Opodatkowanie opłaty dostępowej". - Interpretacja - ITPP2/443-350/13/RS

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 08.07.2013, sygn. ITPP2/443-350/13/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie opłaty dostępowej".

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu 16 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty dostępowej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty dostępowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka świadczy usługę teleopieki, polegającą na całodobowym odbieraniu sygnałów alarmowych od podopiecznych. Zgodnie z cennikiem koszt miesięcznego abonamentu teleopieki to 29 zł brutto. Celem upowszechnienia tej usługi i obniżenia jej kosztu dla indywidualnego klienta, Spółka zamierza wprowadzić produkt pod nazwą Opłata Dostępowa skierowany do gmin, instytucji i stowarzyszeń. Wykupienie Opłaty Dostępowej będzie skutkować prawem wszystkich uprawnionych (np. mieszkańców gminy, pracowników instytucji, członków stowarzyszenia) do zakupu usługi teleopieki po obniżonej cenie. Natomiast sam zakup Opłaty Dostępowej nie generuje żadnej dostawy towaru, ani usługi, wobec podmiotu ją wykupującego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisana wyżej Opłata Dostępowa będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, Opłata Dostępowa nie jest towarem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest ani rzeczą, ani żadną formą energii. Nie jest również usługą, gdyż sama w sobie nie zaspakaja żadnej potrzeby kupującego i nie łączy się z jakimkolwiek świadczeniem na jego rzecz. Jest jedynie przyrzeczeniem udzielenia w przyszłości rabatu osobom uprawnionym, jeżeli te będą chciały nabyć usługę od Spółki. Wobec tego wykupienie Opłaty Dostępowej nie stanowi automatycznego świadczenia, bez którego nie można mówić o świadczeniu usługi w rozumieniu ww. ustawy. Dopiero skorzystanie z prawa do zniżki przez uprawnionego, czyli sprzedaż przez podatnika towaru/usługi po obniżonej cenie zagwarantowanej tą Opłatą Dostępową, będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Usługami w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Należy jednak zaznaczyć, iż nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji jest uznawane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy. Dana czynność podlega opodatkowaniu tym podatkiem wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy czynnością, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią wynagrodzenie za czynności wykonywane w ramach stosunku prawnego. Zatem otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania usługi (wynagrodzenie musi być należne za jej wykonanie).

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie pobierana przez Spółkę kwota w ramach Opłaty Dostępowej będzie stanowić wynagrodzenie, które będzie ściśle związane z otrzymaniem korzyści przez wpłacających, tj. gminy, instytucje i stowarzyszenia, w postaci uzyskania uprawnienia dającego gwarancje do nabycia usługi teleopieki po obniżonej cenie przez mieszkańców, pracowników, członków odpowiednio tych gmin, instytucji i stowarzyszeń. W konsekwencji planowana sprzedaż stanowić będzie usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, która podlegać będzie opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy