Temat interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach działania 431
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem według daty wpływu z dnia 7 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach działania 431 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach działania 431 .
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia według daty wpływu 7 maja 2012 r. poprzez załączenie potwierdzenia uiszczenia opłaty do wniosku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Operacja planowana w ramach działania 431 została podzielona zgodnie z zakresem i listą kosztów kwalifikowalnych określoną w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania objętego PROW na lata 2007-2013 oraz w rozporządzeniach zmieniających.
Koszty Bieżące (administracyjne) - funkcjonowanie X zawiera następujące koszty tego zadania: wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników Biura oraz nie więcej niż 3 członków Zarządu X; obsługa księgowa; najem i utrzymanie pomieszczeń biurowych, opłaty: pocztowe, notarialne, skarbowe, sądowe, itp.; opłaty związane z prowadzeniem biura jak: usługi telekomunikacyjne, konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego, biurowego oraz wyposażenia X, itp.; koszty podróży i pobytu członków organów X w związku z pełnioną funkcją oraz służbowe pracowników Biura; wynagrodzenia członków organu decyzyjnego za udział w wyborze operacji. Działanie to ma na celu stworzenie możliwości warunków dla sprawnego i stałego funkcjonowania Biura oraz X przy realizacji Y. Składają się na nią działania administracyjne, księgowe, koordynacja, monitoring oraz obsługa beneficjentów. Znaczną wysokość kosztów stanowią koszty wynagrodzeń, w tym: wynagrodzenia dla dwóch pracowników Biura oraz jednego członka Zarządu X związane z pracą w ramach realizacji Y. Pozostałe koszty związane są z funkcjonowaniem Biura oraz organów X.
Koszty związane z nabywaniem umiejętności i aktywizacją.
IIB. Informowanie o obszarze działania X oraz Y. Zadanie: doradztwo w zakresie przygotowania wniosku o płatność oraz sprawozdania z realizacji operacji w ramach Y: X nawiąże współpracę ze specjalistami w zakresie działania: Małe projekty. Rola ich będzie polegała na bezpłatnym doradztwie dla beneficjentów w ramach przygotowania wniosków o płatność, sprawozdania z realizacji operacji oraz dodatkowych działań związanych z rozliczeniem dofinansowania. Zadanie: prowadzenie strony internetowej X. Środki przeznaczone na ciągłe prowadzenie i zarządzanie stroną internetową X, tj.: aktualizacja strony, zamieszczanie materiałów, informacji, dokumentów, zdjęć, filmików. To także archiwizacja materiałów informacyjnych o obszarze objętym Y, realizacji Y oraz działalności X. Wydanie kalendarza biurkowego X, informatora X, wizytówek oraz ulotek informacyjnych o X i produktach lokalnych z terenu X.
IIC. Szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu Y. Zadanie: szkolenie specjalistyczne indywidualne na potrzeby Biura X w celu podnoszenia kwalifikacji pracowników Biura.
IID. Wydarzenia o charakterze promocyjnym. Zadanie: wydanie materiałów reklamowych tj.: torby papierowe, długopisy, cukierki promocyjne krówki, kubki, balony, smycze które będą mogły być wykorzystywane podczas wydarzeń aktywizujących, promocyjnych, jako forma reklamy X i promocja programu PROW.
Zadanie: zakup nagród przewidzianych dla dzieci biorących udział w imprezach promocyjnych organizowanych na terenie X przez członków Stowarzyszenia. Wnioskodawca od początku istnienia aktywnie uczestniczy w lokalnych wydarzeniach promocyjnych i kulturalnych jako współorganizator, czy podmiot wspierający. Tradycją stało się przeprowadzenie przez pracowników X konkursów dla najmłodszych podczas imprez lokalnych, których celem jest nauka poprzez zabawę. Są to wydarzenia organizowane głównie na świeżym powietrzu, w ciągu roku X uczestniczy w około 10 wydarzeniach promocyjno aktywizacyjnych. Zadanie: zakup powierzchni wystawienniczej i innych usług związanych z organizacją i uczestnictwem X w wydarzeniach promocyjnych, szkoleniowych lub aktywizujących lokalną społeczność. Zadanie mające na celu pobudzenie lokalnej społeczności do działania na rzecz rozwoju X, promocją X i Y, poprzez uczestnictwo w zewnętrznych wydarzeniach, jak targi oraz uczestnictwo w wydarzeniach promocyjnych, szkoleniowych i kulturalnych. Zadanie: nieodzownym wyposażeniem przy tego typu aktywności jest posiadanie rozkładanego stojaka na ulotki i materiały promocyjne, służącego X podczas realizacji i uczestnictwa w wydarzeniach promocyjnych.
IIE. Szkolenia lokalnych liderów. Zadanie: szkolenie dla zainteresowanych uzyskaniem dofinansowania w ramach Y, szkolenie jednodniowe, o charakterze informacyjnym, przeprowadzone w formie warsztatów. Zadanie: szkolenie dla osób rozliczających Małe projekty, szkolenie jednodniowe o charakterze informacyjnym przeprowadzone w formie warsztatów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w ramach realizowanego w roku 2012 działania , na podstawie umowy przyznania pomocy , zawartej w dniu z Samorządem Województwa a Wnioskodawcą...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. Wszystkie wymienione we wniosku, nabywane w roku 2012 towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Są one nabywane w ramach realizowanego projektu i na potrzeby projektu, czyli na Wdrażanie lokalnej strategii rozwoju w ramach Osi 4 Leader PROW 2007 - 2013. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie będzie mogło w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, dlatego też jest on kosztem kwalifikowalnym w ramach realizowanego działania w roku 2012.
W latach 2009, 2010, 2011 Stowarzyszenie składało wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej na działanie z podobnym zapytaniem dotyczącym możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanych w tych latach działań i przedstawiane przez Stowarzyszenie stanowiska zostały uznane za prawidłowe: IPPP1-443-1339/09-4IZ, IPPP3/443-528/10-5/MG, IPPP3/443-365/11-4/KB.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje operację w ramach działania 431 . W ramach tego działania operacja została podzielona zgodnie z zakresem i listą kosztów kwalifikowalnych określoną w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania objętego PROW na lata 2007-2013 oraz w rozporządzeniach zmieniających. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT. Wszystkie nabywane w roku 2012 towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Są one nabywane w ramach realizowanego projektu i na potrzeby projektu, czyli na Wdrażanie lokalnej strategii rozwoju w ramach osi 4 Leader PROW 2007 - 2013.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca wszystkie nabywane w roku 2012 towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej operacji. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części w ramach realizowanego w roku 2012 działania , na podstawie umowy przyznania pomocy zawartej w dniu z Samorządem Województwa a Wnioskodawcą, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji operacji nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 157 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi