Podatek od towarów i usług w zakresie zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. - Interpretacja - ILPP4/443-211/11/13-S1/JKa

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.07.2013, sygn. ILPP4/443-211/11/13-S1/JKa, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Wniosek ORD-IN (PDF) jest to skan orginalnego wniosku ORD-IN umieszczony w pliku w formacie PDF, otwiera się w nowym oknie 2 MBTreść dokumentu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 8 grudnia 2011 r., sygn. akt I SA/Po 681/11 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 stycznia 2013 r. sygn. akt I FSK 357/12 stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 8 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.) oraz pismem z dnia 9 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2011 r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowana przez Pełnomocnika złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.) o wyjaśnienie, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Natomiast pismem z dnia 9 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.) uzupełniono wniosek o dowód uiszczenia opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest w szczególności prowadzenie internetowego serwisu aukcyjnego, na którym osoby zainteresowane sprzedażą towarów mogą za wynagrodzeniem wystawiać je na internetowych aukcjach.

Zamierza on rozpocząć przesyłanie swoim kontrahentom faktur w formie elektronicznej, według poniżej opisanego modelu.

Faktury będą generowane w postaci pliku w formacie pdf (Portable Document Format) i zostaną umieszczone na serwerze Zainteresowanego. Wygenerowany plik faktury w formacie pdf będzie zabezpieczony hasłem (przy czym hasło nie będzie wymagane do otwarcia tego dokumentu).

Zgodnie z zastosowanymi opcjami zabezpieczeń i kodowania, w pliku faktury nie będzie dopuszczalne:

  • edycja treści dokumentu,
  • komentowanie,
  • wypełnianie lub podpisywanie pól formularza,
  • montaż dokumentu,
  • kopiowanie zawartości dokumentu,
  • wydzielanie stron.

Wnioskodawca rozważa ewentualne wprowadzenie dodatkowego zabezpieczenia plików faktur, poprzez zaopatrzenie ich zwykłym podpisem elektronicznym w rozumieniu przepisów ustawy o podpisie elektronicznym, w tym w taki sposób powiązany z plikiem faktury, że późniejsza data ewentualnej edycji danych z faktury będzie rozpoznawalna.

Po zamieszczeniu faktur na serwerze Zainteresowanego każdy z jego kontrahentów zostanie poinformowany, że faktura dla niego została wystawiona i po zalogowaniu się do serwisu przy użyciu unikatowego loginu i hasła kontrahent będzie mógł pobrać fakturę do swojego systemu komputerowego.

Umowa pomiędzy Wnioskodawcą a danym kontrahentem-użytkownikiem serwisu zawierana jest przez przystąpienie, tj. na stronie internetowej serwisu publikuje on wzorzec umowy regulamin jego funkcjonowania (w tym postanowienia dotyczące zasad przesyłania faktur drogą elektroniczną) w taki sposób, aby zainteresowane osoby mogły ten wzorzec umowy skopiować, przechowywać i odtwarzać w zwykłym toku czynności. Dany kontrahent Zainteresowanego w serwisie na stronie Internetowej Wnioskodawcy będzie mógł w formie elektronicznej (poprzez wybranie i kliknięcie odpowiednich opcji) złożyć oświadczenie o przystąpieniu do takiej umowy o korzystanie z serwisu, w tym przesyłanie faktur w formie elektronicznej.

Regulamin funkcjonowania serwisu Zainteresowanego zawierać będzie postanowienia, określające powyżej wspomniane zasady przesyłania faktur drogą elektroniczną, tj. zastosowanie formatu pdf dla e-faktur oraz zamieszczenie ich na indywidualnym koncie partnera w serwisie, jako metody zapewnienia autentyczności pochodzenia oraz integralności danych faktur przesyłanych drogą elektroniczną. Regulamin świadczenia usług zawierać będzie również postanowienie, zgodnie z którym jego akceptacja oznacza domyślnie zgodę kontrahenta na przysyłanie mu faktur w formie elektronicznej ze skutkiem od następnego dnia po akceptacji.

Jak już wspomniano, nowi kontrahenci Wnioskodawcy będą dokonywać akceptacji na przesyłanie faktur w formie elektronicznej poprzez akceptację regulaminu funkcjonowania jego serwisu i zawarcie umowy o świadczenie przez niego usług w ramach tego serwisu. Natomiast jego aktualni kontrahenci będą musieli zaakceptować zmieniony regulamin (regulamin zmieniony w ten sposób, że uzupełniony o postanowienia dotyczące zasad przesyłania faktur drogą elektroniczną).

Użytkownik w każdej chwili może cofnąć akceptację w formie elektronicznej, zaznaczając odpowiednią opcję w panelu administracyjnym swojego konta w serwisie internetowym.

System Zainteresowanego może ewidencjonować moment zamieszczenia każdej faktury elektronicznej na jego serwerze z możliwością jej pobrania przez kontrahenta. Każde logowanie się kontrahenta na jego indywidualnym koncie w serwisie będzie przez system informatyczny ewidencjonowane i możliwe do określenia co do czasu jego dokonania.

Ponadto regulamin wystawiania faktur elektronicznych obowiązujący w ramach serwisu będzie przewidywał, że zamknięcie konta fakturowego przez danego użytkownika lub rozwiązanie umowy pomiędzy Wnioskodawcą a danym użytkownikiem będzie jednoznaczne z cofnięciem akceptacji na wystawianie faktur elektronicznych. Zamknięcie konta fakturowego w ramach konta danego użytkownika w serwisie oznacza cofnięcie przez użytkownika nieprowadzącego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług żądania wystawiania przez Zainteresowanego faktur dokumentujących wykonane na rzecz danego użytkownika usługi. W ramach serwisu, na użytkownika będącego osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie są wystawiane faktury VAT. Zgodnie jednak z art. 106 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wystawia faktury na żądanie tych użytkowników. Żądanie użytkownika wystawienia na niego faktury VAT realizowane jest w serwisie w ten sposób, że dany użytkownik w ramach swojego konta użytkownika aktywizuje tzw. konto fakturowe, w którym podaje dane jakie mają znaleźć się na wystawianej na niego fakturze. Na użytkowników nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o VAT, którzy mają otwarte konta fakturowe, automatycznie wystawiane są faktury VAT przez cały okres, przez jaki dane konto fakturowe jest czynne. Natomiast użytkownik, który nie chce już otrzymywać faktur dokumentujących usługi świadczone przez Zainteresowanego, po zalogowaniu się na swoje indywidualne konto po prostu zamyka konto fakturowe z chwilą jego zamknięcia na tego użytkownika nie są już wystawiane faktury VAT.

Natomiast rozwiązanie umowy pomiędzy użytkownikiem a Wnioskodawcą o świadczenie przez niego usług w zakresie udostępnienia internetowej platformy aukcyjnej następuje w ten sposób, że w związku z rozwiązaniem umowy konto danego użytkownika zostaje zlikwidowane (nie jest już możliwe zalogowanie się przez tego użytkownika do serwisu). Po zamknięciu konta danego użytkownika archiwizuje on jedynie dane dotyczące usług świadczonych na rzecz tego użytkownika, które są niezbędne z punktu widzenia wypełnienia obowiązków podatkowych biorąc pod uwagę termin przedawnienia zobowiązań w poszczególnych podatkach.

Faktury przesłane do kontrahentów w formie elektronicznej będą przechowywane przez Zainteresowanego ze względów bezpieczeństwa na dwóch bliźniaczych serwerach: jednym w miejscowości jego siedziby, drugim w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej (każda faktura w dwóch kopiach, po jednym na każdym z serwerów).

Kwestię udostępniania wystawionych faktur elektronicznych organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej zamierza on rozwiązać w ten sposób, że w przypadku wszczęcia postępowania podatkowego, postępowania kontrolnego czy czynności sprawdzających na podstawie odrębnych przepisów (Ordynacji podatkowej lub ustawy o kontroli skarbowej), Wnioskodawca po otrzymaniu stosownego żądania udostępni faktury elektroniczne żądane przez organ (za okres, którego dotyczy postępowanie) w ten sposób, że w siedzibie Zainteresowanego w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, w godzinach pracy (nie krócej jednak niż 8 godzin dziennie) zapewni przekazanie tych faktur na elektronicznych nośnikach danych (tj. na płytach CD-ROM).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy udostępnienie nabywcy pliku faktury na jego indywidualnym koncie użytkownika w systemie serwisu internetowego, z zastrzeżeniem dostępu do tego konta wyłącznie za podaniem unikatowego indywidualnego loginu i poufnego hasła znanego tylko użytkownikowi, stanowi rozwiązanie zapewniające autentyczność pochodzenia faktury w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej...
  2. Czy udostępnianie nabywcy faktury w postaci pliku w formacie PDF zabezpieczonego przed edycją, stanowi rozwiązanie zapewniające integralność danych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W ocenie Zainteresowanego, udostępnienie nabywcy pliku faktury na jego indywidualnym koncie użytkownika w systemie serwisu internetowego, z zastrzeżeniem dostępu do tego konta wyłącznie za podaniem unikatowego indywidualnego loginu i poufnego hasła znanego tylko użytkownikowi, stanowi rozwiązanie zapewniające autentyczność pochodzenia faktury w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej.

Zgodnie z § 4 i § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury, przy czym przez autentyczność pochodzenia rozumie się pewność, co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej nie przewidują żadnej obowiązującej formy zapewniania autentyczności pochodzenia faktury przesyłanej (udostępnianej) w formie elektronicznej, wskazując jedynie przykładowo, że ta autentyczność może zostać zapewniona w szczególności przez zastosowanie:

  • bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  • elektronicznej wymiany danych EDI zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowane procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Jednak sam Minister Finansów w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia stwierdza, że podatnik może zastosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności () faktury.

W ocenie Zainteresowanego, pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, w rozumieniu przepisów analizowanego rozporządzenia MF zostaje zapewniona, jeżeli zarówno korzystanie z usług Wnioskodawcy przez użytkownika, jak i proces pobierania faktur w formie elektronicznej, następuje ze strony internetowej Zainteresowanego po zalogowaniu na indywidualne konto użytkownika, a które to logowanie następuje z zastrzeżeniem podania unikatowego loginu i hasła, znanego jedynie danemu użytkownikowi posiadającemu to konto w serwisie Wnioskodawcy. W przypadku bowiem zastosowania takiego rozwiązania wyeliminowana zostaje możliwość pomyłki co do stron zarówno samych transakcji dokonywanych pomiędzy stronami (Zainteresowanym i użytkownikiem serwisu) jak i procesu przesyłania faktury.

Z oficjalnych informacji publikowanych przez Ministra Finansów na stronie internetowej Ministerstwa (Najważniejsze zmiany w VAT od 1 stycznia 2011 r., str. 24-25, publikowane na stronie www.mf.gov.pl) wynika, że w ramach wprowadzanego uproszczenia elektronicznego obrotu fakturami na gruncie znowelizowanych przepisów dopuszcza się możliwość zarówno udostępniania faktur kontrahentom, jak i ich wysyłanie pocztą elektroniczną. Rozwiązanie planowane przez Wnioskodawcę jest właśnie jednym z takich sposobów wskazanych wprost przez Ministra Finansów, przy czym należy wskazać, że dodatkowo rozwiązanie związanie z logowaniem na indywidualne konto użytkownika za podaniem loginu i hasła w sposób dodatkowy zabezpiecza pewność co do stron zarówno na etapie świadczenia usługi, jak i co do wysyłania faktury w formie elektronicznej pomiędzy danymi podmiotami.

Jak wspomniano na wstępie, być może Zainteresowany wprowadzi do przesyłania faktur w formie elektronicznej dodatkowe zabezpieczenie, w postaci podpisu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy o podpisie elektronicznym. Jakkolwiek dodanie tego podpisu w oczywisty sposób również będzie spełniać warunki co do zapewnienia autentyczności pochodzenia faktury (skoro bowiem ta autentyczność pochodzenia została zapewniona już poprzez transfer pliku faktury dostępnej wyłącznie po zalogowaniu na indywidualne konto użytkownika, to dodatkowe zabezpieczenia tym bardziej będą spełniać ten warunek na zasadzie a minori ad maius), to nie jest to rozwiązanie niezbędne na gruncie aktualnie obowiązujących unormowań w zakresie przesyłania faktur w formie elektronicznej.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, udostępnianie nabywcy faktury w postaci pliku w formacie PDF zabezpieczonego przed edycją, stanowi rozwiązanie zapewniające integralność danych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej.

Z przepisów rozporządzenia MF w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej wynika, że jednym z warunków przesyłania faktur w formie elektronicznej jest zapewnienie integralności treści faktury przez którą rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura (§ 4 i § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej). Podobnie jak w kwestii zapewnienia autentyczności pochodzenia, przepisy analizowanego rozporządzenia Ministra Finansów nie przewidują żadnej obowiązującej formy zapewniania integralności danych faktury przesyłanej (udostępnianej) w formie elektronicznej, wskazując jedynie przykładowo, że ta integralność może zostać zapewniona podobnie jak autentyczność pochodzenia w szczególności przez zastosowanie:

  • bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  • elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Również tutaj należy jednak podnieść, że sam Minister Finansów w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia stwierdza, że podatnik może zastosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności faktury. Oznacza to, że wyłącznie z umowy pomiędzy stronami wynika, w jaki sposób integralność danych faktury przesyłanej drogą elektroniczną między nimi zostanie zapewniona.

Jak wynika z opisu sprawy, Zainteresowany zamierza przesyłać faktury w formie elektronicznej jako pliki w formacie PDF (Portable Document Format), zawierające treść odpowiadającą wymaganiom § 5 przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy, opisane w regulaminie i zaakceptowane przez użytkownika przesłanie (udostępnienie na serwerze Zainteresowanego, po zalogowaniu się przez niego na indywidualne konto) pliku w formacie PDF zabezpieczonego kodowaniem w sposób opisany powyżej, wykluczający oprócz wydruku wszelkie inne czynności na tym dokumencie, w szczególności jego edycję czy też scalanie z innymi dokumentami, stanowi wystarczającą gwarancję integralności treści faktury, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej.

Na gruncie obowiązujących przepisów regulujących kwestię przesyłania faktur w formie elektronicznej w tym rozwiązania techniczne dla zapewnienia integralność danych ustalają same strony transakcji (sprzedawca, jako wystawca faktury oraz nabywca jako jej odbiorca). Strony mogą ustalić dowolny sposób zapewnienia integralności danych, jaki uznają w swoich wzajemnych relacjach za wystarczający.

Również obiektywnie oceniając techniczny sposób zapewnienia integralności danych, rozumianej jako możliwość weryfikacji, czy faktura przesyłana w formie elektronicznej nie została zmodyfikowana należy uznać opisany powyżej sposób zabezpieczenia za wystarczający. Wygenerowanego pliku PDF, zawierającego treść faktury nie sposób zmodyfikować (zmienić jego treści), ze względu na jego zakodowanie. A zatem już choćby ze względu na tę okoliczność, w pełni uzasadnione jest twierdzenie o zapewnionej integralności danych.

Oczywiście nie można wykluczyć, że przy użyciu nadzwyczajnych środków kod zabezpieczenia zostanie złamany i plik e-faktury zostanie zmodyfikowany. Jednak w odniesieniu do takiej okoliczności należy zauważyć, że z technicznego punktu widzenia praktycznie żadne zabezpieczenie nie wyklucza w stu procentach jego obejścia jak dowodzi praktyka, zabezpieczenia informatyczne (w tym podpis elektroniczny czy wymiana danych w ramach EDI) przy nakładzie nadzwyczajnych środków, umiejętności i działań niemal w każdym przypadku mogą zostać złamane. Z punktu widzenia zapewnienia integralności danych chodzi jednak o takie zabezpieczenie pliku e-faktury, które w toku standardowych działań i rozsądnego nakładu środków eliminują możliwość dokonywania zmian w tym dokumencie. Skądinąd warto zauważyć, że nawet w hipotetycznym przypadku dokonania zmian w pliku PDF, w jego zakładce właściwości zmiana taka zostanie automatycznie zapisana, tzn. zostanie wygenerowany komunikat dotyczący daty ostatniej modyfikacji dokumentu. A zatem gdyby nawet w takim pliku zostały wprowadzone zmiany, to zostaną one automatycznie odnotowane, co stanowi prosty sposób na wykrycie tej okoliczności.

Już powyżej opisane środki, w ocenie Zainteresowanego, stanowią wystarczające zapewnienie integralności danych, dla planowego e-fakturowania. A zatem zgodnie z zasadą a minori ad maius, tym bardziej integralność danych e-faktur zostanie zapewniona, jeśli tak opisane powyżej pliki PDF zostaną zaopatrzone podpisem elektronicznym, nawet jeśli nie będzie to bezpieczny podpis w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

W ostateczności należy zauważyć, że również z oficjalnych informacji publikowanych przez Ministra Finansów na stronie internetowej Ministerstwa (Najważniejsze zmiany w VAT od 1 stycznia 2011 r., str. 24-25, publikowane na stronie www.mf.gov.pl) wynika, że pliki faktur mogą być przesyłane w formie elektronicznej między innymi jako pliki DOC czy PDF bez wskazania szczególnych uwarunkowań jakimi miałyby podlegać te pliki.

Po przeprowadzeniu analizy treści przedstawionego zdarzenia przyszłego, a także zadanych pytań, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów, wydał w dniu 8 czerwca 2011 r. postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania o udzielenie interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury nr ILPP4/443-211/11-5/JKa.

W przedmiotowym postanowieniu tut. Organ stwierdził, że nie jest organem uprawnionym do dokonywania oceny wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści przesyłanych faktur. Tym samym uznając, że przedmiot zapytań Wnioskodawcy nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pismem z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowana przez Pełnomocnika, złożyła zażalenie na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 czerwca 2011 r. nr ILPP4/443-211/11-5/JKa.

W wyniku ponownej analizy sprawy, w piśmie z dnia 19 lipca 2011 r. nr ILPP4/443/Z-5/11 -2/IM Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie.

W związku z powyższym, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowana przez Pełnomocnika wniosła w dniu 24 sierpnia 2011 r. skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu po rozpoznaniu sprawy, wydał wyrok w dniu 8 grudnia 2011 r., sygn. akt I SA/Po 681/11, w którym uchylił zaskarżone postanowienie i poprzedzające je postanowienie z dnia 8 czerwca 2011 r. nr ILPP4/443-211/11-5/JKa.

Pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. Minister Finansów złożył skargę kasacyjną od wyżej powołanego wyroku.

Wyrokiem z dnia 22 stycznia 2013 r., sygn. akt I FSK 357/12 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 8 grudnia 2011 r., sygn. akt I SA/Po 681/11 oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 stycznia 2013 r. sygn. akt I FSK 357/12 stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania, tj. 8 czerwca 2011 r.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że w pozostałych zakresach zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne z dnia 8 czerwca 2011 r. nr ILPP4/443-211/11-3/JKa oraz nr ILPP4/443-211/11-4/JKa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

wyświetla dokument o sygnaturze ILPP4/443-211/11-3/JKa, interpretacja indywidualna
wyświetla dokument o sygnaturze ILPP4/443-211/11-4/JKa, interpretacja indywidualna

Referencje

wyświetla dokument o sygnaturze ILPP4/443-211/11-3/JKa, interpretacja indywidualna
wyświetla dokument o sygnaturze ILPP4/443-211/11-4/JKa, interpretacja indywidualna

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu