
Temat interpretacji
Czy w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności) Fundacja nie powinna stosować odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, lecz odliczenie pełne?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 7 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami niepodlegającycmi opodatkowaniu podatkiem VAT, których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami niepodlegającycmi opodatkowaniu podatkiem VAT, których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii. Wniosek uzupełniono w dniu 7 lutego 2013 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, a także o dodatkową opłatę.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Fundacja jest podatnikiem VAT czynnym. Fundacja dokonała rejestracji dla celów podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w październiku 2012 r.
Fundacja od dnia 4 kwietnia 2005 r. posiada status Organizacji Pożytku Publicznego (dalej: OPP). Celem Fundacji jest popieranie wszechstronnego rozwoju i edukacji społeczeństwa, a zwłaszcza działalności społecznej, informacyjnej, wychowawczo-pedagogicznej, oświatowej oraz działalności mającej na celu wspieranie potrzebujących (dalej: działalność statutowa). Środki przeznaczane na realizowanie ww. celów Fundacja pozyskuje przede wszystkim w ramach corocznej akcji przekazywania 1% należnego podatku od osób fizycznych (dalej: PIT) na rzecz OPP oraz darowizn.
Działalność podlegająca VAT
Niezależnie od prowadzenia działalności statutowej, Fundacja zgodnie ze statutem może prowadzić odpłatną działalność gospodarczą w następujących obszarach:
1) Przetwarzanie i obrót danymi osobowymi
Intencją Fundacji jest świadczenie usługi przetwarzania (w tym udostępniania) danych osobowych pozyskiwanych w ramach akcji przekazywania 1% należnego PIT na rzecz OPP. Fundacja pozyskuje dane osobowe w celu ich dalszego odpłatnego udostępniania z dwóch źródeł:
- Fundacja współpracuje z partnerem biznesowym (dalej: Partner), którego działalność gospodarcza polega na wsparciu osób fizycznych w ramach rozliczeń podatku dochodowego. Warunkiem skorzystania ze wsparcia Partnera przez podatnika PIT jest wyrażenie zgody na przetwarzanie (w tym udostępnianie) danych osobowych osoby rozliczającej PIT. Dla potrzeb komercyjnego wykorzystania danych osobowych, Wnioskodawca zawarł z Partnerem umowę o świadczenie usług, na podstawie której Fundacja jest uprawniona do przekazywania (drogą e-mail) dowolnej treści (w tym treści od usługobiorców Wnioskodawcy) za pośrednictwem Partnera. Natomiast w odniesieniu do przyszłej kampanii rozliczenia 1% podatku PIT, to Fundacja będzie bezpośrednio posiadać prawo do komercyjnego przetwarzania, w tym udostępniania danych osobowych osób fizycznych, które dla potrzeb rozliczenia podatku PIT skorzystają ze wsparcia Partnera.
- Fundacja wysyła listy z podziękowaniami darczyńcom, którzy w ramach rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych przekazali 1% należnego podatku na rzecz Fundacji oraz wyrazili chęć przekazania Fundacji swoich danych osobowych (imienia, nazwiska i adresu wraz z informacją o wysokości kwoty przekazanej Fundacji z tytułu 1% poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola w deklaracji PIT). Listy te obok podziękowania za przekazanie 1% podatku zawierają prośbę o wyrażenie zgody na przetwarzanie (w tym udostępnianie) danych osobowych darczyńców. W konsekwencji wraz z otrzymaniem przez Wnioskodawcę zgody od osoby, do której zostały wysłane podziękowania wraz z zapytaniem o możliwość przetwarzania (w tym udostępniania) danych osobowych danego podatnika, Fundacja uzyskuje prawo do ich odpłatnego udostępnienia.
Baza danych osobowych utworzona w powyższy sposób służy Fundacji do celów prowadzenia działalności gospodarczej poprzez odpłatne udostępnianie danych osobowych podmiotom zewnętrznym.
Fundacja począwszy od momentu rozpoczęcia budowania bazy danych osobowych prowadziła rozmowy z potencjalnymi podmiotami, które są zainteresowane ich odpłatnym udostępnieniem na ich rzecz. W najbliższych miesiącach Fundacja planuje dokonać odpłatnego udostępnienia, co najmniej części posiadanej bazy danych osobowych.
2) Usługi agencji reklamowej
Fundacja zamierza świadczyć usługi agencji reklamowej na rzecz swoich partnerów biznesowych, które będą podlegać opodatkowaniu VAT. Świadczenie tych usług Wnioskodawca będzie dokumentować poprzez wystawienie faktury VAT.
Fundacja zamierza świadczyć usługi reklamowe w postaci:
- odpłatnego udostępnienia miejsca na billboardach oraz innych nośnikach (np. na stronach internetowych portali informacyjnych, itp.), które będzie nabywać od agencji reklamowych i innych podmiotów świadczących tego typu usługi (dalej: Reklamodawcy) w celu promocji Fundacji w szczególności w celu promocji możliwości przekazania na rzecz Fundacji 1% należnego podatku. Podmioty najmujące od Fundacji fragment powierzchni billboardu będą mogły umieścić na nim swoje logo (czy inną treść o charakterze handlowym),
- odpłatnego udostępnienia na swojej stronie internetowej listy partnerów Fundacji. Partnerem Fundacji będzie można zostać poprzez nabycie tej usługi od Fundacji,
- udostępniania miejsca na innych nośnikach i formach reklamy (np. plakatach, ulotkach i innych materiałach promocyjnych), na których Fundacja, obok promowania własnego wizerunku, będzie odpłatnie zamieszczać treści handlowe swoich kontrahentów (dalej, usługi reklamowe).
Sprzedaż usługi reklamy (promocji) wykazywana przez Fundację w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie opodatkowana VAT wg odpowiednich stawek.
Fundacja zamierza świadczyć te usługi w ramach kampanii reklamowych nabywanych od Reklamodawców, a także za pośrednictwem swojej strony internetowej. Część materiałów reklamowych Fundacji nabywanych od Reklamodawców będzie zawierać również informacje reklamowe podmiotów, które nabędą od Wnioskodawcy usługi reklamy na wybranych nośnikach (np. wyświetlana reklama Fundacji na stronie portalu informacyjnego obok nazwy Fundacji i informacji o przekazaniu 1% podatku Wnioskodawcy będzie zawierać nazwę Partnera).
Usługi nabywane przez Fundację
Fundacja nabywa usługi reklamowe od Reklamodawców. Nabywane działania reklamowe obejmują m.in.:
- współpracę z portalami internetowymi, gazetami i czasopismami,
- założenie i aktualizowanie blogów internetowych służącym celom kampanii reklamowej,
- pozycjonowanie stron internetowych oraz blogów internetowych służącym celom kampanii reklamowej wypromowanie Fundacji oraz Partnera na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwarek internetowych po wpisaniu odpowiednich słów kojarzonych z działalnością Fundacji,
- promocję Fundacji i Partnera za pomocą narzędzi internetowych takich jak platformy reklamy internatowej czy portale społecznościowe.
W konsekwencji nabycia przez Fundację usług reklamy, Reklamodawcy wystawiali na Fundację faktury zawierające podatek VAT. Z niektórymi Reklamodawcami Fundacja ustaliła sposób rozliczenia polegający na częściowym rozliczeniu usługi. W konsekwencji Fundacja otrzymywała (i będzie otrzymywać) faktury za częściowe wykonanie usługi, zawierające podatek VAT. Wartość wskazana na fakturze końcowej wystawionej po wykonaniu usługi, kalkulowana jest w oparciu o finalnie zgromadzone przez Fundację środki z kwot przekazywanych w ramach 1% podatku. Przykładowo zgodnie z ustaleniami stron fakturę końcową za kampanię dotyczącą 1% podatku za lata 2011-2012 Fundacja otrzymała w listopadzie 2012 r.
Celem nabywanych od Reklamodawcy działań reklamowych jest jednocześnie:
- pozyskiwanie 1% podatku dochodowego na cel Fundacji oraz darowizn, oraz
- prowadzenie działalności gospodarczej
Fundacji w zakresie:
- odpłatnego udostępniania danych osobowych, gdyż to dzięki nabywanym usługom reklamy (dzięki którym Fundacja pozyskuje 1% podatku), Wnioskodawca pozyskuje zgody na przetwarzanie (w tym udostępnianie) danych osobowych w drodze (i) wyrażenia odpowiedniej zgody przez osoby korzystające ze wsparcia Partnera lub poprzez (ii) zgodę stanowiącą odpowiedź na podziękowania wysyłane osobom, które przekazały na rzecz Fundacji 1% procent swojego podatku, zawierające jednocześnie prośbę o zgodę na komercyjne wykorzystanie dany osobowych,
- świadczenia usługi reklamy Fundacja nabywa reklamę w celu autopromocji przy jednoczesnej odsprzedaży część powierzchni reklamowej na rzecz swoich kontrahentów,
- sprzedaży miejsca reklamowego na stronie internetowej nabywanie usługi reklamy przez Fundację (powodującej wzrost rozpoznawalności Wnioskodawcy) oraz jej obecności w mediach przekłada się bezpośrednio na możliwość sprzedaży przez Wnioskodawcę reklamy na stronie WWW (oraz wysokość wynagrodzenia otrzymywanego za tą usługę). Nabywanie usług reklamowych pozwala na zwiększenie liczby wejść na stronę internetową Fundacji, co z kolei powoduje, iż wzrasta ilość wyświetleń treści reklamowych zamieszczonych przez Wnioskodawcę na jego stronie. Nabywanie usług reklamowych jest zatem bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą, ponieważ ilość odwiedzin strony WWW Fundacji wiąże się z większą atrakcyjnością miejsca udostępnianego na niej odpłatnie podmiotom zewnętrznym.
Podział czynności wykonywanych przez Fundację
W ramach czynności wykonywanych przez Fundację można zatem wyróżnić:
- czynności podlegające
opodatkowaniu podatkiem VAT, w szczególności: odpłatne udostępnianie
danych osobowych oraz świadczenie usług agencji reklamowych. Wszystkie
czynności podlegające VAT wykonywane przez Fundację będą dokumentowane
fakturami VAT, gdzie jako sprzedawca wskazana jest
Fundacja.
Przychody osiągane przez Fundację w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu VAT. VAT należny z tytułu realizacji czynności w ramach działalności opodatkowanej będzie uwzględniany w deklaracjach VAT składanych przez Fundację, przy zastosowaniu odpowiednich stawek VAT. - czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W ramach tego rodzaju działalności Fundacja działa jako OPP. Przychody osiągane przez Fundację w związku z prowadzeniem działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT nie są uwzględniane w deklaracjach VAT składanych przez Fundację.
Mając powyższe na uwadze nabywane przez Fundację usługi reklamowe dotyczą bezpośrednio zarówno działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację (podlegającej VAT), jak i działalności pozostającej poza regulacjami VAT, przy czym Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie przypisać tych wydatków tylko do jednej z tych kategorii. Fundacja nie ma zatem możliwości odrębnego określenia czy podatek od towarów i usług wynikający z otrzymanych faktur za usługi reklamowe związany jest z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, czy też niepodlegającymi opodatkowaniu.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że:
Fundacja realizuje swój cel w sferze działań publicznych (działalność statutową), poprzez:
- Pomoc społeczną, w tym: pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
- Działalność charytatywną;
- Ochronę i promocję zdrowia oraz wsparcie służby zdrowia;
- Działalność na rzecz wspierania rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych;
- Propagowanie za pomocą sieci internetowej treści edukacyjnych i informacyjnych;
- 6) Podejmowanie inicjatyw na rzecz rozwoju społeczności lokalnych, regionalnych, internetowych i wszelkich innych przejawów tworzenia społeczności ludzkich;
- Działanie na rzecz osób niepełnosprawnych;
- Przeciwdziałanie patologiom społecznym;
- Promocję i organizację wolontariatu;
- Naukę, edukację, oświatę;
- Działalność wspierającą technicznie i informacyjnie szkolnictwo i edukację, a także służbę zdrowia;
- Rozwój krajoznawstwa oraz organizację wypoczynku dzieci i młodzieży;
- Ekologię, ochronę zwierząt oraz dziedzictwa przyrodniczego;
- Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;
- Promocję kultury, sztuki, oraz ochronę dóbr kultury i tradycji;
- Upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich;
- Działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
- Promocję zatrudniania i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
- Działalność wspomagającą rozwój gospodarczy w tym rozwój przedsiębiorczości;
- Dla osiągnięcia swoich celów statutowych, Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji.
Fundacja realizuje cele statutowe także poprzez członkostwo w organizacjach zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celem Fundacji.
Wszystkie powyższe czynności Fundacja wykonuje nieodpłatnie Fundacja nie otrzymuje w zamian żadnych korzyści materialnych. W konsekwencji czynności te w ocenie Fundacji są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku ze świadczeniem usług reklamowych, obrotem danymi osobowymi (opodatkowanymi VAT) oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, których Fundacja nie jest w stanie jednoznacznie przypisać do żadnego z tych rodzajów działalności, Fundacja zgodnie z zawartymi umowami ponosi wydatki na nabycie usług reklamowych od agencji reklamowych i innych podmiotów świadczących tego typu usługi, które obejmują m.in.:
- współpracę z portalami internetowymi, gazetami i czasopismami,
- założenie i aktualizowanie blogów internetowych służącym celom kampanii reklamowej,
- pozycjonowanie stron internetowych oraz blogów internetowych służącym celom kampanii reklamowej wypromowanie Fundacji oraz Partnera, o którym jest mowa we Wniosku, na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwarek internetowych po wpisaniu odpowiednich słów kojarzonych z działalnością Fundacji,
- promocję Fundacji i Partnera, o którym jest mowa we Wniosku, za pomocą narzędzi internetowych takich jak platformy reklamy internetowej, czy portale społecznościowe.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności) Fundacja nie powinna stosować odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, lecz odliczenie pełne...
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności) Wnioskodawca nie powinien stosować odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, lecz odliczenie pełne.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zakres prawa do odliczenia VAT
Wnioskodawca będzie nabywać usługi reklamowe dla celów zarówno prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu, w ramach której świadczone będą odpłatne usługi agencji reklamowej oraz przetwarzania danych osobowych, jak i działalności niepodlegającej VAT działalności statutowej Fundacji.
Nabycia usług reklamowych nie mieszczą się zatem w żadnej z dwóch podstawowych grup wydatków, przewidzianych przez ustawodawcę:
- związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi (w przypadku których, co do zasady, prawo do odliczenia przysługuje w stosunku do całego podatku naliczonego),
- związanych wyłącznie z czynnościami, w stosunku do których prawo do odliczenia nie przysługuje (w przypadku których, z definicji, prawo do odliczenia w ogóle nie przysługuje).
W celu kwalifikacji wydatków dotyczących jednocześnie różnych rodzajów działalności, ustawodawca przewidział także trzecią grupę, opisaną w art. 90 ustawy o VAT, która dotyczy towarów i usług wykorzystywanych zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia, jak również czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. W szczególności, towary i usługi takie możemy podzielić na dwie grupy, które odpowiednio regulują:
- art. 90 ust. 1 ustawy o VAT są to wydatki dotyczące różnych rodzajów działalności, przy czym podatnik jest w stanie bezpośrednio wyodrębnić wartość podatku naliczonego, którą należy przypisać do działalności, w stosunku do której przysługuje prawo do odliczenia, oraz do działalności, w stosunku do której prawo to nie przysługuje.
- art. 90 ust. 2 ustawy o VAT są to wydatki dotyczące różnych rodzajów działalności, przy czym podatnik nie jest w stanie bezpośrednio wyodrębnić kwot podatku, w stosunku do określonego rodzaju działalności (jak ma to miejsce przy zastosowaniu art. 90 ust. 1), w konsekwencji czego prawo do odliczenia jest ustalane za pomocą proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Jednakże, dokonując wykładni przepisów art. 90 ustawy o VAT, regulujących sytuację wydatków dotyczących różnych rodzajów działalności, należy dojść do konkluzji, iż odnoszą się one jedynie do sytuacji, w której ma miejsce wykorzystanie towarów i usług dla czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z opodatkowania. W szczególności, ustawodawca posługując się poszczególnymi sformułowaniami, obejmuje następujące grupy:
- czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego czynności opodatkowane VAT,
- czynności <...> w związku z którymi takie prawo nie przysługuje czynności zwolnione z VAT.
Grupa ta nie obejmuje natomiast czynności niepodlegających opodatkowaniu.
Wyłączenie możliwości zastosowania współczynnika, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT, w odniesieniu do działalności niepodlegającej opodatkowaniu potwierdza zarówno orzecznictwo TSUE (m.in. wyrok w sprawie Floridienne SA i Berginvest SA, C-142/99 (pkt 13) oraz w sprawie Cibo Participations SA, C-16/00 pkt 44), jak i orzecznictwo polskich sądów (m.in. w wyrokach: Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: WSA) w Warszawie z dnia 30 czerwca 2008 r., sygn, III SA/Wa 540/08, WSA we Wrocławiu z dnia 9 kwietnia 2008 r., sygn. I SA/Wr 1790/07). Przykładowo, WSA w Warszawie w wyroku z dnia 11 lutego 2008 r. (sygn. III SA/Wa 1924/07) stwierdził, iż: Czynności niepodlegające opodatkowaniu nie powinny być uwzględniane w mianowniku współczynnika stosowanego do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 90 ustawy o VAT z 2004 r. Czynności pozostające poza zakresem ustawy o VAT (których ustawa nie reguluje) nie mogą wpływać na rozstrzygnięcie co do prawa odliczenia podatku
. Wniosek taki wyprowadzić można zarówno z podstawowej zasady wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej, tj. zasady neutralności VAT, jak też z utrwalonej linii interpretacyjnej art. 19 VI Dyrektywy ukształtowanej w orzecznictwie ETS.
Pogląd reprezentowany przez orzecznictwo
znajduje także potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Ministra
Finansów, przykładowo w wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w
Poznaniu w dniu 24 maja 2010 r. (sygn. ILPP2/443-377/10-3/SJ) organ
stwierdził, że Należy zauważyć, iż przepisy art. 90 i art. 91 ustawy
Podobne stanowisko zajmuje Minister Finansów w interpretacjach wydanych w sprawach jednostek samorządu terytorialnego, które podobnie jak Wnioskodawca wykonują zarówno działalność podlegającą opodatkowaniu VAT, jak i działalność niepodlegającą VAT. Przykładowo zgodnie z interpretacją Ministra Finansów wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 października 2012 r. (sygn. ILPP2/443-726/12-2/SJ) w przypadku odliczenia VAT naliczonego związanego z wydatkami mieszanymi Gmina powinna stosować proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, która nie będzie uwzględniać przychodów z działalności niepodlegającej opodatkowaniu, lecz będzie uwzględniać wyłącznie przychody z działalności podlegającej opodatkowaniu (tj. przychody z działalności opodatkowanej oraz zwolnionej z opodatkowania).
W związku z powyższym, zawarte w przepisach art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT sformułowanie czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku, natomiast czynności niepodlegające VAT nie są objęte dyspozycją przepisów art. 90 ustawy o VAT. Zatem dla celów realizacji uprawnienia wynikającego z art. 86 ustawy o VAT, rozwiązanie przewidziane w art. 90 tej ustawy nie znajdzie zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym w sprawie, ponieważ w przypadku Wnioskodawcy występują wydatki dotyczące czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z uwagi na fakt, iż polski system prawa podatkowego nie przewiduje rozwiązań analogicznych do współczynnika, o którym jest mowa w art. 90 ustawy o VAT, a który potencjalnie znalazłby zastosowanie do odliczenia podatku naliczonego związanego zarówno z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, jak i z działalnością opodatkowaną, brak jest podstaw, aby przy ustalaniu prawa do odliczenia VAT, uwzględniać również działalność podatnika niemającą charakteru gospodarczego. Co więcej, należy zauważyć, że polski ustawodawca takiej regulacji nie wprowadził całkowicie świadomie. Potwierdza to w szczególności fakt, iż ministerialny projekt ustawy o VAT, skierowany do Sejmu w 2003 r., zawierał propozycję unormowania zagadnienia określania proporcji, dającej podstawę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących zarówno działalności podlegającej opodatkowaniu, jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu, niemniej jednak Senat w toku prac uznał, że propozycja przyjęta przez Sejm jest sprzeczna z prawem wspólnotowym i wyeliminował część propozycji sejmu odnoszącą się do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Tym samym polski ustawodawca świadomie zrezygnował z włączenia działalności pozostającej poza VAT do kalkulacji odliczenia proporcjonalnego.
Za powyższym
stanowiskiem opowiadają się także przedstawiciele doktryny, np. A.
Bartosiewicz i R. Kubacki, którzy wskazali, iż w ostatecznym brzmieniu
ustawy
A zatem polskie przepisy w zakresie VAT nie wprowadzają specyficznych ograniczeń (poza zwykłą proporcją uwzględniającą czynności zwolnione i opodatkowane) dotyczących odliczenia VAT, który jest związany zarówno z czynnościami podlegającymi opodatkowanymi, jak i z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.
W konsekwencji, w przypadku, gdy Wnioskodawca wykonywać będzie przy wykorzystywaniu określonych towarów i usług jedynie działalność podlegającą opodatkowaniu oraz działalność niepodlegającą opodatkowaniu, art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, a więc czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT nie powinny być uwzględniane przy ustalaniu prawa do odliczenia VAT od przedmiotowych towarów i usług.
Powyższe stanowisko zostało jednoznacznie potwierdzone w najnowszym orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA), w szczególności w jego uchwale z dnia 24 października 2011 r. (sygn. akt l FSP 9/10), gdzie sąd stwierdził, że:
- (...) za trafne należy uznać (...) stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży. W przypadku gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane oraz czynności niepodlegające podatkowi, nie ma obowiązku stosowania odliczenia częściowego (gdyby ewentualnie chciał ustalać proporcję sprzedaży dla celów odliczenia, to wyniesie ona 100%).
Ponadto stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone w innych wyrokach NSA m.in. w:
- wyroku z dnia 21 grudnia 2011 r., sygn. akt I FSK 377/11,
- wyroku z dnia 7 grudnia 2011 r., sygn. akt I FSK 425/11,
- wyroku z dnia 8 stycznia 2010 r., sygn. akt I FSK 904/08,
- wyroku z dnia 8 stycznia 2010 r. sygn. akt I FSK 1605/08,
- wyroku z dnia 30 czerwca 2009 r., sygn. akt I FSK 903/08.
Wnioskodawca wskazuje, że analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w innych orzeczeniach sądów administracyjnych, m.in. w:
- wyroku WSA w Krakowie z dnia 4 lutego 2011 r., sygn. akt I SA/Kr 1889/10,
- wyroku WSA w Olsztynie z dnia 21 lipca 2011 r., sygn. akt I SA/Ol 253/11.
Ponadto powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych w stanach faktycznych zbliżonych do opisanego przez Wnioskodawcę. Przykładowo w interpretacji z dnia 15 marca 2012 r. o sygn. ILPP2/443-1674/11-2/AD wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, który zgadzając się ze stanowiskiem wnioskodawcy potwierdził jednocześnie, iż 1) W odniesieniu do wydatków mieszanych, Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, 2) Występujących po stronie Gminy zdarzeń spoza zakresu VAT (C-D) Gmina nie powinna uwzględniać w kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, 3) W celu określenia kwoty podatku naliczonego podlegającej częściowemu odliczeniu, poza proporcją sprzedaży o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, Gmina w odniesieniu do wydatków mieszanych, nie jest zobowiązana do zastosowania jakiejkolwiek innej, wstępnej lub późniejszej, alokacji, podatku naliczonego (...).
W konsekwencji, biorąc pod uwagę, iż Wnioskodawca będzie nabywał usługi reklamowe, które będą pozostawać w bezpośrednim związku zarówno z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, jak i czynnościami niepodlegającymi VAT we wskazanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawcy przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia VAT w odniesieniu do nabytych usług reklamowych.
Dodatkowo Fundacja pragnie przywołać interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 sierpnia 2012 r. (sygn. IBPP3/443-443/12/EJ) dla podmiotu mającego status organizacji pożytku publicznego, który obok działalności statutowej (niepodlegającej VAT) prowadzi również opodatkowaną działalność gospodarczą podlegającą VAT. W przedmiotowej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym w takim przypadku przysługuje mu pełne prawo do odliczenia VAT od takich wydatków organ wskazał, że w przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu VAT i nie jest w stanie przyporządkować zakupów do poszczególnego rodzaju działalności, wówczas Wnioskodawcy w całości przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii) Fundacja będzie mieć pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z tych wydatków.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy) ().
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Ponadto, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.
I tak, na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Z opisu sprawy wynika, że Fundacja jest podatnikiem VAT czynnym. Jej celem jest popieranie wszechstronnego rozwoju i edukacji społeczeństwa, a zwłaszcza działalności społecznej, informacyjnej, wychowawczo-pedagogicznej, oświatowej oraz działalności mającej na celu wspieranie potrzebujących (dalej: działalność statutowa). Środki przeznaczane na realizowanie ww. celów Fundacja pozyskuje przede wszystkim w ramach corocznej akcji przekazywania 1% należnego podatku od osób fizycznych (dalej: PIT) na rzecz OPP oraz darowizn.
Niezależnie od prowadzenia działalności statutowej, Fundacja zgodnie ze statutem może prowadzić odpłatną działalność gospodarczą w następujących obszarach: przetwarzanie i obrót danymi osobowymi oraz usługi agencji reklamowej.
Fundacja realizuje swój cel w sferze działań publicznych (działalność statutową), poprzez:
- Pomoc społeczną, w tym: pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
- Działalność charytatywną;
- Ochronę i promocję zdrowia oraz wsparcie służby zdrowia;
- Działalność na rzecz wspierania rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych;
- Propagowanie za pomocą sieci internetowej treści edukacyjnych i informacyjnych;
- Podejmowanie inicjatyw na rzecz rozwoju społeczności lokalnych, regionalnych, internetowych i wszelkich innych przejawów tworzenia społeczności ludzkich;
- Działanie na rzecz osób niepełnosprawnych;
- Przeciwdziałanie patologiom społecznym;
- Promocję i organizację wolontariatu;
- Naukę, edukację, oświatę;
- Działalność wspierającą technicznie i informacyjnie szkolnictwo i edukację, a także służbę zdrowia;
- Rozwój krajoznawstwa oraz organizację wypoczynku dzieci i młodzieży;
- Ekologię, ochronę zwierząt oraz dziedzictwa przyrodniczego;
- Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;
- Promocję kultury, sztuki, oraz ochronę dóbr kultury i tradycji;
- Upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich;
- Działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
- Promocję zatrudniania i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
- Działalność wspomagającą rozwój gospodarczy w tym rozwój przedsiębiorczości;
- Dla osiągnięcia swoich celów statutowych, Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji.
Fundacja realizuje cele statutowe także poprzez członkostwo w organizacjach zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celem Fundacji.
Wszystkie powyższe czynności Fundacja wykonuje nieodpłatnie Fundacja nie otrzymuje w zamian żadnych korzyści materialnych. W konsekwencji czynności te w ocenie Fundacji są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku ze świadczeniem usług reklamowych, obrotem danymi osobowymi (opodatkowanymi VAT) oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, których Fundacja nie jest w stanie jednoznacznie przypisać do żadnego z tych rodzajów działalności, Fundacja zgodnie z zawartymi umowami ponosi wydatki na nabycie usług reklamowych od agencji reklamowych i innych podmiotów świadczących tego typu usługi, które obejmują m.in.:
- współpracę z portalami internetowymi, gazetami i czasopismami,
- założenie i aktualizowanie blogów internetowych służącym celom kampanii reklamowej,
- pozycjonowanie stron internetowych oraz blogów internetowych służącym celom kampanii reklamowej wypromowanie Fundacji oraz Partnera, o którym jest mowa we Wniosku, na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwarek internetowych po wpisaniu odpowiednich słów kojarzonych z działalnością Fundacji,
- promocję Fundacji i Partnera, o którym jest mowa we Wniosku, za pomocą narzędzi internetowych takich jak platformy reklamy internetowej czy portale społecznościowe.
Wątpliwości zainteresowanego dotyczą możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności).
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.
Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy o podatku VAT, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.
Tut. Organ zauważa również, iż w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust 3 ustawy. Bowiem, zawarte w przepisach art. 90 ust. 1-3 ustawy sformułowanie czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku VAT, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym ustawy. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku należy zatem rozumieć jako czynności zwolnione od podatku oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdzą że podatnik nie ma prawa do odliczenia.
Jak wskazał Wnioskodawca wykonuje on czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (opodatkowane) oraz niepodlegające regulacjom ustawy o podatku VAT.
W tym miejscu należy przywołać uchwałę NSA w składzie 7 Sędziów z dnia 24 października 2011 r., sygn. I FPS 9/10, gdzie wskazano, że: () w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży. W przypadku gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane oraz czynności niepodlegające podatkowi, nie ma obowiązku stosowania odliczenia częściowego (gdyby ewentualnie chciał ustalać proporcję sprzedaży dla celów odliczenia, to wyniesie ona 100%).
Mając powyższe na uwadze, w przypadku podatku naliczonego dotyczącego wydatków na świadczenie usług reklamowych i obrót danymi osobowymi oraz na działalność statutową, tj. związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności) Fundacja nie może/nie będzie mogła dokonać częściowego odliczenia podatku według ustalonej proporcji, bowiem ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje takiej możliwości w odniesieniu do takiej sytuacji. Zatem, Wnioskodawca ma/będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.
Zatem, w sytuacji, gdy dany zakup jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT i nie jest wykorzystywany do działalności zwolnionej od opodatkowania VAT, a ponadto nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupów.
Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Dotyczy to w szczególności kwestii uznania czy świadczone usługi reklamowe są opodatkowane podatkiem VAT, a działalność jako OPP nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
