Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 14.03.2005r. (data wpływu do Urzędu - 15.03.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii pieniężnych otrzymywanych przy dokonywaniu zakupów przy użyciu karty klienta - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15.03.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek z dnia 14.03.2005r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z treścią przepisu art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika i inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym. W myśl art. 14 § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenia.
Opis stanu faktycznego oraz własne stanowisko podatnika w sprawie :
Podatnik uczestniczy w programie organizowanym przez firmę P jako Klient. W ramach tego programu otrzymał kartę klienta, która uprawnia go do zakupu towaru z rabatem (rabatu udziela sprzedawca) u partnerów programu oraz otrzymywania tzw. premii, która jest przedmiotem niniejszego zapytania. Premię wypłaca klientowi nie bezpośrednio sprzedawca lecz organizator programu - firma P. Klient otrzymuje premię w wypadku dokonania zakupu towaru u Partnera programu (pod warunkiem posłużenia się ww. kartą klienta), oraz gdy zakupu u Partnera programu (również posługując się karta klienta) dokona osoba (osoby) X, która do programu przystąpiła z polecenia Podatnika, bądź osoba (osoby), które do programu przystąpiły z polecenia osób X (i tak dalej - do 10 poziomu w dół poczynając od Podatnika, jako osoby "polecającej"). Premia tworzona jest w taki sposób, że Partner programu - sprzedawca towaru - przeznacza na nią określoną kwotę, którą przekazuje na konto Organizatora programu. Ten z kolei dzieli ją w następujący sposób : 25% stanowi premię dla Klienta programu- nabywcy towaru, 25% stanowi przychód Organizatora, zaś pozostałe 50% dzielone jest w równych częściach pomiędzy 10 Klientów programu powyżej poziomu klienta dokonującego zakupu.
W związku z powyższym Podatnik pyta, czy otrzymanie przedmiotowych premii stanowi przychód z tytułu świadczenia przez firmę Podatnika usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?
Zdaniem Podatnika nie mamy tu do czynienia ze świadczeniem z jego strony jakichkolwiek usług ani dostawą towaru, zatem nie powinien on otrzymanych premii opodatkowywać podatkiem od towarów i usług.
Za takim stanowiskiem, zdaniem Podatnika, przemawia m.in. fakt, że jego działanie generuje należną mu premię wyłącznie w części zakupów dokonywanych przez niego samego. Nie ma on natomiast wpływu na tę część premii, którą dostaje od zakupów dokonanych przez podmioty znajdujące się na 10-u poziomach poniżej niego - nie ma bowiem wpływu na miejsce czy wielkość dokonywanych przez nich zakupów, nie ma też wpływu na to czy podmioty, którym on bezpośrednio polecił program (tj. osoby z poziomu nr 1 poniżej Podatnika) polecą go następnym osobom i w ten sposób zbudują sieć 10 poziomów, od których Podatnik będzie otrzymywał premie.
Ponadto Podatnik pismem z dnia 02.05.2005r. (data wpł. do Urzędu - 05.05.2005r.) dosłał w uzupełnieniu przedmiotowego zapytania opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika, iż otrzymane premii od zakupów dokonywanych w placówkach Partnerów nie stanowią kryterium klasyfikacyjnego.
Ocena stanowiska pytającego z powołaniem przepisów prawa podatkowego :
Zgodnie z treścią przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).
Opisana w zapytaniu problematyka nie mieści się w pojęciu "dostawy towarów".
Stosownie do treści przepisu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również :
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazu wynikającego z mocy prawa.
Zatem każde świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, które nie może zostać zakwalifikowane jako dostawa towaru, jest usługą. Jest to zatem pojęcie znacznie szersze niż potoczne znaczenie słowa "usługa".
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie zauważa, iż opisane w zapytaniu premie nie stanowią same w sobie towaru bądź usługi, stanowią zaś zapłatę za świadczenie konkretnej usługi jaką jest określone zachowanie Podatnika polegające bądź to na dokonywaniu zakupów w placówkach Partnerów, bądź to polecanie innym osobom tego konkretnego programu.
Zważywszy na ww. definicje świadczenia usług, czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach.
Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione w tej sprawie we wniosku z dnia 13.04.2005r. jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.