Temat interpretacji
1)Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT z tytułu
usług i dostaw związanych z realizacją projektu od podatku należnego,
gdy Powiat nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem i płatnikiem
podatku VAT?
2)Czy w świetle art. 9 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z
dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od
wartości dodanej i zastrzeżenia określonego w art. 13 ust. 1 Dyrektywy,
a także art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.)
Wnioskodawca realizując powyższe przedsięwzięcie jest traktowany jako
podatnik?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 25 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe,
- uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu realizacji projektu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu oraz uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu realizacji projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej zadania ustawowe planuje ubiegać się o pozyskanie środków finansowych z Europejskiego Funduszu na projekt. Projekt realizowany będzie w latach 2013 2014 przy dofinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu w ramach Programu Operacyjnego 2007 2013 środek 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Beneficjentem planowanej inwestycji jest Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną (art. 2 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 578 ze zm.). Jest to zadanie własne Powiatu, określone w art. 4 ust. 1 pkt 10 i pkt 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.
Towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie posiada Nr NIP, nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym, określone wyżej.
W ramach przedmiotowej operacji przewidywany jest następujący zakres rzeczowy:
- Dostawa strojów oraz butów damskich i męskich.
- Dostawa instrumentów muzycznych - skrzypiec i pianina oraz akcesoriów muzycznych (stroików, smyczków, ustników, strun, futerałów i pulpitów).
- Dostawa laptopa z oprogramowaniem, projektora multimedialnego, kamery, pendriveów, płyt CD i DVD, wzmacniacza muzycznego wraz z kolumnami i mikrofonami.
- Wydruk ulotek, plakatów i folderów.
- Wynajem busa do przewozu młodzieży na występy wyjazdowe.
- Wynagrodzenie choreografa i nauczyciela muzyki.
Wymienione wyżej dostawy i usługi posłużą do utworzenia specjalnego ludowego koła zainteresowań dla młodzieży, w którego programie będą prowadzone występy oraz warsztaty szkoleniowe, podczas których będzie prowadzona specjalistyczna nauka ludowego tańca oraz muzyki ludowej. Próby nowopowstałego koła zainteresowań będą się odbywały na sali gimnastycznej Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych, będącego jednostką organizacyjną Powiatu, jednocześnie odpowiedzialną za realizację przedmiotowego przedsięwzięcia, jak również w salach gimnastycznych i świetlicach innych szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych na terenie działania Grupy.
Dostawy i usługi przewidziane w projekcie zostaną zlecone wykonawcom wyłonionym zgodnie z prawem zamówień publicznych. Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą po jego zakończeniu służyć sprzedaży opodatkowanej - w zajęciach nowego koła zainteresowań będzie mogła uczestniczyć nieodpłatnie każda osoba, która spełni podstawowe kryteria regulaminowe.
Projekt nie ma celu zarobkowego, ma natomiast promować kulturę łowicką. Objęte projektem zadanie należy do zadań własnych Powiatu w zakresie zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, dotyczących w szczególności kultury i promocji powiatu. Powiat jest beneficjentem projektu, a na podstawie upoważnienia Zarządu Powiatu realizatorem będzie Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych, który będzie dokonywał stosownych zakupów zatwierdzonych w tym projekcie.
W piśmie z dnia 5 czerwca 2013 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, będą wystawiane na Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych, i będą księgowane jako pomoce dydaktyczne dla młodzieży, zgodnie z zawartą umową pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa, Departament Rolnictwa i Ochrony Środowiska a Powiatem na rzecz którego, dla realizacji projektu będzie działać Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych. Wnioskodawca będzie właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektu, ponieważ Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych jest jednostką podległą, finansowaną przez Wnioskodawcę - Powiat. Całe mienie ZSP jest ewidencjonowane w szkole i stanowi mienie Powiatu. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż powstałe w ramach realizacji projektu mienie nie będzie przekazane innemu podmiotowi.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT z tytułu usług i dostaw związanych z realizacją projektu od podatku należnego, gdy Powiat nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem i płatnikiem podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1
Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną niewykonującą działalności gospodarczej. Nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust.3-7:
- suma kwot podatku określonych w fakturach
otrzymanych przed podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
- w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;
- zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
- kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
- kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ad. 2
Powiat powinien być traktowany jako podatnik, gdyż dostawa towarów i świadczenie usług w ramach przedmiotowego projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ będą wykonane odpłatnie, a pomiędzy dostawcą towaru i świadczącym usługę a Powiatem zawarta będzie umowa, w ramach której spełniane będą świadczenia wzajemne.
Spełnione są zatem przesłanki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), wg których opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz przesłanki § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), wg których zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, co jednocześnie koresponduje z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), który mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:
- możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu za prawidłowe,
- uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu realizacji projektu za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 15 ust. 1, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze prywatnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Wyżej cytowane przepisy art. 15 ustawy znajdują odzwierciedlenie w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Stosownie do art. 13 Dyrektywy krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 595), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie:
- gospodarki nieruchomościami (art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie powiatowym),
- utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym),
- promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 21 ustawy o samorządzie powiatowym).
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej zadania ustawowe planuje ubiegać się o pozyskanie środków finansowych z Europejskiego Funduszu na projekt. Projekt realizowany będzie w latach 2013 2014 przy dofinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu w ramach Programu Operacyjnego 2007 2013 środek 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa. Beneficjentem planowanej inwestycji jest Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną (art. 2 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Jest to zadanie własne Powiatu, określone w art. 4 ust. 1 pkt 10 i pkt 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym. Towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie posiada Nr NIP, nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym, określone wyżej.
W ramach przedmiotowej operacji przewidywany jest następujący zakres rzeczowy:
- Dostawa strojów oraz butów damskich i męskich.
- Dostawa instrumentów muzycznych - skrzypiec i pianina oraz akcesoriów muzycznych (stroików, smyczków, ustników, strun, futerałów i pulpitów).
- Dostawa laptopa z oprogramowaniem, projektora multimedialnego, kamery, pendriveów, płyt CD i DVD, wzmacniacza muzycznego wraz z kolumnami i mikrofonami.
- Wydruk ulotek, plakatów i folderów.
- Wynajem busa do przewozu młodzieży na występy wyjazdowe.
- Wynagrodzenie choreografa i nauczyciela muzyki.
Wymienione wyżej dostawy i usługi posłużą do utworzenia specjalnego ludowego koła zainteresowań dla młodzieży, w którego programie będą prowadzone występy oraz warsztaty szkoleniowe, podczas których będzie prowadzona specjalistyczna nauka ludowego tańca oraz muzyki ludowej. Próby nowopowstałego koła zainteresowań będą się odbywały na sali gimnastycznej Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych będącego jednostką organizacyjną Powiatu, jednocześnie odpowiedzialną za realizację przedmiotowego przedsięwzięcia, jak również w salach gimnastycznych i świetlicach innych szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych na terenie działania Grupy. Dostawy i usługi przewidziane w projekcie zostaną zlecone wykonawcom wyłonionym zgodnie z prawem zamówień publicznych. Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą po jego zakończeniu służyć sprzedaży opodatkowanej - w zajęciach nowego koła zainteresowań będzie mogła uczestniczyć nieodpłatnie każda osoba, która spełni podstawowe kryteria regulaminowe. Projekt nie ma celu zarobkowego, ma natomiast promować kulturę łowicką. Objęte projektem zadanie należy do zadań własnych Powiatu w zakresie zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, dotyczących w szczególności kultury i promocji powiatu. Powiat jest beneficjentem projektu, a na podstawie upoważnienia Zarządu Powiatu realizatorem będzie Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych, który będzie dokonywał stosownych zakupów zatwierdzonych w tym projekcie. Wnioskodawca wskazał, iż faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, będą wystawiane na Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych, i będą księgowane jako pomoce dydaktyczne dla młodzieży, zgodnie z zawartą umową pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa, Departament Rolnictwa i Ochrony Środowiska a Powiatem na rzecz którego, dla realizacji projektu będzie działać Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych. Wnioskodawca będzie właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektu, ponieważ Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych jest jednostką podległą, finansowaną przez Wnioskodawcę - Powiat. Całe mienie ZSP jest ewidencjonowane w szkole i stanowi mienie Powiatu. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż powstałe w ramach realizacji projektu mienie nie będzie przekazane innemu podmiotowi.
Jak wskazano powyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 3, 4 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.), faktura powinna zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b.
Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.
Wobec powyższego należy zaznaczyć, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru pomiędzy stronami w niej wskazanymi. Podmiot, będący nabywcą, dla którego została wystawiona faktura ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu, albowiem to nie Wnioskodawca jest nabywcą towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawione na inny podmiot, tj. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych.
Zatem odnosząc się do pytania nr 1 należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ nie jest nabywcą towarów i usług związanych z ww. projektem i nie dysponuje fakturami zakupu wystawionymi na Wnioskodawcę.
W świetle powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należało uznać je za prawidłowe. Jakkolwiek Wnioskodawca własne stanowisko oparł na innych argumentach niż tut. Organ, to jednak wywodzi prawidłowy skutek prawny.
Z kolei odnosząc się do pytania nr 2, należy zauważyć, iż z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2). W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. O bezpośrednim związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem można mówić jedynie wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę i jeżeli świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności. Wobec powyższego, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wtedy, gdy są wykonane odpłatnie i pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.
Zatem udzielając odpowiedzi na pytanie nr 2 stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu, nie będzie wykonywał czynności, które spełniałyby przesłanki pozwalające uznać te czynności za odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Czynności w ramach realizacji projektu będą odbywać się w związku z wykonywanymi przez Powiat zadaniami publicznymi we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W konsekwencji, Wnioskodawca realizując powyższe przedsięwzięcie nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wobec powyższego oceniając stanowisko w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu realizacji projektu należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 238 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi