opodatkowanie usług organizacji wyjazdów do teatrów i oper - Interpretacja - IBPP3/443-657/12/MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.10.2012, sygn. IBPP3/443-657/12/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

opodatkowanie usług organizacji wyjazdów do teatrów i oper

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012r. (data wpływu 28 czerwca 2012r.) uzupełnionego pismem z dnia 24 września 2012r. (data wpływu 27 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji wyjazdów do teatrów i oper jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji wyjazdów do teatrów i oper. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2012r. (data wpływu 27 września 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 września 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 24 września 2012r.):

Wnioskodawca (CK) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, Nr rejestru ..., organ rejestrowy Urząd Miejski.

W Statucie stanowiącym załącznik do Uchwały nr () Rady Miejskiej z dnia 27 marca 2012r. określony zostały przedmiot i zakres działania. Przedmiotem działania CK jest wykonywanie zadań gminy w zakresie kultury, w tym rekreacji i sportu oraz zapewnienie obsługi ekonomiczno - administracyjnej placówek i obiektów kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych.

Do zadań CK należy w szczególności:

  • edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,
  • gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury,
  • tworzenie warunków rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz rozwój folkloru, rękodzieła ludowego i artystycznego,
  • organizowanie imprez kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych i rozrywkowych dla mieszkańców Gminy,
  • organizowanie imprez zleconych w zakresie upowszechniania kultury, sportu, rekreacji i turystyki,
  • prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej oraz sportowo-rekreacyjnej wśród dzieci i młodzieży, współpraca ze szkołami i organizacjami młodzieżowymi,
  • współpraca ze stowarzyszeniami, organizacjami kulturalnymi i sportowo-rekreacyjnymi na zasadach organizowania i finansowania działalności kulturalnej w zakresie zadań własnych gminy,
  • opieka i wyposażenie w urządzenia użyteczności kulturalnej oraz sportowo-rekreacyjnej przynależnych obiektów i terenów,
  • zapewnienie dostępności, właściwej eksploatacji i konserwacji obiektów oraz urządzeń użyteczności kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej CK,
  • prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej oraz marketingu w zakresie kultury, sportu, rekreacji i turystyki.

W celu realizacji ww. zadań CK prowadzi działalność w domach kultury, świetlicach oraz na terenie obiektów sportowych (boiska, korty, basen letni), będące w dyspozycji CK na podstawie umowy użytkowania.

Ponadto CK może podejmować inną działalność gospodarczą, handlową i usługową w celu pozyskania środków na realizację zadań kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych.

CK realizując cele statutowe realizuje szereg działań, nieodpłatnych, jak i odpłatnych. Usługi świadczone odpłatnie to w szczególności:

  1. zajęcia kół zainteresowań: plastycznych, tanecznych, teatralnych, Nordic Walking - dla dzieci, młodzieży i dorosłych - odpłatność w postaci wpisowego,
  2. zajęcia umuzykalniające dla małych dzieci (mające na celu edukację kulturalną i rozwijanie zdolności artystycznych),
  3. w domu kultury prowadzona jest działalność polegająca na organizowaniu wyjazdów do teatru, opery, operetki, będąca formą oferty kulturalnej, mającej na celu edukację kulturalną- uczestnicy ponoszą odpłatność, w cenie której skalkulowane są bilety do teatru, opery, transport oraz ubezpieczenie uczestników, wyjazdy organizowane są dla grupy osób fizycznych bądź na zlecenie zakładów pracy dla swoich pracowników,
  4. organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży w ramach Akcji Lato i Akcji Zima w okresie wakacji letnich i ferii zimowych poprzez szereg działań kulturalno edukacyjno - rekreacyjnych: zajęcia w domach kultury i świetlicach rożnego rodzaju konkursy plastyczne zajęcia taneczne, bale przebierańców, gry, zabawy, zawody sportowe, za które pobierana jest odpłatność w formie wpisowego.
  5. w czasie Akcji Lato i Akcji Zima CK organizuje wyjazdy na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, wyjazdy na lodowiska, pływalnie czy też na inne obiekty rozrywkowo-rekreacyjne, wyjazdy do muzeów itp., mające na celu rozszerzenie oferty kulturalno-dydaktycznej i rekreacyjnej domu kultury. Uczestnicy ponoszą odpłatność za bilety wstępu do obiektów kulturalnych, rekreacyjnych, sportowych oraz częściowo transport. Nie jest to działalność nastawiona na zysk, często jest to odpłatność częściowa.
  6. organizacja imprez kulturalno-rekreacyjnych na zlecenie. W obrębie tej oferty organizowane są imprezy, które polegają na szeregu działań kulturalno-rekreacyjnych (teatrzyki, koncerty, konkursy plastyczne, gry i zabawy).
  7. imprezy wyjazdowe - edukacyjno-integracyjne (pikniki, rekreacja, gry, zabawy, poznawanie ciekawych miejsc turystycznych, muzeów).
  8. Sprzedaż karnetów miesięcznych/biletów jednorazowego wejścia osobom fizycznym na wstęp do siłowni, która znajduje się w wydzielonych pomieszczeniach domu kultury,
  9. organizacja przedsięwzięć kulturalnych, rozrywkowych, oświatowych, turystycznych i edukacyjnych dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych mieszkańców Gminy - programu ... - realizacja Gminnego Programu Profilaktyki) Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Programu Przeciwdziałania Narkomani - poprzez różnego rodzaju imprez kulturalnych, sportowych, rozrywkowych - imprez mających związek z profilaktyką uzależnień, eksponujących zdrowy, trzeźwy styl życia mających na celu angażowania młodych oraz dorosłych ludzi w atrakcyjne, aktywne i zdrowe formy spędzania wolnego czasu (umowa na realizację usług na przestrzeni kilku miesięcy z Urzędem Miasta według szczegółowego programu oraz kalendarza imprez- faktury wystawiane są w cyklach miesięcznych). W ramach tej umowy CK organizuje cykl imprez kulturalno rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży teatrzyki, koncerty muzyczne, gry, zabawy, pikniki integracyjne z okazji Dnia Dziecka, rozpoczęcia wakacji, organizacja Mikołajek dla dzieci, turnieje sportowe, rajdy, biegi uliczne, konkursy tematyczne, wystawy tematyczne, prelekcje, dystrybucja broszur, ulotek, (turnieje sportowe organizowane są na terenie obiektu sportowego będącego w użytkowaniu przez CK bądź w dzierżawionej na czas turnieju hali sportowej) oraz wyjazdy kulturalno edukacyjno - profilaktyczne, w ramach których prowadzone są prelekcje, dystrybucja broszur tematycznych (finansowanie usług transportowych w ramach tej umowy).
  10. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczone są usługi szkoleniowe w zakresie bhp i p.poż. - dla pracowników podmiotów gospodarczych oraz podmiotów sektora finansów publicznych.

Dane uzupełniające do wniosku:

  1. CK jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego.
  2. Zgodnie z zapisem w Rejestrze Instytucji Kultury Nr ... przedmiotem działalności jest upowszechnianie i rozwój kultury. Działalność CK opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U z 2012r., poz. 408)
  3. Opisane usługi zgodne są z zadaniami statutowymi.
  4. Dochód z działalności przeznaczany jest na cele statutowe oraz na poprawę jakości świadczonych usług.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Wnioskodawca jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, której jednym z celów statutowych jest działalność upowszechniania sportu.

Organizacja wyjazdów do teatrów/opery jest jedną z form oferty kulturalnej Wnioskodawcy. Podstawą skorzystania z tej oferty jest wniesienie opłaty za ww. usługę.

CK rezerwuje określoną liczbę biletów wstępu na spektakl, a następnie odsprzedaje je uczestnikom. Uczestnicy ponoszą odpłatność, w cenie której skalkulowane są bilety wstępu do teatru/opery, ubezpieczenie uczestników oraz transport jako niezbędne składniki do zrealizowania usługi kulturalnej. Każdy uczestnik otrzymuje bilet wstępu na spektakl. Nie jest to działalność nastawiona na zysk, a ewentualny dochód przeznaczamy jest na cele statutowe i poprawę jakości świadczonych usług kulturalnych.

CK prowadzi taką formę działalności, aby umożliwić miłośnikom sztuki dostęp do teatrów, oper i realizuje tym samym cel statutowy polegający na edukacji kulturalnej i upowszechnianiu kultury. Usługa ta mieści się w pojęciu usług kulturalnych i stanowi działalność kulturalną w rozumieniu art. l ust. l ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z dnia 16 kwietnia 2012r. poz. 406).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie stawki VAT należy zastosować dla usług kulturalnych polegających na organizowaniu wyjazdów do teatrów, oper... (usługa oznaczona we wniosku numerem 3)

Tut. organ wyjaśnia, iż wniosek złożono w kontekście 10 usług. Niniejszą interpretację wydano w odniesieniu do usług organizacji wyjazdów do teatrów i oper (pkt 3 );

Zatem konsekwentnie poniżej przytoczono stanowisko również w odniesieniu do ww. usług.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 24 września 2012r.):

Zdaniem Wnioskodawcy usługi kulturalne polegające na organizacji wyjazdów do teatrów, oper winny być opodatkowane stawką 8 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W myśl art. 8 ust. 2a ww. ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Analiza treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje na bardzo szerokie pojęcie świadczenia usług obejmujące różnego rodzaju świadczenia nie będące dostawą towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Regulacja art. 8 ust. 2a ustawy wskazuje, iż w katalogu usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług mieszczą się również przypadki, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się wtedy, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Odnosząc się do art. 30 ust. 3 w zw. z art. 8 ust. 2a ustawy, podmiot odsprzedający daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Art. 146a ust. 1 ustawy o VAT (wprowadzony do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011r. ustawą z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. Nr 238 poz. 1578) stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, (art. 146f wprowadzono do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011r. ustawą z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. 257 poz. 1726).

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi bądź zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do postanowień art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., wymieniono pod pozycją 182 bez względu na symbol PKWiU Usługi kulturalne i rozrywkowe wyłącznie w zakresie wstępu:

  • na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe
  • do obiektów kulturalnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.), działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ww. ustawy).

Zgodnie zaś z przepisem art. 3 ust. 2 działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

W myśl art. 8 ustawy o działalności kulturalnej, ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Natomiast jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym (art. 9 ust. 1). Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami, a ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury (art. 10 ust. 1 i 2).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (CK) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury. Zgodnie z zapisem w Rejestrze Instytucji Kultury Nr ... przedmiotem działalności jest upowszechnianie i rozwój kultury. Działalność CK opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 408).

Przedmiotem działania CK (określonym w statucie) jest wykonywanie zadań gminy w zakresie kultury, w tym rekreacji i sportu oraz zapewnienie obsługi ekonomiczno - administracyjnej placówek i obiektów kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych.

W celu realizacji ww. zadań CK prowadzi działalność w domach kultury, świetlicach oraz na terenie obiektów sportowych (boiska, korty, basen letni), będące w dyspozycji CK na podstawie umowy użytkowania. Ponadto CK może podejmować inną działalność gospodarczą, handlową i usługową w celu pozyskania środków na realizację zadań kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych.

CK realizując cele statutowe realizuje szereg działań, nieodpłatnych, jak i odpłatnych.

Organizacja wyjazdów do teatrów/opery jest jedną z form oferty kulturalnej Wnioskodawcy. Podstawą skorzystania z tej oferty jest wniesienie opłaty z ww. usługę.

CK rezerwuje określoną liczbę biletów wstępu na spektakl, a następnie odsprzedaje je uczestnikom. Uczestnicy ponoszą odpłatność, w cenie której skalkulowane są bilety wstępu do teatru/opery, ubezpieczenie uczestników oraz transport jako niezbędne składniki do zrealizowania usługi kulturalnej. Każdy uczestnik otrzymuje bilet wstępu na spektakl. Nie jest to działalność nastawiona na zysk, a ewentualny dochód przeznaczamy jest na cele statutowe i poprawę jakości świadczonych usług kulturalnych.

CK prowadzi taką formę działalności, aby umożliwić miłośnikom sztuki dostęp do teatrów, oper i realizuje tym samym cel statutowy polegający na edukacji kulturalnej i upowszechnianiu kultury. Usługa ta mieści się w pojęciu usług kulturalnych i stanowi działalność kulturalną w rozumieniu art. l ust. l ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z dnia 16 kwietnia 2012r. poz. 406).

W ocenie tut. organu w sytuacji opisanej we wniosku mamy do czynienia z kompleksową usługą związaną ze sprzedażą biletów wstępu do teatru lub opery.

Należy pamiętać, iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami VAT, z tym że jedna z nich jest usługą główną przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Aby móc wskazać, iż dane usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Usługa transportu i ubezpieczenia uczestników wyjazdu nie miałyby racji bytu gdyby nie świadczenie polegające na odsprzedaży biletu wstępu do teatru/opery.

Mając zatem na uwadze opisany stan faktyczny stwierdzić należy, iż zapewnie transportu oraz ubezpieczenie uczestników wyjazdu wchodzi w zakres usługi kompleksowej związanej z wstępem do teatru lub opery, przy czym za usługę główną w takim przypadku należy uznać sprzedaż biletu wstępu do teatru lub opery.

Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania tym podatkiem stanowi obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostawczych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem ubezpieczenie uczestników oraz transport nie będą stanowiły dodatku do sprzedaży biletów, lecz będą nierozerwalnym funkcjonalnie, pomocniczym elementem usługi głównej polegającej na sprzedaży biletów, umożliwiających wejście do teatru lub opery i obejrzenie spektaklu. W efekcie, sprzedaż biletów i ubezpieczenia uczestników oraz transportu będzie stanowiło świadczenie złożone, a jego podstawowym elementem, determinującym sposób opodatkowania VAT będzie czynność sprzedaży biletów.

W świetle powyższego dla kompleksowej usługi związanej ze sprzedażą biletów wstępu do teatru lub opery, o której mowa we wniosku należy zastosować jednolitą stawkę podatku VAT w odniesieniu do całej otrzymanej należności.

Zaznaczenia wymaga, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a.

Jak wynika z treści art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do wstępu:

  1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

Skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku nie korzystają ze zwolnienia od podatku, tym samym należy przeanalizować przepisy odnoszące się do zastosowania preferencyjnych stawek podatku.

Z powołanych wcześniej przepisów art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m. in. usługi kulturalne i rozrywkowe wyłącznie w zakresie wstępu: na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe oraz do obiektów kulturalnych.

Zawarte w załączniku objaśnienie 1) wskazuje, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia wstępu. W procesie stosowania prawa organ podatkowy dokonuje interpretacji norm prawnych zawartych w ustawach i rozporządzeniach za pomocą różnych wykładni. Jednakże w przypadku prawa podatkowego dominującą wykładnią jest wykładnia literalna, gdyż w prawie tym obowiązuje prymat wykładni gramatycznej.

Zgodnie z definicją zawartą w Małym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1994) wstęp to: wstąpienie, wchodzenie, wejście do kogo, czego lub na co; prawo wejścia, wstąpienia dokąd.

Możliwość wejścia gdzieś, nie jest równoznaczna z możliwością korzystania z dostępnych tam możliwości. Opłata (bilet, karnet) za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za bierne uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie. Natomiast bilet wstępu, np. do siłowni, klubu fitness daje możliwość nie tylko wejścia do obiektu, ale przede wszystkim możliwość czynnego korzystania z dostępnych tam urządzeń.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca odsprzedaje bilety wstępu do takich obiektów kulturalnych jak teatr lub opera. Osoby nabywające u Wnioskodawcy bilety będą więc biernymi uczestnikami (widownią) spektaklu teatralnego/operowego.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż pojęcie usług w zakresie wstępu (o którym mowa w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy) uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, tzn. obejmuje tylko bierne uczestnictwo. Taka sytuacja będzie miała miejsce w analizowanej sprawie, bowiem zakupione bilety wstępu do teatru/opery, będą umożliwiały tylko i wyłącznie wejście do teatru/opery na spektakl. Tym samym świadczona przez Wnioskodawcę usługa polegająca na organizacji wyjazdów do opery lub teatru będzie opodatkowana preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 182 załącznika nr 3 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego w odniesieniu do pytania Wnioskodawcy oznaczonego numerem 3. Wniosek w zakresie pozostałych pytań został rozstrzygnięty w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Referencje

IBPP3/443-661/12/MN, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 5 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach