Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-520/13/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.09.2013, sygn. ITPP2/443-520/13/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 4 czerwca 2013 r.), uzupełnionym dnia 24 lipca 2013 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX.

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Towarzystwo jest organizacją wpisaną do KRS w Rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Jest organizacją pożytku publicznego od 22 października 2009 r. i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Działalność statutowa Towarzystwa to m.in.: krzewienie przedsiębiorczości i postaw obywatelskich w społecznościach lokalnych. W lipcu 2012 r. na podstawie Walnego Zgromadzenia Członków, Towarzystwo powołało Centrum (C.). Siedziba C. to obiekt, który jest własnością Towarzystwa i mieści się w budynku po starej szkole podstawowej w miejscowości K.

Na rozwój ośrodka C. Towarzystwo ubiega się o dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Działanie III.4: Rozwój instytucji otoczenia biznesu.

Projekt pn. XXX obejmuje dotację w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych na usługi doradcze w zakresie opracowania Strategii Rozwoju ośrodka na lata 2014-2020, remont zaplecza segmentu szkoleniowo-konferencyjnego wraz z uporządkowaniem najbliższego otoczenia, doposażenie segmentu Inkubatora Technologicznego oraz organizację konferencji promującej innowacyjność. Działalność C. będzie obejmowała realizację celów statutowych i nie będzie związana z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Towarzystwo nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług i nie ma możliwości jego odzyskania. Tym samym dokonywane zakupy w ramach projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Jako nabywca na fakturach dotyczących działalności C. widniało będzie Towarzystwo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Towarzystwo ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w budżecie ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obecnie żadnej możliwości odzyskania zapłaconego w ramach prowadzonej działalności oraz planowanych inwestycji podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Towarzystwo wskazało, że podatek stanowi koszt kwalifikowany ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Towarzystwo, które nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza realizować projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Projekt ten polegał będzie m.in. na: remoncie zaplecza segmentu szkoleniowo-konferencyjnego wraz z uporządkowaniem najbliższego otoczenia, doposażeniu segmentu Inkubatora Technologicznego oraz organizacji konferencji promującej innowacyjność. Zakupione towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Nabywcą towarów i usług widniejącym na fakturach dokumentujących dokonane zakupy będzie Towarzystwo.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Towarzystwu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi, jak wskazano we wniosku, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Towarzystwo nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również uniemożliwia odliczenie podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał również zwrot podatku, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy