Temat interpretacji
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi agenta IATA polegające na pośredniczeniu w sprzedaży biletów lotniczych na liniach międzynarodowych, są opodatkowane według stawki VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z art. 83 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy o ile przedmiotowe usługi są usługami transportu międzynarodowego oraz Zainteresowany posiada dokumenty stanowiące dowód świadczenia tych usług, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy.Natomiast usługi agenta IATA polegające na pośredniczeniu w sprzedaży biletów lotniczych na liniach krajowych, są opodatkowana według stawki VAT 23%.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki dla świadczenia przez agenta IATA usług pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych:
- na usługi przewozów krajowych jest prawidłowe,
- na usługi przewozów międzynarodowych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki dla świadczenia przez agenta IATA usług pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Firma jest licencjonowanym agentem IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych). Jako agent IATA zakupuje bilety lotnicze, które następnie odsprzedaje tylko jednej innej firmie, która zajmuje się bezpośrednią sprzedażą biletów dla klientów końcowych (pasażerów). Firma ta dokonuje ostatecznej sprzedaży biletów lotniczych i przesyła dokumenty przewozowe wystawione przez Wnioskodawcę pasażerom. Odsprzedaż biletów następuje w cenach ich zakupu. Usługobiorca wykonywanych przez Wnioskodawcę usług posiada swoją siedzibę na terytorium kraju. Wnioskodawca posiada dokumenty stanowiące dowód zakupu biletów lotniczych w postaci bilingów sprzedaży od firmy BSP IDFS Poland, które dokumentują zakup biletów lotniczych. Wnioskodawca za świadczone usługi agenta IATA (wystawianie dokumentów przewozowych na krajowe i międzynarodowe przewozy lotnicze) na rzecz innej firmy pobiera od tej firmy (świadczeniobiorcy) miesięczną opłatę. Wysokość pobieranej opłaty zależy od wielu czynników między innymi od ilości sprzedanych biletów, zaangażowania czasowego zatrudnianych przez Wnioskodawcę pracowników. Opłata ta jest podzielona na dwie części. Część stałą dotyczącą możliwości korzystania z usług agenta IATA, oraz część zmienną zależną od ilości wystawionych biletów lotniczych i innych czynników wpływających na czas realizacji świadczonych usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaką stawkę VAT należy zastosować dla wykonywanych usług agenta IATA do wystawiania dokumentów przewozowych transportu międzynarodowego i transportu na terenie kraju...
- Dla usługi wystawiania dokumentów przewozowych transportu międzynarodowego stawkę 0 czy 23%...
- Dla usługi wystawiania dokumentów przewozowych transportu krajowego stawkę 8 czy 23%...
Zdaniem Wnioskodawcy, dla usług agenta IATA zarówno w lotniczym transporcie międzynarodowym jak i krajowym, które w rozumieniu Wnioskodawcy są usługami w zakresie wystawiania dokumentów przewozowych na krajowe i międzynarodowe przewozy lotnicze, wykonywane przez przewoźników lotniczych, zrzeszonych w Międzynarodowym Zrzeszeniu Transportu Lotniczego (IATA) oraz nie wpływają na cenę biletów, należy zastosować podstawową stawkę VAT, obecnie 23%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się,
- w części dotyczącej stawki podatku VAT dla świadczenia usług w zakresie pośredniczenia sprzedaży biletów lotniczych na usługi przewozów krajowych za prawidłowe,
- w części dotyczącej stawki podatku VAT dla świadczenia usług w zakresie pośredniczenia sprzedaży biletów lotniczych na usługi przewozów międzynarodowych za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwaną dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami inwestycyjnymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 3.
Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy od 1 stycznia 2011 do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 23%
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i z przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnieniem od podatku.
Usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy opodatkowane są stawką podatku w wysokości 0%.
Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
- z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).
Przez usługi transportu międzynarodowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 (art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy).
Natomiast stosownie do ust. 5 pkt 4 powyższego artykułu, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są, w przypadku transportu osób międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.
Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że usługi pośrednictwa, które dotyczą usługi transportu międzynarodowego, traktowane są przez ustawodawcę tak samo jak usługi transportu międzynarodowego. Dla usług transportu międzynarodowego osób ustawodawca przewidział możliwość zastosowania 0% stawki, przy spełnieniu warunku posiadania przez podatnika dokumentów stanowiących dowód świadczenia tych usług, wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest sytuacja, w której Wnioskodawca świadczy zarówno usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów międzynarodowych jak i biletów krajowych.
W odniesieniu do stawki dla usług transportu, świadczonych na terytorium kraju, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%.
W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych 8% stawką podatku, w pozycji 161 wymieniono usługi z grupowania PKWiU 51.10.1 Transport lotniczy pasażerski wyłącznie przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie i pozarozkładowe pasażerskie.
Objęcie stawką 8% przewidzianą dla usług przewozów lotniczych pasażerów na trasach krajowych nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania. Zarówno z treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział opodatkowania stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku dla usług pośrednictwa w sprzedaży biletów na usługi przewóz lotniczych na trasach krajowych na rzecz podatnika posiadającego siedzibę na terytorium kraju.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest licencjonowanym agentem IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych). Jako agent IATA zakupuje bilety lotnicze, które następnie odsprzedaje tylko jednej innej firmie, która zajmuje się bezpośrednią sprzedażą biletów dla klientów końcowych (pasażerów). Firma ta dokonuje ostatecznej sprzedaży biletów lotniczych i przesyła dokumenty przewozowe wystawione przez Wnioskodawcę pasażerom. Odsprzedaż biletów następuje w cenach ich zakupu. Usługobiorca wykonywanych przez Wnioskodawcę usług posiada swoją siedzibę na terytorium kraju. Zainteresowany posiada dokumenty stanowiące dowód zakupu biletów lotniczych w postaci bilingów sprzedaży od firmy BSP IDFS Poland, które dokumentują zakup biletów lotniczych. Wnioskodawca za świadczone usługi agenta IATA (wystawianie dokumentów przewozowych na krajowe i międzynarodowe przewozy lotnicze) na rzecz innej firmy pobiera od tej firmy (świadczeniobiorcy) miesięczną opłatę. Wysokość pobieranej opłaty zależy od wielu czynników między innymi od ilości sprzedanych biletów, zaangażowania czasowego zatrudnianych przez Wnioskodawcę pracowników. Opłata ta jest podzielona na dwie części. Część stałą dotyczącą możliwości korzystania z usług agenta IATA, oraz część zmienną zależną od ilości wystawionych biletów lotniczych i innych czynników wpływających na czas realizacji świadczonych usług.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi agenta IATA polegające na pośredniczeniu w sprzedaży biletów lotniczych na liniach międzynarodowych, są opodatkowane według stawki VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z art. 83 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy o ile przedmiotowe usługi są usługami transportu międzynarodowego oraz Zainteresowany posiada dokumenty stanowiące dowód świadczenia tych usług, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy.
Natomiast usługi agenta IATA polegające na pośredniczeniu w sprzedaży biletów lotniczych na liniach krajowych, są opodatkowana według stawki VAT 23%.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego.
Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi