Prawo do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu - Interpretacja - IPPP2/443-1066/12-2/RR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.11.2012, sygn. IPPP2/443-1066/12-2/RR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 22 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną i zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011 r. Nr 177 poz. 1054), jako osoba fizyczna nie ma możliwości odliczenia uiszczonego podatku VAT. W roku 2011 Zainteresowana złożyła wniosek o przyznanie pomocy do Urzędu Marszałkowskiego Województwa za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania w ramach działania Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie i zrealizowała operację zgodnie z zakresem przedstawionym we wniosku o dofinansowanie. W związku z powyższym zaistniała konieczność przedłożenia jako załącznika do wniosku o płatność w ramach projektu interpretacji indywidualnej potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z faktem zaliczenia go we wniosku jako koszt (ze względu na status uniemożliwiający odzyskanie poniesionego podatku).

Przedmiotem wniosku jest wsparcie finansowe dla operacji polegającej na remoncie stajni dla koni i modernizacji przyległego terenu oraz uzupełnienie wyposażenia. Zainteresowana poniosła wydatki związane z powyższym w zakresie robót remontowych stajni, modernizacji terenu tzn. dostosowania go dla użytku osób zainteresowanych nauką jazdy konnej oraz zakupem wyposażenia tzn. sprzętu jeździeckiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy jako osoba fizyczna - Zainteresowana posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z robotami remontowymi stajni, modernizacją terenu tzn. dostosowania go dla użytku osób zainteresowanych nauką jazdy konnej (m.in. zakup ogrodzenia, oświetlenia, elementów nawierzchni) oraz zakupem wyposażenia tzn. sprzętu jeździeckiego.

  • Czy jako osoba fizyczna - Zainteresowana realizując planowane działania może odzyskać w jakikolwiek sposób poniesiony wydatek podatku VAT.
  • Jaki jest powód, dla którego Zainteresowany jako osoba fizyczna nie może odliczyć podatku VAT z tytułu planowanych działań.

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, Zainteresowana nie ma możliwości odliczenia uiszczonego podatku VAT. Podmioty wymienione w art. 15 ww. ustawy, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

    Zainteresowana nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Jako osoba fizyczna (także rolnik) prowadzi usługi związane z prowadzeniem nieodpłatnie ośrodka rekreacji. W związku z tym zakup towarów i usług związanych z realizacją planowanych działań nie będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych. Dlatego Wnioskodawca nie ma możliwości w żaden sposób odzyskać naliczony podatek VAT.

    W ocenie Zainteresowanej, nie ma ona prawa do odliczenia podatku, ponieważ nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, która dawałaby mu możliwość odliczenia podatku VAT.

    Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Z kolei, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego o której mowa w art. 86 2 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy. Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

    Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

    Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 86 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

    Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

    Na mocy art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

    Jak stanowi art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

    I tak, zgodnie z postanowieniami art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego.

    Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną i zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, jako osoba fizyczna nie ma możliwości odliczenia uiszczonego podatku VAT. W 2010 r. Zainteresowana złożyła wniosek o przyznanie pomocy z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Małych projektów. Przedmiotem wniosku jest uzyskanie wsparcia finansowego na remont stajni połączony z modernizacją przyległego terenu oraz uzupełnienie wyposażenia. Jako osoba fizyczna - rolnik, świadczy usługi związane z nieodpłatnym prowadzeniem ośrodka. W wyniku realizacji planowanych działań, Zainteresowana poniesie wydatki związane z wykonaniem przez podmioty zewnętrzne usług w zakresie robót budowlanych polegających na remoncie istniejącej stajni połączonym z modernizacją przyległego terenu oraz uzupełnienie wyposażenia (m.in. zakupem sprzętu jeździeckiego). Jak wskazał Wnioskodawca, zakup towarów i usług związanych z realizacją planowanych działań nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

    Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

    W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

    W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić.

    Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

    Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego. Nie będzie miała również możliwości odzyskania w inny sposób naliczonego podatku VAT w związku z wydatkami na realizację działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Małych projektów, ponieważ nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Zgodnie art. 86 ust 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

    Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

    Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

    Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

    • odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz
    • towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

    Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Zainteresowana w 2011 roku złożyła wniosek o przyznanie pomocy do Urzędu Marszałkowskiego Województwa za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania w ramach działania Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie i zrealizowała operację zgodnie z zakresem przedstawionym we wniosku o dofinansowanie. Przedmiotem wniosku jest wsparcie finansowe dla operacji polegającej na remoncie stajni dla koni i modernizacji przyległego terenu oraz uzupełnienie wyposażenia. Zainteresowana poniosła wydatki związane z powyższym w zakresie robót remontowych stajni, modernizacji terenu tzn. dostosowania go dla użytku osób zainteresowanych nauką jazdy konnej oraz zakupem wyposażenia tzn. sprzętu jeździeckiego. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towaru i usług, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją operacji nie będą służyły Stronie do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż Strona nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie wykonuje czynności opodatkowanych, z którymi zakupy towarów i usług w ramach projektu byłyby związane. Zatem, Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związanego z robotami remontowymi stajni, modernizacją terenu oraz zakupem wyposażenia tzn. sprzętu jeździeckiego, a zarazem Zainteresowana realizując planowane działania nie może odzyskać podatku VAT.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 551 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie