Zastosowanie w 2011 r. zwolnienia od podatku dla świadczonych usług konserwatorsko-restauratorskich oraz dokonanie korekty wystawionych faktur. - Interpretacja - ITPP1/443-309/13/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2013, sygn. ITPP1/443-309/13/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zastosowanie w 2011 r. zwolnienia od podatku dla świadczonych usług konserwatorsko-restauratorskich oraz dokonanie korekty wystawionych faktur.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania w 2011 r. zwolnienia od podatku dla świadczonych usług konserwatorsko-restauratorskich oraz dokonania korekty wystawionych faktur jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stan faktyczny dotyczy postępowania przetargowego na prace konserwatorskie i restauratorskie w Zespole P.. Zgodnie ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia, przedmiotem zamówienia była R..

Klasyfikacja wg CPV wskazana przez Zamawiającego: 45111300-1 roboty rozbiórkowe, 45262522-6roboty murarskie, 45000000-7roboty budowlane. 45453000-7roboty renowacyjne 34928200-0ogrodzenia. W formularzu oferty Zamawiający wymagał podania ceny brutto oferowanej za wykonanie zlecenia, która była podstawą do wyboru wykonawcy.

Wzór umowy zawierał cenę brutto, stawkę VAT 23% i cenę netto (dokumenty przetargowe przygotowywane na dzień zamieszczenia 1 kwietnia 2011 r.).

Podstawą do wykonania prac było:

  1. Pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 28/06/2007r na prowadzenie prac konserwatorskich restauratorskich, robót budowlanych przy zabytkach ruchomych i nieruchomych Zespołu P. i w dawnym zespole J. w S. wg przedłożonej dokumentacji zadania pn. P.
  2. Decyzja wydana przez Starostwo Powiatowe z dnia 23 listopada 2007 r. na rewitalizację obiektów (prace konserwatorskie i restauratorskie) w Zespole P. oraz ww. Zespole J., wpisanych do rejestru zabytków, zobowiązująca inwestora do zachowania warunków decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
  3. Projekt techniczny Ogrodzenia Parku wykonanego przez Pracownie Konserwacji Zabytków.
  4. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia.
  5. Umowa z Inwestorem.

Na podstawie protokołów odbioru wystawiła Pani dwie faktury częściowe i jedną końcową odpowiednio z datami wystawienia: 15 lipca 2011 r., 15 września 2011 r., 25 listopada 2011 r. Od wszystkich faktur została odprowadzona stawka podatku VAT 23%.

W dniu 4 kwietnia 2011 r. (3 dni po ogłoszeniu dokumentacji przetargowej), Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), gdzie § 43 ust. 1 zwalnia od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi, polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków.

Wskazała Pani, że prowadzone prace konserwatorskie i restauratorskie w Zespole P. określone przez Zamawiającego spełniały 3 warunki do zastosowania zwolnienia:

  1. wykonywanie prac konserwatorskich i restauracyjnych przez podmioty gospodarcze, które zatrudniają pracowników o wskazanych wyżej kwalifikacjach (prace były prowadzone i nadzorowane przez pracownika z odpowiednim zaświadczeniem wydanym przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w dniu 2 kwietnia 1997 r.),
  2. zabytek wpisany jest do rejestru zabytków,
  3. na prowadzenie prac zostało wydane pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Prace były prowadzone na długości 454,94mb ogrodzenia (obmiar zgodny z wyrysem geodezyjnym łącznie na odcinkach ()).

Jak Pani wskazała, zgodnie z art. 3 ust. 6-7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, były prowadzone prace na odcinku () o długości 369,06 mb, natomiast zgodnie z art. 3 ust. 8 tej ustawy, były prowadzone prace na odcinku (...) o długości 85,88 mb.

Ze złożonego wniosku wynika ponadto, iż nie posiada Pani osobiście kwalifikacji dających uprawnienia do prowadzenia prac konserwatorskich i restauratorskich. Prace były prowadzone i nadzorowane przez pracownika z odpowiednim zaświadczeniem wydanym w dniu 2 kwietnia 1997 r. Zgodnie z zapisami spełnienia warunków dodatkowych zawartych w pozwoleniu z dnia 28 czerwca 2007 r., wydanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, spełniła Pani wszystkie niezbędne warunki do wykonania i rozliczenia powierzonego zlecenia, w tym zatrudnienia osoby z uprawnieniami do prowadzenia i nadzorowania robót konserwatorskich i restauratorskich. Ze wszystkich prowadzonych prac została sporządzona i przekazana Inwestorowi oraz Konserwatorowi Zabytków Dokumentacja z przebiegu prac budowlano-konserwatorskich przy obiekcie zabytkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przysługuje Pani prawo do korekty wystawionych faktur w 2011 roku i zastosowania stawki zwolnionej, w części dotyczącej 369,06 mb ogrodzenia, na którym byty prowadzone prace konserwatorskie i restauratorskie...

Pani zdaniem, po zasięgnięciu informacji w Krajowej Informacji Podatkowej, należy skorygować faktury wystawione w 2011 roku bowiem przysługiwało zwolnienie od podatku od towarów i usług, zwłaszcza, że jak Pani wskazała Ministrer Finansów w rozporządzeniu w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w § 46 ust. 1 określił, iż zwolnienia, o których mowa w § 43, mogą być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., czyli przed dniem wprowadzenia w życie rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z § 43 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

W myśl § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków należało stosować, pod warunkiem że:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

W oparciu o § 43 ust. 3 cyt. rozporządzenia, warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Stosownie do § 46 ust. 1 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w § 43 oraz § 44, mogą być stosowane również do usług wykonywanych w okresie od 1 stycznia 2011 r.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż w 2011 r. prowadziła Pani prace konserwatorskie i restauratorskie. Przedmiotem świadczenia była R.. Jak Pani wskazała, na odcinku () o długości 369,06 mb zostały przeprowadzone prace zgodnie z art. 3 ust 6-7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.), natomiast na odcinku () o długości 85,88 mb zostały przeprowadzone prace zgodnie z art. 3 ust 8 tej ustawy.

Podstawą do wykonania prac były m.in. pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich restauratorskich, robót budowlanych przy zabytkach ruchomych i nieruchomych Zespołu P. decyzja wydana przez Starostwo Powiatowe na rewitalizację obiektów (prace konserwatorskie i restauratorskie) m.in. w Zespole P. wpisanym do rejestru zabytków, projekt techniczny Ogrodzenia Parku wykonanego przez Pracownie Konserwacji Zabytków.

Ze złożonego wniosku wynika, iż nie posiada Pani osobiście kwalifikacji dających uprawnienia do prowadzenia prac konserwatorskich i restauratorskich, jednak prace były prowadzone i nadzorowane przez pracownika z odpowiednim zaświadczeniem. Ze wszystkich prowadzonych prac została sporządzona i przekazana Inwestorowi oraz Konserwatorowi Zabytków Dokumentacja z przebiegu prac budowlano-konserwatorskich przy obiekcie zabytkowym.

Wątpliwości Pani dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług do prac konserwatorsko-restauratorskich wykonanych w 2011 r.

W związku z faktem, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia prace konserwatorskie i restauratorskie trzeba się odwołać do ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 ww. ustawy:

  • prace konserwatorskie oznaczają działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (art. 3 pkt 6);
  • prace restauratorskie to działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (art. 3 pkt 7);
  • roboty budowlane oznaczają roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (art. 3 pkt 8).

Jak wynika, z cytowanych przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w § 43 tegoż rozporządzenia, powinien spełnić następujące warunki:

  • prowadzone prace konserwatorskie i restauratorskie dotyczyły zabytków wpisanych do rejestru zabytków,
  • prace te wykonywane były przez osoby (również zatrudnione) posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,
  • na prowadzenie tych prac wydane zostało pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków,
  • w powyższym pozwoleniu została określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Podkreślić należy, że zwolnienie przysługiwało wyłącznie w sytuacji kumulatywnego spełnienia ww. warunków.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż skoro jak wynika z wniosku, prowadzone w ramach zlecenia prace w części dotyczącej 369,06 mb ogrodzenia otaczającego park Zespołu P. stanowiły faktycznie zgodnie z przepisami art. 3 pkt 6 i 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami prace konserwatorsko-restauratorskie, które nie zliczają się do robót budowlanych, to spełniła Pani niezbędne do zastosowania zwolnienia od podatku warunki określone w § 43 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do kwestii wystawienia korekty faktury należy stwierdzić, co następuje.

Jak wynika z treści art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady dotyczące m.in. wystawiania faktur zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

Na podstawie § 5 ust. 1 tego rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., faktura powinna zawierać:

  1. datę jej wystawienia;
  2. kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.

Jak wynika z treścią § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., fakturę korygującą wystawia się (), gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Stosownie do zapisu § 14 ust. 2, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., faktura korygująca wystawiana w przypadku podwyższenia ceny powinna zawierać:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:


    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Natomiast w § 14 ust. 3 powołanego rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. wskazano, iż faktura korygująca wystawiana w przypadku stwierdzenia pomyłek, o których mowa w ust. 1, powinna zawierać dane określone w ust. 2 pkt 1 i dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6 zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, a także:

  • prawidłową treść korygowanych pozycji, w tym kwoty w wysokości prawidłowej, lub
  • różnicę między odpowiednimi kwotami wskazanymi pierwotnie w wysokości omyłkowej
    i w wysokości prawidłowej.

Ze złożonego wniosku wynika, iż wykonane w ramach zlecenia prace konserwatorsko-restauratorskie udokumentowała Pani w 2011 r. dwiema fakturami częściowymi i jedną końcową, naliczając za całe świadczenie stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, iż z uwagi na zastosowanie do części wykonanych przez Panią prac na odcinku 369,06 mb ogrodzenia otaczającego park Zespołu P. zwolnienia od podatku, w zakresie błędnie zastosowanej stawki podatku ma Pani prawo do wystawienia faktur korygujących do faktur dokumentujących przedmiotowe czynności.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 141 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy