Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013r. (data wpływu 11 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2013 r.(data wpływu 24 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez agencję reklamową - jest nieprawidłowe,
- opodatkowania przez Wnioskodawcę przekazanych przez agencję zwycięzcom loterii promocyjnej nagród w postaci towarów lub przekazanych towarów promocyjnych uczestnikom sprzedaży premiowej- jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez agencję reklamową;
- opodatkowania przez Wnioskodawcę przekazanych przez agencję zwycięzcom loterii promocyjnej nagród w postaci towarów lub przekazanych towarów promocyjnych uczestnikom sprzedaży premiowej;
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21.05.2013 r. o brakująca opłatę.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
X (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest produkcja oraz sprzedaż napojów bezalkoholowych.
W celu wsparcia sprzedaży i promocji swoich wyrobów oraz marki Spółka inicjuje różne akcje marketingowe, polegające m.in. na przeprowadzeniu konkursów, loterii promocyjnych oraz sprzedaży premiowej. W ramach tych akcji, po spełnieniu kryteriów określonych w regulaminie promocji, uczestnikom są przyznawane i wydawane nagrody, którymi mogą być towary lub usługi.
Uczestnikami akcji promocyjnych są zarówno konsumenci jak i kontrahenci (regionalne centra dystrybucji oraz przedstawiciele handlowi dystrybutorów).
Konkursy, loterie promocyjne i sprzedaż premiowa są organizowane na zlecenie Spółki przez agencje reklamowe. Zasady prowadzenia danej akcji określa regulamin, w którym agencja reklamowa jest wskazana jako organizator odpowiedniego konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej. Agencja jako organizator ponosi odpowiedzialność za treść regulaminu, przebieg akcji, wydanie nagród oraz rozpatrzenie ewentualnych reklamacji.
Do zadań agencji reklamowej należy zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu, w tym w szczególności:
- Przygotowanie we współpracy ze Spółką koncepcji danej akcji promocyjnej, materiałów reklamowych, promocji w mediach,
- Opracowanie regulaminu akcji,
- Zakupienie we własnym imieniu od podmiotów trzecich nagród dla zwycięzców w konkursach, loteriach promocyjnych i sprzedaży premiowej,
- Zapewnienie technicznej obsługi akcji (opracowanie projektu marketingowego, czynności administracyjne, udzielanie informacji osobom biorącym udział w akcji, tworzenie regulaminów, kontakt z mediami, występowanie w roli płatnika PIT, prowadzenie rejestru zwycięzców),
- W przypadku konkursów i loterii-powiadomienie zwycięzców o wygranej, wydanie nagród.
W niektórych przypadkach regulamin może wskazywać, że dana akcja jest prowadzona na zlecenie Spółki. Spółka ma prawo wypowiedzieć się co do rodzaju i wartości nagród, akceptować budżet danej akcji.
W przypadku konkursów i loterii organizator powołuje specjalną komisję sprawującą nadzór nad prawidłowym przebiegiem akcji.
Za czynności wykonywane przez agencję reklamową (organizatora akcji) w ramach udzielonego przez Spółkę zlecenia należne jest jej wynagrodzenie. Wynagrodzenie to kalkulowane jest jako suma wszystkich poniesionych kosztów przez agencję w związku z realizacją zlecenia oraz prowizji agencji.
Istotnym kosztem uwzględnionym w wynagrodzeniu agencji reklamowej (organizatora) jest koszt zakupu nagród dla celów konkursu, loterii oraz sprzedaży premiowej. Agencja reklamowa (organizator) wystawia na rzecz Spółki fakturę VAT na pełną kwotę wynagrodzenia, stosując stawkę podstawową podatku VAT-23%.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT wynikającej z faktur wystawianych przez agencję reklamową działającą w charakterze organizatora akcji, dokumentującą kwotę uzgodnionego wynagrodzenia z tytułu organizacji konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej, obejmującego również wartość nagród nabywanych przez agencję reklamową dla celów danej akcji promocyjnej...
Zdaniem Wnioskodawcy,
- Spółka jest uprawniona do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez agencję reklamową działającą w charakterze organizatora akcji, dokumentujących kwotę uzgodnionego wynagrodzenia z tytułu organizacji konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej, obejmujących również wartość nagród nabywanych przez agencje reklamowe dla celów danej akcji promocyjnej.
- W przypadku powierzenia agencji reklamowej działającej w charakterze organizatora konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej, w żadnym przypadku Spółka nie będzie podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku VAT z tytułu przekazywania zwycięzcom konkursów lub loterii nagród w postaci towarów lub przekazania towarów promocyjnych uczestnikom sprzedaży premiowej.
Ad 1)
Uzasadnienie wnioskodawcy w zakresie pierwszego pytania.
Wydawanie nagród zwycięzcom stanowi nierozerwalny element kompleksowej usługi świadczonej przez agencję reklamową (organizatora) na rzecz Spółki, polegającej na organizacji i obsłudze akcji promocyjnej konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej mających na celu promocję produktów znajdujących się w ofercie Spółki. Wynagrodzenie organizatora z tytułu świadczenia na rzecz Spółki ww. kompleksowej usługi uwzględnia poniesione przez niego koszty, z których istotnym kosztem jest zakup nagród. Zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zatem podstawą opodatkowania usługi świadczonej przez agencję reklamową (organizatora) na rzecz spółki jest pełna kwota należna z tego tytułu, obejmująca również wartość nagród lub towarów promocyjnych, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednocześnie usługi związane z organizacją konkursów, loterii czy sprzedaży premiowej są nabywane przez Spółkę w celu promocji marki i oferowanych przez nią produktów, więc są związane z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT.
Zdaniem Spółki na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach wystawianych przez agencje reklamowe z tytułu wykonywanych przez nie czynności. Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust.1 Ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.
Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b Ustawy o VAT stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz potwierdzających dokonanie przedpłaty(zaliczki, zadatku, raty) jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego. Wydanie nagród jest częścią kompleksowej usługi marketingowej, obejmującej swoim zakresem przekazanie nagród zwycięzcom, których wartość jest wkalkulowana w cenę tej usługi. Dlatego faktury VAT wystawiane przez organizatora na rzecz Spółki, obejmujące pełną kwotę uzgodnionego wynagrodzenia (włączając wartość nagród), stanowią podstawę do odliczenia przez Spółkę wykazanego na nich podatku VAT.
Ad 2)
Uzasadnienie Wnioskodawcy w zakresie drugiego pytania.
Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r.: Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Jak wynika z przytoczonego powyżej przepisu, dotyczy on po pierwsze czynności przekazania towarów, po drugie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika. W świetle powyższego Spółka jest zdania, iż w analizowanym stanie faktycznym żadna ze wskazanych przestanek nie wystąpi. Spółka nie dokonuje bowiem przekazania towarów promocyjnych, gdyż czynność ta leży w gestii agencji reklamowej, która wykonuje ją jako jeden z elementów usługi świadczonej na rzecz Spółki. Należy również podkreślić, iż przedmiotowe towary nie należą do Spółki, są one bowiem nabywane we własnym zakresie przez agencję reklamową, która przy ich pomocy świadczy na rzecz Spółki kompleksową usługę.
Dlatego też, w omawianej sytuacji, z punktu widzenia Spółki nie można w ogóle mówić o nieodpłatnym przekazaniu, ponieważ Spółka nabywa kompleksową usługę polegającą na organizowaniu przez Agencję akcji promocyjnych. W tym wypadku to Agencja faktycznie organizuje akcje promocyjne od początku do końca, w tym również wydaje nagrody, orazzałatwia formalności prawno - podatkowe związane z organizacją takiej akcji.
Zdaniem Spółki nie ulega zatem wątpliwości, iż nabywanie przez Agencję towarów, a następnie przekazywanie ich w ramach akcji promocyjnych jest elementem świadczonej na rzecz Spółki kompleksowej usługi. Tym samym należy uznać, że to wyłącznie po stronie agencji reklamowej jako organizatora leży obowiązek oceny, czy wydanie danego towaru w ramach konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej stanowi dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ustawy o VAT.
Dlatego, w przypadku powierzenia agencji reklamowej organizacji konkursu lub loterii zgodnie z opisanymi wyżej zasadami, w żadnym przypadku Spółka nie będzie podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku VAT z tytułu przekazania zwycięzcy konkursu lub loterii nagrody w postaci towaru, ewentualnie z tytułu wydania towarów promocyjnych w ramach sprzedaży premiowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:
- prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez agencję reklamową za nieprawidłowe,
- opodatkowania przez Wnioskodawcę przekazanych przez agencję zwycięzcom loterii promocyjnej nagród w postaci towarów lub przekazanych towarów promocyjnych uczestnikom sprzedaży premiowej- za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.04.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zauważyć należy, że związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.
Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ww. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane w części dotyczącej tych czynności.
W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wydawanie nagród zwycięzcom stanowi nierozerwalny element kompleksowej usługi świadczonej przez agencję reklamową (organizatora) na rzecz Spółki, polegającej na organizacji i obsłudze akcji promocyjnej konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej mających na celu promocję produktów znajdujących się w ofercie Spółki.
Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Dopiero za pewne odstępstwo i wyjątek należy uznać potraktowanie kilku świadczeń za jedno złożone.
Zaznaczyć należy, iż tut. Organ nie sprzeciwia się rozumieniu samej istoty świadczeń złożonych, opartych na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jednakże z orzecznictwa tego płynie wniosek, iż o świadczeniu złożonym można mówić, jeśli istnieje funkcjonalny związek pomiędzy poszczególnymi elementami świadczenia na tyle ścisły, by nie można było wydzielić z tego świadczenia jego poszczególnych elementów i potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Muszą one stanowić jedną nierozerwalną całość.
Ponadto zwrócić należy uwagę, że problem skutków podatkowych dotyczących organizowania i funkcjonowania programów lojalnościowych był przedmiotem analizy TSUE w wyroku z dnia 7 października 2010 r. w sprawach połączonych Commissioners for Her Majestys Revenue and Customs c. Loyalty Management UK i Baxi Group Ltd (C-53/09 i C-55/09).
W powyższej sprawie Spółka Baxi, wprowadziła program lojalnościowy dla klientów mający zachęcić ich do nabywania produktów grupy. Klienci uczestniczący w programie, nabywający produkty od Spółki Baxi, otrzymywali punkty, które mogli wymieniać na towary lub usługi, będące prezentami lojalnościowymi. Spółka Baxi (sponsor) zleciła zarządzanie programem lojalnościowym spółce L. (podmiot zarządzający). W ramach zarządzania programem lojalnościowym podmiot zarządzający nabywał i dostarczał klientom prezenty lojalnościowe.
W wyroku tym Trybunał stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem sponsora.
Odnosząc się do kwestii możliwości uznania świadczonej przez podmiot zarządzający usługi za jedno świadczenie kompleksowe, TSUE uznał, że płatność dokonywana przez Baxi na rzecz podmiotu zarządzającego może zostać podzielona na dwa elementy, z których każde odpowiada odrębnemu świadczeniu.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż faktura wystawiona przez Zleceniobiorcę dokumentuje jedno złożone świadczenie kompleksowe, bowiem rzeczywisty charakter transakcji wskazuje na dwa odrębne świadczenia, których odbiorcami są dwa odrębne podmioty w przypadku akcji promocyjnej promującej Spółkę Wnioskodawca, w przypadku przekazywania nagród w danej akcji promocyjnej beneficjenci: zwycięzcy w konkursie i loterii i uczestnicy sprzedaży premiowej. Zauważyć należy, że Wnioskodawca w odniesieniu do przekazywanych przez Zleceniobiorcę towarów nie nabywa prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, lecz występuje jedynie jako podmiot trzeci, dokonujący zapłaty za dostawę towarów dokonywaną przez Zleceniobiorcę na rzecz beneficjentów.
W konsekwencji wynagrodzenie wypłacone przez Wnioskodawcę Zleceniobiorcy obejmuje dwa elementy. Pierwszym elementem tej kwoty jest wynagrodzenie za usługi marketingowe świadczone przez Zleceniobiorcę na rzecz Wnioskodawcy. Natomiast drugim elementem kwoty jest wynagrodzenie płacone przez Wnioskodawcę za dostawę towarów dokonywaną przez Zleceniobiorcę na rzecz beneficjentów.
W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych przez Spółkę udokumentowanych fakturą VAT wyłącznie w zakresie nabywanych usług marketingowych z uwagi na pośredni wpływ na wysokość osiąganych przez Spółkę obrotów, które mają związek z generowaniem sprzedaży opodatkowanej, zgodnie z przesłanką wynikającą z art. 86 ust. 1.
Natomiast Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, od wydatków udokumentowanych fakturą VAT dotyczącą nabywanych przez Zleceniobiorcę towarów, przekazywanych następnie nieodpłatnie beneficjentom, bowiem Wnioskodawca nie nabywa prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, natomiast ta część kwoty stanowi zapłatę przez Wnioskodawcę (jako podmiot trzeci) za dostawę towarów dokonywanych przez Zleceniobiorcę na rzecz beneficjentów.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż w powyższym zakresie mamy do czynienia z kompleksową usługą marketingową stanowiącą jedną transakcję i Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia pełnej kwoty podatku wynikającego z faktur, należy uznać za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Ponadto, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
W celu wsparcia sprzedaży i promocji swoich wyrobów oraz marki Spółka inicjuje różne akcje marketingowe, polegające m.in. na przeprowadzeniu konkursów, loterii promocyjnych oraz sprzedaży premiowej. W ramach tych akcji, po spełnieniu kryteriów określonych w regulaminie promocji, uczestnikom są przyznawane i wydawane nagrody, którymi mogą być towary lub usługi.
Uczestnikami akcji promocyjnych są zarówno konsumenci jak i kontrahenci (regionalne centra dystrybucji oraz przedstawiciele handlowi dystrybutorów).
Konkursy, loterie promocyjne i sprzedaż premiowa są organizowane na zlecenie Spółki przez agencje reklamowe. Zasady prowadzenia danej akcji określa regulamin, w którym agencja reklamowa jest wskazana jako organizator odpowiedniego konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej. Agencja jako organizator ponosi odpowiedzialność za treść regulaminu, przebieg akcji, wydanie nagród oraz rozpatrzenie ewentualnych reklamacji.
Do zadań agencji reklamowej należy zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu, w tym w szczególności:
- Przygotowanie we współpracy ze Spółką koncepcji danej akcji promocyjnej, materiałów reklamowych, promocji w mediach,
- Opracowanie regulaminu akcji,
- Zakupienie we własnym imieniu od podmiotów trzecich nagród dla zwycięzców w konkursach, loteriach promocyjnych i sprzedaży premiowej,
- Zapewnienie technicznej obsługi akcji (opracowanie projektu marketingowego, czynności administracyjne, udzielanie informacji osobom biorącym udział w akcji, tworzenie regulaminów, kontakt z mediami, występowanie w roli płatnika PIT, prowadzenie rejestru zwycięzców),
- W przypadku konkursów i loterii-powiadomienie zwycięzców o wygranej, wydanie nagród.
W niektórych przypadkach regulamin może wskazywać, że dana akcja jest prowadzona na zlecenie Spółki. Spółka ma prawo wypowiedzieć się co do rodzaju i wartości nagród, akceptować budżet danej akcji.
W przypadku konkursów i loterii organizator powołuje specjalną komisję sprawującą nadzór nad prawidłowym przebiegiem akcji.
Za czynności wykonywane przez agencję reklamową (organizatora akcji) w ramach udzielonego przez Spółkę zlecenia należne jest jej wynagrodzenie. Wynagrodzenie to kalkulowane jest jako suma wszystkich poniesionych kosztów przez agencję w związku z realizacją zlecenia oraz prowizji agencji.
Istotnym kosztem uwzględnionym w wynagrodzeniu agencji reklamowej (organizatora) jest koszt zakupu nagród dla celów konkursu, loterii oraz sprzedaży premiowej. Agencja reklamowa (organizator) wystawia na rzecz Spółki fakturę VAT na pełną kwotę wynagrodzenia, stosując stawkę podstawową podatku VAT-23%.
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy w związku z nieodpłatnymi wydaniami towarów przez Zleceniobiorcę, Spółka będzie obowiązana te wydania opodatkować na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.
Brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy wskazuje, że ustawa zrównuje nieodpłatne przekazanie towarów z dostawą towarów w przypadku, gdy następuje wydanie towarów, towary będące przedmiotem tego nieodpłatnego wydania należą do przedsiębiorstwa podatnika oraz jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
W przedmiotowej sprawie towary przekazywane w celu promocji Wnioskodawcy nie są własnością Spółki. Towary te są nabywane przez Zleceniobiorcę we własnym imieniu i na własny rachunek, który następnie w ramach obowiązków wynikających z zawartej umowy dokonuje ich przekazania beneficjentom. Zatem to Zleceniobiorca nabywa towary i przenosi prawo do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel.
W konsekwencji nie można uznać, że Spółka dokonuje przekazania towarów należących do jej przedsiębiorstwa. Tym samym, nie można też uznać, że spełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca konieczność naliczenia podatku VAT przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie może być podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku VAT z tytułu przekazania zwycięzcom konkursów lub loterii nagród w postaci towarów lub przekazania towarów promocyjnych uczestnikom sprzedaży premiowej, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie opodatkowania wydań towarów u Wnioskodawcy w sytuacji przedstawionej we wniosku. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast opodatkowania wydań towarów przez Zleceniobiorcę Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa, dla Zleceniobiorcy Wnioskodawcy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 245 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi