W przypadku gdy Wnioskodawca przedmiotowe badania na rzecz przedsiębiorców będzie wykonywał całkowicie nieodpłatnie, to czynność taka nie wypełniając ... - Interpretacja - IPTPP2/443-228/12-6/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.07.2012, sygn. IPTPP2/443-228/12-6/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

W przypadku gdy Wnioskodawca przedmiotowe badania na rzecz przedsiębiorców będzie wykonywał całkowicie nieodpłatnie, to czynność taka nie wypełniając przymiotu odpłatnego świadczenia usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym w analizowanej sytuacji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu otrzymanych na udokumentowanie wydatków ponoszonych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, z uwagi na fakt, iż nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2012 r. (data wpływu 12 marca 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 8 czerwca 2012 r. (data wpływu 12 czerwca 2012 r.) oraz z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu 26 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia, w całości lub w części, kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w przypadku gdy Wnioskodawca usługi na rzecz przedsiębiorców będzie wykonywał całkowicie nieodpłatnie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia, w całości lub w części, kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w przypadku gdy Wnioskodawca usługi na rzecz przedsiębiorców będzie wykonywał całkowicie nieodpłatnie oraz w przypadku gdy Wnioskodawca wykonując usługi na rzecz przedsiębiorców będzie ich obciążał kosztami poniesionymi przy przeprowadzaniu badań.

Pismami z dnia 8 czerwca 2012 r. oraz z dnia 22 czerwca 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Szkoła Zawodowa, zwana dalej Wnioskodawcą, realizuje projekt. Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski na lata 2007 - 2013. Omawiane przedsięwzięcie będzie polegało na budowie i wyposażeniu Laboratorium Budownictwa wchodzącego w skład nowoczesnego kompleksu naukowo dydaktycznego Centrum Studiów Inżynierskich, w stosunku do którego została już wydana indywidualna interpretacja z dnia 8 lipca 2009 roku, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego z upoważnienia Ministra Finansów. Interpretacja ta nie obejmowała jednak wydatków na Laboratorium budownictwa.

W budynku znajdować się będzie 6 specjalistycznych pracowni naukowo - badawczych (każda złożona z dwóch części: (badawczej i analizy danych) oraz pomieszczenia stanowiące zaplecze dla tych pracowni (szatnia, pokój biurowy, pomieszczenia kadry oraz sanitarne i gospodarcze). Inwestycja obejmie swoim zakresem także zagospodarowanie terenu otaczającego budynek.

Projekt obejmuje także zakup dla Laboratorium Budownictwa niezbędnego wyposażenia: mebli, sprzętu AGD, urządzeń gospodarczych, biurowych itp., komputerów wraz z oprogramowaniem i osprzętem, oraz sprzętu specjalistycznego stanowiącego wyposażenie naukowo - badawcze następujących pracowni:

  1. Fizyki budowli,
  2. Materiałów i nawierzchni drogowych,
  3. Mechaniki gruntów,
  4. Geodezji,
  5. Materiałów budowlanych,
  6. Geologii.

Główne cele tego projektu to wykorzystanie potencjału miejscowej uczelni do przyśpieszenia rozwoju i innowacyjności funkcjonujących w rejonie podmiotów gospodarczych oraz wzrost atrakcyjności uczelni jako regionalnego ośrodka badawczo - rozwojowego.

Cele te mają zostać osiągnięte poprzez realizację tzw. celów szczegółowych, tj.:

  • poszerzenie zakresu współpracy uczelni z przedsiębiorstwami regionu,
  • poprawa innowacyjności działających przedsiębiorstw,
  • przygotowanie wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej,
  • zapobieżenie migracji najbardziej aktywnych, przedsiębiorczych absolwentów do innych regionów i miast,
  • zwiększenie zakresu komercjalizacji prowadzonych prac badawczych i badawczo - rozwojowych,
  • stworzenie procedur i zasad współpracy z przedsiębiorstwami regionu,
  • akredytacja i certyfikacja posiadanego laboratorium przez instytucje do tego powołane.

Zgodnie z założeniami, podstawowym efektem działań w ramach tego projektu będzie powstanie laboratorium, które będzie świadczyło nieodpłatnie usługi badawcze na rzecz lokalnych i regionalnych przedsiębiorstw z branży budowlanej, dzięki któremu prowadzone będą innowacyjne prace badawczo - rozwojowe. Zgodnie z założeniami, umożliwi to w perspektywie kilku najbliższych lat: skorzystanie co najmniej 18 przedsiębiorcom z usług badawczych jednostki, wykonanie co najmniej 450 nieodpłatnych usług na potrzeby przedsiębiorstw w zakresie badania materiałów budowlanych, opracowanie nowych materiałów budowlanych oraz nowych technologii wytwarzania materiałów budowlanych. Dzięki powstaniu Laboratorium utworzone zostaną nowe miejsca pracy dla pracowników naukowych oraz obsługi. Ponadto, studenci otrzymają możliwość uczestnictwa w ciekawych badaniach, co podniesie poziom ich kształcenia oraz możliwość odbycia staży w tych przedsiębiorstwach.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że dzięki powstaniu Laboratorium, poprawią się warunki dostępu do nowoczesnych technik i technologii związanych z budownictwem, a co za tym idzie możliwości nawiązania stałej współpracy z Politechnikami z innych regionów. Poprawi się również przepływ wiedzy i technologii, a tym samym podniesiony zostanie poziom innowacyjności regionu.

Wnioskodawca przedmiotowe badania na rzecz przedsiębiorców będzie wykonywał nieodpłatnie. Rozważany jest jednak wariant, iż pomimo braku ustalenia wynagrodzenia za wykonane badania, Wnioskodawca będzie obciążał przedsiębiorców poniesionymi kosztami przeprowadzenia tych badań (energii elektrycznej i innych mediów, części wynagrodzenia osób przeprowadzających badania, zużycia materiałów, itp.).

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury VAT dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

Ponadto świadczenia na rzecz przedsiębiorców w ocenie Wnioskodawcy będą dokonywane w ramach szeroko pojętej działalności statutowej, w tym polegającej na wykonywaniu badań naukowych i prac rozwojowych, kształceniu i promowaniu kadr naukowych, kształceniu studentów na odpowiednim poziomie, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Planowane usługi są wykonywane zatem dla celów związanych z działalnością Uczelni i jej podstawowymi zadaniami wskazanymi w prawie o szkolnictwie wyższym. W ocenie Wnioskodawcy, interpretując art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, usługi będą świadczone dla celów działalności gospodarczej, która w przypadku Uczelni sprowadza się do działalności statutowej.

W ramach realizacji przedmiotowego projektu, Wnioskodawca nie będzie wykonywał innych, skierowanych na zewnątrz świadczeń (czynności) poza określonymi w założeniach do projektu, tj. wykonywania nieodpłatnych badań na rzecz przedsiębiorców. Te działania mają na celu poszerzenie zakresu współpracy uczelni z przedsiębiorstwami regionu, poprawa innowacyjności działających przedsiębiorstw, przygotowanie wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej, zapobieżenie migracji najbardziej aktywnych, przedsiębiorczych absolwentów do innych regionów i miast, zwiększenie zakresu komercjalizacji prowadzonych prac badawczych i badawczo rozwojowych, stworzenie procedur i zasad współpracy z przedsiębiorstwami regionu, akredytacja i certyfikacja posiadanego laboratorium przez instytucje do tego powołane. Ponadto, przyczyni się to do promowania kadr naukowych, podwyższenia poziomu kształcenia studentów, realizacji wymogów: prowadzenia prac i badań naukowych, upowszechniania dorobku naukowego, działania na rzecz społeczności lokalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość obniżenia, w całości lub w części, kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu otrzymywanych na udokumentowanie wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją tego projektu, przy założeniu, iż Uczelnia usługi na rzecz przedsiębiorców będzie wykonywała całkowicie nieodpłatnie... (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, przy założeniu, że badania będą wykonywane nieodpłatnie, Uczelni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki na zakup towarów i usług w ramach tego projektu. Za powyższym przemawia następująca argumentacja.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Uzupełnieniem tego przepisu jest art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, który za czynności odpłatne (podlegające opodatkowaniu) uznaje:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższych przepisów wynika jednoznacznie, że w sytuacji gdy podatnik świadczy usługi nieodpłatnie (bez wynagrodzenia) tego rodzaju czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym warunek ogólny wskazany w art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy nie jest spełniony, w konsekwencji czego nie można uznać, że nieodpłatne świadczenie usług będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu i opodatkowaną.

Powyższe jest wzmocnione argumentacją Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który w orzeczeniu z dnia 1 kwietnia 1982 roku w sprawie 89/81 Staatssecretaris van Financiën przeciwko Hong-Kong Trade Development Council stwierdził, iż nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu. Działalność gospodarczą cechuje bowiem dążenie do otrzymania wynagrodzenia. Jeśli zatem podmiot wykonuje wyłącznie niepodlegające opodatkowaniu nieodpłatne usługi, nie może być uznany za podatnika.

Koresponduje to bezpośrednio z podstawowymi zasadami opodatkowania podatkiem od wartości dodanej, zgodnie z którymi aby uznać daną czynność za podlegającą opodatkowaniu muszą być spełnione dwa warunki: czynność jako taka jest wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu oraz przy wykonywaniu tej czynności podmiot winien wystąpić w charakterze podatnika.

W analizowanej sytuacji, w związku z tym, że badania z samego założenia będą wykonywane bez wynagrodzenia (nieodpłatnie), nie będą mogły zostać uznane za wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym uznając nawet, że czynności te są wymienione w art. 8 ust. 2 ustawy, nie będą one podlegały opodatkowaniu z uwagi na to, że będą wykonywane przez Uczelnię, która nie będzie przy ich wykonywaniu występowała w charakterze podatnika podatku od towarów usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Z przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca czynny zarejestrowany podatnik od towarów i usług - realizuje projekt. Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski na lata 2007 - 2013. Omawiane przedsięwzięcie będzie polegało na budowie i wyposażeniu Laboratorium Budownictwa wchodzącego w skład nowoczesnego kompleksu naukowo dydaktycznego. Zgodnie z założeniami, podstawowym efektem działań w ramach tego projektu będzie powstanie laboratorium, które będzie świadczyło nieodpłatnie usługi badawcze na rzecz lokalnych i regionalnych przedsiębiorstw z branży budowlanej, dzięki któremu prowadzone będą innowacyjne prace badawczo - rozwojowe.

Wnioskodawca przedmiotowe badania na rzecz przedsiębiorców będzie wykonywał nieodpłatnie.

Świadczenia na rzecz przedsiębiorców w ocenie Wnioskodawcy będą dokonywane w ramach szeroko pojętej działalności statutowej, w tym polegającej na wykonywaniu badań naukowych i prac rozwojowych, kształceniu i promowaniu kadr naukowych, kształceniu studentów na odpowiednim poziomie, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Planowane usługi są wykonywane zatem dla celów związanych z działalnością Uczelni i jej podstawowymi zadaniami wskazanymi w prawie o szkolnictwie wyższym. W ocenie Wnioskodawcy, interpretując art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, usługi będą świadczone dla celów działalności gospodarczej, która w przypadku Uczelni sprowadza się do działalności statutowej.

Ponadto w ramach realizacji przedmiotowego projektu, Wnioskodawca nie będzie wykonywał innych, skierowanych na zewnątrz świadczeń (czynności) poza określonymi w założeniach do projektu, tj. wykonywania nieodpłatnych badań na rzecz przedsiębiorców bądź badań, których kosztem wykonania będą obciążeni przedsiębiorcy.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż w przypadku gdy Wnioskodawca przedmiotowe badania na rzecz przedsiębiorców będzie wykonywał całkowicie nieodpłatnie, to czynność taka nie wypełniając przymiotu odpłatnego świadczenia usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Świadczenia na rzecz przedsiębiorców jak wskazał Wnioskodawca będą dokonywane w ramach szeroko pojętej działalności statutowej, zatem tylko dla celów związanych z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Brak jest więc podstaw do traktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. Tym samym w analizowanej sytuacji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu otrzymanych na udokumentowanie wydatków ponoszonych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, z uwagi na fakt, iż nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości obniżenia, w całości lub w części, kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu w przypadku gdy Wnioskodawca usługi na rzecz przedsiębiorców będzie wykonywał całkowicie nieodpłatnie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia, w całości lub w części, kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu w przypadku gdy Wnioskodawca usługi na rzecz przedsiębiorców będzie wykonywał całkowicie nieodpłatnie. Natomiast w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia, w całości lub w części, kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu w przypadku gdy Wnioskodawca wykonując usługi na rzecz przedsiębiorców będzie ich obciążał kosztami poniesionymi przy przeprowadzaniu badań, wydano interpretację .

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Referencje

IPTPP2/443-228/12-7/AW, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 308 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi