Czy Fundacja będąca zwolnionym podatnikiem VAT (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007) jest uprawniona do odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie ... - Interpretacja - IPTPP1/443-223/13-2/IG

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 20.05.2013, sygn. IPTPP1/443-223/13-2/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Fundacja będąca zwolnionym podatnikiem VAT (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007) jest uprawniona do odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja jest organizacją non-profit. Wykonuje ona tylko czynności zwolnione z podatku od towarów i usług i po wyrejestrowaniu się jest zwolnionym podatnikiem VAT (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007).

Do statutowych celów Fundacji należy m. in. podnoszenie świadomości prawnej społeczeństwa poprzez udzielanie bezpłatnej pomocy prawnej. Realizuje ona obecnie wiele projektów finansowanych z funduszy europejskich i budżetu państwa.

Jednym z nich jest projekt realizowany od dnia 1 stycznia 2013 roku pt. "". Projekt ten jest finansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji.

Zarządzająca na poziomie krajowym środkami europejskimi Władza Wdrażająca Programy Europejskie podlegająca Ministerstwu Spraw Wewnętrznych, nałożyła na Fundację obowiązek dołączenia do raportu finansowego, kopii indywidualnej interpretacji potwierdzającej, że Fundacja nie może odzyskać opłaconego podatku VAT (co jest warunkiem kwalifikowalności podatku od towarów i usług). Uzyskanie takiej interpretacji jest zatem niezbędne do rozliczenia już wydanych środków i uzyskania dalszej części dofinansowania projektu.

Środki z dotacji zgodnie z umową przechowywane są na ogólnym rachunku Fundacji (nie ma obowiązku korzystania z odrębnego subkonta).

Faktury za zakupione towary i usługi będą wystawiane na Wnioskodawcę czyli Fundację.

Dofinansowanie odbędzie się w ramach Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów, wdrażanego w latach 2007-2013, jako część programu ogólnego "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi"

Fundacja od 1 kwietnia 2007 roku nie składa deklaracji VAT 7, jest zwolnionym podatnikiem VAT. Fundacja jest zarejestrowanym, ale nie jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja będąca zwolnionym podatnikiem VAT (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007) jest uprawniona do odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja nie jest uprawniona do odliczania lub odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji.

Zgodnie z art. 86 ustawy, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, iż jako nieprowadząca działalności gospodarczej organizacja non-profit, Fundacja nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Fundacja nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani do jego odzyskania (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007). W związku z powyższym, podatek VAT należy uznać za koszt kwalifikowalny w projekcie.

Wykorzystywane środki nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatek VAT płacony w cenie zakupywanych do projektu towarów i usług, nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Fundacji nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z otrzymanych od Władzy Wdrażającej kwot na realizację projektu "" nie wynika żadna sprzedaż, a wiec dotacja nie ma wpływu na cenę, tym samym więc nie jest wliczana do obrotu. Stąd nie ma prawnej możliwości do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w rozliczeniach w deklaracji VAT-7 z Urzędem Skarbowym. Jeśli niemożliwym jest odliczenie podatku VAT w deklaracji VAT-7, dlatego może on być kosztem kwalifikowalnym w realizowanym projekcie. W budżecie realizowanego projektu kosztem kwalifikowalnym są wartości brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu od 01 kwietnia 2013r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku ORD-IN wynika, że Wnioskodawca, który nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, realizuje projekt pt. "". Projekt ten jest finansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji. Faktury za zakupione towary i usługi będą wystawiane na Wnioskodawcę. Wykorzystywane środki nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatek VAT płacony w cenie zakupywanych do projektu towarów i usług, nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i poniesione wydatki w związku z realizacją ww. projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca, z tego tytułu, nie będzie miał prawa od zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu , ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, efekty projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 154 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi