Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego. - Interpretacja - ITPP1/443-491/13/DM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.07.2013, sygn. ITPP1/443-491/13/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 28 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniach 2 i 17 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniach 2 i 17 lipca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku.

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zostało założone w 2007 r., wpis do KRS uzyskało w dniu 22 sierpnia 2007 r. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi i nie zamierza w przyszłości prowadzić działalności odpłatnej. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7. Głównym źródłem dochodu są składki członkowskie oraz uzyskane dotacje od jednostek samorządu terytorialnego. Działalność Stowarzyszenia polega na realizowaniu zadań statutowych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że celem działania Stowarzyszenia jest:

  1. wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju: społecznego, kulturalnego i gospodarczego Sołectwa,
  2. wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym.

W ramach celów statutowych Stowarzyszenie prowadzi działalność nieodpłatną. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. prowadzenie kursów edukacyjnych, zajęć, szkoleń, imprez, obozów sportowych, turystycznych, rehabilitacyjnych i kulturalnych oraz innych działań dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
  2. szeroko rozumianą działalność kulturalną, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury;
  3. wspieranie działań społecznych i zawodowych społeczności wiejskiej
  4. organizowanie i prowadzenie działań na rzecz rozwoju infrastruktury Sołectwa;
  5. wspieranie rozwoju gospodarczego Sołectwa;
  6. popularyzację rolnictwa ekologicznego;
  7. ochronę przyrody i krajobrazu;
  8. wspieranie aktywnego uczestnictwa mieszkańców wsi w Unii Europejskiej i przeciwdziałanie negatywnym skutkom integracji europejskiej i globalizacji;
  9. promocję zdrowia i zdrowego stylu życia w jak najszerszym rozumieniu tych pojęć;
  10. działalność na rzecz upowszechnienia turystyki, sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku;
  11. wprowadzanie w życie i propagowanie zasad rozwoju zrównoważonego;
  12. podejmowanie w ramach obowiązujących przepisów wszelkich przedsięwzięć związanych z rozwojem wsi.

Stowarzyszenie wykonuje wyłącznie czynności statutowe na rzecz mieszkańców Sołectwa, nie wykonuje świadczeń na rzecz członków.

Interpretacja indywidualna ma dotyczyć zagadnień dotyczących stanu prawnego obowiązującego obecnie. Przedmiotem interpretacji mają być następujące czynności:

  1. Organizacja festynów wiejskich w B, tj. D D, D, D Z. Festyny są przygotowane i prowadzone przez członków Stowarzyszenia.
  2. Organizacja i prowadzenie zajęć rekreacyjno-sportowych dla dzieci i młodzieży szczególnie podczas ferii i wakacji letnich,
  3. Czynności związane z dbaniem o estetykę wsi jak dbanie o zieleńce i małą infrastrukturę wsi.
  4. Organizacja wycieczek krajoznawczych dla mieszkańców sołectwa.
  5. Prowadzenie sali komputerowej w świetlicy wiejskiej. Wyposażenie sali w komputery Stowarzyszenie sfinansowało ze środków uzyskanych z Fundacji Rozwoju Wsi.

Na powyższe działania środki finansowe Stowarzyszenie pozyskuje z dotacji od jednostek samorządu terytorialnego, fundacji oraz składek członkowskich.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cytowanym przepisie. Stowarzyszenie nie składało i nie składa deklaracji VAT-7.

Dwóch członków Stowarzyszenia prowadzi działalność gospodarczą, tj. KD prowadzi produkcję stolarki aluminiowej, a UD jest współwłaścicielem zakładu produkującego stolarkę PCV. Pozostali członkowie nie prowadzą działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy Stowarzyszenie nie ma możliwość odzyskania podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że skoro Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a realizowane czynności jak wynika z wniosku nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację opisanych we wniosku działań. Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku nie wynika aby otrzymane na realizację działań środki stanowiły środki, o których mowa w powołanym rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy