Temat interpretacji
Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2013 r. (data wpływu 2 lipca 2013 r.), uzupełnionego w dniu 26 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 lipca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 26 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W związku z tym, że beneficjentem projektu jest jednostka samorządu terytorialnego, która będzie udostępniała wytworzone środki trwałe w formie dzierżawy i która ma możliwość odzyskania podatku VAT, podatek ten został uznany za koszt niekwalifikowany. Założono, że właścicielem majątku pozostanie Gmina. W ramach przetargu nieograniczonego wybierze ona operatora, który będzie prowadził działalność gospodarczą z wykorzystaniem majątku Gminy. Za możliwość korzystania z ekomariny operator będzie odprowadzał czynsz dzierżawny, skalkulowany w taki sposób, aby pozwolił na pokrycie nakładów odtworzeniowych przez Gminę. Gminie jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, a także z uwagi na ścisły związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi przysługuje odliczenie podatku naliczonego. Po przedstawieniu wyżej opisanej sytuacji wydano interpretację indywidualną z dnia 30 marca 2012 r. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu (z dnia 20 marca 2012 r.) oraz na podstawie wydanej interpretacji indywidualnej Gmina odzyskiwała VAT z bieżących faktur wystawianych w ramach przedmiotowego projektu (za roboty budowlane, promocję, nadzór inwestorski, itp.). Na etapie składania wniosku o dofinansowanie założono, iż projekt będzie zarządzany przez Gminę. Przy takim założeniu zaistniała możliwość wystąpienia pomocy publicznej. W celu uniknięcia pomocy publicznej, zdecydowano się na wybranie opcji zarządzania obiektem poprzez wybór zewnętrznego operatora projektu, wybranego w drodze przetargu nieograniczonego. W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Gmina przed dniem 20 marca 2013 r. (data umowy o dofinansowanie) zakładała, że obiekt wybudowany w ramach projektu będzie dzierżawiony.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gmina w obecnym stanie prawnym ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z faktur ściśle dotyczących przedmiotowego projektu, a wystawionych przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, tj. przed dniem 20 marca 2012 r....
Gminie uważa, że jako podatnikowi czynnemu podatku od towarów i usług, a także z uwagi na ścisły związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, bez względu na termin wystawienia faktury VAT, przysługuje możliwość odliczenia podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwota podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo na podstawie zawartej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z treści wniosku wynika, że Gmina na podstawie zawartej w dniu 20 marca 2012 r. umowy realizuje projekt, polegający na wybudowaniu ekologicznych mini przystani żeglarskich wraz z systemami odbioru i segregacji odpadów. Wytworzone środki trwałe, stanowiące majątek Gminy, zostaną (zgodnie z założeniami określonymi na etapie planowania realizacji projektu) wydzierżawione operatorowi, który będzie prowadził działalność gospodarczą z ich wykorzystaniem. Za możliwość korzystania z ekomariny operator będzie odprowadzał czynsz dzierżawny. Wskazano, że w dniu 30 marca 2012 r. w związku z przedmiotową kwestią została wydana interpretacja indywidualna, na podstawie której Gmina odliczała od podatku należnego podatek naliczony, wynikający z otrzymanych faktur VAT, dokumentujących dokonane przez Gminę zakupy.
W związku z powyższym Gmina ma wątpliwości czy ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z faktur ściśle dotyczących przedmiotowego projektu, a wystawionych przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, tj. przed dniem 20 marca 2012 r.
Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro zgodnie z założeniami określonymi na etapie planowania realizacji projektu, wybudowane ekomariny, miały zostać oddane do odpłatnej dzierżawy, to należy uznać za prawidłowe stanowisko Gminy, zgodnie z którym przysługuje w przedmiotowej sytuacji na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia podatku wynikającego z faktur wystawionych przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, tj. przed dniem 20 marca 2012 r., dokumentujących zakupy towarów i usług, dokonanych w związku z realizacją tego projektu.
Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Końcowo wskazać należy, iż niniejszą interpretację wydano w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, co oznacza, że jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego zostanie ustalony odmienny stan faktyczny to interpretacja nie wywoła skutku prawnego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy