stawka podatku VAT dla usług montażu na wodomierzu modułu radiowego służącego do zdalnego pomiaru zużycia (usługa + urządzenie) wykonanych w obiekta... - Interpretacja - IBPP2/443-292/13/WN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.07.2013, sygn. IBPP2/443-292/13/WN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

stawka podatku VAT dla usług montażu na wodomierzu modułu radiowego służącego do zdalnego pomiaru zużycia (usługa + urządzenie) wykonanych w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2013r. (data wpływu 2 kwietnia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2013r (data wpływu 3 lipca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu na wodomierzu modułu radiowego służącego do zdalnego pomiaru zużycia (usługa + urządzenie) wykonanych w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu na wodomierzu modułu radiowego służącego do zdalnego pomiaru zużycia (usługa + urządzenie) wykonanych w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2013r. (data wpływu 3 lipca 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 czerwca 2013r. znak: IBPP2/443-292/13/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi montażu i konserwacji wodomierzy w zakresie dotyczącym wewnętrznych instalacji wbudowanych w budynek na rzecz Wspólnot oraz Spółdzielni mieszkaniowych. Obiekty te mieszczą się w terminie "budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym" w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Do zamontowanych wcześniej wodomierzy na podstawie zawartej umowy ze Spółdzielnią mieszkaniową montowane będą elektroniczne moduły radiowe służące do zdalnego odczytu zużycia. Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje usługę montażu wraz z urządzeniem.

Dodatkowo w odpowiedzi na wezwanie znak IBPP2/443-292/13/WN z dnia 18 czerwca 2013r. Wnioskodawca doprecyzował opisane we wniosku zdarzenie przyszłe:

  • Usługi montażu na wodomierzu modułu radiowego wykonywane będą w ramach czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, tj. w ramach remontów, modernizacji obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a cytowanej ustawy.
  • Cena usługi będzie obejmowała wartość montażu wraz z wartością materiałów (modułów radiowych). Z treści umów, które będą zawierane z nabywcą (tj. z oświadczeń woli stron), będzie wynikać, iż celem ekonomicznym przedmiotowego zdarzenia gospodarczego będzie wykonanie robót montażowych. Świadczeniem głównym, z punktu widzenia nabywcy, będzie wykonanie usługi, a obrotem dla wykonawcy tych usług (przedmiotem opodatkowania), będzie wynagrodzenie od całości wykonanych robót, bez odrębnego rozliczenia zużytych materiałów. Za wykonaną usługę będzie wystawiana jedna faktura VAT i w jednej pozycji wpisana będzie pełną wartość wynikającą z kosztorysu.
  • Symbolem właściwym dla budynków, w których zostaną wykonane przedmiotowe czynności będzie Sekcja 1 Dział 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - BUDYNKI MIESZKALNE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką VAT należy opodatkować usługi montażu na wodomierzu modułu radiowego służącego do zdalnego pomiaru zużycia (usługa + urządzenie) wykonanych w obiektach mieszkalnych mieszczących się w terminie "budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym" w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w obiektach mieszkalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535) stosuje się obniżoną stawkę podatku VAT. Na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 12 do 12c ww. ustawy, w związku z § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dla robót polegających na budowie, montażu czy pracach konserwacyjnych dotyczących instalacji lub ich części wykonywanych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się obniżoną 8% stawkę podatku VAT. Świadczone przez Spółkę usługi polegające na instalowaniu urządzeń pomiarowych (a do takich należy zaliczyć również montaż na wodomierzu modułu radiowego), wykonywane w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z ww. ustawą, zaliczane są do robót budowlano-montażowych. Zatem zdaniem Spółki wykonaną usługę montażu modułu radiowego wraz z urządzeniem należy opodatkować jednolitą 8% stawka podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Art. 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez remont rozumie się wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to unowocześnienie i usprawnienie czegoś- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do budowy, remontów, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części oraz robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym, to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi montażu i konserwacji wodomierzy w zakresie dotyczącym wewnętrznych instalacji wbudowanych w budynek na rzecz Wspólnot oraz Spółdzielni mieszkaniowych. Obiekty te mieszczą się w terminie "budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym" w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Do zamontowanych wcześniej wodomierzy na podstawie zawartej umowy ze Spółdzielnią mieszkaniową montowane będą elektroniczne moduły radiowe służące do zdalnego odczytu zużycia. Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje usługę montażu wraz z urządzeniem.

Usługi montażu na wodomierzu modułu radiowego wykonywane będą w ramach czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, tj. w ramach remontów, modernizacji obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a cytowanej ustawy.

Cena usługi będzie obejmowała wartość montażu wraz z wartością materiałów (modułów radiowych). Z treści umów, które będą zawierane z nabywcą (tj. z oświadczeń woli stron), będzie wynikać, iż celem ekonomicznym przedmiotowego zdarzenia gospodarczego będzie wykonanie robót montażowych. Świadczeniem głównym, z punktu widzenia nabywcy, będzie wykonanie usługi, a obrotem dla wykonawcy tych usług (przedmiotem opodatkowania), będzie wynagrodzenie od całości wykonanych robót, bez odrębnego rozliczenia zużytych materiałów. Za wykonaną usługę będzie wystawiana jedna faktura VAT i w jednej pozycji wpisana będzie pełną wartość wynikającą z kosztorysu.

Symbolem właściwym dla budynków, w których zostaną wykonane przedmiotowe czynności będzie Sekcja 1 Dział 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - BUDYNKI MIESZKALNE.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż wykonywanie usług polegających na montażu na wodomierzu modułu radiowego służącego do zdalnego pomiaru zużycia wykonanych w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, podlega opodatkowaniu według 8% stawki podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż usługi te jak wskazał Wnioskodawca świadczone są w ramach remontów, modernizacji obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a cytowanej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach