Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - Interpretacja - IPPP3/443-845/11-4/SM

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 04.07.2011, sygn. IPPP3/443-845/11-4/SM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku z dnia 06.06.2011 r. (data wpływu 13.06.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.06.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Wniosek został uzupełniony (w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego) w dniu 28.06.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia jest w toku pozyskiwania środków finansowych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju do realizacji operacji p.t. Remont oraz wyposażenie świetlicy środowiskowej wiejskiej w miejscowości S.. Operacja powyższa, jako zadanie publiczne służące dobru wspólnemu wszystkich parafian, została zakończona, koszty pokryte z funduszy kościelnych.

Salę świetlicy wyremontowano - wymieniono i ocieplono podłogę, wymieniono okna, wykonano roboty elektryczne oraz wyposażono w dywan i tablice korkowe. Poniesione koszty ogółem: 25.604,04 zł, w tym VAT 90,18 zł (wg zał. 3 zestawienie rzeczowo-finansowe z realizacji operacji dla etapu końcowego).Po zakończeniu powyższej inwestycji pojawiła się kwestia kwalifikalności VAT celem rozliczenia finansowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa.

Parafia nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT, a wyremontowana i wyposażona świetlica jest udostępniana bezpłatnie i bez żadnych ograniczeń nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zrealizowanej inwestycji w żaden sposób.

W uzupełnieniu z dnia 28.06.2011 r. Parafia poinformowała dodatkowo, że projekt o dofinansowanie świetlicy parafialnej nie będzie miał związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafii przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur i rachunków dokumentujących zakup materiałów i usług przeznaczonych na remont oraz wyposażenie świetlicy parafialnej...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W związku z tym, iż Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT, nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, to nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach i rachunkach dokumentujących zakup materiałów i usług przeznaczonych na remont oraz wyposażenie sali świetlicy parafialnej.

Ponadto remont i wyposażenie świetlicy jest realizacją zadania publicznego, służącemu dobru wspólnemu wszystkich parafian. Po zakończeniu remontu i wyposażenia sali parafia nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów, ponieważ korzystanie ze świetlicy nadal będzie nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności podlegających opodatkowaniu, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej. Należy to rozumieć w taki sposób, że wykonywanie określonych czynności - będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług - mające miejsce w ramach działalności gospodarczej, jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji - podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W przedstawionym stanie faktycznym Parafia jest w toku pozyskiwania środków finansowych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju do realizacji operacji p.t. Remont oraz wyposażenie świetlicy środowiskowej wiejskiej w miejscowości S.. Operacja powyższa, jako zadanie publiczne służące dobru wspólnemu wszystkich parafian, została zakończona, koszty pokryte z funduszy kościelnych. Salę świetlicy wyremontowano: wymieniono i ocieplono podłogę, wymieniono okna, wykonano roboty elektryczne oraz wyposażono w dywan i tablice korkowe.

Z wniosku wynika, że Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT, nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Remont i wyposażenie świetlicy jest realizacją zadania publicznego, służącemu dobru wspólnemu wszystkich parafian. Po zakończeniu remontu i wyposażenia sali Parafia nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów, ponieważ korzystanie ze świetlicy nadal będzie nieodpłatnie. Zakupy związane z projektem o dofinansowanie świetlicy parafialnej nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Parafia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu finansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju p.t. Remont oraz wyposażenie świetlicy środowiskowej wiejskiej w miejscowości S..

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie