Temat interpretacji
prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku dostawy towarów.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08.03.2011 r. (data wpływu 14.03.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku dostawy:
- kopert papierowych przeznaczonych do nadawania korespondencji, kopert bezpiecznych, kartonów i tub do pakowania paczek pocztowych, kartek pocztowych, w tym kartek z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej, papeterii - jest prawidłowe,
- książek nadawczych, cenników pocztowych, skrzynek pocztowych oddawczych oraz części zamiennych do skrzynek pocztowych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku dostawy towarów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W ramach prowadzonej działalności Spółka, dokonuje sprzedaży towarów, wśród których znajdują się:
- Książki nadawcze tj. wydawnictwa przeznaczone do ewidencji i uproszczonej formy nadawania wielu przesyłek pocztowych,
- Cenniki pocztowe wydawnictwa zawierające zakres usług świadczonych przez spółkę i ich ceny detaliczne, z przeznaczeniem dla klienta indywidualnego i instytucjonalnego,
- Koperty papierowe przeznaczone do nadawania korespondencji, spełniające wymogi określone w normach i przepisach pocztowych,
- Koperty bezpieczne wykonane z papieru lub innych materiałów wypełnione niekiedy materiałami amortyzującymi np. folia bąbelkowa. Koperty te posiadają zabezpieczenia, których naruszenie pozwala stwierdzić próbę otwarcia korespondencji,
- Kartony i tuby do pakowania paczek pocztowych wykonane z tektury w różnych rozmiarach zawierają logotyp na zewnętrznej stronie opakowania,
- Skrzynki pocztowe oddawcze wykonane z metalu lub tworzyw sztucznych. Przeznaczone dla klienta indywidualnego oraz z formie zestawów lokatorskich,
- Części zamienne do skrzynek pocztowych kluczyki, zamki.
- Papeterie zestawy zawierające papier oraz koperty do nadawania przesyłek listowych.
- Kartki pocztowe, w tym kartki z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy sprzedawane przez Spółkę towary, podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT ...
Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.
Powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo przedmiotowy. Z tego też względu oprócz przedmiotu transakcji istotny jest również status podmiotu świadczącego usługę bądź dokonującego dostawy tj. podmiot ten musi posiadać status operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.
Na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 czerwca 2003r. Prawo Pocztowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2008r. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm. dalej również Prawo pocztowe), powierza się Wnioskodawcy obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie.
W związku z powyższym, dostawy towarów ściśle związane z usługami pocztowymi, dokonywane przez Wnioskodawcę, na podstawie cyt. wyżej przepisu objęte zostały zwolnieniem z opodatkowania VAT. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż przepisy podatkowe nie określają sformułowania ścisły związek, dla stwierdzenia czy dana dostawa towarów objęta została zwolnieniem, należy odnieść się do definicji usług pocztowych, wynikającej z ustawy Prawo pocztowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 powołanej powyżej ustawy, usługę pocztową stanowi, wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe m.in. przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem zwanych dalej drukami bezadresowymi, (...).
Mając na uwadze definicję usług pocztowych Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zwolnieniu z opodatkowania, podlegały będą dostawy towarów które są niezbędne dla realizacji któregokolwiek z elementów składających się na usługę pocztową tj. przyjęcia, przemieszczenia oraz doręczenia.
Przedmiotowym zwolnieniem objęte będą zatem towary które służą:
- nadaniu przesyłek tj. książki nadawcze, cenniki pocztowe, kartki pocztowe, papeterie, wszelkiego rodzaju opakowania tj. koperty papierowe, koperty bezpieczne,
- przemieszczeniu przesyłek tj. kartony i tuby do pakowania paczek pocztowych,
- oraz doręczeniu przesyłek tj. skrzynki pocztowe oddawcze oraz części zamienne do skrzynek pocztowych (kluczyki, zamki).
W dniu 08.06.2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną znak IPPP1-443-449/11-2/MP, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Zdaniem organu, sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów ( książki nadawcze, cenniki pocztowe, koperty papierowe, koperty bezpieczne, kartony i tuby do pakowania paczek pocztowych, oddawcze skrzynki pocztowe i części zamienne do skrzynek, papeterie i karty pocztowe) - nie można uznać za towary ściśle związane z usługami pocztowymi. Dostawa ww. towarów nie będzie zatem korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w orzeczeniu z dnia 6 czerwca 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2740/11 uznał zasadność skargi Spółki i uchylił ww. interpretację. Według Sądu za trafny należy uznać zarzut błędnej wykładni przez Organ podatkowy art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT.
Należy zauważyć, że przywołany przepis stanowi implementację do krajowego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 112, zgodnie z którym zwolnieniu od VAT podlegają transakcje świadczenia usług przez pocztę państwową i dostawę towarów z tymi usługami związaną, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych. Przepis art. 132 Dyrektywy 112 zawiera katalog zwolnień z VAT niektórych czynności wykonywanych w interesie publicznym. Jedną z kategorii czynności zwolnionych z VAT, wymienioną w artykule 132 (1) (a) Dyrektywy 112, są właśnie usługi pocztowe świadczone przez pocztę państwową, z wyłączeniem usług przewozu osób, usług telekomunikacyjnych oraz związanych z nimi dostaw towarów. Zwolnienie usług pocztowych odnosi się jedynie do usług świadczonych przez pocztę publiczną i nie obejmuje usług wykonywanych na jej rzecz przez inne podmioty. Innymi słowy, podmioty niebędące pocztą państwową nie mogą korzystać z tego zwolnienia, nawet jeżeli wykonują takie same czynności, jak poczta państwowa.
Zdaniem Sądu polski ustawodawca dokonał prawidłowej transpozycji zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 112. Powyższe wynika z porównania treści przepisów krajowych z treścią przepisów Dyrektywy 112. Dokonując wykładni prowspólnotowej tej normy wskazać należy, że stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT zwolnienie od podatku stosuje się również do dostawy towarów ściśle związanych z usługami pocztowymi.
Sąd zauważył dalej, iż skoro zwolnienie dotyczy również dostawy towarów ściśle związanej z usługami pocztowymi, to zasadnie zarówno Skarżąca i organ podatkowy, poszukiwali powiązań sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów ze świadczonymi usługami pocztowymi. Niemniej jednak, Minister Finansów doszedł do nieprawidłowych wniosków, upatrując braku przedmiotowego związku w fakcie sprzedaży kopert i pozostałych towarów także przez inne podmioty niż Wnioskodawca. To, że sporne towary można nabyć również w innych miejscach niż urząd pocztowy nie ma wpływu na omawiane zwolnienie. Trzeba mieć bowiem na uwadze fakt, iż zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT jest zwolnieniem, które przysługuje podmiotowi świadczącemu powszechne usługi pocztowe. Zatem sprzedaż towarów, które potrzebne są do wysłania listu, czy paczki przez podmioty trzecie, nie ma wpływu na ocenę związku dostawy towarów z wykonywanymi przez Wnioskodawcę usługami pocztowymi.
Analiza zaskarżonej interpretacji wskazuje, że zwrot dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, organ interpretuje, jako dostawę towarów, która jest nie tylko niezbędna, ale i wyłączna dla realizacji usługi pocztowej. Tymczasem zarówno ustawodawca unijny jak i krajowy uzależniają zwolnienie z podatku VAT od ścisłego związku dostawy towarów z usługą pocztową.
Ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 17 korzystać będzie zatem dostawa towarów, która bezpośrednio odnosi się do usług pocztowych, czyli dostawa towarów, która logicznie wpisuje się w ramy dostarczania usług pocztowych i która w procesie świadczenia tych usług stanowi etap niezbędny, aby przyjąć, przemieścić i doręczyć przesyłkę pocztową. Taka dostawa może stanowić dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną. Dotyczyć to może dostawy kopert czy innych opakowań do przesyłek.
Natomiast wszelkie dostawy towarów, które nie są niezbędne dla wykonania usługi pocztowej nie mają charakteru dostaw ściśle związanych z usługami pocztowymi. Nie można mówić o istnieniu ścisłego związku między dostawą towarów, a usługami pocztowymi w przypadku towarów, które jedynie ułatwiają, czy usprawniają wykonanie tych usług.
Zdaniem Sadu, ponownie rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej organ podatkowy winien dokonać oceny stanowiska Wnioskodawcy zaprezentowanej we wniosku uwzględnieniem oceny prawnej wyrażonej w niniejszym wyroku (art. 153 p.p.s.a.). Organ interpretujący powinien ocenić, czy wszystkie czy ewentualnie może tylko niektóre z dostaw towarów winny korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług i w związku z tym udzielić odpowiedzi na pytanie, w jakim zakresie stanowisko Skarżącej jest prawidłowe, a w jakim zakresie ewentualnie nieprawidłowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego oraz biorąc pod uwagę wnioski płynące z wyroku WSA w Warszawie z dnia 06 czerwca 2012r. sygn. akt III SA/Wa 2740/11 stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
- prawidłowe w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku dostawy kopert papierowych przeznaczonych do nadawania korespondencji, kopert bezpiecznych, kartonów i tub do pakowania paczek pocztowych, kartek pocztowych, w tym kartek z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej, papeterii;
- nieprawidłowe w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku dostawy książek nadawczych, cenników pocztowych, skrzynek pocztowych oddawczych oraz części zamiennych do skrzynek pocztowych.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
W treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.
Zaznaczyć należy, iż powyższy przepis stanowi implementację regulacji unijnej, zawartej w art. 132 ust. 1 pkt a Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1). Zgodnie z tym przepisem, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług przez pocztę państwową i dostawę towarów z tymi usługami związaną, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych.
Zwolnienie uregulowane cytowanym wyżej przepisem ustawy o podatku od towarów i usług, jak również ww. przepisem Dyrektywy 2006/112/WE, ma charakter przedmiotowo- podmiotowy, gdyż zwolnienie obejmuje określony rodzaj czynności (usługi pocztowe), wykonywanych przez wskazany w tym przepisie podmiot (pocztę państwową).
Zgodnie z art. 2 pkt 1 Dyrektywy 97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług (Dz.U. UE L 1998 r. Nr 15, poz.14 ze zm.) usługi pocztowe to usługi obejmujące przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek pocztowych.
Według punktu 13 tego artykułu, operator świadczący usługi powszechne to podmiot publiczny lub prywatny świadczący powszechne usługi pocztowe lub wybrane powszechne usługi pocztowe w Państwie Członkowskim, o tożsamości którego Komisja została powiadomiona zgodnie z art. 4.
Analizując treść art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy należy zauważyć, iż kreuje on zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym. Zwolnienie to obejmuje nie wszystkie podmioty świadczące usługi pocztowe, ale tylko te które posiadają status państwowego operatora publicznego zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Na gruncie regulacji prawa pocztowego status podmiotu działającego w takim charakterze przypisuje się P., której obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego (obejmujących m.in. świadczenie powszechnych usług pocztowych) powierzony został w przepisach ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe. (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 ze zm.).
W myśl art. 46 ust. 2 ww. ustawy, powierza się Wnioskodawcy obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie. Z kolei art. 48 w/w ustawy mówi, iż operator publiczny nie może odmówić zawarcia umowy o świadczenie powszechnych usług pocztowych, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1 i ust. 2 pkt 1. Na tle Prawa pocztowego świadczenie usług pocztowych w znakomitej większości zastrzeżone zostało dla operatora publicznego, czyli Wnioskodawcy. Zadaniem operatora publicznego jest świadczenie powszechnych usług pocztowych, które określić można jako minimalne zestawienie usług pocztowych o ustalonym przepisami prawa i równym dla wszystkich użytkowników standardzie, świadczone w sposób ciągły i po przystępnej cenie.
Zaznaczyć jednakże należy, iż samo posiadanie statusu państwowego operatora publicznego jest jedynie przesłanką podmiotową objęcia określonych czynności zwolnieniem. Ponadto występują także uwarunkowania przedmiotowe, czyli innymi słowy tylko niektóre spośród usług pocztowych oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana realizowana przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych - będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT. Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do dostawy towarów ściśle związanych z usługami pocztowymi. Analizując powyższy przepis w kontekście okoliczności przedmiotowej sprawy należy zauważyć, że zwolniona z podatku będzie dostawa towarów bezpośrednio odnosząca się do usługi pocztowej. Chociaż przepisy podatkowe nie określają pojęcia ściśle związane - za dostawę ściśle związaną ze świadczonymi usługami uznać należy dostawę takich towarów, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej (w przedmiotowej sprawie usługi pocztowej ).
Z uwagi na fakt, iż przepisy podatkowe nie definiują pojęcia usług pocztowych, przy ustalaniu zakresu zwolnienia z opodatkowania dla tego rodzaju usług, odwołać się należy do przepisów Prawa pocztowego. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe , usługę pocztową stanowi, wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe:
- przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem, zwanych dalej drukami bezadresowymi;
- prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjęcie i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów;
- realizowanie przekazów pocztowych.
Według art. 3 pkt 25 ww. ustawy, powszechne usługi pocztowe to usługi polegające na:
- przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu:
- przesyłek listowych do 2.000g, w tym przesyłek poleconych i przesyłek z zadeklarowaną, wartością,
- paczek pocztowych do 10.000 g, w tym z zadeklarowaną wartością,
- przesyłek dla ociemniałych,
- doręczaniu nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych do 20.000 g,
- realizowaniu przekazów pocztowych
- świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w sposób jednolity w porównywalnych warunkach i po przystępnych cenach, z zachowaniem wymaganej prawem jakości oraz z zapewnieniem co najmniej jednego opróżniania nadawczej skrzynki pocztowej i doręczania przesyłek co najmniej w każdy dzień roboczy i nie mniej niż przez 5 dni w tygodniu.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (operator obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych), w ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży towarów, wśród których znajdują się: książki nadawcze, cenniki usług świadczonych przez Wnioskodawcę, koperty papierowe, koperty bezpieczne, kartony i tuby do pakowania przesyłek, skrzynki pocztowe oddawcze i części zamienne do skrzynek, papeterie i kartki pocztowe w tym kartki z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej.
Zdaniem Wnioskodawcy dostawy ww. towarów mają ścisły związek z usługami pocztowymi wykonywanymi przez P., w związku z tym, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy korzystać będzie dostawa tych towarów, która bezpośrednio odnosi się do usług pocztowych i która w procesie świadczenia tych usług stanowi etap niezbędny, aby przyjąć, przemieścić i doręczyć przesyłkę pocztową.
Wykonanie usługi pocztowej, polegającej na przyjęciu, przemieszczeniu i doręczeniu przesyłki wymaga, aby przesyłka ta była opakowana stosownie do zawartości, masy i wielkości, w sposób gwarantujący zabezpieczenie jej przed czynnikami zewnętrznymi. Trudno bowiem wyobrazić sobie realizację usługi pocztowej bez odpowiedniego opakowania. Potwierdzają to również regulacje wynikające z regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych Zgodnie z § 11 regulaminu - do opakowania paczek pocztowych powinny być użyte materiały, które zabezpieczają przed dostępem do zawartości, a także dają możliwość trwałego umieszczania adresów nadawcy i adresata oraz innych niezbędnych oznaczeń. Mogą to być w szczególności:
- mocne pudełka kartonowe,
- mocne koperty papierowe lub nieprzezroczyste koperty z tworzywa sztucznego dla paczek pocztowych o masie nieprzekraczającej 2000 g,
- pudła metalowe lub drewniane, pojemniki lub kasety z tworzywa sztucznego, o ile wymagania takie wynikają z zawartości;
- worki lub woreczki.
Ponadto do zabezpieczenia zamknięcia opakowania przesyłki z zadeklarowaną wartością, z wyjątkiem przesyłek opakowanych w bezpieczną kopertę, stosowana jest nalepka zabezpieczająca nakładu. Zamiast nalepki, może być stosowana przez nadawcę taśma samoprzylepna, na której naniesiono w sposób trwały cechy identyfikujące nadawcę np. firma, logo itp. (§ 12 regulaminu).
Mając na uwadze powyższe, uznać należy, iż sprzedawane przez Wnioskodawcę:
- koperty papierowe przeznaczone do nadawania korespondencji, spełniających wymogi określone w normach i przepisach pocztowych,
- koperty bezpieczne wykonane z papieru lub innych materiałów wypełnionych materiałami amortyzującymi np. folia bąbelkowa,
- kartony i tuby do pakowania paczek pocztowych jako towary ściśle związane z usługami pocztowymi są niezbędne do nadania i przemieszczenia przesyłek. Dostawa ww. towarów będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ze zwolnienia od podatku przewidzianego powołanym powyżej art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT korzystać będzie również dostawa przez Wnioskodawcę kartek pocztowych (w tym kartek z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej) oraz papeterii.
Kartka pocztowa (pocztówka, widokówka) to najczęściej prostokątna, kartonowa kartka służąca do krótkiej korespondencji, często wysyłana nieopakowana w kopertę. Zazwyczaj jedna ze stron kartki pocztowej podzielona jest na dwa pola: lewe, przeznaczone na treść korespondencji oraz prawe z miejscem na wpisanie adresata i naklejenie znaczka pocztowego. W przypadku kartek pocztowych z nadrukowanym znakiem opłaty mamy do czynienia ze szczególnym znakiem stanowiącym formę zapłaty za usługę pocztową, a także znakiem legitymacyjnym potwierdzającym nabycie usługi pocztowej.
Szczegółowe zasady emisji znaków pocztowych oraz ich stosowanie uregulowane zostały w przepisach Prawa pocztowego. Zgodnie z art. 32 ust. 1 tego aktu, Wnioskodawcy przysługuje wyłączne prawo emisji i wycofywania z obiegu znaczków pocztowych, kartek pocztowych oraz kopert pocztowych z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej. Znakami służącymi do potwierdzenia opłacenia usług pocztowych świadczonych przez Wnioskodawcę są m.in. znaki opłaty pocztowej emitowane przez Wnioskodawcę zwane znaczkami pocztowymi, oraz znaki opłaty pocztowej inne niż znaczki pocztowe, określone przez art. 31 ust. 3 Prawa pocztowego. Papeteria natomiast to komplet kopert i papierów listowych używanych do korespondencji.
Wymienione towary (kartki pocztowe, papeteria) wykorzystywane są na ogół do przekazywania korespondencji w formie przesyłek listowych, powierzanych następnie Wnioskodawca w celu wykonania usługi pocztowej. Zastosowanie kartek pocztowych oraz papeterii do sporządzenia przesyłki listowej wskazuje na ich ścisły związek z usługą pocztową, a w konsekwencji oznacza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania przy ich dostawie przez Wnioskodawcę.
Za towary ściśle związane ze świadczoną usługą pocztową nie mogą być natomiast uznane sprzedawane przez Wnioskodawcę cenniki pocztowe, książki nadawcze, skrzynki pocztowe oddawcze i części zamienne do skrzynek. Cenniki pocztowe przeznaczone są dla klientów indywidualnych oraz instytucji i zawierają wykaz usług świadczonych przez Wnioskodawcę wraz z ich cenami detalicznymi. Pełnią zatem rolę wyłącznie informacyjną. Książki nadawcze natomiast, zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy to wydawnictwa przeznaczone do ewidencji nadawanych przesyłek pocztowych.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo pocztowe jednym z rodzajów przesyłek doręczanych przez Wnioskodawcę w ramach świadczonych usług pocztowych jest przesyłka rejestrowana. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 20 Prawa pocztowego, przez przesyłkę rejestrowaną rozumie się przesyłkę przyjętą za pokwitowaniem przyjęcia i doręczoną za pokwitowaniem odbioru. Na etapie przyjęcia oraz doręczenia takiej przesyłki istnieje obowiązek pokwitowania, do którego mogą być wykorzystywane książki nadawcze (wydawnictwa przeznaczone do ewidencji i uproszczonej formy zadawania przesyłek pocztowych. Nie oznacza to jednak, ze jest to jedyny i absolutnie niezbędny sposób ewidencji ww. przesyłki w celu wykonania usługi pocztowej z nią związanej. Wymienione towary mogą być pomocne zarówno dla Wnioskodawcy jak i jej klientów, nie są jednak niezbędne dla realizacji jakiegokolwiek z elementów składających się na usługę pocztową tj. przyjęcia, przemieszczenia oraz doręczenia przesyłki pocztowej. Pocztowe skrzynki oddawcze dla klientów indywidualnych oraz w formie zestawów lokatorskich to miejsce przeznaczone do umieszczania listów adresowanych do poszczególnych adresatów.
W związku ze zmianą przepisów dotyczących Prawa Pocztowego w Polsce (art. 37 ustawy Prawo Pocztowe) został wprowadzony obowiązek wymiany skrzynek pocztowych oddawczych przez właściciela lub współwłaściciela posesji. Stare skrzynki będące własnością Wnioskodawcy zostały wymienione na nowe, zgodne z przepisami unijnymi. Ma to umożliwić dostarczanie przesyłek przez dowolnego operatora pocztowego działającego na rynku. Nowe skrzynki są własnością właściciela posesji, na której się znajdują.
Wymagania, jakim powinny odpowiadać oddawcze skrzynki pocztowe, ich usytuowanie oraz warunki dostępu do skrzynek dla operatorów reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24.09.2003 r. w sprawie oddawczych skrzynek pocztowych (Dz. U. Nr 177, poz. 1731).
Doręczenie adresatowi przesyłki do jego oddawczej skrzynki pocztowej to tylko jedna z form doręczania przesyłek pocztowych, przewidziana Prawem pocztowym. Zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 1b Prawa pocztowego, przesyłka może być wydana ze skutkiem doręczenia adresatowi w placówce operatora, jeżeli doręczenie za pomocą oddawczej skrzynki pocztowej nie jest możliwe.
Brak oddawczej skrzynki pocztowej nie uniemożliwia zatem wykonania usługi pocztowej. Ponadto, przesyłki większych rozmiarów, które nie mieszczą się w skrzynce oddawczej lub listy polecone dostarczane są zazwyczaj do rąk własnych adresata. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ten sposób dostarczona została każda inna przesyłka, w przypadku braku pocztowej skrzynki oddawczej. Nie można zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, iż oddawcza skrzynka pocztowa sprzedawana przez Wnioskodawcę jest towarem absolutnie niezbędnym dla realizacji usługi pocztowej.
Reasumując, dostawy przez Wnioskodawcę takich towarów jak: książki nadawcze, cenniki pocztowe, skrzynki pocztowe oddawcze i części zamienne do skrzynek nie mają charakteru dostaw ściśle związanych z usługami pocztowymi. Wymienione towary jedynie ułatwiają i usprawniają wykonanie tych usług, nie stanowią jednak towarów ściśle związanych z usługami pocztowymi i tym samym, nie mogą korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT. Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie wymieniają przedmiotowych dostaw jako objętych preferencyjną stawką podatku, sprzedaż ww. towarów będzie podlegała opodatkowaniu podstawową tj. 23% stawką podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 115 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie