Czy tzw. wpisowe (pkt 3) jest objęte podatkiem VAT? - Interpretacja - ILPP2/443-1297/11-14/SJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.12.2011, sygn. ILPP2/443-1297/11-14/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy tzw. wpisowe (pkt 3) jest objęte podatkiem VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 7 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania tzw. wpisowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania tzw. wpisowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 28 listopada 2011 r. o oryginał pełnomocnictwa dla osoby występującej w imieniu Wnioskodawcy, doprecyzowanie opisu sprawy oraz o brakującą opłatę za wydanie interpretacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym Gminy. Działa na podstawie statutu. W zakresie swoich zadań Ośrodek wśród usług sportowych i rekreacyjnych świadczy m.in. usługi:

  1. udostępniania pływalni, sauny, jacuzzi w ramach jednego karnetu/biletu, stadionu, siłowni, hali sportowej, salki do aerobiku osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym (szkoły, przedszkola, domy opieki, domy dziecka) oraz Gminie (Urząd Miasta i Gminy), podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym wykupującym czas korzystania z tych obiektów zgodnie z charakterem obiektu rekreacyjnie lub wyczynowo (zależnie od potrzeb), PKWiU z 2008 r. 93.11.10.0 potwierdzone przez Urząd Statystyczny pismem z dnia 7 lipca 2011 r.,
  2. organizacja nauki pływania dla uczniów (obowiązkowy przedmiot w ramach zajęć wychowania fizycznego dla klas III) w grupach zorganizowanych,
  3. organizacja imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym za odpłatnością przez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie tzw. wpisowego), PKWiU z 2008 r. 93.19.19.0,
  4. organizacja imprez sportowych, rekreacyjnych, festynów, zawodów i turniejów dla mieszkańców bez biletowania i innych form odpłatności za wstęp i udział (m.in. na zlecenie z Urzędu Gminy), PKWiU 93.29.19.0,
  5. sprzedaż karnetów indywidualnie i grupowo osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym, tj.: szkoły, przedszkola, domy opieki, domy dziecka oraz Gminie (Urząd Miasta i Gminy), podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym (dla własnych pracowników), na świadczone usługi basenowe wejście na basen,
  6. sprzedaż karnetów indywidualnie i grupowo osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym tj.: szkoły, przedszkola, domy opieki, domy dziecka oraz Gminie (Urząd Miasta i Gminy), podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym (dla własnych pracowników), na świadczone usługi na basenie: PKWiU 96.04.10.0 oraz 86.90.1:
    • zajęcia dla kobiet w ciąży,
    • zajęcia dla niemowlaków,
    • zajęcia aqua aerobicu,
    • pływanie zdrowotne,
    • rehabilitacja,
    • urodzinki na basenie,
  7. organizacja nauki pływania dla dzieci i młodzieży szkolnej lub dorosłych w grupach zorganizowanych i indywidualnie (Szkoła Pływania), PKWiU z 2008 r. 85.51.10.0, usługa świadczona jest odpłatnie.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż usługi sportowo-rekreacyjne, organizacja imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym za odpłatnością poprzez uczestników zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym za odpłatnością przez uczestników zawodów i turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie tzw. wpisowego) stawka wpisowego przeznaczona jest na pokrycie kosztów organizacji imprez, zawodów i turniejów w szczególności na eksploatację obiektu, opłaty sędziów i opieki lekarskiej oraz nagród przyznanych po zakończeniu imprez sportowych, zawodów i turniejów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy tzw. wpisowe (pkt 3) jest objęte podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione w pkt 3 usługi sportowo-rekreacyjne, organizacja imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym za odpłatnością przez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie tzw. wpisowego), PKWIU z 2008 r. 93.19.19.0 Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją, organizowanie zajęć dla dzieci i młodzieży szkolnej (np. nauka gry tenisa stołowego, nauka gry tenisa ziemnego, zajęć sportowych, akcji pod nazwą: ferie zimowe, wakacje lato, imprez po pobraniu tzw. wpisowego od uczestników indywidualnych lub grup), PKWiU z 2008 r. 93.19.19.0 Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Art. 146a ustawy stanowi, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Z treści wniosku wynika, iż Zainteresowany jest zakładem budżetowym Gminy i w zakresie swoich zadań statutowych świadczy m.in. usługi organizacji imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym za odpłatnością przez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie tzw. wpisowego), PKWiU z 2008 r. 93.19.19.0 Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją. Jak wskazał Zainteresowany, stawka wpisowego przeznaczona jest na pokrycie kosztów organizacji imprez, zawodów i turniejów w szczególności na eksploatację obiektu, opłaty sędziów i opieki lekarskiej oraz nagród przyznanych po zakończeniu imprez sportowych, zawodów i turniejów.

Ustosunkowując się do powyższego stwierdzić należy, iż przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Opłata pobierana od uczestników imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym, tj. od osób chcących skorzystać z usług świadczonych przez Wnioskodawcę, jest związana z organizowaniem tych imprez, zawodów i turniejów i pokrywa koszty tej organizacji (w szczególności eksploatację obiektu, opłaty sędziów i opieki lekarskiej oraz nagród przyznawanych po zakończeniu imprez sportowych, zawodów i turniejów).

Zatem opłata za uczestnictwo w imprezie, zawodach, czy też turniejach przez jej uczestników, jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi na rzecz uczestników. Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane po kosztach ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako transakcji odpłatnej w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Reasumując, uiszczanie przez uczestników imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym tzw. wpisowego, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy, będzie podlegać opodatkowaniu stawką podstawową VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W pozostałych zakresach dotyczących podatku od towarów i usług w dniu 19 grudnia 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia: Nr ILPP2/443-1297/11-4/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11 -5/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-6/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-7/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-8/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-9/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-10/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-11/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-12/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-13/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-15/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-16/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-17/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP2/443-1297/11-10/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1297/11-11/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1297/11-12/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1297/11-13/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1297/11-15/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1297/11-16/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1297/11-17/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1297/11-4/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1297/11-5/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1297/11-6/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1297/11-7/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1297/11-8/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1297/11-9/SJ, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu