Temat interpretacji
Czy sprzedaż usługi dostępu do Internetu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinna być rejestrowana za pomocą kasy rejestrującej, czy też jest to sprzedaż zwolniona na podstawie wymienionego rozporządzenia, a jeżeli tak to do kiedy zwolnienie to obowiązuje oraz czy musi być zachowany warunek przewidziany w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w zakresie udziału obrotów, aby zwolnienie obowiązywało?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 04.02.2011 r. (data wpływu 07.02.2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 21.04.2011 r. (data wpływu 26.04.2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12.04.2011 r. sygn. IPPP2/443-151/11-2/JW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług telekomunikacyjnych przy pomocy kasy rejestrującej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług telekomunikacyjnych przy pomocy kasy rejestrującej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Podstawowym zakresem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług telekomunikacyjnych, a w szczególności dostępu do Internetu. Rejestracji obrotów z tego tytułu Wnioskodawca dokonuje za pomocą kasy rejestrującej, a następnie wystawiana jest faktura. Dotyczy to sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Udział obrotów z tego tytułu w sprzedaży ogólnej obecnie przekracza 80%.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 21.04.2011 r. (data wpływu 26.04.2011 r.) Wnioskodawca wskazał, iż:
- obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku przy pomocy kasy rejestrującej powstał w 2004 r. i z dniem 01.06.2004 r. Wnioskodawca zainstalował przedmiotową kasę;
- symbol PKWiU dla świadczonych usług telekomunikacyjnych: 61.10.41 Usługi udostępniania Internetu za pomocą sieci telekomunikacyjnej szkieletowej (backbone);
- w roku podatkowym 2010 obroty na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wyniosły - 184.718,78 zł;
- począwszy od 2009 r. prowadzona działalność w zakresie dostępu do sieci Internet stanowiła udział większy niż 80% obrotów w całkowitej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i kształtowała się następująco: rok 2009 - 86,55%; rok 2010 - 87,41%.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy sprzedaż usługi dostępu do Internetu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinna być rejestrowana za pomocą kasy rejestrującej, czy też jest to sprzedaż zwolniona na podstawie wymienionego rozporządzenia, a jeżeli tak to do kiedy zwolnienie to obowiązuje oraz czy musi być zachowany warunek przewidziany w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w zakresie udziału obrotów, aby zwolnienie obowiązywało...
Zdaniem Wnioskodawcy, przepis § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930), przewiduje zwolnienie usług telekomunikacyjnych z obowiązku rejestrowania sprzedaży przy pomocy kas rejestrujących. Usługi te są wymienione w załączniku do rozporządzenia pod poz. 22. Wnioskodawca uważa, że przepis ten ma zastosowanie do jego działalności. Wnioskodawcę obejmuje zwolnienie. Nie obowiązuje Wnioskodawcę zachowanie przesłanki z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w zakresie osiągnięcia udziału obrotów wynoszących powyżej 80% w sprzedaży ogólnej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W art. 111 ust. 8 ustawy ustawodawca wskazał, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa ().
W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia, pod pozycją nr 22 wymienione zostały usługi telekomunikacyjne symbol PKWiU 61.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 80%.
Stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1 oraz w § 2 ust.1 pkt 2 lit. b i c, nie stosuje się do:
- podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia;
- podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2010 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2010 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2010 r.
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a powołanego rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie: sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90).
Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.
Należy ponadto zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego podstawowym zakresem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług telekomunikacyjnych, a w szczególności dostępu do Internetu. Symbol PKWiU dla świadczonych usług telekomunikacyjnych to: 61.10.41 Usługi udostępniania Internetu za pomocą sieci telekomunikacyjnej szkieletowej (backbone). Rejestracji obrotów z tego tytułu Wnioskodawca dokonuje za pomocą kasy rejestrującej, a następnie wystawiana jest faktura. Dotyczy to sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku przy pomocy kasy rejestrującej wobec Wnioskodawcy powstał w 2004 r. i z dniem 01.06.2004 r. Wnioskodawca zainstalował kasę rejestrującą. Udział obrotów z tego tytułu w sprzedaży ogólnej obecnie przekracza 80%. Począwszy od 2009 r. prowadzona działalność w zakresie dostępu do sieci Internet stanowiła udział większy niż 80% obrotów w całkowitej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i kształtowała się następująco: rok 2009 - 86,55%; rok 2010 - 87,41%. Wnioskodawca wskazał, iż w roku podatkowym 2010 obroty na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wyniosły - 184.718,78 zł.
W świetle powyższych uregulowań oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca świadczy usługi telekomunikacyjne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zaklasyfikowane przez niego do grupowania PKWiU 61.10.41 Usługi udostępniania Internetu za pomocą sieci telekomunikacyjnej szkieletowej (backbone), będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930). W związku z powyższym, Zainteresowany może zaprzestać prowadzenia ewidencji usług telekomunikacyjnych przy użyciu kasy rejestrującej. Nie znajduje w przedmiotowej sprawie zastosowania przepis § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie obrotów i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej w dniu 1 czerwca 2004 r., a w myśl § 3 ust. 8 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., przepisu powyższego nie stosuje się do: podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia. Zatem, jeśli wystąpi inna sprzedaż towarów czy usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie wymienionych w części I załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wówczas Wnioskodawca ma obowiązek prowadzić jej ewidencję na kasie rejestrującej.
Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.
W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie