Temat interpretacji
prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT w ramach realizacji projektu polegającego na wykonaniu termomodernizacji budynku przedszkola
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2013r. (data wpływu 15 kwietnia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2013r. (data wpływu 19 czerwca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 kwietnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2013r. (data wpływu 19 czerwca 2013r.).
W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2013r., ukształtował się następujący stan faktyczny:
Gmina zrealizowała inwestycję pn. realizowaną w ramach projektu pn. dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działania 5.3. Czyste powietrze i odnawialne źródła energii.
Termomodernizacja i wymiana źródła ciepła budynku Publicznego Przedszkola w obejmowała swym zakresem:
- Wymianę systemu ogrzewania. Demontaż istniejącego kotła węglowego i całej instalacji CO. i montaż nowego kotła gazowego kondensacyjnego do 50-120 kW (70/550C) oraz nowej instalacji CO,
- Docieplenie ścian zewnętrznych. Reparacja istniejących tynków, przyklejenie płyt styropianowych EPS 70-040, wykonanie tynku zewnętrznego na powierzchni 369m2.
- Stropodach budynku. Ułożenie na istniejącym stropodachu o powierzchni 288m2 warstwy izolacji termicznej i przykrycie jej papą.
- Wymianę stolarki okiennej. Demontaż istniejących okien i montaż nowych, drewnianych z szybą o współczynniku przenikalności U=l,l, na powierzchni 50,2 m2.
- Wymianę drzwi zewnętrznych. Demontaż istniejących i montaż nowych drzwi drewnianych na powierzchni 4,2m2.
Realizowana przez Gminę inwestycja pn. jest inwestycją publiczną, służącą czynnościom niepodlegającym należnemu podatkowi VAT. Projekt był realizowany w zakresie zadań własnych gminy - edukacja publiczna zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. nr 742 poz. 1591 z 2001r.).
Towary i usługi nabyte w ramach realizacji tego projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej Gminy. Gmina nie ma podstaw ani możliwości odliczenia podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją ww. inwestycji co potwierdza art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. nr 177, poz. 1054 ze zm.), który mówi: w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi. o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Po zakończeniu realizacji inwestycji prawo własności obiektu nie przeszło na żaden inny podmiot pozostaje on własnością Gminy, czyli jednostki samorządu terytorialnego. Zrealizowana inwestycja została przekazana w nieodpłatne użytkowanie na podstawie Statutu Gminy na rzecz Publicznego Przedszkola w protokołami przekazania-przejęcia środka trwałego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT w ramach realizowanego projektu...
Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 19 czerwca 2013r.):
Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia ani uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) zrealizował projekt pn. , w ramach projektu pn. dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działania 5.3. Czyste powietrze i odnawialne źródła energii.
Po zakończeniu realizacji inwestycji prawo własności obiektu nie przeszło na żaden inny podmiot, pozostaje on własnością Gminy czyli jednostki samorządu terytorialnego.
Towary i usługi nabyte w ramach realizacji tego projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej Gminy.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane przez Wnioskodawcę (tj. Gminę) towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, iż towary i usługi nabyte w ramach realizacji tego projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej Gminy.
Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 247). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 232 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach