakter kary umownej związanej z uprzednio zaakceptowanym regulaminem. Będzie zatem pełniła funkcję odszkodowawczą (rekompensacyjną) za poniesione straty, a co za tym idzie, nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że w przepisach powołanej ustawy określeniem usług objęto obszerny krąg czynności obejmujący swoim zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.

Przy definiowaniu świadczenia należy odwołać się do przepisów prawa cywilnego. W myśl art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Z powyższego wynika, że na świadczenie może składać się zachowanie polegające na dokonaniu czynności na rzecz innego podmiotu lub na zobowiązaniu do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

Co do zasady każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu lub zaniechaniu, stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy podkreślić, że czynność podlega opodatkowaniu, gdy dokonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego tej płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Odszkodowanie jest pojęciem niezdefiniowanym w ustawie o podatku od towarów i usług. W świetle uregulowań zawartych w Kodeksie cywilnym jest ono zapłatą za wyrządzone szkody, poniesione przez kogoś straty. Z art. 361 Kodeksu cywilnego wynika, że zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikała szkoda. Naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Z wniosku wynika, że Centrum, będące instytucją kultury, świadczy odpłatnie usługi statutowe (opodatkowane oraz zwolnione od podatku) oraz pozastatutowe (opodatkowane). W ramach zadań statutowych organizuje m.in. wystawy. Zgodnie z regulaminem wystawy będzie pobierać opłatę manipulacyjną za zgubienie kluczyka do szatni.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że opłata manipulacyjna za zgubienie kluczyka do szatni, która będzie pobierana, nie będzie stanowiła odpłatności za czynności określone w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, gdyż podmiot jej dokonujący nie uzyska w zamian od Centrum jakiegokolwiek świadczenia, a jak wskazało Centrum będzie pełniła funkcję odszkodowawczą. W konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, rozstrzygnięcie kwestii stawki podatku dla ww. opłaty, stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy