Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpat... - Interpretacja - ŁUS-III-2-443/7/05/AJ

www.shutterstock.com
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.04.2005, sygn. ŁUS-III-2-443/7/05/AJ, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej odliczania podatku od towarów i usług od zakupów związanych z usługami informatycznymi świadczonymi na rzecz nabywcy z innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego

uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Do tut. Urzędu wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej odliczania podatku od towarów i usług od zakupów związanych z usługami informatycznymi świadczonymi na rzecz nabywcy z innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Z w/w wniosku wynika, iż Podatnik potencjalnie może prowadzić sprzedaż szeroko rozumianych usług informatycznych. W zakresie działalności Podatnik ma:
- doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego - PKWiU 72.1
- - działalność w zakresie oprogramowania - PKWiU 72.2
- przetwarzanie danych - PKWiU 72.3
- działalność związana z bazami danych - PKWiU 72.4
- pozostała działalność związana z informatyką - PKWiU 72.6
- badanie rynku i opinii publicznej - PKWiU 74.13
- doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania - PKWiU 74.14
- reklama - PKWiU 74.4.

Jednakże do chwili obecnej Podatnik wykonuje tylko usługi w zakresie oprogramowania o PKWiU 72.2 i to tylko dla nabywców z innych niż Polska państw członkowskich Unii Europejskiej, którzy podają Podatnikowi dla potrzeb tych usług swoje numery identyfikacyjne dla podatku od wartości dodanej. Podatnik wskazał, iż usługi te nie kwalifikują się jako usługi elektroniczne, gdyż internet nie jest medium niezbędnym do ich wykonywania i przekazywania. Podatnik jest przygotowany do realizacji wszystkich usług objętych jego zakresem działalności również dla odbiorców krajowych, jednakże do chwili obecnej nie otrzymał takich zleceń.

W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym Podatnik pyta, w jakim zakresie i w oparciu o jakie dokumenty przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT od dokonanych zakupów. W szczególności, Podatnik chce uzyskać informację, czy może odliczać VAT od całości zakupów niezbędnych do funkcjonowania jego firmy ponoszonych w kraju i poza nim (w tym tzw. kosztów ogólnego zarządu).

Zdaniem Podatnika, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje mu pełne odliczenie VAT od dokonywanych zakupów - także w aktualnym stanie faktycznym (t.j. w sytuacji, gdy wykonuje tylko sprzedaż usług oprogramowania dla odbiorcy unijnego, do której to sprzedaży ma zastosowanie § 4a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług), a dokumenty określające związek miedzy zakupami a sprzedażą to typowe dokumenty księgowe firmy.

Ustosunkowując się do powyższego, należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi natomiast, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (...). Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3 cyt. ustawy).

Usługami elektronicznymi, stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, są usługi świadczone za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej, których świadczenie z natury zależne jest od technologii informatycznej i z reguły usługi te są zautomatyzowane, wymagają niewielkiej interwencji człowieka, oraz niemożliwe jest ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej; w szczególności usługami elektronicznymi są: tworzenie i utrzymywanie stron internetowych, zdalne zarządzanie programami i sprzętem, dostarczenie oprogramowania oraz jego uaktualnień, dostarczenie obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnianie baz danych (...). Zatem mając na uwadze powyższe, jak również stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy uznać, iż Podatnik nie świadczy usług elektronicznych.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28.

Stosownie do art. 27 ust. 3 cyt. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:
1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub
2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsca zamieszkania.

Art. 27 ust. 4 cyt. ustawy stanowi, że przepis ust. 3 stosuje się m.in. do usług elektronicznych.

Natomiast zgodnie z § 4a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) - w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23.06.2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541), obowiązującym od 25.06.2004 r. - w przypadku m.in. usług w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2) świadczonych na rzecz podatników lub podatników podatku od wartości dodanej, mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania. W przypadku, gdy nabywcą usług, o których mowa w w ust. 1, świadczonych przez podatnika jest podatnik podatku od wartości dodanej, przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się, pod warunkiem, że podatnik wykaże na fakturze dokumentującej wykonanie tych usług numer, pod którym nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (§ 4a ust. 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r).

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...). Ponieważ Podatnik nie wykonuje czynności opodatkowanych na terytorium kraju, nie przysługiwałoby mu takie odliczenie. Jednak, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 cyt. ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W związku z brzmieniem powyższych przepisów trzeba stwierdzić, iż w przypadku gdy Podatnik wykonuje wyłącznie usługi informatyczne sklasyfikowane jako działalność w zakresie oprogramowania PKWiU 72.2 na rzecz nabywców z innych państw członkowskich, z zachowaniem warunków wskazanych w § 4a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - a więc wyłącznie czynności, dla których miejscem świadczenia (i opodatkowania) jest terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej - Podatnikowi przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących wykonywaniu tych usług (w tym również podatku naliczonego związanego z tzw. ogólnym zarządem). To prawo do odliczenia przysługuje jednak tylko w takim zakresie, w jakim by przysługiwało, gdyby przedmiotowe usługi były wykonywane i opodatkowane na terytorium kraju (art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług). A zatem określenie, iż Podatnikowi przysługuje "pełne odliczenie VAT od dokonywanych zakupów" jest prawidłowe w takim zakresie, w jakim pozwalają na to zasady ogólne wskazane w przepisach art. 86 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku, gdy Podatnik wykonuje tylko usługi opodatkowane w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, za dokumenty, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług można uznać typowe dokumenty księgowe firmy, pod warunkiem, że będzie z nich wynikał związek odliczonego podatku z tymi usługami. W tym zakresie przepisy nie nakładają obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji.

W sytuacji, gdy Podatnik będzie wykonywał jeszcze inne czynności oprócz wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, powinien dysponować dokumentami wskazującymi w sposób nie budzący wątpliwości, które kwoty podatku naliczonego są związane z czynnościami określonymi w w/w art. 86 ust. 8 pkt 1, a które z innymi czynnościami uprawniającymi do odliczenia podatku naliczonego, lub z czynnościami nie dającymi takiego prawa. Podsumowując, Podatnik powinien gromadzić stosowne dokumenty (ustawodawca nie precyzuje jakie - ale niewątpliwie mogą to być wszelkie dokumenty handlowe, techniczne, itp.), które wskazują na ów związek, jak również wskazanym byłoby prowadzenie stosownej ewidencji, w oparciu o którą możliwe będzie skompletowanie i powiązanie ze sobą dokumentów świadczących, że dany zakup jest związany z konkretną czynnością.

Trzeba w tym miejscu zastrzec, iż usługi informatyczne sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 72.2 wykonywane od dnia 01.05.2004 r. do dnia 25.06.2004 r. (tj. do dnia wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.06.2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) na rzecz nabywcy unijnego podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju (w Polsce) - w miejscu siedziby Podatnika (zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Reasumując, mając na uwadze powyższe, stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku z dnia 06.01.2005 r., uzupełnione pismem z dnia 01.03.2005 r., można uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Łódzki Urząd Skarbowy