Oddział Straży Granicznej nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przeprowadzeniem warsztatów muzycznych i artystycznych. - Interpretacja - IBPP3/443-813/12/KG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.10.2012, sygn. IBPP3/443-813/12/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Oddział Straży Granicznej nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przeprowadzeniem warsztatów muzycznych i artystycznych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2012r. (data wpływu 3 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Oddział Straży Granicznej jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej. Jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia, posiadającym status podatnika VAT. Wykonuje zadania związane z ochroną granicy państwowej, kontrolą ruchu granicznego oraz inne ustawowe zadania Straży Granicznej.

W wrześniu 2011 roku Oddział SG podpisał umowę finansową na realizację projektu pt. realizowanego w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2011.

Niniejszy projekt opiera się o zorganizowanie studiów podyplomowych 30 funkcjonariuszy i pracowników Straży Granicznej z zakresu tożsamości społeczno-kulturowej narodów Bliskiego i Środkowego Wschodu z możliwością intensywnej nauki trzech języków orientalnych (arabskiego, tureckiego i urdu). Studia podyplomowe mają na celu podniesienie kwalifikacji i kompetencji interkulturowych oraz językowych funkcjonariuszy i pracowników Oddziału Straży Granicznej w zakresie usług świadczonych na rzecz obywateli państw trzecich legalnie przebywających na terenie RP, służących poprawie jakości usług wykonanych dla tej grupy oraz wzmocnieniu procesu integracji obywateli państw trzecich w społeczeństwie polskim.

Niniejszy wniosek dotyczy wydatków przeznaczonych na zakupy związane bezpośrednio z potrzebami szkoleniowymi zlecenia przeprowadzenia studiów podyplomowych w wyspecjalizowanej jednostce naukowej o statusie uczelni wyższej, zakupu niezbędnych do realizacji projektu i do obsługi administracyjnej materiałów biurowych, materiałów pomocniczych oraz materiałów promocyjnych w postaci broszury promocyjnej. Ponadto opracowanie dokumentacji zdjęciowej projektu.

Wnioskodawca zarejestrowany jest jako czynny podatnik podatku VAT i składa deklarację VAT-7.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług wystawiane będą na Oddział Straży Granicznej.

Beneficjentami projektu będą funkcjonariusze i pracownicy Oddziału Straży Granicznej. Organizowane szkolenia w ramach projektu będą bezpłatne dla funkcjonariuszy i pracowników Straży Granicznej.

Wszystkie zadania statutowe Oddziału Straży Granicznej realizowane są w ramach planu finansowego na dany rok budżetowy. W ramach zawartej umowy finansowej nie będą realizowane odliczenia z tytułu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pt. ...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę finansową na realizację projektu pt. .

Projekt polega na zorganizowaniu studiów podyplomowych 30 funkcjonariuszy i pracowników Straży Granicznej z zakresu tożsamości społeczno-kulturowej narodów Bliskiego i Środkowego Wschodu z możliwością intensywnej nauki trzech języków orientalnych (arabskiego, tureckiego i urdu). Organizowane szkolenia w ramach projektu będą bezpłatne dla funkcjonariuszy i pracowników Straży Granicznej.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem nabyte towary i usługi nie będą służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pt. .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach