Temat interpretacji
Decyzja
Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) - po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 28.02.2005r. na
postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie z dnia 17.02.2005r. nr P-1-443/10/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:
- utrzymuję w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 17.02.2005r. nr P-1-443/10/05 Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko strony zawarte we wniosku z dnia 30.11.2004r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który uzupełniono pismami z dnia 30.12.2004r. i z dnia 26.01.2005r.
W uzasadnieniu wydanego postanowienia organ pierwszej instancji wskazał, że czynności wykonywane przez Zrzeszenie zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do grupowania PKWiU 74.87.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości" i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku w wys. 22 %. W złożonym na w/w postanowienie zażaleniu strona zarzuciła naruszenie art. 14 a ustawy Ordynacja podatkowa, poprzez wydanie postanowienia bez szczegółowej analizy stanu faktycznego sprawy.
Skarżący wskazał, że organ podatkowy dokonując interpretacji w przedmiotowej sprawie oparł się wyłącznie na wydanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi klasyfikacji, która w jego ocenie nie odpowiada faktycznie wykonywanym przez Zrzeszenie czynnościom w zakresie dystrybucji zezwoleń oraz kart opłat za korzystanie z dróg krajowych wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie drogowym. Wątpliwości odnośnie uzyskanej klasyfikacji strona przedstawiła w piśmie z dnia 26.01.2005r. skierowanym do Urzędu Statystycznego w Łodzi, z prośbą o jej weryfikację.
Zdaniem strony, karta opłaty drogowej nie mieści się w ustawowej definicji towaru ani usługi w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stąd dystrybucji kart drogowych nie można uznać za odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Ponadto w złożonym zażaleniu strona wskazała, że Zrzeszenie jest podmiotem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Po rozpatrzeniu całokształtu zgromadzonego materiału oraz argumentów przedstawionych w zażaleniu, stwierdzam co następuje.
Z treści wniosku z dnia 30.11.2004r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wynika iż Zrzeszenie wykonuje czynności obejmujące:
- dystrybucję zezwoleń zagranicznych na jednorazowe przewozy rzeczy krajowym przedsiębiorcom;
- dystrybucję kart opłat za korzystanie z dróg krajowych wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie drogowym;
- pobieranie opłat i ich rozliczanie oraz rozliczanie ilościowe pobieranych zezwoleń i kart opłat.
Zrzeszenie dokonuje wydawania zezwoleń zagranicznych na jednorazowe przewozy rzeczy krajowym przedsiębiorcom wykonującym międzynarodowy transport drogowy oraz kart opłat i pobierania opłat na podstawie upoważnienia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, na warunkach określonych w porozumieniu zawartym pomiędzy Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego a Zrzeszeniem.
Z zawartego w dniu 25.11.2003r. porozumienia w części IV określającej zasady pobierania opłat i ich rozliczania oraz rozliczenie ilościowe pobieranych kart opłaty drogowej i zezwoleń zagranicznych wynika, iż Zrzeszenie pobiera opłaty za wydane karty opłaty drogowej i za wydane zezwolenia zagraniczne, w wysokościach określonych w rozporządzeniach Ministra Infrastruktury. W pkt 2 części IV porozumienia wskazano, że Zrzeszenie odlicza należną prowizję od pobranej opłaty w wysokości zgodnej z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, a pozostałą część przekazuje na wyodrębniony rachunek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towar rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Karta opłaty drogowej jest dokumentem potwierdzającym uiszczenie opłaty za przejazd po drogach krajowych, wynikającej z przepisów ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2088) i nie stanowi towaru w rozumieniu ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Z opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 10.12.2004r. nr OK-5672/KU-352/06-10345/2004 wynika, że usługi wykonywane przez Zrzeszenie w zakresie dystrybucji kart opłat za korzystanie z dróg krajowych wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie drogowym (łącznie z pobieraniem opłat z tego tytułu), dystrybucji zezwoleń wydanych przez Ministra Infrastruktury uprawniających przewoźnika drogowego do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego zostały zakwalifikowane do grupowania PKWiU 74.87.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości".
Ponadto urząd statystyczny w wydanej opinii wskazał, że w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844), zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), wymienione usługi mieściły się w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych".
W związku z powyższym należy stwierdzić, że wynagrodzenie (prowizja) otrzymywane przez Zrzeszenie z tytułu świadczenia w/w usług stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dla wszystkich czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z wyjątkiem czynności które zostały jednoznacznie wyłączone i poddane opodatkowaniu stawkami obniżonymi, obowiązuje stawka podstawowa określona w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. stawka podatku w wys. 22 %.
Końcowo należy wskazać, iż w sytuacji odpłatnego świadczenia usług przez określony podmiot, bez znaczenia dla powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tego tytułu pozostaje oznaczenie rodzaju organizacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Mając powyższe na uwadze, należało orzec jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i wyłącznie z powodu niezgodności z prawem może być zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia. Skargę składa się w 2 egz.