Temat interpretacji
Opodatkowanie czynności przekazania w formie darowizny znaków towarowych lub innych praw własności intelektualnej, praw autorskich lub pokrewnych praw majątkowych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2012 r. (data wpływu 4 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 7 listopada 2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania w formie darowizny znaków towarowych lub innych praw własności intelektualnej, praw autorskich lub pokrewnych praw majątkowych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 7 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania w formie darowizny znaków towarowych lub innych praw własności intelektualnej, praw autorskich lub pokrewnych praw majątkowych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest jednym z największych na rynku polskim producentów pasz dla drobiu, trzody i bydła. Prowadzi działalność produkcyjną poprzez sieć kilku wytwórni rozmieszczonych na terenie kraju. Jest właścicielem określonych znaków towarowych lub innych praw własności intelektualnej, jak również praw autorskich lub pokrewnych praw majątkowych (dalej łącznie: znaki"). Obecnie rozważa przeprowadzenie restrukturyzacji ukierunkowanej na efektywniejsze wykorzystanie ww. znaków w prowadzonej działalności. W szczególności podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy nie jest zapewnienie prawidłowej ochrony prawnej znaków towarowych (poprzez ich skuteczne zarejestrowanie w stosownych urzędach) ani monitorowanie praktyki rynkowej w celu zidentyfikowania naruszeń praw ochronnych do powyższych znaków. Wnioskodawca jest zainteresowany dalszym wykorzystywaniem znaków w swojej działalności, przy czym wolałaby powierzyć zapewnienie takiej możliwości wyspecjalizowanemu podmiotowi. W konsekwencji, zamierza zawiązać spółkę kapitałową prawa handlowego (dalej: spółka celowa"), w której zostanie na moment powstania jedynym udziałowcem. Jednym z podstawowych przedmiotów działalności utworzonej spółki będzie wykorzystywanie znaków towarowych w działalności gospodarczej poprzez oddawanie ich do odpłatnego korzystania, w szczególności na rzecz Wnioskodawcy. Rozważana jest również możliwość oddawania znaków do odpłatnego korzystania podmiotom trzecim, w tym dostawcom i dystrybutorom w zakresie niezbędnym do realizacji zakładanych celów biznesowych i marketingowych, a także w celu umocnienia relacji z tymi podmiotami. Jednym z założeń planowanego procesu restrukturyzacyjnego jest utworzenie przez podmioty z grupy, podatkowej grupy kapitałowej (PGK") w rozumieniu art. 1a ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, z Wnioskodawcą jako spółką dominującą w rozumieniu art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. b) ww. ustawy oraz spółką celową jako spółką zależną w rozumieniu powyższego przepisu. W konsekwencji, spółka dominująca oraz spółka celowa zamierzają zawrzeć - w formie aktu notarialnego - umowę o utworzeniu PGK, spełniającą wszystkie warunki określone w art. 1a ust 3 ustawy, która zostanie zarejestrowana przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla spółki wybranej jako podmiot reprezentujący PGK.
W chwili zawarcia ww. umowy o utworzeniu PGK oraz w całym okresie jej funkcjonowania, podmioty z grupy będą spełniały wszystkie wymogi warunkujące utworzenie oraz utrzymanie statusu PGK, tj. w szczególności:
- będą spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkami akcyjnymi, posiadającymi siedzibę na terytorium kraju; przeciętny kapitał zakładowy przypadający na każdą ze spółek tworzących PGK, określony w sposób, o którym mowa w art. 16 ust. 7 ustawy, będzie nie niższy niż 1.000.000 PLN;
- Wnioskodawca - jako spółka dominująca - będzie posiadał bezpośrednio nie mniej niż 95% udziałów/akcji w każdej ze spółek zależnych;
- spółka celowa nie będzie posiadała udziałów/akcji w kapitale zakładowym innych spółek wchodzących w skład PGK; w spółkach wchodzących w skład PGK nie będą występowały zaległości we wpłacie podatków stanowiących dochód budżetu państwa;
- w okresie funkcjonowania PGK, podmioty tworzące PGK nie będą korzystać ze zwolnień od podatku dochodowego na podstawie odrębnych przepisów ani nie będą pozostawać w związkach powodujących zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 11 ww. ustawy.
Dodatkowo PGK powinna osiągnąć w każdym roku swojego funkcjonowania minimalny udział dochodów w przychodach w wysokości 3%. W związku z powyższym planowane jest przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz spółki celowej własności znaków towarowych, wykorzystywanych dotychczas w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W momencie dokonania przedmiotowego przekazania, znaki będą stanowić własność Wnioskodawcy oraz nie zostaną ujawnione dla celów podatkowych. Znaki posiadają ustaloną wartość rynkową (a przynajmniej możliwe jest ustalenie tej wartości w drodze odpowiedniej wyceny). W przeszłości Wnioskodawca ponosił w stosunku do niektórych ze znaków różnego rodzaju wydatki związane z rejestracją/obsługą formalną procesu rejestracji, obejmujące w szczególności opłaty za zgłoszenie rejestracyjne, koszty usług prawnych/patentowych oraz rejestracyjnych, ponoszonych w tym zakresie oraz inne podobne koszty. W związku z planowanym przekazaniem poniesie także określone koszty towarzyszące przekazaniu do spółki celowej znaków (np. koszty usług doradczych, aktu notarialnego, opłat sądowych). W czasie trwania PGK własność ww. znaków zostanie przekazana do spółki celowej w formie darowizny, tj. w szczególności podstawą dokonania czynności ww. przekazania będzie umowa darowizny zawarta w sposób oraz w formie wynikającej z odpowiednich przepisów prawa. W związku z przeniesieniem własności znaków, spółka celowa nie dokona ani nie będzie zobowiązana do dokonania na rzecz Wnioskodawcy żadnego świadczenia ekwiwalentnego/zwrotnego ani w chwili otrzymania ww. darowizny, ani w przyszłości. Jednocześnie, wartość przedmiotowego nieodpłatnego przekazania wskazana w umowie darowizny będzie odpowiadała wartości rynkowej znaków, stanowiących przedmiot tej darowizny. Po otrzymaniu darowizny spółka celowa, grupa, w tym Wnioskodawca będą wykorzystywały przedmiotowe znaki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy przekazanie w formie darowizny znaków będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
- W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, czy przekazanie w formie darowizny znaków należy uznać za usługę podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług...
- W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie drugie, czy podstawę opodatkowania usługi polegającej na przekazaniu w formie darowizny znaków, będą stanowić zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy, koszty świadczenia tej usługi poniesione przez podatnika, przedstawione szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego...
Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie w formie darowizny znaków nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Uzasadniając powyższe stanowisko, po powołaniu treści art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wskazał, że aby darowizna znaków podlegała opodatkowaniu konieczne jest spełnienie kryterium przedmiotowego, co jest równoznaczne z tym, że przedmiotem czynności darowizny ma być dostawa towarów (w rozumieniu art. 7 ustawy). bądź świadczenie usług (w rozumieniu art. 8 ustawy). Powołując treść art. 7 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 2 pkt 6, art. 8 ust. 1 ustawy Wnioskodawca stwierdził, że biorąc pod uwagę definicję towarów" zawartą w ustawie należy uznać, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie mamy do czynienia z czynnością dotyczącą dysponowania towarami w jakikolwiek sposób, a zatem w konsekwencji nie dochodzi do dostawy towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Podkreślił, iż definicja usługi" swoim zakresem obejmuje wszystkie czynności, których nie można uznać za dostawę towarów. Skoro w przedstawionym zdarzeniu przyszłym mowa o czynności, której nie można zakwalifikować jako dostawa towarów należy zatem uznać, że jest to świadczenie usługi. Brak możliwości potraktowania przekazania znaków jako dostawy towarów oraz biorąc pod uwagę szeroką definicję świadczenia usług - według Wnioskodawcy - należy uznać, że przekazanie to, zarówno w sposób odpłatny jak i nieodpłatny (np. w drodze darowizny), należy potraktować jako świadczenie usług na podstawie ww. ustawy. Wnioskodawca podkreślił, że co do zasady skutki świadczenia usług na gruncie podatku od towarów i usług są zależne od tego, czy świadczenie następuje w sposób odpłatny czy nieodpłatny. Zgodnie z wyżej cytowanym art. 5 ustawy, co do zasady opodatkowaniu podatkiem podlega jedynie odpłatne świadczenie usług. Po powołaniu treści art. 8 ust. 1 ustawy Wnioskodawca wskazał, że przepis ten odnosi się do odpłatnego świadczenia usług, a więc nie znajdzie on zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym, gdzie znaki są przekazywane nieodpłatnie w formie darowizny. Jednakże ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje także w pewnych sytuacjach możliwość potraktowania nieodpłatnego świadczenia usług na równi z odpłatnym świadczeniem usług i w konsekwencji objęcie takich czynności zakresem opodatkowania. Powołując treść art. 8 ust. 2 ustawy, Wnioskodawca wskazał, że usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu podatkiem, jeżeli świadczenie usługi nastąpi zasadniczo dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje więc, że aby norma w nim zawarta znalazła zastosowanie, tj. nastąpiło opodatkowanie nieodpłatnej usługi, konieczne jest np. spełnienie warunku, zgodnie z którym świadczenie usługi musi nastąpić dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. W sytuacji ziszczenia się tego warunku istnieje podstawa do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem.
Niedopełnienie powyższego warunku jest zatem podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem, co znajduje potwierdzenie w:
- doktrynie prawa podatkowego, zgodnie z którą za usługi wykonane dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej (por. A. Bartosiewicz. R. Kubacki, VAT. Komentarz, wyd. Wolters Kluwer. Warszawa 2011).
- pismach wydawanych przez organy podatkowe, np. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 13 października 2011 r., sygn. IPPP1-443-1148/11-2/lgo, z dnia 16 sierpnia 2011 r., sygn. IPPP1-443-773/11-5/AS, których fragmenty powołał.
Wnioskodawca wskazał, że opisana czynność przekazania znaków stanowi świadczenie usług i zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym dokonana zostanie nieodpłatnie. Według niego należy rozważyć, czy w tej sytuacji zostanie spełniony warunek wskazany powyżej, tj. czy przekazanie w formie darowizny znaków będzie dokonane dla celów innych niż działalność gospodarcza. Zdaniem Wnioskodawcy, w celu ustalenia kryteriów służących ustaleniu charakteru usług związanych z działalnością gospodarczą podatnika zasadne wydaje się sięgnięcie do pism wydawanych przez organy podatkowe. W tym miejscu powołał fragmenty interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 6 maja 2011 r., sygn. ITPP1/443-259/11/MS oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 października 2010 r. sygn. IBPP2/443-622/10/ICz.
W ocenie Wnioskodawcy z powyższych interpretacji wynika, że do usług związanych z działalnością gospodarczą należy zaliczyć usługi, których świadczenie jest konieczne dla działalności gospodarczej lub które stanowią pożądane uzupełnienie działalności gospodarczej podatnika. W szczególności za usługi związane z działalnością gospodarczą podatnika należy uznać usługi, które mają lub mogą mieć wpływ m.in. na:
- przyszłe obroty przedsiębiorstwa,
- zyski przedsiębiorstwa,
- wizerunek przedsiębiorstwa,
- odbiór przedsiębiorstwa przez kontrahentów obecnych lub potencjalnych,
- efektywność i skuteczność sprzedaży.
Zdaniem Wnioskodawcy, planowana darowizna będzie związana z prowadzoną działalnością gospodarczą z następujących powodów:
- przedmiotem planowanej darowizny w ramach uprzednio utworzonej PGK będą znaki wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a przeprowadzana restrukturyzacja zgodnie z założeniami powinna pozwolić na efektywniejsze niż dotychczas prowadzenie opodatkowanej działalności gospodarczej w zakresie jej specjalizacji,
- darowizna znaków dokonana zostanie w ramach procesu restrukturyzacyjnego grupy. Celem procesu restrukturyzacyjnego jest długoterminowe usprawnienie wewnątrzgrupowych procesów zarządczych i biznesowych oraz optymalne wykorzystanie zasobów w poszczególnych podmiotach z grupy, mające wpływ na wzmocnienie pozycji Wnioskodawcy oraz grupy na rynku. Przedmiotowa restrukturyzacja, a więc i darowizna znaków, która jest jej elementem, może więc docelowo wpłynąć pozytywnie na wizerunek oraz odbiór grupy, w tym Wnioskodawcy wśród klientów oraz kontrahentów.
- przedmiotowa restrukturyzacja, a w jej ramach także darowizna znaków może docelowo pozwolić na bardziej efektywne zarządzanie strategiczne znakami w grupie, tj. na uproszczenie i uporządkowanie procesu zarządzania znakami, co może potencjalnie wpłynąć np. na przyspieszenie lub bardziej efektywne lub sprawne przeprowadzenie procedury wprowadzania do sprzedaży poszczególnych produktów oznaczonych znakami i w konsekwencji zwiększenie przychodów Wnioskodawcy lub ograniczenie jej kosztów.
- z biznesowego punktu widzenia planowana darowizna znaków ma na celu ustalenie spójnej i jednolitej strategii wykorzystania znaków w grupie, a w konsekwencji efektywnego wykorzystania znaków przez podmioty wchodzące w skład grupy.
Wnioskodawca wskazał, że mając na uwadze powyższe, nie powinno budzić wątpliwości, że przekazanie znaków w formie darowizny jest elementem restrukturyzacji w grupie, która ma na celu efektywniejsze wykorzystanie ww. znaków w prowadzonej działalności. Spodziewaną konsekwencją będzie zwiększenie Jego przychodów oraz wzmocnienie pozytywnego wizerunku, co stanowi pożądane uzupełnienie działalności gospodarczej podatnika. Wobec tego planowana transakcja będzie związana z działalnością Wnioskodawcy, a zatem warunek istnienia związku pomiędzy omawianą darowizną a działalnością gospodarczą wydaje się być spełniony. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług formułują zasadę, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem podlega jedynie odpłatne świadczenie usług, natomiast nieodpłatne świadczenie usług traktuje się jak odpłatne dopiero po spełnieniu warunku, zgodnie z którym świadczenie usług nastąpiło dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zdaniem Wnioskodawcy, w jego indywidualnej sytuacji nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, pozwalający na opodatkowanie podatkiem nieodpłatnego świadczenia usług. Przedmiotowa usługa, tj. przekazanie w formie darowizny znaków pomiędzy spółkami należącymi do grupy, w ramach restrukturyzacji wewnątrzgrupowej, będzie związana z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, usługa polegająca na przekazaniu w ramach umowy darowizny znaków nie będzie podlega opodatkowaniu podatkiem.
Odnosząc się do pytania drugiego Wnioskodawca stwierdził, że w przypadku ewentualnej negatywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, przekazanie w formie darowizny znaków powinno być uznane za usługę podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy. Zakładając jedynie hipotetycznie, że w stosunku do pytania pierwszego zostałaby udzielona odpowiedź negatywna, oznaczałoby to, iż darowizna znaków będzie podlegała opodatkowaniu jako nieodpłatne świadczenie usług na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy. Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego, przekazanie własności znaków w formie darowizny powinno stanowić świadczenie usług na gruncie VAT. Dodatkowo biorąc pod uwagę, że spółka celowa nie dokona, ani nie będzie zobowiązana do dokonania na rzecz Wnioskodawcy żadnego świadczenia ekwiwalentnego/zwrotnego ani w chwili otrzymania ww. darowizny, ani w przyszłości - należy uznać, że będzie to usługa o charakterze nieodpłatnym. Jak wskazał w stanowisku do pytania pierwszego, usługi o charakterze nieodpłatnym podlegają opodatkowaniu jedynie w sytuacji spełnienia przesłanek określonych w art. 8 ust. 2 ustawy. Przekazanie własności znaków w formie darowizny może ewentualnie stanowić czynność opodatkowaną w przypadku uznania, że spełnione zostały przesłanki z ww. regulacji, tj. czynność ta stanowi nieodpłatne świadczenie usług nie związanych z działalnością gospodarczą podatnika. Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, darowizna znaków może zostać potraktowana jako czynność podlegająca opodatkowaniu jedynie w przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy w wyniku uznania, że przesłanki w nim zawarte zostały spełnione.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie drugie, podstawę opodatkowania usługi polegającej na przekazaniu w formie darowizny znaków, będą stanowić zgodnie z art. 29 ust 12 ustawy o podatku od towarów i usług, koszty świadczenia tej usługi poniesione przez podatnika, przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku uznania, iż dochodzi jednak do nieodpłatnego świadczenia usług opodatkowanego na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy podstawą prawną do ustalenia podstawy opodatkowania będzie art. 29 ust. 12 ustawy, którego treść przytoczył. Zgodnie z zacytowanym powyżej przepisem, podstawą opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług - na mocy przepisu szczególnego traktowanego jak odpłatne świadczenie usług - jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika. Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem kosztu świadczenia usługi poniesionego przez podatnika. Posiłkując się wykładnią celowościową omawianego przepisu, należy uznać, że podstawa opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług powinna być jak najbliższa rzeczywistemu kosztowi jej wyświadczenia (por. Jerzy Martini. Przemysław Skorupa. Marek Wojda, VAT 2010. Komentarz, wyd CH Beck. Warszawa 2010). Podobne stanowisko można odnaleźć w pismach wydawanych przez organy podatkowe, np. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 30 czerwca 2010 r., sygn. ITPP1/443-354/10/KM, Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie w piśmie z dnia 2 lutego 2007 r. PP/443-87/06, Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Targu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19 września 2005 r., sygn. PP/443/31/lnt-55/05 oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego w Busku-Zdroju w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12 lutego 2007 r., sygn. PP/443-6/06, których fragmenty przytoczył. Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powyższe stanowiska doktryny oraz organów podatkowych, wydaje się uzasadnione wyróżnienie dwóch podstawowych cech charakterystycznych dla ustalania podstawy opodatkowania w przypadku świadczenia usług objętych normą art. 8 ust. 2 ustawy, a mianowicie istotny jest faktycznie poniesiony koszt świadczenia usług, natomiast nie jest istotna cena rynkowa danej usługi, lecz koszt świadczenia. Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Wnioskodawcy, ustalając podstawę opodatkowania usługi polegającej na przekazaniu w formie darowizny znaków należy wziąć pod uwagę koszty faktycznie poniesione przez niego w celu wytworzenia i przekazania znaków będących przedmiotem darowizny. W konsekwencji podstawą opodatkowania będzie kwota będąca sumą kosztów poniesionych w przeszłości, a związanych z wytworzeniem znaków, w tym z ustanowieniem prawa ochronnego (np. koszty usług graficznych, koszty rejestracji znaku i inne koszty wskazane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym), kosztów utrzymywania praw ochronnych oraz kosztów towarzyszących dokonaniu darowizny (np. koszty usług doradczych, koszty aktu notarialnego, koszty opłat sądowych i inne koszty wskazane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym). Natomiast do kosztów świadczenia powyższej usługi nie powinnien wliczać jakichkolwiek wydatków związanych z całokształtem działalności gospodarczej, kosztów badawczych związanych z wynalezieniem i badaniem produktów, które są oznakowane znakami lub przy których sprzedaży i dystrybucji są używane inne prawa (np. prawo do wzoru użytkowego opakowania tekturowego, itp.), jak również wartości rynkowej znaków. Podsumowując Wnioskodawca wskazał, że w przypadku uznania planowanej darowizny za nieodpłatną usługę objętą opodatkowaniem na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy, podstawę opodatkowania powyższej czynności stanowić będą zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy, koszty świadczenia tej usługi poniesione przez podatnika, przedstawione szczegółowo powyżej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z powołanych wyżej regulacji zawartych w art. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że pojęcie świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.
Powołany przepis art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności, bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.
Aby uznać daną usługę za odpłatną, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, przy czym w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Zatem powinien wystąpić związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym wynagrodzeniem.
Stosownie do zapisu art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (czynny podatnik podatku od towarów i usług) jest jednym z największych na rynku polskim producentów pasz dla drobiu, trzody i bydła. Jest właścicielem określonych znaków towarowych lub innych praw własności intelektualnej, jak również praw autorskich lub pokrewnych praw majątkowych (dalej łącznie: znaki"). Obecnie rozważa przeprowadzenie restrukturyzacji ukierunkowanej na efektywniejsze wykorzystanie ww. znaków w prowadzonej działalności. Wnioskodawca jest zainteresowany dalszym wykorzystywaniem znaków w swojej działalności, przy czym wolałaby powierzyć zapewnienie takiej możliwości wyspecjalizowanemu podmiotowi. W konsekwencji zamierza zawiązać spółkę kapitałową prawa handlowego (dalej: spółka celowa"). Jednym z podstawowych przedmiotów działalności utworzonej spółki będzie wykorzystywanie znaków towarowych w działalności gospodarczej poprzez oddawanie ich do odpłatnego korzystania, w szczególności na rzecz Wnioskodawcy. Rozważana jest również możliwość oddawania znaków do odpłatnego korzystania podmiotom trzecim, w tym dostawcom i dystrybutorom w zakresie niezbędnym do realizacji zakładanych celów biznesowych i marketingowych, a także w celu umocnienia relacji z tymi podmiotami. Jednym z założeń planowanego procesu restrukturyzacyjnego jest utworzenie przez podmioty z grupy, podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu art. 1a ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, z Wnioskodawcą jako spółką dominującą oraz spółką celową jako spółką zależną. W związku z powyższym planowane jest przekazanie w formie darowizny przez Wnioskodawcę na rzecz spółki celowej własności znaków towarowych, wykorzystywanych dotychczas w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Znaki posiadają ustaloną wartość rynkową. W przeszłości Wnioskodawca ponosił w stosunku do niektórych ze znaków różnego rodzaju wydatki związane z rejestracją/obsługą formalną procesu rejestracji, obejmujące w szczególności opłaty za zgłoszenie rejestracyjne, koszty usług prawnych/patentowych oraz rejestracyjnych, ponoszonych w tym zakresie oraz inne podobne koszty. Z uwagi na planowane przekazanie poniesie także określone koszty towarzyszące przekazaniu do spółki celowej znaków (np koszty usług doradczych, aktu notarialnego, opłat sądowych). W związku z przeniesieniem własności znaków, spółka celowa nie dokona ani nie będzie zobowiązana do dokonania na rzecz Wnioskodawcy żadnego świadczenia ekwiwalentnego/zwrotnego ani w chwili otrzymania ww. darowizny, ani w przyszłości. Po otrzymaniu darowizny spółka celowa, grupa, w tym Wnioskodawca będą wykorzystywały przedmiotowe znaki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż znaki towarowe lub inne prawa własności intelektualnej, prawa autorskie lub pokrewne prawa majątkowe będą nieodpłatnie przekazane nie na cele osobiste, ale na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a więc będą związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i będą służyły celom PGK, w tym również Wnioskodawcy, czynność ta nie będzie stanowić odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym przedmiotowa darowizna nie będzie podlegała opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe udzielenie odpowiedzi w kwestii uznania darowizny za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i podstawy opodatkowania dla tej czynności stało się bezprzedmiotowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy