Nie jest możliwe połączenie poszczególnych usług czy towarów w celu traktowania takiego świadczenia jako jednolitej transakcji, opodatkowanej preferen... - Interpretacja - IPTPP2/443-308/12-5/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.07.2012, sygn. IPTPP2/443-308/12-5/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Nie jest możliwe połączenie poszczególnych usług czy towarów w celu traktowania takiego świadczenia jako jednolitej transakcji, opodatkowanej preferencyjną 8% stawką podatku VAT. Mamy bowiem do czynienia z dwoma odrębnymi przedmiotami transakcji: usługą cateringową, opodatkowaną 8% stawką podatku oraz dostawą towaru - kawy, herbaty, wody mineralnej, która podlega opodatkowaniu stawką 23%. Z cytowanego § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika bowiem jednoznacznie wyłączenie zastosowania stawki podatku w wysokości 8% m.in. do: kawy i herbaty, wód mineralnych. Dostawa kawy, herbaty, wody mineralnej w ramach usługi sklasyfikowanej w dziale PKWiU 56, podlega opodatkowaniu według stawki 23%.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2012 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim 4 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług cateringowych wraz z dostawą kawy, herbaty i wody mineralnej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania proporcji w 2012 r. oraz w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług cateringowych wraz z dostawą kawy, herbaty i wody mineralnej.

W związku z § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, pismem z dnia 2 kwietnia 2012 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 4 kwietnia 2012 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Pismem z dnia 15 czerwca 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego, kwestie związane z reprezentacją oraz własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiatowy Zakład (zwany dalej Zakładem), którego organizatorem jest Powiat funkcjonuje jako samorządowy zakład budżetowy, prowadzący działalność gospodarczą- gastronomiczną w celu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Działalność finansowana jest ze środków PFRON, organizatora i ze sprzedaży wyrobów i usług własnej działalności gospodarczej.

Zakład w ramach prowadzonej działalności gastronomicznej dokonuje sprzedaży cateringowej. Przygotowane posiłki wraz z kawą, herbatą i napojami dostarczane są do odbiorców zewnętrznych z usługami umożliwiającymi konsumpcję jak dostarczanie zastawy stołowej, nakryć, często z obsługą kelnerską, co wymaga pewnej działalności pracowników. W świetle obowiązujących przepisów występują tu dwa odrębne przedmioty transakcji tj. cateringowa i gastronomiczna stanowiące usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), które są opodatkowane stawką 8% oraz dostawa towarów m.in. kawy, herbaty i wody mineralnej, która podlega opodatkowaniu stawką 23%. Wątpliwość budzi określenie dostawy towaru tj. kawy, herbaty i wody mineralnej, skoro kawa i herbata dostarczana jest w postaci gotowego napoju podawanego w termosach, natomiast woda w dzbankach z dostawianymi szklankami. Catering to przecież usługa polegająca na przygotowaniu i dostarczeniu na zamówienie gotowych potraw (w tym gotową potrawą jest również kawa, herbata, woda). Czy dostawa posiłków wraz z tak przygotowaną kaw, herbatą i wodą stanowi jednolitą usługę cateringową i może być opodatkowana stawką preferencyjną 8%...

W piśmie z dnia 15 czerwca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle tego, że dominującym elementem cateringu jest świadczenie usług, działalność w tym zakresie będzie opodatkowana według stawki właściwej dla usług związanych z wyżywieniem (możliwość stosowania stawki obniżonej)...

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 15 czerwca 2012 r.), dotychczas Wnioskodawca stosuje stawkę preferencyjną 8% do sprzedaży cateringowej wyłączając kawę, herbatę i wody mineralne ze stawką 23%, jednak wysokość stawki winna być uzależniona od tego, czy świadczenie jest świadczeniem usługi (stawka obniżona), czy dostawą towaru (stawka w zależności od towaru). Powołując się na wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09 i C-502/09 gdzie rozważana była kwestia, czy usługi restauracyjne i cateringowe należy traktować jako dostawę towarów, czy świadczenie usług. Jak zaznaczył ETS należy wziąć pod uwagę wszelkie okoliczności, w jakich następuje transakcja aby określić elementy charakterystyczne i dominujące, z punktu widzenia przeciętnego konsumenta z uwzględnieniem elementów świadczenia usług w stosunku do elementów dostawy towarów.

W odniesieniu do działalności cateringowej, zdaniem ETS, mogą występować różne kombinacje świadczeń. Mogą być dostarczane do klienta dania gotowe, które nie są przygotowywane w sposób standardowy (serwowane np. na stoiskach czy w pojazdach gastronomicznych) ale w większym stopniu zawierają aspekt świadczenia usług.

Ten aspekt znajduje nawet odzwierciedlenie w sformułowaniu pojęć usługi cateringowe oraz zwrocie zamówione, a nie zakupione.

Dostarczenie naczyń, nakryć a nawet mebli wraz z obsługą kelnerską.

Jeśli dominującym elementem cateringu jest świadczenie usług, działalność w tym zakresie winna być opodatkowana według stawki właściwej dla usług związanych z wyżywieniem (stawka obniżona). Jeśli natomiast dostarczane będą dania gotowe bez usług towarzyszących opodatkować je należy według stawki właściwej dla towaru dostarczanego.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, skoro w prowadzonej działalności cateringowej dominującym elementem jest świadczenie usług, winna być opodatkowana jednolitą obniżoną stawką VAT, ponieważ obejmuje dostarczenie przygotowywanych zgodnie z zamówieniem dań wraz z zaparzoną w termosach kawą i herbatą oraz napojami w dzbankach jak i obsługą. Nie występuje tu w ogóle element dostawy towaru.

Wnioskodawca uważa, że przy tak świadczonych usługach cateringowych nie występują dwie odrębne transakcje (jak określają obecnie obowiązujące przepisy) tj. usługa cateringowa, gastronomiczna opodatkowana stawką 8% oraz dostawa towaru (kawa, herbata, napoje bezalkoholowe gazowane, woda mineralna) opodatkowane 23% stawką, ale usługa ta winna być potraktowana jako jednolita transakcja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl natomiast § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Należy również wskazać, iż zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru.

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gastronomicznej dokonuje sprzedaży cateringowej. Przygotowane posiłki wraz z kawą, herbatą i napojami dostarczane są do odbiorców zewnętrznych z usługami umożliwiającymi konsumpcję jak dostarczanie zastawy stołowej, nakryć, często z obsługą kelnerską, co wymaga pewnej działalności pracowników. W świetle obowiązujących przepisów w ocenie Wnioskodawcy - występują tu dwa odrębne przedmioty transakcji tj. cateringowa i gastronomiczna stanowiące usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), które są opodatkowane stawką 8% oraz dostawa towarów m.in. kawy, herbaty i wody mineralnej, która podlega opodatkowaniu stawką 23%.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi określenie dostawy towaru tj. kawy, herbaty i wody mineralnej, skoro kawa i herbata dostarczana jest w postaci gotowego napoju podawanego w termosach, natomiast woda w dzbankach z dostawianymi szklankami. Catering w ocenie Wnioskodawcy - to przecież usługa polegająca na przygotowaniu i dostarczeniu na zamówienie gotowych potraw (w tym gotową potrawą jest również kawa, herbata, woda).

Mając na uwadze opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie jest możliwe połączenie poszczególnych usług czy towarów w celu traktowania takiego świadczenia jako jednolitej transakcji, opodatkowanej preferencyjną 8% stawką podatku VAT. Mamy bowiem do czynienia z dwoma odrębnymi przedmiotami transakcji: usługą cateringową, opodatkowaną 8% stawką podatku oraz dostawą towaru - kawy, herbaty, wody mineralnej, która podlega opodatkowaniu stawką 23%. Z cytowanego § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika bowiem jednoznacznie wyłączenie zastosowania stawki podatku w wysokości 8% m.in. do: kawy i herbaty, wód mineralnych. Dostawa kawy, herbaty, wody mineralnej w ramach usługi sklasyfikowanej w dziale PKWiU 56, podlega opodatkowaniu według stawki 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania stawki właściwej dla usług związanych z wyżywieniem w stosunku do dostawy kawy, herbaty i wody mineralnej z uwagi na fakt, że dominującym elementem cateringu jest świadczenie usług uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług cateringowych wraz z dostawą kawy, herbaty i wody mineralnej. Natomiast w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania proporcji w 2012 r. wydano interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Referencje

IPTPP2/443-308/12-4/AW, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 570 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi