Czy w związku z realizacją projektu Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur, które dokumentują poniesione przez Gminę wydatki na działani... - Interpretacja - IPTPP1/443-441/13-8/RG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.09.2013, sygn. IPTPP1/443-441/13-8/RG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w związku z realizacją projektu Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur, które dokumentują poniesione przez Gminę wydatki na działania związane z promocją projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.), uzupełniony pismami: z dnia 6 września 2013 r. (data wpływu 10 września 2013 r.) i 20 września 2013 r. (data wpływu 24 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z działaniami związanymi z promocją projektu pn. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją następujących zadań, wykonywanych w ramach projektu pn. :

  • modernizacja parkingu przy ul. ;
  • zmiana sposobu zagospodarowania miejskiego placu targowego przy ul. ;
  • działania związane z promocją projektu.

Wniosek uzupełniono w dniach: 10 września 2013 r. i 24 września 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego i uiszczenia dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest beneficjentem zadania pn. realizowanego przy współudziale środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (RPOW 2007-2013) działanie 6.1.Wzmocnienie regionalnych i sub-regionalnych ośrodków wzrostu. Przedmiotowy projekt obejmuje realizację dwóch zadań, tj.:

  1. Modernizację parkingu przy ul. .
  2. Zmianę sposobu zagospodarowania miejskiego placu targowego przy ul. .

Zadanie pn. , było w okresie realizacji (tj. 2009 r.) finansowane ze środków budżetu Gminy, gdyż złożony do dofinansowania projekt, znalazł się decyzją Zarządu Województwa na liście rezerwowej.

W dniu 29 stycznia 2013 r. projekt pn. został wybrany do realizacji i podpisano PRE UMOWĘ nr . Wnioskodawca, Gmina jest od 1 stycznia 2010 r. zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zadanie przewidziane do realizacji obejmuje:

  1. Modernizację parkingu przy ul. polegającą na:
    • przebudowanie placu, ulic wewnętrznych oraz zatok postojowych,
    • przebudowanie sieci zasilającej oświetlenie parkingu z napowietrznej na kablową.

    Wnioskodawca, Gmina, w chwili przystępowania do realizacji przedmiotowej inwestycji (modernizacja parkingu) planował wykorzystywać efekty jej realizacji do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Początkowo kwalifikowano zmodernizowany parking jako parking miejski, który służyć miał mieszkańcom, jak również osobom przyjeżdżającym do sanatoriów. Po realizacji zadania jednak podjęto decyzję o dzierżawie obiektu. Parking po zakończeniu realizacji oddano do użytku w dniu 26 sierpnia 2009 r., na podstawie Protokołu Odbioru Końcowego. Po realizacji zadania podjęto decyzję o oddaniu parkingu w dzierżawę, ogłoszono przetarg w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i podpisano umowę dzierżawy w dniu 10 sierpnia 2009 r. Przedmiotowa umowa, zawiera zapis, iż z dniem 1 września 2009 r. dzierżawi się nieruchomość położoną na działce. Koszty związane z utrzymaniem parkingu są ponoszone przez dzierżawcę parkingu w ramach wykonywanej umowy.

    W omawianym przypadku modernizacji parkingu (realizacja 2009 roku), faktury za dzierżawę obiektu były do końca 2009 r. wystawiane przez Urząd Miasta i Gminy, który wówczas był czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT. W załączeniu interpretacja indywidualna znak: z dnia 2 października 2012 r. W świetle obowiązującego stanu prawnego Urząd był aparatem pomocniczym organu wykonawczego, w związku z powyższym gmina nie może odliczyć poniesionego podatku VAT. Poniesione środki na realizację tego zakresu pochodzą z budżetu Gminy.

    Powstały w wyniku realizacji projektu parking stanowi budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623). Nakłady poniesione w związku z realizacją ww. inwestycji zwiększyły wartość środka trwałego, a wartość nakładów przekracza 15.000 zł. Wyżej wymieniona inwestycja jest zaliczona do środków trwałych i podlega amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym.

    1. Zmianę sposobu zagospodarowania miejskiego placu targowego polegającą na:
    2. budowie parkingu miejskiego do 60 stanowisk postojowych na samochody osobowe i dostawcze, usytuowanego na płycie żelbetonowej stanowiącego zadaszenie powierzchni handlowej,
    3. wykonaniu stanowisk handlowych wraz z zapleczem sanitarnym i niezbędnymi przyłączami,
    4. remoncie nawierzchni placu oraz dróg i ciągów pieszych w jego obrębie,
    5. budowie oświetlenia terenu,
    6. wykonaniu kanalizacji deszczowej dla potrzeb odwodnienia placu, wykonanie przyłączy wod-kan.

    Inwestycja nie została jeszcze rozpoczęta, z wyjątkiem fragmentu kanalizacji deszczowej. Podstawowy zakres projektu będzie realizowany po podpisaniu Umowy o dofinansowanie.

    Po realizacji zadania i odbiorze końcowym zostanie podjęta decyzja o dzierżawie obiektu. Efekty przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca zamierza wykorzystać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT za roboty budowlane będą wystawiane na beneficjenta tj. Gminę. Powstały w wyniku realizacji projektu obiekt zmodernizowany z miejscami postojowymi stanowi budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623).

    Nakłady, które będą poniesione w związku z realizacją ww. inwestycji zwiększą wartość środka trwałego, a wartość nakładów przekroczy 15.000 zł.

    Wyżej wymieniona inwestycja tj. będzie zaliczona do środków trwałych i podlegać będzie amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Planuje się, że obiekt po realizacji zadania i oddaniu do użytkowania zostanie wydzierżawiony, a przedmiotem przekazania będzie cały wraz z płytą parkingową.

    Wyżej wymieniona inwestycja będzie oddana do użytkowania w całości po zakończeniu realizacji zadania, na podstawie protokołu odbioru końcowego.

    Zadanie pn. objęte projektem , nie zostało jeszcze rozpoczęte w całości. Wykonana została jedynie kanalizacja deszczowa służąca odwodnieniu terenu objętego projektem.

    Budowa kanalizacji deszczowej była zasadna i konieczna do wykonania wcześniej ze względu na poprowadzone w roku 2011 roboty drogowe w ul. (nowa nakładka asfaltowa). Aby uniknąć w czasie realizacji zadania pn. ponownego niszczenia nakładki asfaltowej podjęto decyzję o wykonaniu kanału deszczowego w ul. , dla potrzeb .

    Poniesione środki na realizację tego zakresu pochodzą z budżetu Gminy. Po podpisaniu umowy na przedmiotowy projekt ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 20072013 w ramach działania 6.1., podjęta zostanie dalsza realizacja zadania.

    W związku z wyżej przytoczoną interpretacją indywidualną w przypadku realizacji zadania Modernizacji parkingu przy ul. , Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Wniosek o dofinansowanie jaki złożono w ramach RPOW został opracowany w kosztach brutto. Jeśli chodzi o drugie zadanie , ze względu na fakt, iż po zrealizowaniu zadania gmina będzie prowadziła sprzedaż opodatkowaną (dzierżawiąc powstały w ramach zadania obiekt) opracowano wniosek w kosztach netto. W przedmiotowym projekcie (w ramach zadania dot. ) znajdują się również wydatki związane z pełnieniem funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego i archeologicznego, które zakwalifikowano w kosztach netto.

    Planowany termin zakończenia zadania to 2014 rok. Właścicielem powstałych w ramach projektu obiektów będzie Gmina. Podejmowane zadania w ramach opisywanego projektu należą do zadań własnych Gminy, co wynika z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.).

    Art. 7 ust. 1, w szczególności zadania własne obejmują sprawy:

    1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
    2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
    3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
    4. targowisk i hal targowych.

    W przedmiotowym projekcie znajdują się również wydatki związane z promocją projektu zgodnie z wytycznymi programu. Powyższe wydatki nie będą generowały jakichkolwiek przychodów, w związku z czym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

    W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 września 2013 r. wskazano:

    1. W związku z realizacją poszczególnych zadań, w tym również promocji obiektu w ramach inwestycji pn. , faktury wystawiane będą na Gminę.
    2. Wydatki na promocję będą ponoszone w związku z realizacją całego projektu, a nie poszczególnych zadań.
    3. Przedmiotowa promocja wynika z wytycznych do programu, w ramach którego realizowany jest projekt (tj. Regionalny Program Operacyjny Województwa, działanie 6.1) i jest prowadzona zgodnie z art. 8 wytycznych Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r.

    Celem promocji projektu jest przekazanie do publicznej wiadomości informacji o pozyskanym na realizacje projektu dofinansowanie ze środków UE.

    Działania promocyjne będą polegały na:

    • umieszczaniu Logo wraz z informacją o współfinansowaniu na wszystkich dokumentach dotyczących realizacji projektu, zamieszczania informacji na stronach internetowych Urzędu oraz w lokalnej prasie;
    • wykonaniu tablic pamiątkowych;
    • wykonaniu kalendarzy i długopisów promocyjnych, informujących o projekcie;
    1. Towary i usługi, jakie będą nabyte w ramach promocji projektu zostały wymienione w pkt 3
    2. Wydatki ponoszone w związku z promocją projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
    3. Realizacja zadań inwestycyjnych, jakich dotyczy projekt są zlecone i wykonywane w ramach zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

    Przedmiotowa promocja projektu wynika z wytycznych do programu, w ramach którego realizowany jest projekt (tj. RPOW, działanie 6.1) i jest prowadzona zgodnie z art. 8 wytycznych Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. Gmina przystępując do konkursu na realizację zadania i podpisując umowę o dofinansowanie zobligowała się do stosowania promocji projektu.

    Do zadań własnych Gminy należy:

    W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

    1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
    2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
    3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
    4. targowisk i hal targowy

    Gmina jako beneficjent zadania pn.: po zrealizowaniu inwestycji w zakresie zadania i oddaniu obiektu do użytkowania, przekaże go w całości w administrowanie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. (spółka ze 100 % udziałem Gminy).

    Za przedmiotowe administrowanie , Gmina będzie wnosić opłatę administratorowi, za co administrator wystawiać będzie faktury VAT. Administrator, będzie pełnił również rolę inkasenta i pobierał będzie opłatę targową za handel koszyczkowy prowadzony na placu targowym i opłatę parkingową za korzystanie z parkingu zlokalizowanym na placu targowym. Opłaty te zostaną przez administratora przekazane do Gminy jako dochód Gminy. Dodatkowo w ramach zadania będą wybudowane pod płytą parkingową obiekty handlowe, na których dzierżawę Gmina zawrze umowy dzierżawy. Opłata dzierżawy również będzie stanowiła dochód Gminy i będzie uiszczana na postawie wystawianych przez Gminę faktur VAT.

    W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

    Czy w związku z realizacją projektu Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur, które dokumentują poniesione przez Gminę wydatki na działania związane z promocją projektu...

    Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentują poniesione przez Gminę wydatki na działania związane z promocją projektu.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

    Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

    Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

    Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

    Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż jego realizacja została obostrzona pewnymi ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ww. ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy).

    Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

    Natomiast jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

    W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

    Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

    Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

    Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

    Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo przedmiotowego.

    Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

    1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
    2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

    Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

    W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

    Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest beneficjentem zadania pn. realizowanego przy współudziale środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (RPOW 2007-2013) działanie 6.1.Wzmocnienie regionalnych i sub-regionalnych ośrodków wzrostu. Przedmiotowy projekt obejmuje realizację dwóch zadań, tj.:

    1. Modernizację parkingu przy ul. .
    2. Zmianę sposobu zagospodarowania miejskiego placu targowego.

    Zadanie pn. , było w okresie realizacji (tj. 2009 r.) finansowane ze środków budżetu Gminy, gdyż złożony do dofinansowania projekt, znalazł się decyzją Zarządu Województwa na liście rezerwowej.

    W dniu 29 stycznia 2013 r. projekt pn. został wybrany do realizacji i podpisano PRE UMOWĘ nr . Wnioskodawca, Gmina jest od 1 stycznia 2010 r. zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

    Zadanie przewidziane do realizacji obejmuje:

    Modernizację parkingu przy ul. polegającą na:

    • przebudowanie placu, ulic wewnętrznych oraz zatok postojowych,
    • przebudowanie sieci zasilającej oświetlenie parkingu z napowietrznej na kablową.

    Wnioskodawca, Gmina, w chwili przystępowania do realizacji przedmiotowej inwestycji (modernizacja parkingu) planował wykorzystywać efekty jej realizacji do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Początkowo kwalifikowano zmodernizowany parking jako parking miejski, który służyć miał mieszkańcom, jak również osobom przyjeżdżającym do sanatoriów. Po realizacji zadania jednak podjęto decyzję o dzierżawie obiektu. Parking po zakończeniu realizacji oddano do użytku w dniu 26 sierpnia 2009 r., na podstawie Protokołu Odbioru Końcowego. Po realizacji zadania podjęto decyzję o oddaniu parkingu w dzierżawę, ogłoszono przetarg w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i podpisano umowę dzierżawy w dniu 10 sierpnia 2009 r. Przedmiotowa umowa, zawiera zapis, iż z dniem 1 września 2009 r. dzierżawi się nieruchomość położoną na działce. Koszty związane z utrzymaniem parkingu są ponoszone przez dzierżawcę parkingu w ramach wykonywanej umowy.

    W omawianym przypadku modernizacji parkingu (realizacja 2009 roku), faktury za dzierżawę obiektu były do końca 2009 r. wystawiane przez Urząd Miasta i Gminy, który wówczas był czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT. W załączeniu interpretacja indywidualna znak: z dnia 2 października 2012 r. W świetle obowiązującego stanu prawnego Urząd był aparatem pomocniczym organu wykonawczego, w związku z powyższym gmina nie może odliczyć poniesionego podatku VAT. Poniesione środki na realizację tego zakresu pochodzą z budżetu Gminy.

    Powstały w wyniku realizacji projektu parking stanowi budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623). Nakłady poniesione w związku z realizacją ww. inwestycji zwiększyły wartość środka trwałego, a wartość nakładów przekracza 15.000 zł. Wyżej wymieniona inwencja jest zaliczona do środków trwałych i podlega amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym.

    Zmianę sposobu zagospodarowania miejskiego placu targowego przy ul. polegającą na:

    • budowie parkingu miejskiego do 60 stanowisk postojowych na samochody osobowe i dostawcze, usytuowanego na płycie żelbetonowej stanowiącego zadaszenie powierzchni handlowej,
    • wykonaniu stanowisk handlowych wraz z zapleczem sanitarnym i niezbędnymi przyłączami,
    • remoncie nawierzchni placu oraz dróg i ciągów pieszych w jego obrębie,
    • budowie oświetlenia terenu,
    • wykonaniu kanalizacji deszczowej dla potrzeb odwodnienia placu, wykonanie przyłączy wod-kan.

    Inwestycja nie została jeszcze rozpoczęta, z wyjątkiem fragmentu kanalizacji deszczowej w ul. . Podstawowy zakres projektu będzie realizowany po podpisaniu Umowy o dofinansowanie.

    Po realizacji zadania i odbiorze końcowym zostanie podjęta decyzja o dzierżawie obiektu. Efekty przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca zamierza wykorzystać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT za roboty budowlane będą wystawiane na beneficjenta tj. Gminę. Powstały w wyniku realizacji projektu obiekt zmodernizowany z miejscami postojowymi stanowi budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623).

    Nakłady, które będą poniesione w związku z realizacją ww. inwestycji zwiększą wartość środka trwałego, a wartość nakładów przekroczy 15.000 zł.

    Wyżej wymieniona inwestycja tj. będzie zaliczona do środków trwałych i podlegać będzie amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Planuje się, że obiekt po realizacji zadania i oddaniu do użytkowania zostanie wydzierżawiony, a przedmiotem przekazania będzie cały wraz z płytą parkingową.

    Wyżej wymieniona inwestycja będzie oddana do użytkowania w całości po zakończeniu realizacji zadania, na podstawie protokołu odbioru końcowego.

    Zadanie pn. .. objęte projektem , nie zostało jeszcze rozpoczęte w całości. Wykonana została jedynie kanalizacja deszczowa służąca odwodnieniu terenu objętego projektem.

    Budowa kanalizacji deszczowej była zasadna i konieczna do wykonania wcześniej ze względu na poprowadzone w roku 2011 roboty drogowe w ul. (nowa nakładka asfaltowa). Aby uniknąć w czasie realizacji zadania pn. ponownego niszczenia nakładki asfaltowej podjęto decyzję o wykonaniu kanału deszczowego w ul. , dla potrzeb .

    Poniesione środki na realizację tego zakresu pochodzą z budżetu Gminy. Po podpisaniu umowy na przedmiotowy projekt ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 20072013 w ramach działania 6.1., podjęta zostanie dalsza realizacja zadania.

    W związku z wyżej przytoczoną interpretacją indywidualną w przypadku realizacji zadania Modernizacji parkingu przy ul. , Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Wniosek o dofinansowanie jaki złożono w ramach RPOW został opracowany w kosztach brutto. Jeśli chodzi o drugie zadanie , ze względu na fakt, iż po zrealizowaniu zadania gmina będzie prowadziła sprzedaż opodatkowaną (dzierżawiąc powstały w ramach zadania obiekt) opracowano wniosek w kosztach netto. W przedmiotowym projekcie (w ramach zadania dot. ) znajdują się również wydatki związane z pełnieniem funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego i archeologicznego, które zakwalifikowano w kosztach netto.

    Planowany termin zakończenia zadania to 2014 rok. Właścicielem powstałych w ramach projektu obiektów będzie Gmina. Podejmowane zadania w ramach opisywanego projektu należą do zadań własnych Gminy, co wynika z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.).

    W przedmiotowym projekcie znajdują się również wydatki związane z promocją projektu zgodnie z wytycznymi programu. Powyższe wydatki nie będą generowały jakichkolwiek przychodów, w związku z czym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

    W związku z realizacją poszczególnych zadań, w tym również promocji obiektu w ramach inwestycji pn. , faktury wystawiane będą na Gminę. Wydatki na promocję będą ponoszone w związku z realizacją całego projektu, a nie poszczególnych zadań. Celem promocji projektu jest przekazanie do publicznej wiadomości informacji o pozyskanym na realizacje projektu dofinansowanie ze środków UE.

    Działania promocyjne będą polegały na:

    • umieszczaniu Logo wraz z informacją o współfinansowaniu na wszystkich dokumentach dotyczących realizacji projektu, zamieszczania informacji na stronach internetowych Urzędu oraz w lokalnej prasie;
    • wykonaniu tablic pamiątkowych;
    • wykonaniu kalendarzy i długopisów promocyjnych, informujących o projekcie;

    Wydatki ponoszone w związku z promocją projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

    Gmina jako beneficjent zadania pn.: po zrealizowaniu inwestycji w zakresie zadania i oddaniu obiektu do użytkowania, przekaże go w całości w administrowanie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej sp. z o. o. (spółka ze 100 % udziałem Gminy).

    Za przedmiotowe administrowanie , Gmina będzie wnosić opłatę administratorowi, za co administrator wystawiać będzie faktury VAT. Administrator, będzie pełnił również rolę inkasenta i pobierał będzie opłatę targową za handel koszyczkowy prowadzony na placu targowym i opłatę parkingową za korzystanie z parkingu zlokalizowanym na placu targowym. Opłaty te zostaną przez administratora przekazane do Gminy jako dochód Gminy. Dodatkowo w ramach zadania będą wybudowane pod płytą parkingową obiekty handlowe, na których dzierżawę Gmina zawrze umowy dzierżawy. Opłata dzierżawy również będzie stanowiła dochód Gminy i będzie uiszczana na postawie wystawianych przez Gminę faktur VAT.

    Z tak przedstawionego opisu sprawy wynika, że promocja projektu będzie związana zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jak i niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, co zostało potwierdzone interpretacjami nr

    W sytuacji, gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy.

    Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

    Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

    Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. (art. 90 ust. 3 ustawy).

    W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

    W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

    Ponadto, w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

    Z uwagi na brzmienie cyt. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

    W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami opodatkowanymi, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

    Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

    Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

    Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

    Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

    W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, nie stosuje się odliczenia częściowego wg proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

    Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z 24.10.2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: (...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy.

    Wskazać również należy, iż art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady nr 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych wspólny system podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 1977 r., Nr 145, poz. 1) oraz art. 173 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L z 2006 r., Nr 347, poz. 1) przewiduje, że ustalenie metody odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również wyłączonych z zakresu opodatkowania, pozostawione zostało uznaniu państw członkowskich.

    Wobec powyższego w stosunku do wydatków, które będą ponoszone przez Wnioskodawcę na promocję projektu należy stwierdzić, iż jeżeli będzie możliwe przyporządkowanie zakupów do poszczególnych rodzajów działalności tj. opodatkowanej lub niepodlegającej, to Wnioskodawcy będącemu podatnikiem VAT, zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w jakiej poniesione wydatki będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w części, w jakiej poniesione wydatki będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Natomiast w sytuacji gdy dane zakupy będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę, będącego czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarówno do działalności opodatkowanej tym podatkiem, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i nie będzie wykorzystywany do działalności zwolnionej od podatku, a ponadto nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem targowiska.

    Wobec powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Należy wskazać, iż twierdzenie Wnioskodawcy, że W związku z wyżej przytoczoną interpretacją indywidualną () w przypadku realizacji zadania nie znajduje potwierdzenia w wydanej interpretacji. Bowiem wskazano w niej, iż W niniejszej sprawie, w związku ze zmianą przeznaczenia efektów przedmiotowej inwestycji i rozpoczęcia wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych, można dokonać korekty podatku naliczonego związanego z budową parkingu w wysokości 1/10 kwoty podatku naliczonego za każdy rok, w którym środek trwały będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, licząc do końca 10-letniego okresu korekty.

    Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z działaniami związanymi z promocją projektu pn. .

    Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT w związku z:

    • realizacją zadania - modernizacji parkingu przy ul. - w ramach projektu w zaistniałym stanie faktycznym;
    • zmianą sposobu zagospodarowania miejskiego placu targowego przy ul. dokonaną w ramach projektu, w zdarzeniu przyszłym;

    - został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN (PDF)

    Treść w pliku PDF 401 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi