Temat interpretacji
Czy w odniesieniu do realizowanej operacji pt. w ramach działania Wdrażanie Projektów Współpracy oś 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20072013 Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ma możliwość odliczenia podatku od VAT w całości i tym samym czy oświadczenie złożone jest zgodnie z obowiązującymi przepisami?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją operacji pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją operacji pn. .
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania realizuje operację pt. w ramach Działania Wdrażanie Projektów Współpracy Oś 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem projektu jest utworzenie partnerstwa czterech Lokalnych Grup Działania LGD , LGD , LGD oraz LGD , na rzecz rozwoju turystyki aktywnej na dolnym odcinku rzeki oraz wspólne przygotowanie dokumentacji projektowej oznakowania i wizualizacji szlaku kajakowego.
Projekt jest realizowany w partnerstwie z LGD , LGD oraz LGD . Liderem projektu jest LGD , a LGD , LGD i LGD są partnerami projektu. Lider i partnerzy wspólnie odpowiadają za prawidłową realizację projektu, każdy na swoim obszarze w ramach własnego budżetu.
Do zadań partnera (LGD ) należy:
- przygotowanie i złożenie projektu współpracy we współpracy z partnerami;
- uzgodnienie z partnerami szczegółowego zakresu i charakteru zamówienia poszczególnych elementów składających się na projekt przed wyborem wykonawców;
- uzgodnienie z partnerami zasad wyboru wykonawców poszczególnych zamówień dotyczących zakresu rzeczowego projektu;
- dokonanie wyboru wykonawców w porozumieniu z partnerami na realizację operacji;
- uzgodnienie z partnerami szaty graficznej elementów promocyjnych projektu;
- nadzór nad prawidłowym wykonaniem i montażem elementów wizualnych (tablice) promujących projekt na obszarze objętym Działaniem LGD i utrzymanie ich trwałości po zakończeniu projektu;
- opracowanie we współpracy z partnerami projektu wskaźników monitorowania projektu, procedury monitorowania oraz ewaluację;
- koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości zadań realizowanych w ramach projektu;
- zapewnienie sprawnego systemu komunikowania między partnerami projektu;
- promocja projektu na obszarze Działania LGD .
Monitorowanie i kontrola terminowości realizacji projektu, zgodnie z założonym harmonogramem. Każdy partner projektu posiada odrębny budżet. Partnerzy nie przekazują żadnych środków finansowych na rzecz Lidera lub innego partnera projektu. Nie ma jednego właściciela efektów realizacji projektu. Każdy z partnerów będzie właścicielem efektów projektu, w części realizowanej na swoim obszarze. Efekty realizacji zostaną przekazane innym podmiotom. Środki finansowe z ewentualnego dofinansowania wpłyną w formie refundacji na konta poszczególnych partnerów projektu. Każdy z partnerów składa odrębny wniosek płatności do instytucji wdrażającej na podstawie poniesionych przez siebie wydatków.
LGD nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane są na poszczególnych partnerów projektu w tym LGD w części odpowiadającej zadaniom realizowanym przez LGD . Zakupione przez LGD w ramach projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności objęte projektem są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. LGD nie świadczy żadnych usług odpłatnych i nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.
Stowarzyszenie LGD nie wystawia faktur, ponieważ nie prowadzi działalności zarobkowej. LGD dokonując zakupu na poniesione wydatki w ramach projektu, odbiera wystawione faktury na Stowarzyszenie LGD . Stowarzyszenie LGD oczekuje rozstrzygnięcia w zakresie zaistniałego stanu faktycznego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do realizowanej operacji pt. w ramach działania Wdrażanie Projektów Współpracy oś 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20072013 Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ma możliwość odliczenia podatku od VAT w całości i tym samym, czy oświadczenie złożone jest zgodnie z obowiązującymi przepisami...
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., nr 54, poz. 535, z późn. zm.), LGD nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zakupione przez LGD w ramach projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności objęte projektem są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. LGD nie świadczy żadnych usług odpłatnych i nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym realizując operację pt. w ramach Działania Wdrażanie Projektów Współpracy Oś 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013 Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości odliczenia poniesionego podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie realizuje operację pt. w ramach Działania Wdrażanie Projektów Współpracy Oś 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem projektu jest utworzenie partnerstwa czterech Lokalnych Grup Działania LGD , LGD , LGD oraz LGD , na rzecz rozwoju turystyki aktywnej na dolnym odcinku rzeki oraz wspólne przygotowanie dokumentacji projektowej oznakowania i wizualizacji szlaku kajakowego. Projekt jest realizowany w partnerstwie z LGD , LGD oraz LGD . Liderem projektu jest LGD , a LGD , LGD i LGD są partnerami projektu. Lider i partnerzy wspólnie odpowiadają za prawidłową realizację projektu, każdy na swoim obszarze w ramach własnego budżetu. Każdy partner projektu posiada odrębny budżet. Partnerzy nie przekazują żadnych środków finansowych na rzecz Lidera lub innego partnera projektu. Każdy z partnerów będzie właścicielem efektów projektu, w części realizowanej na swoim obszarze. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane są na poszczególnych partnerów projektu w tym LGD w części odpowiadającej zadaniom realizowanym przez LGD . Zakupione przez Zainteresowanego w ramach projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności objęte projektem są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowany podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. , ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, poniesione wydatki związane są z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 168 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi