Wpłaty gotówkowe od rodziców dzieci uczestniczących w zajęciach plastycznych organizowanych przez Wnioskodawcę nie stanowią obrotu podlegającego opo... - Interpretacja - IPTPP2/443-566/13-4/JN

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 18.10.2013, sygn. IPTPP2/443-566/13-4/JN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wpłaty gotówkowe od rodziców dzieci uczestniczących w zajęciach plastycznych organizowanych przez Wnioskodawcę nie stanowią obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT i nie powinny być wykazane w deklaracji VAT-7 w części C.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wykazywania wpłat na zakup artykułów plastycznych w deklaracji VAT-7 jako obrót jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wykazywania wpłat na zakup artykułów plastycznych w deklaracji VAT-7 jako obrót.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 września 2013 r. o kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury powołaną i wpisaną do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Gminę, dnia 20.11.1975 r. Podstawowym aktem prawnym, który określa zakres działalności Wnioskodawcy oraz źródła finansowania jest statut nadany uchwałą Rady Gminy. Podstawowym źródłem finansowania działalności jest dotacja podmiotowa przyznana na rok przez organizatora. Oprócz tego Zainteresowany pozyskuje dochody z tytułu prowadzenia wypożyczania naczyń i innych składników mienia oraz wynajmu sali - czynności te opodatkowane są stawką podstawową 23%.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy prowadzenie zajęć warsztatowych mających na celu rozwój talentów dzieci i młodzieży z terenu gminy. Do tych zadań zaliczają się również zajęcia plastyczne prowadzone przez pracownika Zainteresowanego z dziećmi w różnych grupach wiekowych. Z powodu dużego zainteresowania tymi zajęciami (liczne grupy) nie wystarczające są ilości materiałów plastycznych zakupionych przez Wnioskodawcę z jego budżetu (dotacji podmiotowej). Wobec tego Zainteresowany wyszedł z inicjatywą aby rodzice dzieci przekazali w formie artykułów plastycznych rzeczowy wkład własny do zajęć. Uzgodnił, że rodzice będą uiszczać składkę w wysokości 5 zł za miesiąc, w którym dziecko bierze udział w zajęciach, a placówka za zebrane pieniądze robi zakupy potrzebnych artykułów w hurtowni. Jest to ekonomiczne z punktu widzenia cen materiałów w opakowaniach zbiorczych oraz nie ma problemu z różnorodnością (wszystkie dzieci mają dostęp do jednakowych materiałów).Wszystkie te artykuły zostają wydane do zużycia dla dzieci uczestniczących w zajęciach. Zajęcia prowadzone są przez Wnioskodawcę bezpłatnie. Koszty związane z zatrudnieniem pracownika prowadzącego zajęcia i wszystkie opłaty związane z utrzymaniem lokalu, w którym Zainteresowany prowadzi działalność, pokrywa z dotacji podmiotowej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zebrane przez Wnioskodawcę wpłaty od rodziców na zakup artykułów plastycznych dla dzieci na zajęcia plastyczne stanowią sprzedaż i powinny być wykazane w części C deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że prowadzi zajęcia bezpłatnie, jego statut dopuszcza możliwość pozyskiwania środków finansowych od osób fizycznych, a zakupione materiały plastyczne są zużyte przez osoby, które zakupiły je za pośrednictwem Zainteresowanego, nie występuje sprzedaż - czynność nie spełnia art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego omówione wpłaty nie są ujęte w deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Na podstawie art. 99 ust. 14 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Realizując powyższą delegację ustawową, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U., poz. 394) określił wzory deklaracji wraz z objaśnieniami dotyczącymi sposobu ich wypełnienia.

Stosownie do treści Objaśnień do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D), stanowiących załącznik do ww. rozporządzenia, w części C Rozliczenie podatku należnego wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu, dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z art. 29 ust. 4 ustawy oraz innych korekt wynikających z przepisów o podatku od towarów i usług, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w okresie, za który składana jest deklaracja. W tej części wykazuje się też czynności wykonywane poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Jest samorządową instytucją kultury powołaną i wpisaną do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Gminę dnia 20.11.1975 r. Podstawowym aktem prawnym, który określa zakres działalności Wnioskodawcy oraz źródła finansowania jest statut nadany uchwałą Rady Gminy. Podstawowym źródłem finansowania działalności jest dotacja podmiotowa przyznana na rok przez organizatora. Oprócz tego Zainteresowany pozyskuje dochody z tytułu prowadzenia wypożyczania naczyń i innych składników mienia oraz wynajmu sali - czynności te opodatkowane są stawką podstawową 23%.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy prowadzenie zajęć warsztatowych mających na celu rozwój talentów dzieci i młodzieży z terenu gminy. Do tych zadań zaliczają się również zajęcia plastyczne prowadzone przez pracownika Zainteresowanego z dziećmi w różnych grupach wiekowych. Z powodu dużego zainteresowania tymi zajęciami (liczne grupy) nie wystarczające są ilości materiałów plastycznych zakupionych przez Wnioskodawcę z jego budżetu (dotacji podmiotowej). Wobec tego Zainteresowany wyszedł z inicjatywą aby rodzice dzieci przekazali w formie artykułów plastycznych rzeczowy wkład własny do zajęć. Uzgodnił, że rodzice będą uiszczać składkę w wysokości 5 zł za miesiąc, w którym dziecko bierze udział w zajęciach, a placówka za zebrane pieniądze robi zakupy potrzebnych artykułów w hurtowni. Jest to ekonomiczne z punktu widzenia cen materiałów w opakowaniach zbiorczych oraz nie ma problemu z różnorodnością (wszystkie dzieci mają dostęp do jednakowych materiałów).Wszystkie te artykuły zostają wydane do zużycia dla dzieci uczestniczących w zajęciach. Zajęcia prowadzone są przez Wnioskodawcę bezpłatnie. Koszty związane z zatrudnieniem pracownika prowadzącego zajęcia i wszystkie opłaty związane z utrzymaniem lokalu, w którym Zainteresowany prowadzi działalność, pokrywa z dotacji podmiotowej.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i otrzymywanym wynagrodzeniem. Z okoliczności sprawy nie wynika, aby od uiszczenia wpłat gotówkowych od rodziców dzieci uczestniczących w zajęciach plastycznych uzależnione było uczestnictwo w tych zajęciach. Tym samym, ww. wpłaty nie stanowią zapłaty za usługę organizacji zajęć plastycznych. W przedmiotowej sprawie w związku z dokonaną wpłatą w wysokości 5 zł nie następuje również przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, wpłaty gotówkowe od rodziców dzieci uczestniczących w zajęciach plastycznych nie stanowią wynagrodzenia za dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, jak również za świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Tym samym, ww. wpłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

Reasumując, wpłaty gotówkowe od rodziców dzieci uczestniczących w zajęciach plastycznych organizowanych przez Wnioskodawcę nie stanowią obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT i nie powinny być wykazane w deklaracji VAT-7 w części C.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 147 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi