Czy świadczone przez Gminę usługi odprowadzenia ścieków stanowią czynności opodatkowane VAT? - Interpretacja - IPTPP1/443-915/11-2/MW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.12.2011, sygn. IPTPP1/443-915/11-2/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy świadczone przez Gminę usługi odprowadzenia ścieków stanowią czynności opodatkowane VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu 26 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi odprowadzenia ścieków przez Gminę jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi odprowadzenia ścieków przez Gminę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina realizuje inwestycję w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach.

Pierwsze wydatki związane z przedmiotową inwestycją, dotyczące w szczególności przygotowania dokumentacji technicznej oraz aktualizacji kosztorysów inwestorskich, Gmina poniosła już w 2007 r. Dotychczas, nie rozpoczęto jeszcze użytkowania przedmiotowej infrastruktury, tj. nie nastąpiło jeszcze oddanie do użytkowania przedmiotowej sieci kanalizacyjnej ani nie podłączono do niej żadnego użytkownika i nie zawarto żadnej umowy na świadczenie usług odprowadzania ścieków. W związku z realizacją tej inwestycji Gmina otrzymuje od dostawców faktury VAT dokumentujące nabycie usług i towarów (zasadniczo są to usługi budowlane).

W trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji Gmina rozważała następujące dwie opcje wykorzystania przedmiotowej infrastruktury po jej wybudowaniu i oddaniu do użytkowania:

  1. odpłatne udostępnienie na podstawie umowy dzierżawy przedmiotowej infrastruktury jednoosobowej spółce gminnej prowadzącej na terenie Gminy działalność w zakresie gospodarki wodno-ściekowej lub
  2. odpłatne świadczenie przez Gminę na rzecz mieszkańców (względnie firm i innych instytucji zlokalizowanych na obszarze wskazanych miejscowości) usług odprowadzania ścieków przy pomocy przedmiotowej infrastruktury.

Ostatecznie Gmina postanowiła wdrożyć drugie z powyższych rozwiązań. Tym samym ustalono, iż przedmiotowa sieć kanalizacyjna, po jej uruchomieniu będzie służyła Gminie do świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków.

W związku z powyższym, Gmina zawrze odpowiednie umowy z mieszkańcami (względnie firmami i innymi instytucjami zlokalizowanymi na obszarze wskazanych miejscowości) i będzie ich obciążać za świadczone usługi odprowadzania ścieków, które będzie dokumentować wystawianymi fakturami VAT. Faktury te Gmina będzie ujmowała w rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7.

Dla celów świadczenia powyższych usług Gmina zamierza zlecić techniczną obsługę przedmiotowej infrastruktury oraz związane z tym obowiązki administratorowi, na podstawie stosownej umowy, na mocy której będzie on odpowiedzialny m.in. za zawieranie w imieniu Gminy, na podstawie pełnomocnictwa, umów z mieszkańcami, pobieranie od mieszkańców należnych Gminie opłat za usługi odprowadzania ścieków i przekazywanie ich na rachunek Gminy, wystawianie w imieniu Gminy faktur VAT.

Wszelkie podejmowane przez administratora w powyższym zakresie czynności wykonywane będą jednak w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach VAT za świadczenie usług odprowadzania ścieków, jako sprzedawca widnieć będzie Gmina i to Gmina będzie ujmować te faktury w swej ewidencji sprzedaży oraz będzie deklarować i odprowadzać należny z tego tytułu podatek. Pobierane opłaty będą bowiem stanowiły przychody Gminy a nie administratora.

Gmina pozostanie właścicielem sieci kanalizacyjnej i będzie stroną umów na odprowadzanie ścieków z mieszkańcami i innymi odbiorcami (oraz wynikających z tego tytułu praw i obowiązków). Administrator, którym będzie gminna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, będzie za powyższe usługi administrowania otrzymywał od Gminy wynagrodzenie, które będzie dokumentował wystawianymi na rzecz Gminy fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Gminę usługi odprowadzenia ścieków stanowią czynności opodatkowane VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Świadczone usługi odprowadzenia ścieków stanowią czynności opodatkowane VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustaw o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż świadczone na podstawie zawieranych z mieszkańcami umów usługi odprowadzania ścieków, za które Gmina pobiera wynagrodzenie, nie stanowią dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy o VAT powinny być one traktowane jako świadczenie usług. Ponadto, zdaniem Gminy, ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenia, nie przewidują zwolnienia z VAT dla przedstawionych usług.

Gmina pragnie przy tym podkreślić, iż wskazany powyżej sposób traktowania usług odprowadzania ścieków, jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidulnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych. Przykładowo stanowisko takie zostało zaprezentowane w interpretacji z dnia 24 sierpnia 2010 r. o sygn. IPPP3/443- 574/10-2/LK, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie dostarczać wodę mieszkańcom w oparciu o zawarte już umowy oraz będzie zawierać umowy na odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, jako zadanie własne Gminy. W związku z realizacją przedmiotowego projektu wydatki poniesione przez Gminę będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Gmina będzie pobierała od mieszkańców opłaty za odprowadzanie i oczyszczanie ścieków oraz za pobór wody wg stawek określonych w umowach. Gmina będzie wystawiała faktury związane z ww. sprzedażą opodatkowaną, więc dokonywane przez Gminę zakupy (tj. zapłata za wykonanie zadania inwestycyjnego pn.: ..., będzie powiązana ze sprzedażą opodatkowaną Gminy, inwestycja ta będzie generować dochody, które będą dochodami Gminy. Z powyższego wynika, iż towary i usługi nabywano na potrzeby przedmiotowej inwestycji będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Referencje

IPTPP1/443-915/11-3/MW, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi