Zwolnienie podmiotowe i brak podstaw do korekty podatku naliczonego. - Interpretacja - ITPP1/443-1365/11/DM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.12.2011, sygn. ITPP1/443-1365/11/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie podmiotowe i brak podstaw do korekty podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) uzupełnionym w dniu 29 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego i braku podstaw do korekty podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 29 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego i braku podstaw do korekty podatku naliczonego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od dnia 1 stycznia 1994 r. prowadził Pan działalność gospodarczą w zakresie handlu odzieżą. Był i nadal jest Pan podatnikiem VAT. W 1998 r. wybudował Pan nieruchomość, której piętro przeznaczył na mieszkanie, natomiast parter na prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą. Od wydatków dotyczących budowy lokalu użytkowego na bieżąco odliczał Pan w deklaracjach podatek naliczony. Lokal (sklep) został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w listopadzie 1998 r. W lokalu tym działalność handlową prowadził Pan do dnia 28 kwietnia 2011 r. (likwidacja). Nie ma Pan zamiaru sprzedawać lokalu, ale postanowił go wynajmować. Od 1 maja 2011 r. podpisał Pan umowę wynajmu na działalność gospodarczą. Z uwagi na to, że do 28 kwietnia 2011 r. był Pan czynnym podatnikiem VAT, to od przychodów z wynajmu co miesiąc składa deklaracje VAT-7 i odprowadza podatek. Jest Pan pewien, że w tym roku nie przekroczy kwoty 150.000 zł i chciałby wybrać zwolnienie od podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2012 r. i nie dokonywać korekty podatku naliczonego.

Ponadto z uzupełnienia wniosku wynika, że w stosunku od lokalu użytkowego stanowiącego środek trwały nie ponosił Pan wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Wartość początkowa lokalu użytkowego od 4 listopada 1998 r. do 28 kwietnia 2011 r. nie uległa zmianie. Nadmienia Pan również, że lokal ten budował w latach 1996-1998 i będąc podatnikiem VAT odliczał na bieżąco podatek dotyczący faktur VAT związanych z jego budową.

W związku z powyższym w złożonym wniosku zadano pytania sprowadzające się do zagadnienia od kiedy ma Pan prawo wybrać zwolnienie, czy począwszy od 1 stycznia 2012 r. czy dopiero po upływie 2 lat od wynajmu lokalu, jak również, czy nie ma Pan obowiązku sporządzenia korekty VAT-u naliczonego w związku z przeznaczeniem nieruchomości na działalność zwolnioną...

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, w 2011 r. nie zostanie przekroczona kwota przychodu w wysokości 150.00 zł z tytułu wynajmu, zatem od dnia 1 stycznia 2012 r. będzie Pan mógł wybrać zwolnienie od podatku od towarów i usług oraz nie będzie miał obowiązku sporządzania korekty podatku odliczonego od nieruchomości, którą budował w latach 1996-1998 i w której prowadzona była działalność gospodarcza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 11 cyt. ustawy podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust.1.

Stosownie do art. 113 ust. 13 ww. ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:

    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Uwzględniając powyższe, jak również zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, z którego nie wynika by wykonywał Pan czynności określone w art. 113 ust. 13 ww. ustawy, wskazać należy, że w sytuacji, gdy osiągnięty przez Pana w 2011 r. obrót w istocie nie przekroczy limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2012 r. może Pan skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 11 cyt. ustawy.

W sytuacji, gdy od dnia 1 stycznia 2011 r. skorzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, należy rozważyć ewentualną konieczność dokonania korekty podatku odliczonego przy budowie środka trwałego.

Zasady korekty podatku naliczonego regulują przepisy art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zasadniczo przepis ten dotyczy podatników prowadzących działalność mieszaną, jednak odnosi się również do zmiany przeznaczenia towarów, co ma miejsce m.in. w przypadku powrotu przez czynnego podatnika VAT do statusu podatnika zwolnionego z tego podatku.

W szczególności obowiązek skorygowania odliczonego podatku nałożony jest przez art. 91 ust. 7 ww. ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu zasady dokonywania korekt podatku określone w art. 91 ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Przepis ten nakazuje więc dokonanie korekty podatnikom, którzy odliczyli podatek naliczony w całości, jako że nabyty towar miał służyć wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

Wskazany przepis nie ma jednak zastosowania w odniesieniu do przypadków określonych w art. 163 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, że w stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed dniem 1 maja 2004 r. stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 175 (tj. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, podatnik dokonujący sprzedaży towarów opodatkowanych i zwolnionych od podatku obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

Podatnik może zmniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego, związaną ze sprzedażą opodatkowaną art. 20 ust. 2 cyt. ustawy.

Na podstawie art. 20 ust. 3 tej ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może także zmniejszyć podatek należny o taką część podatku naliczonego, która odpowiada procentowemu udziałowi wartości sprzedaży towarów opodatkowanych podatkiem w wartości sprzedaży ogółem. Przy ustalaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się kwot podatku.

W myśl art. 20 ust. 4 ww. ustawy w przypadku nabycia towarów, o których mowa w art. 21 ust. 3, procentowy udział wartości sprzedaży towarów opodatkowanych w wartości sprzedaży ogółem oblicza się na podstawie sprzedaży z ostatnich sześciu miesięcy. Przepis ust. 3 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 20 ust. 5 ww. ustawy, podatnicy dokonujący czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1-3, w okresie krótszym niż sześć miesięcy obliczają procentowy udział zgodnie z ust. 3, przy czym po upływie sześciu miesięcy od rozpoczęcia działalności wyliczają ten udział zgodnie z ust. 4 i dokonują korekty podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że ww. unormowania nie przewidywały korekty podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług zaliczanych do środków trwałych podlegających amortyzacji po okresie dłuższym niż 6 miesięcy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w przypadku wyboru przez Pana od dnia 1 stycznia 2012 r. zwolnienia podmiotowego od podatku, w stosunku do zakupów towarów i usług związanych z budową, stanowiącego środek trwały lokalu użytkowego, oddanego do użytkowania przed 2004 r., nie będzie Pan zobowiązanym do dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego.

Z wyżej wskazanych względów stanowisko wyrażone we wniosku uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy