Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku przez podatnika
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 30.07.2013r. (data wpływu 05.08.2013r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05.08.2013r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Zgodnie ze statutem Instytutu (dalej jako Instytut) przedmiotem działalności Instytutu jest przede wszystkim:
- prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie lotnictwa, badań kosmicznych w innych dziedzinach techniki, w których występują zagadnienia pokrewne;
- przystosowanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowania w praktyce, oraz upowszechnienia wyników tych prac;
- upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych poprzez prowadzenie informacji naukowo-technicznej, w tym działalności bibliotecznej w przedmiocie działania Instytutu, prowadzenie działalności normalizacyjnej i patentowej, prowadzenie działalności wydawniczej;
- wykonywanie badań i analiz technicznych związanych z przedmiotem działania Instytutu;
- prowadzenie szkoleń specjalistycznych oraz różnych form kształcenia ustawicznego.
Ponadto Instytut prowadzi działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, związaną z: produkcją Instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych, nawigacyjnych; produkcją statków i konstrukcji pływających, produkcją statków powietrznych statków kosmicznych i podobnych maszyn.
Obecnie Instytut współuczestniczy w realizacji projektu P. (dalej jako Projekt P. ). Głównym celem Projektu P. , określonym na etapie sporządzania wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Badań Stosowanych prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jest:
- opracowanie wzorcowej technologii wytwarzania elementów z prepregów w procesach OOA (Out of Autoclave), które charakteryzują się zastosowaniem niskiego ciśnienia przy formowaniu elementów jak i zastosowaniem możliwie niskiej temperatury utwardzania. Kryterium wyboru parametrów procesu technologicznego będzie uzyskanie kompozytu i struktury kompozytowej charakteryzujących się maksymalnymi poziomami naprężeń dopuszczalnych;
- wykonanie badań próbek materiałowych i fragmentów konstrukcji, mających na celu dostarczenie danych niezbędnych do przeprowadzenia analiz wytrzymałościowych i zakresu pracy materiału;
- zbadanie wpływu wprowadzenia nanorurek węglowych do spoiwa w celu zwiększenia przewodnictwa cieplnego foremnika i jego przewodności elektrycznej i w efekcie ograniczenia skurczu i zastosowania zintegrowanych elementów grzejnych.
Instytut w ramach Projektu P. realizuje samodzielnie bądź we współpracy z Politechniką Warszawską następujące zadania:
Zadanie 1 - Opracowanie technologii bezautoklawowego procesu wytwarzania struktur lotniczych z kompozytów warstwowych (we współpracy z Politechniką Warszawską);
Zadanie 2 - Opracowanie technologii bezautoklawowego procesu wytwarzania struktur przekładkowych (we współpracy z Politechniką Warszawską);
Zadanie 3 - Badania mechanicznych i fizyko-chemicznych właściwości próbek materiałowych i elementów próbnych (Instytut samodzielnie);
Zadanie 4 - Opracowanie zasad formowania, łączenia i napraw elementów strukturalnych płatowca, w tym wymagania dotyczące foremników i zasady kompletacji wyrobu (we współpracy z Politechniką Warszawską).
W ramach wyżej wymienionych zadań realizowane są prace mające na celu zbudowanie bazy materiałowej, określenie przydatności danych materiałów do określonych zastosowań technologicznych. Ponadto przewidywane są prace związane z doborem technologii i badaniem jej wpływu na wyrób, a także realizacją badań materiałowych mających na celu weryfikację poprawności procesu technologicznego.
Wymienione prace prowadzone przez Instytut w ramach Projektu P. mają charakter badawczo rozwojowy. Prace prowadzone w ramach Projektu P. nie są ukierunkowane na konkretne zastosowanie przemysłowe, jednak realizacja Projektu P. pozwoli na zdobycie wiedzy, która będzie stanowić podstawę do wdrożenia technologii w zastosowaniach przemysłowych. Komercyjne wykorzystanie dorobku Projektu P. jest zależne od przyszłego zainteresowania podmiotów gospodarczych.
Technologia badana w ramach Projektu P. posiada kilka istotnych zalet zarówno pod względem technologii mokrej jak i technologii autoklawowej. Można tu wymienić niższy koszt uruchomienia produkcji w stosunku do użycia autoklawu, wysoką powtarzalność wyrobu, a także znaczącą redukcję emisji szkodliwych dla człowieka substancji lotnych. Taki stan rzeczy sprawia, że technologia bezautoklawowych preimpregnatów stanowi dużą szansę na polepszenie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. Wyniki Projektu P. mogą zatem stanowić obiekt zainteresowania dla przedsiębiorstw chcących wdrożyć produkcję z zastosowaniem preimpregnowanych materiałów kompozytowych.
Instytut, na mocy Umowy o wykonanie i finansowanie Projektu P. , jest zobowiązany do udostępnienia na zasadach rynkowych wyników prac badawczo rozwojowych przeprowadzonych w ramach Projektu P. .
Wydatki Projektu P. są finansowane ze środków publicznych (dotacja celowa Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego) oraz prywatnych (środki przedsiębiorców), przy czym prace Instytutu finansowane są w całości ze środków otrzymanych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Powyższy opis dotyczy zdarzenia przyszłego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z uczestnictwem Instytutu w realizacji Projektu P. Instytut uprawniony będzie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z tym projektem...
Zdaniem Wnioskodawcy:
W ocenie Instytutu, z uwagi na fakt, iż na mocy Umowy o wykonanie i finansowanie Projektu P. , Instytut jest zobowiązany do udostępnienia na zasadach rynkowych (za wynagrodzeniem) wyników prac badawczo-rozwojowych przeprowadzonych w ramach Projektu P. , nabywane na potrzeby Projektu P. towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług a konsekwencji wystąpi u niego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z Projektem P. .
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 VATU czynnemu podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione co najmniej dwa warunki:
- odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz
- nabywane towary i usługi są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak podnosi A. Bartosiewicz w Komentarzu VAT (Wydawnictwo LEX, Warszawa 2013), przepis art. 86 ust. 1 VATU przyjmuje zasadę, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć w tym przypadku czynności, które faktycznie zostały (bądź zostaną) objęte opodatkowaniem, a nie czynności, które, co do zasady, podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostały opodatkowane (np. zostały wykonane przez podatnika zwolnionego albo przez podmiot, który co prawda jest podatnikiem, ale względem konkretnej czynności nie występował w tym charakterze).
Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy których nabyciu naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. W tym przypadku bowiem nie występują oni w charakterze konsumentów zakupionych dóbr; podatek VAT zaś obciąża właśnie konsumpcję - zob. także wyrok WSA w Gdańsku z dnia 7 października 2007 r., (I SA/Gd 771/07, LEX nr 475635).
Z uwagi na to, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).
I dalej, () dla prawa do odliczenia nie ma także znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług w tym podatku naliczonego. Także pokrycie tych wydatków (podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku.
W szczególności pokrycie wydatków na nabycie towarów i usług dotacjami nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia. Sam fakt otrzymania dotacji nie rodzi bezpośrednich skutków w zakresie odliczania podatku naliczonego. Fakt sfinansowania określonych wydatków dotacją nie ma bezpośredniego znaczenia dla możliwości odliczenia VAT naliczonego przy zakupach związanych z czynnościami, na które otrzymana została dotacja. Rolą prawa do odliczenia podatku jest bowiem uwolnienie podatnika prowadzącego działalność gospodarczą od finansowego ciężaru podatku. Nie ma tutaj znaczenia źródło finansowania wydatków, w których zawarty był podatek obciążający podatnika. Liczy się jedynie obiektywny fakt przeznaczenia towarów i usług obciążonych podatkiem do działalności opodatkowanej; zob. także wyrok TSUE w sprawie C-204/03 (Komisja v. Kingdom of Spain).
Podobnie TSUE w orzeczeniu z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie C-74/08 (PARAT Automotive Cabrio Textlltetóket Gyrtókft v. Adó- es Penzugyi Ellenórzesi Hivatal Hatósagi Fóosztaly Eszak-magyarorszagi Kihelyezett Hatósagi Osztaly), w którym stwierdzono, że niezgodne z przepisami unijnymi są regulacje krajowe, które - w przypadku nabycia towarów subwencjonowanych z funduszy publicznych - dopuszczają odliczenie związanego z tym podatku od wartości dodanej jedynie do wysokości części nieobjętej subwencją.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 VATU opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Odpłatność oznacza wykonanie powyższych czynności za wynagrodzeniem. W przedmiotowym przypadku Instytut został zobowiązany do udostępnienia podmiotom zewnętrznym na warunkach rynkowych, tj. za wynagrodzeniem, efektu prac wykonanych w ramach Projektu P. . Tym samym, w ocenie Instytutu, realizowane przez Instytut prace służą planowanym czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Nie ma przy tym znaczenia, że zakupy związane z Projektem P. są zewnętrznie finansowane ze środków otrzymanych przez Instytut na ten cel.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 VATU stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Zakłada się bowiem, że efekty realizowanego zadania badawczego będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Instytut ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia towarów i usług w związku z realizacją Projektu P. .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt P. . Prace prowadzone w ramach Projektu P. nie są ukierunkowane na konkretne zastosowanie przemysłowe, jednak realizacja Projektu P. pozwoli na zdobycie wiedzy, która będzie stanowić podstawę do wdrożenia technologii w zastosowaniach przemysłowych. Komercyjne wykorzystanie dorobku Projektu P. jest zależne od przyszłego zainteresowania podmiotów gospodarczych. Instytut, na mocy Umowy o wykonanie i finansowanie Projektu P. , jest zobowiązany do udostępnienia na zasadach rynkowych wyników prac badawczo rozwojowych przeprowadzonych w ramach Projektu P. . Wydatki Projektu P. są finansowane ze środków publicznych (dotacja celowa Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego) oraz prywatnych (środki przedsiębiorców), przy czym prace Instytutu finansowane są w całości ze środków otrzymanych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
W uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie, Wnioskodawca wskazał, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Zakłada się bowiem, że efekty realizowanego zadania badawczego będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT. Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy dokonane zakupy będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Nie ma przy tym znaczenia źródło finansowania dokonywanych zakupów.
Reasumując, w związku z uczestnictwem Instytutu w realizacji Projektu P. , Instytut uprawniony będzie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z tym projektem.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 466 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie