Temat interpretacji
Skoro wymienione wydatki - w części, w której są odsprzedawane najemcy - mają związek z czynnościami opodatkowanymi i Wnioskodawca ma możliwość określenia kwot podatku naliczonego związanych z tymi czynnościami, Wnioskodawcy przysługuje w takim zakresie prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z zakupem wskazanych mediów.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2011r. (data wpływu 20.07.2011r.) uzupełnionym w dniu 27.10.2011r. na wezwanie organu z dnia 11.10.2011r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu odpłatności za energię elektryczną, wodę i odprowadzanie ścieków jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20.07.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu odpłatności za energię elektryczną, wodę i odprowadzanie ścieków.
Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 21.10.2011r. (data wpływu 27.10.2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 11.10.2011r.
W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.
Biblioteka jest samorządową instytucją kultury. Jej celem statutowym jest gromadzenie, opracowanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych oraz ich udostępnienie, prowadzenie wymiany międzybibliotecznej, pełnienie funkcji ośrodka informacji biblioteczno-bibliograficznej, organizacja form pracy z czytelnikiem służących popularyzowaniu kultury, nauki i sztuki. Źródłem finansowania działalności są dotacja podmiotowa i celowa oraz przychody własne uzyskiwane ze sprzedaży usług i opłat. Instytucja jako czynny podatnik VAT wykonuje czynności zwolnione, całkowicie nieodpłatne oraz czynności opodatkowane podatkiem VAT. Czynności opodatkowane to:
- wynajem pomieszczeń,
- odsprzedaż towarów i usług dodatkowych z tyt. wynajmu,
- odsprzedaż towarów i usług,
- odpłatność za prywatne rozmowy telefoniczne pracowników.
Występuje również sprzedaż zwolniona z tytułu:
- sprzedaży kart bibliotecznych,
- zwrotu kosztów wypożyczeń międzybibliotecznych,
- innych usług bibliotecznych zwolnionych z podatku VAT o symbolu PKWIU 92.51.11.
Biblioteka obciąża najemcę fakturą VAT z tyt. czynszu do 10-ego każdego miesiąca z góry stosując 23% stawkę VAT. Dodatkowo Wnioskodawca obciąża najemcę za zużycie mediów (energii elektrycznej, wody, ścieków) na podstawie wskazań podliczników za miniony miesiąc z dołu zgodnie z ustaleniami umowy dzierżawy, stosując również stawkę VAT 23%.
Na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT Biblioteka odlicza VAT od zakupów energii elektrycznej, zużycia wody i ścieków oraz rozmów telefonicznych, które częściowo są odsprzedawane najemcy na podstawie wskazań podliczników, pracownikom na podstawie bilingów.Nie jest możliwe wyodrębnienie części kwot zakupów materiałów i usług związanych z działalnością opodatkowaną, zwolnioną i nieodpłatną. Są to m.in.: przeglądy instalacji elektrycznej, instalacji kominowej, konserwacja systemu p/pożarowego i systemu antywłamaniowego; itp.
W otrzymanej interpretacji Wnioskodawca uzyskał odpowiedź, że biblioteka w celu realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. towarami i usługami może zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Wskaźnik proporcji wyliczony na podstawie powyższego przepisu, za rok 2010 wynosi 79% i jest niereprezentatywny dla Biblioteki, ponieważ nie uwzględnia wyceny świadczeń nieodpłatnych sfinansowanych dotacją podmiotową. VAT zawarty w fakturach zakupu do działalności nieodpłatnej nie może być odliczony. W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca może zastosować następujące metody:
- uzasadnionym i miarodajnym kluczem podziału może być procentowy udział powierzchni budynku Biblioteki przeznaczony na działalność gospodarczą (wynajem) do powierzchni użytkowej całego budynku. Wskaźnik wynosi 17%. Posłuży do ustalenia kwoty podatku VAT do odliczenia, przy zakupach materiałów i usług związanych z działalnością gospodarczą opodatkowaną, zwolnioną i nieodpłatną.
- Wnioskodawca przyporządkował w odpowiednich częściach podatek naliczony do poszczególnych kategorii działalności: niepodlegającej (nieodpłatnej) i podlegającej opodatkowaniu (w tym opodatkowanej i zwolnionej), w oparciu o zaprezentowany poniżej uzasadniony klucz podziału.
Działalność niepodlegająca podatkowi VAT to wartość nieodpłatnych świadczeń, które Wnioskodawca wycenia na podstawie dotacji finansującej koszty wspólne za rok poprzedni:
- otrzymana dotacja na działalność bieżącą ogółem w roku 2010 z tego:
- b) wynagrodzenia z pochodnymi sfinansowane dotacją,
- inne koszty sfinansowane dotacją (podatek od nieruchomości, delegacje, ryczałty, ubezpieczenie majątku),
- wycena świadczeń nieodpłatnych i kosztów wspólnych
d = a b c.
Na podstawie danych za rok poprzedni Biblioteka wylicza proporcję według wzoru:
Patrz Wniosek ORD-IN
Wskaźnik za rok 2010 wynosi 16%. Podlegałby korekcie po upływie roku z uwzględnieniem proporcji obliczonej według powyższych zasad ale na podstawie danych liczbowych z roku podatkowego.
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nieodpłatne świadczenia sfinansowane dotacją podmiotową to:
- udostępnianie zbiorów bibliotecznych czytelnikom za pośrednictwem wypożyczalni,
- udostępnianie zbiorów bibliotecznych czytelnikom na miejscu w czytelni,
- praca z czytelnikami służąca popularyzowaniu kultury, nauki i sztuki poprzez organizowanie:
- spotkań autorskich z czytelnikami,
- konkursów recytatorskich,
- konkursów poetyckich,
- konkursów literackich,
- lekcji literackich.
Najemcy wynajmowane są pomieszczenia użytkowe piwnice znajdujące się pod budynkiem biblioteki na cele działalności gospodarczej.
Wnioskodawca wskazał również, że pytanie nr 2 o poprawność obciążenia najemcy dotyczy stawki VAT za zużycie wody i odprowadzanie nieczystości.
Biblioteka od stycznia 2011r. stosuje stawkę podstawową 23% VAT, traktując dostawę wody i odprowadzanie nieczystości jako świadczenie dodatkowe związane z wynajmem lokalu. Fakturę za zakup wody i odprowadzanie nieczystości od dostawcy Wnioskodawca otrzymuje ze stawką 8% VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy istnieje możliwość poprawy proporcji do bardziej adekwatnej dla Biblioteki i którą metodę liczenia (A czy B) może zastosować Wnioskodawca...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad3) (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).
Zdaniem Wnioskodawcy odliczenie VAT naliczonego dotyczącego zakupu energii elektrycznej (energii czynnej i usług dystrybucji energii), zużycia wody i ścieków na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT jest poprawne. Biblioteka dokładnie określa kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wyliczeń tych dokonuje na podstawie faktur sprzedaży, które są wystawiane najemcy po dokonaniu odczytów podliczników i znajomości ceny odsprzedaży mediów. Ceny odsprzedawanych mediów są takie same jak ceny ich zakupu. Kserokopie faktur są dołączane do faktur zakupu i służą do określenia wartości zakupu usługi, towaru i kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. W przypadku wody i ścieków w zakresie VAT należnego Wnioskodawca stosuje 23% VAT, natomiast odlicza VAT naliczony stosując stawkę 8%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu odpłatności za energię elektryczną, wodę i odprowadzanie ścieków, uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Z cyt. powyżej uregulowania art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Wskazana powyżej zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych, bądź niepodlegających opodatkowaniu. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.
Jak stwierdzono w wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej nr IPPP1-443-1133/11-5/JL, wydatki ponoszone przez Bibliotekę na zakup energii elektrycznej, wody i odprowadzanie ścieków, w części, w której są odsprzedawane najemcy, stanowią element składowy świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie wynajmu lokali użytkowych usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Na podstawie powyższego należy zatem stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie spełniona została podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego związek wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych (najem).
Biblioteka wskazała ponadto, iż dokładnie określa kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wyliczeń tych dokonuje na podstawie faktur sprzedaży, które są wystawiane najemcy po dokonaniu odczytów podliczników i znajomości ceny odsprzedaży mediów. Ceny odsprzedawanych mediów są takie same jak ceny ich zakupu. Kserokopie faktur są dołączane do faktur zakupu i służą do określenia wartości zakupu usługi, towaru i kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. W przypadku wody i ścieków w zakresie VAT należnego Wnioskodawca stosuje 23% VAT, natomiast odlicza VAT naliczony stosując stawkę 8%.
Należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawca prawidłowo odlicza VAT naliczony od zakupu energii elektrycznej, zużycia wody i ścieków, który to koszt jest częściowo przenoszony na najemcę. Skoro wymienione wydatki - w części, w której są odsprzedawane najemcy - mają związek z czynnościami opodatkowanymi i Wnioskodawca ma możliwość określenia kwot podatku naliczonego związanych z tymi czynnościami, Wnioskodawcy przysługuje w takim zakresie prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z zakupem wskazanych mediów.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W odniesieniu do pytań nr 1 i 2 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
IPPP1-443-1133/11-4/JL, interpretacja indywidualna
IPPP1-443-1133/11-5/JL, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie