Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie mieszkania oraz z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z remontem przedmiotowego mieszkania oraz w związku z ponoszonymi kosztami eksploatacyjnymi tego mieszkania.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2012r. (data wpływu 5 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie mieszkania oraz z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z remontem przedmiotowego mieszkania oraz w związku z ponoszonymi kosztami eksploatacyjnymi tego mieszkania jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie mieszkania oraz z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z remontem przedmiotowego mieszkania oraz w związku z ponoszonymi kosztami eksploatacyjnymi tego mieszkania.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:
Działalność gospodarcza spółki cywilnej "E." z siedzibą w N., obejmuje handel detaliczny materiałami budowlanymi głównie do wykończenia wnętrz oraz usługi budowlane-wykończeniowe polegające na montażu u klienta sprzedawanych materiałów. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, dokonuje w tym zakresie tylko sprzedaży opodatkowanej. Sprzedaż odbywa się w salonie firmowym, który jest zlokalizowany daleko od miejsca zamieszkania i centrum życia (B.) każdego ze wspólników spółki. Wspólnicy umówili się tak, iż jeden z nich prowadzi interesy spółki poprzez obecność swoją w miejscu wykonywania tj. w N., w związku z tym w trakcie tygodnia przebywania w innej miejscowości, niż miejsce swojego stałego zamieszkania, tj. w N., natomiast w dni wolne (weekend, święta) wraca do swojego miejsca zamieszkania, aby spędzić czas z rodziną. Codzienny dojazd do pracy i powrót z miejsca wykonywania działalności do miejsca zamieszkania nie jest możliwy ze względu na odległość (ponad 160 km, czas przejazdu od 3 do 4 godzin w jedną stronę). W związku z tym faktem spółka wynajmowała mieszkanie i ponosiła koszty wynajmu (odstępne, czynsz, media), lecz ze względu na wysokość kosztów tego wynajmu wspólnicy zaplanowali zakup mieszkania na własność, zakupione mieszkanie będzie stanowiło środek trwały spółki prowadzonej przez wspólników. Wspólnicy spółki posiadają po 50% udziałów i na dzień zdarzenia będą małżeństwem, na zasadzie współwłasności małżeńskiej. Zakup lokalu zostanie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia i w związku z tym cena zakupu będzie obejmowała podatek VAT, a sprzedający wystawi fakturę dokumentującą zakup ww. lokalu na potrzeby spółki cywilnej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jako podatnika podatku VAT. W akcie notarialnym, zgodnie z przepisami prawa cywilnego, a także przepisów prawa rodzinnego, jako kupujący będą wymienieni tylko wspólnicy jako osoby fizyczne, małżeństwo nabywające nieruchomość na współwłasność. Sprzedający wystawi fakturę VAT z danymi spółki cywilnej (nazwa spółki, imiona i nazwiska wspólników, adres i NIP spółki), gdyż wspólnicy nabywają nieruchomość w związku z prowadzoną w formie spółki cywilnej działalnością gospodarczą. Mieszkanie zostanie przekazane przez sprzedającego w stanie tzw. deweloperskim, po czym spółka dokona stosownych prac wykończeniowych tj. uzupełnienie stolarki wewnętrznej, malowanie, ułożenie podłóg, wykończenie łazienki ułożenie glazury, wyposażenie w wannę, ubikację, umywalkę, zabudowa kuchni, koszty tych prac będą częściowo obejmowały podatek VAT i będą udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na spółkę. Po oddaniu do użycia spółka będzie ponosiła koszty związane z bieżącym używaniem mieszkania tj. koszt zużycia energii elektrycznej, energii cieplnej lub gazu, wody, kanalizacji, koszty wywozu śmieci, a także inne kaszty utrzymania mieszkania proporcjonalnie przypadające na to mieszkanie np. koszt sprzątania klatki, odśnieżania, ewentualny koszt zarządu nieruchomością (opłaty do wspólnoty jeżeli wspólnota mieszkaniowa powierzyłaby rozliczenia zewnętrznej firmie), w późniejszym czasie dojdą koszty związane z utrzymaniem substancji mieszkaniowej w nie pogorszonym stanie tj. koszty przyszłych remontów, które to koszty mogą obejmować podatek VAT i być potwierdzone fakturami VAT.
W celu sfinansowania tego zakupu wspólnicy zaciągną jako osoby fizyczne wspólny kredyt hipoteczny, gdyż jest to najtańsza forma sfinansowania takiego zakupu przy pomocy zewnętrznego źródła tj. banku. W akcie notarialnym nie będzie wzmianki o prowadzonej przez współmałżonków działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej. Równocześnie z aktem złożone zostanie oświadczeniem wspólników, iż nabywana nieruchomość będzie wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej jako majątek spółki cywilnej prowadzonej przez współmałżonków. Mieszkanie będzie służyć tylko celom służbowym.
Na dzień składania wniosku dokonano wpłaty zaliczki na poczet zakupu nieruchomości, a sprzedający wystawił fakturę zaliczkową z danymi spółki cywilnej (nazwa spółki, imiona i nazwiska wspólników, adres i NIP spółki), zgodnie z oświadczeniem wspólników, iż nabywana nieruchomość będzie wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, jako majątek spółki cywilnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy w związku z zakupem przez wspólników spółki cywilnej mieszkania w miejscowości, gdzie znajduje się salon firmowy, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza (opodatkowana) spółki, i które będzie wykorzystywane tylko w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przez spółkę cywilną, będzie przysługiwało odliczenie od podatku należnego podatku naliczonego uiszczonego w cenie mieszkania (w tym od zaliczek)...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad 1)
Możliwość realizacji prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, determinuje fakt, aby nabywane przez podatnika podatku od towarów i usług towary lub usługi służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
W sytuacji opisanej zakup mieszkania ma związek ze sprzedażą opodatkowaną. Spółka jako podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie mieszkania, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, w związku z zakupem środka trwałego, który będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. W zaistniałej sytuacji obecność jednego ze wspólników w miejscu prowadzenia działalności tj. w N. ma wyłączny i niewątpliwy związek z osiąganymi przychodami (opodatkowanymi) przez spółkę. Jeden ze wspólników jest codziennie obecny w salonie sprzedaży, zarządza personelem, negocjuje ceny u dostawców, składa zamówienia, również obsługuje klientów. Koordynuje pracę wszystkich zatrudnionych osób oraz współpracujących ze spółką podwykonawców. Obecność wspólnika na miejscu wpływa bezpośrednio na osiągany przez spółkę przychód opodatkowany, w związku z tym występuje przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu (w tym zaliczek) na mieszkanie służące wyłącznie sprzedaży opodatkowanej. Mieszkanie nie będzie wykorzystywane do innych celów niż opodatkowany przychód osiągany w spółce.
Odliczenie od podatku należnego podatku naliczonego zawartego w cenie mieszkania przysługuje spółce cywilnej, gdyż zakup opisanego środka trwałego służy sprzedaży opodatkowanej.
Ad 2)
Spółka cywilna nie jest osobą prawną, a jedynie umową, która wiąże wspólników. Przez umowę spółki cywilnej wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego poprzez działanie w sposób oznaczony (art. 860 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm. dalej zwanej K. c.). Co więcej, spółka cywilna nie ma podmiotowości prawnej na gruncie prawa cywilnego. Mają ją jedynie wspólnicy. Dlatego też, w świetle prawa cywilnego, spółka cywilna to jedynie zobowiązaniowy stosunek cywilnoprawny. Powyższe cechy spółki przekładają się na to, że w obrocie gospodarczym zdolność do zaciągania zobowiązań czy nabywania praw mają wspólnicy, a nie spółka. Brak podmiotowości prawnej spółki cywilnej powoduje, że spółka ta, na gruncie cywilistycznym, nie ma własnego majątku. Dodatkowo fakt, iż wspólnicy będą na dzień nabycia przedmiotowej nieruchomości współmałżonkami (bez rozdzielności majątkowej) powoduje, iż podlega ta czynność regulacjom kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, z których bezpośrednio wynika, fakt nabywania wszelkiego majątku na współwłasność łączną przez małżonków bez względu czy majątek nabywany jest prywatnie czy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą czy to przez obydwu małżonków indywidualnie w formie spółki czy tylko przez jednego z nich. Wyjątkowo na gruncie podatku od towarów i usług przepisy przyznają spółce cywilnej status samodzielnego podatnika VAT, autonomiczność prawa podatkowego wyklucza zaś możliwość interpretacji przepisów, która zakładałaby, że stosunki majątkowe między małżonkami, regulowane przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, mogą kształtować zakres praw i obowiązków podatników podatku od towarów i usług, nawet pomimo faktu, iż w akcie notarialnym nie będzie wzmianki o prowadzonej działalności gospodarczej to bezsprzeczne jest, iż jedynym celem zakupu mieszkania jest prowadzona przez wspólników - przyszłych małżonków - działalność gospodarcza w formie spółki cywilnej. Sposób finansowania zakupu pozostaje bez związku z możliwością odliczenia od podatku należnego - zawartego w cenie mieszkania podatku naliczonego. Wystarczającym dokumentem będzie towarzyszące aktowi notarialnemu oświadczenie wspólników o celu zakupu tj. na potrzeby prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej.
Reasumując wspólnicy spółki cywilnej, dodatkowo będą na dzień zakupu współmałżonkami zarówno ze względu na unormowania kodeksu cywilnego jak rodzinno opiekuńczego muszą być wymienieni w akcie jako osoby fizyczne z imienia i nazwiska, natomiast bezsprzecznym jest fakt, iż nabycie jest dokonywane na potrzeby sprzedaży opodatkowanej prowadzonej w formie spółki cywilnej i daje możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie od podatku należnego i nie ma znaczenia fakt, iż oświadczenie o celu nabycia będzie odrębnym dokumentem od aktu notarialnego zakupu, ani to że zakup finansowany będzie kredytem hipotecznym zaciągniętym przez wspólników.
Ad 3)
Analogicznie, jak w pytaniu 1, możliwość realizacji prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, determinuje fakt aby nabywane przez podatnika podatku od towarów i usług towary i usługi służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu i nie znajdowały się w katalogu nabyć, od których prawo odliczenia nie przysługuje (art. 88 ustawy o VAT). Wszystkie koszty począwszy od kosztów wykończenia jak utrzymania i eksploatacji będą miały związek wyłączenie z prowadzoną działalnością tj. sprzedażą opodatkowaną w związku z czym ewentualny podatek naliczony zawarty w ponoszonych kosztach (czy to towarów czy usług) będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego.
Ad 4)
Swoista podmiotowość spółki cywilnej na gruncie podatku od towarów nie oznacza, że spółka ta nabywa osobowość prawną. Takie ujęcie spółki, w myśl ww. ustawy, wynika z autonomicznego charakteru podatku od towarów i usług, umożliwiając wystawienie jednej faktury, możliwość ewidencjonowania sprzedaży jedną kasą rejestrującą, czy też możliwość odliczania podatku naliczonego z faktur wystawionych na spółkę. W odmiennej sytuacji każdy ze wspólników spółki byłby zobowiązany do prowadzenia ewidencji samodzielnie, co doprowadziłoby np. do sytuacji, że każda sprzedaż czy każdy zakup, musiałby być dokumentowany fakturą przez każdego lub na każdego ze wspólników w stopniu odpowiadającym jego wkładowi do spółki, czy też wynikającym z umowy spółki. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że spółka cywilna jest umową wspólników nie posiadającą osobowości prawnej, a każdy ze wspólników jest traktowany jako samodzielny przedsiębiorca, ale pewną podmiotowość spółce cywilnej przyznano na gruncie podatku od towarów i usług. Nabycie nieruchomości przez małżonków pozostających we wspólności małżeńskiej dokumentowane jest, stosownie do obowiązujących wymogów kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, a także na gruncie przepisów cywilistycznych, aktem notarialnym, w którym jako nabywcy występują oboje małżonkowie.
Autonomiczność prawa podatkowego wyklucza możliwość interpretacji przepisów, która zakładałaby, że stosunki majątkowe między małżonkami, regulowane przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, mogą kształtować zakres praw i obowiązków podatników podatku od towarów i usług, uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż opisana transakcja dokumentująca nabycie nieruchomości dla potrzeb prowadzonej przez małżonków działalności gospodarczej winna byt udokumentowana fakturą wystawioną na spółkę z podaniem jej numeru NIP (podmiot mający status podatnika podatku od towarów) oraz wymienieniem nazwisk wspólników, spełniającą wymogi zawarte w art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług z uwzględnieniem zasad zawartych w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. Jak już wskazano udokumentowanie przeniesienia prawa własności nieruchomości, na gruncie przepisów prawa cywilnego, odbywa się w formie aktu notarialnego, w którym jako nabywcy są wymienieni małżonkowie jako osoby fizyczne, gdyż Spółka nie może nabywać prawa własności, w myśl przepisów prawa cywilnego. W związku z faktem, iż to spółka jako podatnik VAT czynny nabywa w związku z osiąganymi przychodami opodatkowanymi ww. mieszkanie - to uiszczona zaliczka rodząca po stronie sprzedawcy obowiązek z tytułu VAT prawidłowo została wystawiona na spółkę, pomimo tego iż spółka cywilna nie mając osobowości prawnej nie jest nabywcą w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, a w akcie notarialnym będą widnieć jedynie dane wspólników - jako nabywających mieszkanie. Zdaniem Wnioskodawcy faktura mogła być wystawiona na Spółkę, ponieważ jej wspólnikami są małżonkowie, pomiędzy którymi istnieje ustawowa wspólność majątkowa, a transakcja sprzedaży i czynność wystawienia faktury spełniają wymogi określone przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów określającego zasady wystawiania faktur VAT. Przysługiwało z niej prawo do odliczenia wykazanego podatku naliczonego.
Ad 5)
Analogicznie, jak w pytaniu 4, w związku z faktem, iż to spółka jako podatnik VAT czynny nabywa ww. mieszkanie w związku z osiąganymi przychodami opodatkowanymi - faktura VAT prawidłowo zostanie wystawiona na spółkę, pomimo tego iż spółka cywilna nie mając osobowości prawnej nie jest nabywcą w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, a w akcie notarialnym będą widnieć jedynie dane wspólników jako nabywających mieszkanie i będzie przysługiwało z tak wystawionej faktury prawo do odliczenia wykazanego podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Rozstrzygając kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego należy mieć na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Zatem odliczenie podatku naliczonego w całości jest możliwe jedynie w sytuacji, gdy istnieje bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.
Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej). Nie przysługuje ono jednak w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi.
Istotna jest zatem intencja zakupów jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż działalność gospodarcza spółki cywilnej "E." z siedzibą w N., obejmuje handel detaliczny materiałami budowlanymi głównie do wykończenia wnętrz oraz usługi budowlane-wykończeniowe polegające na montażu u klienta sprzedawanych materiałów. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, dokonuje w tym zakresie tylko sprzedaży opodatkowanej. Sprzedaż odbywa się w salonie firmowym, który jest zlokalizowany daleko od miejsca zamieszkania i centrum życia (B.) każdego wsporników spółki. Wspólnicy umówili się tak, iż jeden z nich prowadzi interesy spółki poprzez obecność swoją w miejscu wykonywania tj. w N., w związku z tym w trakcie tygodnia przebywania w innej miejscowości, niż miejsce swojego stałego zamieszkania, tj. w N., natomiast w dni wolne (weekend, święta) wraca do swojego miejsca zamieszkania, aby spędzić czas z rodziną. Codzienny dojazd do pracy i powrót z miejsca wykonywania działalności do miejsca zamieszkania nie jest możliwy ze względu na odległość (ponad 160 km, czas przejazdu od 3 do 4 godzin w jedną stronę). W związku z tym faktem spółka wynajmowała mieszkanie i ponosiła koszty wynajmu (odstępne, czynsz, media), lecz ze względu na wysokość kosztów tego wynajmu wspólnicy zaplanowali zakup mieszkania na własność, zakupione mieszkanie będzie stanowiło środek trwały spółki prowadzonej przez wspólników.
Sprzedający wystawi fakturę VAT z danym i spółki cywilnej (nazwa spółki, imiona i nazwiska wspólników, adres i NIP spółki), gdyż wspólnicy nabywają nieruchomość w związku z prowadzoną w formie spółki cywilnej działalnością gospodarczą. Mieszkanie zostanie przekazane przez sprzedającego w stanie tzw. deweloperskim, po czym spółka dokona stosownych prac wykończeniowych tj. uzupełnienie stolarki wewnętrznej, malowanie, ułożenie podłóg, wykończenie łazienki ułożenie glazury, wyposażenie w wannę, ubikację, umywalkę, zabudowa kuchni, koszty tych prac będą częściowo obejmowały podatek VAT i będą udokumentowane faktorami VAT wystawianymi na spółkę. Po oddaniu do użycia spółka będzie ponosiła koszty związane z bieżącym używaniem mieszkania tj. koszt zużycia energii elektrycznej, energii cieplnej lub gazu, wody, kanalizacji, koszty wywozu śmieci, a także inne kaszty utrzymania mieszkania proporcjonalnie przypadające na to mieszkanie np. koszt sprzątania klatki, odśnieżania, ewentualny koszt zarządu nieruchomością (opłaty do wspólnoty jeżeli wspólnota mieszkaniowa powierzyłaby rozliczenia zewnętrznej firmie), w późniejszym czasie dojdą koszty związane z utrzymaniem substancji mieszkaniowej w nie pogorszonym stanie tj. koszty przyszłych remontów, które to koszty mogą obejmować podatek VAT i być potwierdzone faktorami VAT.
Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że przy ustalaniu prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych zakupów trzeba dokonać oceny, czy pozostają one nie tylko w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale również, czy nie stanowią wydatków przeznaczonych w głównej mierze na potrzeby osobiste podatnika lub osób trzecich.
Zauważyć należy, iż istnieje grupa zakupów, które nie mogą być uznane za związane z działalnością gospodarczą, gdyż ponoszą je osoby fizyczne niezależnie od tego, czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też takiej działalności nie prowadzą. Są to typowe zakupy osobiste, konsumpcyjne np. dotyczące zapewnienia sobie, na własne potrzeby, odpowiednich warunków mieszkaniowych. Zakupy o charakterze osobistym w szczególności mogą dotyczyć zakupu, funkcjonowania, eksploatacji i utrzymania własnego lub wynajmowanego mieszkania na cele prywatne. Prywatnego charakteru tego rodzaju zakupów nie zmienia również fakt, iż podatnik może sporadycznie korzystać z pomieszczenia lub znajdujących się w nim rzeczy w celach służbowych.
W świetle przedstawionego opisu sprawy nie można uznać prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które dotyczą zakupu mieszkania przez Wnioskodawcę w N. oraz kosztów związanych z remontem tego mieszkania a także kosztów dotyczących jego bieżącej eksploatacji, bowiem lokal ten, jak wskazał Wnioskodawca, nabywa, ponieważ Spółka prowadzi działalność polegającą na handlu detalicznymi materiałami budowlanymi w salonie firmowym, który jest zlokalizowany daleko od miejsca zamieszkania i centrum życiowego (Bielsko-Biała) każdego ze wspólników Spółki a wspólnicy ustalili, że jeden z nich prowadzi interesy Spółki poprzez obecność swoją w miejscu prowadzenia działalności tj. w N. gdzie jest codziennie obecny w salonie sprzedaży, zarządza personelem, negocjuje ceny u dostawców, składa zamówienia jak również obsługuje klientów. Powyższe wskazuje, iż czynności stricte związane z działalnością Spółki są wykonywane przez tego wspólnika w salonie sprzedaży, natomiast nabyty lokal (mieszkanie), z uwagi na oddalenie miejsca działalności Spółki od miejsca zamieszkania wspólników Spółki, będzie de facto wykorzystywane na cele mieszkaniowe wspólnika, w celu umożliwienia mu codziennego pobytu w miejscu w którym prowadzone jest działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Potwierdza to też okoliczność, iż jak wskazano we wniosku Wnioskodawca z uwagi na fakt, iż prowadzi działalność gospodarczą daleko od miejsca zamieszkania był zmuszony wynajmować mieszkanie. Z uwagi na wysokie koszty najmu Wnioskodawca postanowił zakupić mieszkanie na własność. Zdaniem tut. organu wydatek związany z zakupem lokalu mieszkalnego w pobliżu miejsca prowadzenia działalności gospodarczej oraz wydatki związane z remontem tego mieszkania, związane są z typowym funkcjonowaniem każdej osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W przedmiotowej sytuacji należy uznać, iż Wnioskodawca zakupując lokal mieszkalny zaspokaja podstawowe potrzeby życiowe (egzystencjonalne) wspólnika spółki.
Wobec powyższego w związku z zakupem przedmiotowego mieszkania nie występuje ścisły i nie budzący wątpliwości związek podatku naliczonego z wykonywaniem czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej.
W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje odliczenie kwoty podatku naliczonego, gdyż nie są spełnione warunki, o których mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy, tj. nie występuje związek zakupu towaru z wykonywaniem czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy.
Mając na względzie powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis sprawy, z którego bezsprzecznie wynika, iż zakup lokalu mieszkalnego w N., służy głównie celom osobistym wspólnika (jako osoby fizycznej) a nie Wnioskodawcy (tj. możliwość zamieszkiwania w N. od poniedziałku do piątku z uwagi na wykonywaną w tej miejscowości działalność gospodarczą), stwierdzić należy, iż podatek naliczony wynikający z faktury zaliczkowej jak również z ostatecznej faktury dokumentującej zakup przedmiotowego mieszkania nie podlega odliczeniu od podatku należnego, gdyż nie zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy (co zostało wykazane powyżej) (nawet jeżeli Wnioskodawca twierdzi, iż zakupił mieszkanie na potrzeby działalności opodatkowanej).
Nie będzie podlegał również odliczeniu podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług związanych z remontem tego mieszkania jak równie z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z eksploatacją tego lokalu mieszkalnego.
Końcowo podkreślić należy, iż wskazana w przedmiotowej sprawie przez Wnioskodawcę możliwość odliczenia podatku naliczonego od poniesionych przez niego wydatków, w związku z zakupem mieszkania oraz jego remontu, byłaby sprzeczna z zasadą równości wobec prawa, gdyż stawiałaby w uprzywilejowanej sytuacji podmioty prowadzące działalność gospodarczą wobec podatników, którzy takiej działalności nie prowadzą, a którzy również ponoszą wydatki na własne cele mieszkaniowe i nie mogą odliczyć podatku naliczonego.
Raz jeszcze należy podkreślić, iż od wydatków o charakterze osobistym nie można odliczyć podatku naliczonego, jako niezwiązanego z działalnością gospodarczą.
Dodatkowo należy zauważyć, iż zgodnie z art. 860 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16. poz. 93 ze zm.) przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów.
Spółka cywilna powstaje w wyniku zawarcia umowy między wspólnikami. Wspólnikiem może być osoba fizyczna, jak też osoba prawna czy ułomna osoba prawna. Umowa powinna wskazywać, kto jest wspólnikiem, jaki jest cel gospodarczy oraz jakie wkłady wspólnicy wnoszą do spółki i jaka jest ich wartość. Należy także w umowie określić nazwę spółki. Umowa spółki cywilnej powinna być sporządzona na piśmie. Jest to jednak wymóg tylko dla celów dowodowych. Spółka cywilna jest zakładana do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego.
Zatem iż na gruncie przepisów podatku od towarów i usług spółka cywilna, jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, której celem jest prowadzenie działalności gospodarczej (art. 861 Kc), jest w myśl przytoczonego wyżej przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT, podatnikiem tego podatku. Natomiast wspólnicy Spółki cywilnej są odrębnymi podmiotami prawa podatkowego.
Będąc podmiotem podatku od towarów i usług podlega ona obowiązkowi rejestracji w zakresie tego podatku, zgodnie z art. 96 ust. 1 i 4 ww. ustawy, a w przypadku zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu wykreśleniu z rejestru podatników stosownie do art. 96 ust. 6 ustawy.
Jednakże w tym miejscu należy zaznaczyć, iż bez znaczenia dla podjętego rozstrzygnięcia jest kwestia nabycia ww. nieruchomości jak również sposób jej finansowania, bowiem w przedmiotowej sprawie najistotniejszym jest rzeczywisty cel nabycia lokalu mieszkalnego.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT potwierdzającej wpłatę zaliczki jak również z faktury VAT ostatecznej dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego w N., należało uznać za nieprawidłowe.
Również stanowisko Wnioskodawcy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług w związku z remontem przedmiotowego mieszkania jak również z faktur VAT dokumentujących poniesienie przyszłych kosztów związanych z eksploatacją tego lokalu, należało uznać za nieprawidłowe.
Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wpłatę zaliczki, jak również z faktury dokumentującej zakup przedmiotowego mieszkania, należy przyjąć, iż Wnioskodawca nie jest podmiotem zainteresowanym do uzyskania interpretacji indywidualnej w żądanym zakresie. Wobec powyższego odpowiedź w kwestii prawidłowości dokumentowania uiszczonej zaliczki na poczet zakupu mieszkania oraz prawidłowości dokumentowania sprzedaży lokalu mieszkalnego stała się bezprzedmiotowa.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach