Czy Stowarzyszenie może odzyskać z Urzędu Skarbowego podatek VAT uiszczony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2013-2015 d... - Interpretacja - ILPP2/443-180/13-3/TW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.05.2013, sygn. ILPP2/443-180/13-3/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Stowarzyszenie może odzyskać z Urzędu Skarbowego podatek VAT uiszczony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2013-2015 działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażania projektów współpracy, objętego PRPW na lata 2007-2015?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia brak daty sporządzenia (data wpływu 7 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2013-2015 działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektów współpracy, objętego PROW na lata 2007-2015 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2013-2015 działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektów współpracy, objętego PROW na lata 2007-2015.

Wniosek uzupełniono w dniu 2 kwietnia 2013 r. w zakresie aktualnego adresu siedziby Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) realizując zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2015, osi 4 Leader (Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektu współpracy), w latach 2013-2015, wykonując zadania statutowe zakupi towary i usługi, które zawierają podatek VAT. Zgodnie z zawartymi z Urzędem Marszałkowskim umowami w sprawie przyznania pomocy finansowej na realizację ww. działań, do kosztów kwalifikowalnych można zaliczyć podatek VAT zawarty w cenie towarów i usług pod warunkiem, że nie może on być w żaden sposób odzyskany. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stowarzyszenie jako Lokalna Grupa Działania, prowadzi działalność w zakresie rozwoju obszaru powiatu, poprzez:

  • opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (),
  • promocje obszarów położonych w gminach, o których mowa wyżej,
  • mobilizowanie ludności do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich,
  • podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowaniu i realizacji LSR.

Wg klasyfikacji PKWiU z roku 1997 - 91.33.14-00.00 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane.

Działalność prowadzona przez Stowarzyszenie wykonywana jest nieodpłatnie. W latach 2013 -2015 Wnioskodawca nie przewiduje zmian paragrafu 4 Statutu, ani wykonywania działalności odpłatnej czy podejmowania działalności, która mogłaby spowodować obowiązek odprowadzania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać z Urzędu Skarbowego podatek VAT uiszczony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2013-2015 działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektów współpracy, objętego PROW na lata 2007-2015...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 4 Statutu uchwalonego przez Walne Zebranie Członków w dniu 7 listopada 2008 r., nie prowadzi on działalności gospodarczej. W latach 2013-2015 nie planuje zmian § 4 Statutu, podejmowania działalności odpłatnej oraz żadnych innych zmian, które mogłyby spowodować obowiązek odprowadzania podatku VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Stowarzyszenie jest zwolnione od podatku z tytułu świadczenia na rzecz swoich członków usług w postaci szkoleń i imprez aktywizujących mieszkańców z obszaru działania LGD, a w związku z tym nie ma możliwości zwrotu podatku naliczonego, zawartego w cenie zakupywanych towarów i usług w latach 2013-2015.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisów ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany realizując zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2015, osi 4 Leader (Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektu współpracy), w latach 2013-2015, wykonując zadania statutowe zakupi towary i usługi, które zawierają podatek VAT.

Stowarzyszenie w zakresie rozwoju obszaru powiatu prowadzi swoją działalność nieodpłatnie. Nie przewiduje przy tym wykonywania działalności odpłatnej czy podejmowania działalności, która mogłaby spowodować obowiązek odprowadzania podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT, a zakupy towarów i usług dokonywane na potrzeby realizacji ww. działania nie będą służyły do czynności opodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie mógł odzyskać podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2013-2015 działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektów współpracy, objętego PROW na lata 2007-2015.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 602 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu