Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 23 listopada 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 listopada 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Centrum, realizowało w okresie od 1 września 2006 r. do 30 czerwca 2007 r. projekt w ramach Priorytetu 2, Działania 2.4 pt., współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach ZPORR. Projekt skierowany był do pracowników publicznych i niepublicznych placówek oświatowych oraz służby zdrowia i obejmował cykl kursów i szkoleń w zakresie: obsługi komputera, obsługi urządzeń biurowych, nauki języka angielskiego, zajęć z głównych zasad przedsiębiorczości oraz spotkań z doradcą zawodowym.
Udział w projekcie wzięło 48 uczestników, w związku z czym niezbędne było poniesienie następujących wydatków:
- zakup obiadów dla uczestników,
- zakup artykułów spożywczych takich jak: kawa, herbata, paluszki itp.,
- zakup laptopa,
- zamieszczenie ogłoszeń w prasie,
- wydanie broszur, plakatów informacyjnych,
- zakup artykułów biurowych,
- wykonanie teczek na materiały szkoleniowe z logo Europejskiego Funduszu Społecznego oraz naklejek,
- zakup materiałów szkoleniowych,
- zakup środków czystości.
Centrum jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Szkolenia dla uczestników projektu były nieodpłatne. Wszystkie wymienione wydatki nie miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych i miały związek wyłącznie z nieodpłatnymi kursami i szkoleniami.
W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii, czy w odniesieniu do realizowanego projektu istniała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że zakupy związane z realizacją projektu nie miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych i służą wyłącznie sprzedaży zwolnionej, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 77, poz. 1054) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W okresie od 1 września 2006 r. do 30 czerwca 2007 r. zrealizował projekt w ramach Priorytetu 2, Działania 2.4 pt., współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach ZPORR, w ramach którego przeprowadzono szereg nieodpłatnych kursów i szkoleń dla pracowników publicznych i niepublicznych placówek oświatowych oraz służby zdrowia w zakresie: obsługi komputera, obsługi urządzeń biurowych, nauki języka angielskiego, zajęć z głównych zasad przedsiębiorczości oraz spotkań z doradcą zawodowym.
Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego w odniesieniu do powołanego przepisu należy stwierdzić, iż skoro poniesione wydatki posłużyły wyłącznie świadczonym nieodpłatnie szkoleniom i kursom, to Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowanego projektu, z uwagi na fakt, że nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak wskazano we wniosku brak jest związku nabywanych w ramach wykonywanego zadania towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.
Końcowo nadmienia się, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestię dotyczącą braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, natomiast nie ocenia prawidłowości zastosowania zwolnienia do wykonywanych usług szkoleń, bowiem kwestia ta nie była przedmiotem zapytania.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy