Temat interpretacji
W zakresie zastosowania stawki 0%.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0%.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest producentem profili aluminiowych wykorzystywanych do produkcji okien. Zamierza nawiązać stałą współpracę z firmą zagraniczną mającą siedzibę w Szwajcarii (dalej zwaną Firmą SZ) i dokonywać na jej rzecz sprzedaży towarów w postaci profili aluminiowych. Zapłata za sprzedany towar będzie następowała w terminie 40 dni od dnia wydania towaru. Firma szwajcarska nie będzie od razu wywoziła tych profili z Polski. Będzie wydawać Wnioskodawcy dyspozycje dostarczenia tych profili innej firmie w kraju (podmiotowi polskiemu, zwanemu dalej Firmą P) celem ich przeróbki (przetworzenia), co będzie miało miejsce na terytorium kraju (Polski). Po dostarczeniu profili Firmie P, firma ta będzie między innymi z tych materiałów wykonywać na rzecz Firmy SZ okna, tj. profile aluminiowe będą cięte, łączone w ramy okienne, które następnie będą szklone (będą dodawane uszczelki, szyby i inne niezbędne elementy). Finalny produkt w postaci gotowych okien, będzie sprzedawany przez Firmę P podmiotowi szwajcarskiemu - Firmie SZ i wywożony do Szwajcarii. Potwierdzeniem transakcji sprzedaży i wywozu gotowych okien będzie faktura VAT wystawiana przez Firmę P na rzecz Firmy SZ oraz dokumenty SAD, w którym będzie potwierdzony wywóz produktu finalnego - okien.
W piśmie z dnia 18 października 2013 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z informacją uzyskaną przez Wnioskodawcę od firmy zagranicznej mającej siedzibę w Szwajcarii, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego, firma ta nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT w żadnym z krajów Unii Europejskiej (w tym: w Polsce), ponieważ nie ma biura/siedziby w żadnym z tych krajów. Jedyny numer rejestracyjny dla potrzeb podatku VAT, jaki posiada ta firma, to numer szwajcarski. Wnioskodawca będzie posiadał dowód, że należność za towar została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibą na terytorium kraju.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca uprawniony będzie do zastosowania do transakcji sprzedaży profili aluminiowych na rzecz Firmy "SZ" stawki VAT 0% stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu będzie miał prawo do zastosowania do transakcji sprzedaży profili aluminiowych na rzecz Firmy "SZ" stawki w podatku VAT w wysokości 0%, gdyż sytuacja przedstawiona w zdarzeniu odpowiada dyspozycji art. 83 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dostawa towarów dokonywana będzie bowiem na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego (Firma SZ z siedzibą w Szwajcarii), niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy. Sprzedawane towary będą przekazywane przez Wnioskodawcę (na zlecenie podmiotu zagranicznego - Firmy SZ) innemu podmiotowi krajowemu (Firmie P) z przeznaczeniem ich do przerobu (przetworzenia), tj. do wykorzystania ich w celu produkcji okien, a następnie do wywozu finalnego produktu (okien) z terytorium Unii Europejskiej.
W ocenie Wnioskodawcy spełni On wszystkie warunki przewidziane w tym przepisie, tj.:
- przekaże nabyty przez podmiot (Firmę SZ) towar (profile aluminiowe) podatnikowi (Firmie P), który dokonuje przerobu (przetworzenia) tego towaru;
- będzie posiadał dowód, że należność za towar (profile aluminiowe) została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju;
- zapłata za profile aluminiowe nastąpi w terminie 40 dni od dnia wydania towaru.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (.).
Na podstawie art. 41 ust.1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 25 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów nabywanych przez podmioty mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego, niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, jeżeli towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Unii Europejskiej, w przypadku gdy podatnik:
- przekaże nabyty przez podmiot towar podatnikowi, który dokonuje przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia tego towaru,
- posiada dowód, że należność za towar została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem.
W myśl art. 83 ust. 12 ustawy, przepis ust. 1 pkt 25 stosuje się pod warunkiem, że podatnik otrzyma zapłatę, nie później jednak niż 40. dnia, licząc od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego.
Zgodnie z powyższym przepisem stawką 0% jest objęta dostawa towarów krajowych do nabywcy z państwa trzeciego, jednakże z wcześniejszym wydaniem ich podmiotowi dokonującemu ich przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia, poprzedzającego eksport towarów. W tym przypadku bowiem mamy do czynienia z realizowaną na raty transakcją eksportową, która jednak nie spełnia przesłanek ustawowych uznania jej za eksport (pośredni czy bezpośredni).
Ww. przepis stanowi o stosowaniu zerowej stawki podatku do dostaw towarów nabywanych przez podmioty mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego, niebędące podatnikami (zarejestrowanymi) w Polsce, jeżeli towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty, przy spełnieniu ww. warunków.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest producentem profili aluminiowych wykorzystywanych do produkcji okien. Zainteresowany zamierza nawiązać stałą współpracę z firmą zagraniczną mającą siedzibę w Szwajcarii (dalej zwaną Firmą SZ) i dokonywać na jej rzecz sprzedaży towarów w postaci profili aluminiowych. Zapłata za sprzedany towar będzie następowała w terminie 40 dni od dnia wydania towaru. Firma szwajcarska nie będzie od razu wywoziła tych profili z Polski. Będzie wydawać Wnioskodawcy dyspozycje dostarczenia tych profili innej firmie w kraju (podmiotowi polskiemu, zwanemu dalej Firmą P) celem ich przeróbki (przetworzenia), co będzie miało miejsce na terytorium kraju (Polski). Po dostarczeniu profili Firmie P, firma ta będzie między innymi z tych materiałów wykonywać na rzecz Firmy SZ okna, tj. profile aluminiowe będą cięte, łączone w ramy okienne, które następnie będą szklone (będą dodawane uszczelki, szyby i inne niezbędne elementy). Finalny produkt w postaci gotowych okien, będzie sprzedawany przez Firmę P podmiotowi szwajcarskiemu - Firmie SZ i wywożony do Szwajcarii. Potwierdzeniem transakcji sprzedaży i wywozu gotowych okien będzie faktura VAT wystawiana przez Firmę P na rzecz Firmy SZ oraz dokumenty SAD, w którym będzie potwierdzony wywóz produktu finalnego - okien.
Nadto Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z informacją uzyskaną od firmy zagranicznej mającej siedzibę w Szwajcarii, firma ta nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT w żadnym z krajów Unii Europejskiej (w tym: w Polsce), ponieważ nie ma biura/siedziby w żadnym z tych krajów. Jedyny numer rejestracyjny dla potrzeb podatku VAT, jaki posiada ta firma, to numer szwajcarski. Wnioskodawca będzie posiadał dowód, że należność za towar została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibą na terytorium kraju.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, w oparciu o tak przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, iż Zainteresowany zamierza dokonać dostawy towarów na rzecz podmiotu mające siedzibę na terytorium państwa trzeciego, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15, które będą przeznaczone do przerobu (przetworzenia) na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Polski stwierdzić należy, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca - zapłata za sprzedany towar będzie następowała w terminie 40 dni od dnia wydania towaru oraz będzie posiadał dowód, że należność za towar została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibą na terytorium kraju, to Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania do przedmiotowej transakcji stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 25 ustawy stawki 0%.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 149 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi